با پیشرویهایی که در زمینه واکسیناسیون صورت گرفته است، آلمان در حال آزمایش کردن گردشگری در مناطق پر بازدید در شمال این کشور است و گردشگران مجازند با رعایت مقررات سختگیرانه، به این مناطق سفر کنند. یک هتلدار آلمانی به اسم کارستن ورنر عنوان کرده است که بعد از ۶ ماه تعطیلی اجباری، هرگز چنین بازگشایی گستردهای را تجربه نکرده بوده است. مدیرعامل هتل استرندگات ریزورت در شهر تفریحی ساحلی سنت پیتر اوردینگ، در اولین تعطیلات آخر هفته پس از قرنطینه، تمام ۹۸ اتاق خود را اجاره داده و ۲۰۰ مسافر را در هتل خود جا داده بود. او گفت: «این برای همه ما یک چالش بود، چون کوچکترین خطا میتوانست به یک فاجعه تبدیل شود. هرچه نباشد همه چشم به این منطقه (به عنوان منطقه مدل پروژه) دوختهاند تا ببینند نتیجه آزمایش چه میشود.» اتاقها از قبل رزرو نشده بودند و بسیاری از مهمانان صبح زود از قسمت پذیرایی تا پارکینگ صف کشیده بودند. آنها با رعایت بسیاری از الزامات مورد نیاز پروژه مدل، با صبر منتظر تحویل گرفتن اتاق خودشان بودند. ورنر گفت: «همه در کمال بودند و با ما همکاری میکردند. همه آرزو داشتند بعد از این محدودیتها، کمی آزادی داشته باشند.» او و تیمش، بههمراه بیش از ۳۰۰ اقامتگاه دیگر در سنت پیتر اوردینگ و مناطق اطراف آن، بخشی از منطقه مدل آزمایشی در فریزیای شمالی هستند، جایی که گردشگران میتوانند باری دیگر در هتل اقامت کنند و به رستورانها و کافهها سر بزنند. جزایر معروف سیلت، آمروم، فوهر و پلورم در دریای شمال نیز در منطقه مدل گنجانده شدهاند. بیش از ۵۰۰۰ کسبوکار در فریزیای شمالی در این طرح ثبت نام کردهاند و قرار است واحدهای دیگری هم به آنها بپیوندند. آمادگی کامل میهمانها و هتلها دو هفته پیش، اولین منطقه مدل آزمایشی در دریای بالتیک موفقیتآمیز بود. اکنون پروژه آزمایشی دریای شمال نیز همان روند را در پیش گرفته است. برای رئیس دفتر گردشگری سنت پیتر-اوردینگ، کاتارینا شیرمبک، این میتواند شروع جدیدی برای گردشگری باشد. او عنوان کرد: «بالاخره در سنت پیتر اوردینگ دوباره دارد اتفاقات خوبی میافتد. همه مشاغل با نهایت دقت آماده شدهاند و اکنون از اینکه میتوانند باری دیگر از مهمانان استقبال کنند، خوشحال هستند.» برای اینکه مهمانان بتوانند در منطقه مدل اتاق رزرو کنند، باید قبل از ورود به صورت کتبی اعلام کنند که با قوانین مربوطه موافق هستند. این موارد قانونی عبارتند از: ارائه تست منفی سریع آنتی ژن COVID-۱۹ هنگام ورود به هتل، رضایت دادن برای ثبت و ارزیابی نتایج آزمون و دادههای شخصی و ابراز تمایل برای ارائه نتیجه آزمایش منفی جدید در هر ۴۸ ساعت. در حالی که بقیه آلمان در یک قرنطینه سختگیرانه باقی مانده است، گردشگری فریزیای شمالی در حال شروع است و گردشگران از این امر خوشحال هستند. البته مقامات بهداشتی و کادر درمان به صورت روزانه و از نزدیک وضعیت دریاهای شمال و بالتیک را زیر نظر دارند. اگر تعداد مبتلایان در یک منطقه به مدت سه روز متوالی به بالای ۱۰۰ نفر برسد، این پروژه لغو میشود و گردشگران مجبور به ترک آنجا میشوند. مراکز تست متعدد، ماسک اجباری برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، مراکز تست کرونا در مقیاس وسیعی (در هتل استراندگات ریزورت، در آبگرمها و در بسیاری از گذرگاههای ساحلی) راهاندازی شدهاند. در سنت پیتر اردینگ، ۱۰ مرکز تست بزرگ و یک ایستگاه تست سریع برای دوچرخهسواران در نظر گرفته شده است. در رستورانها، کیو آر کد (QR Code) تست کرونای فعلی افراد اسکن میشود یا اطلاعات شخصی فردد از طریق برنامه Luca ثبت میشود و به این ترتیب امکان ردیابی دیجیتالی تماس موارد ابتلا به ویروسهای کرونا از طریق تلفنهای هوشمند فراهم میشود. کسانی که کاملاً واکسینه شدهاند نیازی به آزمایش ندارند. تابلوهای بزرگ در محل عابر پیاده و همچنین در اسکله و در امتداد تفرجگاه به مردم یادآوری میکنند که ماسک زدن اجباری است. کارمندان سرویسهای امنیتی قوانین مربوط به ماسک را به روشی دوستانه اما کاملا جدی به همه یادآوری میکنند. قرار است پروژه مدل تا پایان ماه مه ادامه داشته باشد و انتظار میرود بعد از این تاریخ مجددا تمدید شود. کمی آزادی کلودیا هاتمن، یکی از گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده است، میگوید: «ما فقط میخواستیم از بایرن خارج شویم.» او و همسرش که هر دو در بخش مراقبتهای افراد سالمند کار میکنند و واکسینه شدهاند، با شنیدن خبر این پروژه آزمایشی، بلافاصله محلی را برای ون مخصوص مسافر خود رزرو کردند. آنها قصد داشتند دو هفته در یک اردوگاه محلی اقامت کنند و در امتداد ساحل دریای شمال دوچرخه سواری کنند. این توریست ۵۷ساله توضیح داد: «اینجا حداقل کمی آزادی داریم و میتوانیم از این حس خوب لذت ببریم.» آنها دوست داشتند به منطقه آلپ آلگو سفر کنند، اما فعلا سرنوشت آنها را راهی شمال آلمان کرده است. محدودیتهای کرونایی این منطقه آنها را آزار نمیدهد: «اگر این بهایی است که باید در ازای آزادی پرداخت کنیم، با کمال میل آن را میپردازیم.» مسئولیت تمام بخش گردشگری بر دوش ماست یکی از هتلدارهای منطقه به اسم مارکو لاس هم هتل ۶۰ اتاقه استرند را در مرکز سنت پیتر اوردینگ بازگشایی کرده است. این هتل با ظرفیت ۷۰ درصد مشغول به کار است و تلفن پذیرش مدام در حال زنگ خوردن است. او عنوان میکند: «بسیاری از مهمانان تماس میگیرند و از ما میپرسند که آیا واقعاً باز هستیم. برخی در حال لغو یا رزرو مجدد هستند و رزروهای ما این روزها شاهد تغییرات زیادی هستند.» به عنوان بخشی از پروژه مدل، او از مسئولیت خود و همه افراد دیگر در قبال کل صنعت گردشگری آگاه است. او میگوید: «مشکلی نیست. ما میتوانیم این کار را به انجام برسانیم، فقط کافی است همه طبق قوانین و مقررات رفتار کنند.»
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
با آغاز سیر نزولی کرونا در کشور و به منظور تثبیت این وضعیت، سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع اعلام شد. اما این ممنوعیت شامل سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نمیشود و اقامت در هتل نیز محدودیتی ندارد. به گزارش هتل نیوز، بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین همه استانها با خودرو شخصی از ساعت ۱۲ ظهر روز سهشنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشتماه ممنوع است. سخنگوی این ستاد تاکید کرده که سفر از طریق هوایی و ریلی ممنوع نیست. علیرضا رییسی همچنین گفته که جریمه تردد در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است. برای شهرهای زرد که قبلا جریمه نداشتند، مصوب شد در این تعطیلات، ۵۰۰ هزار تومان جریمه درنظر گرفته شود. بنابراین تردد بین همه شهرها ممنوع است و اگر تخلفی صورت گیرد مشمول جریمه میشود. طبق آخرین اعلام این ستاد، درحال حاضر ۴۶ شهر در کشور قرمز و ۲۶۳ شهر نارنجی و ۱۳۹ شهر نیز زرد هستند. با توجه به شناسایی ویروسهای جهشیافته در مناطق مختلفی از کشور، نظر ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که منع تردد یکی از مهمترین مؤلفهها برای کنترل ویروسهای جهشیافته در کشور است. وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده که با توجه به اتصال شبکههای حمل و نقل ریلی و هوایی به برنامه «ماسک»، هیچ بیمار کرونایی نمیتواند با وسایل حملونقل عمومی سفر برود، چون بلیتی به او فروخته نخواهد شد و اگر مسافری قرنطینه خود را بشکند، برای او پیامک هشدار ارسال میشود. این درحالی است که ایرج حریرچی ـ معاون وزارت بهداشت ـ در هفتههای گذشته از سفر و تردد ۵۱ هزار مبتلا به کرونا خبر داده بود. اما وزیر راه در اینباره گفته بر اساس ردیابیهای صورتگرفته مسافران کرونایی عمدتا از شهرشان خارج نشده و غالبا سفرهای درون شهری داشتهاند. از سوی دیگر، هنوز ممنوعیتی برای سفر با تور به آژانسهای مسافرتی ابلاغ نشده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اینباره مواضع و برنامه مشخصی را نیز اعلام نکرده است. حرمتالله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز گفت که با وجود تصمیم ستاد ملی کرونا، اما هیچ نامه و بخشنامهای در ارتباط با ممنوعیت سفر با تور به آژانسهای مسافرتی ابلاغ نشده است. بنابراین اجرای تور از طریق دفاتر رسمی فعلا مشمول ممنوعیت نمیشود. با این حال، در تعطیلات گذشته که دستوری درباره ممنوعیت اجرای تور از مبدأ ابلاغ نشده بود، اما در برخی شهرها مانع اجرای تور شدند و اتوبوس بعضی گردشگران نیز از مسیر بازگردانده شد. مراکز اقامتی (شامل هتل، متل، مهمانپذیر، پانسیون و مشاغل مشابه) نیز با توجه به اینکه در گروه شغلی یک دستهبندی شدهاند، منعی برای فعالیت به ویژه در تعطیلات پیش رو نباید داشته باشند. جمشید حمزهزاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ در این باره به گفت: در تعطیلات عید فطر، هتلها و مراکز اقامتی رسمی باز هستند و ممنوعیتی شامل فعالیت آنها نمیشود و پذیرش مسافر ادامه دارد. او اضافه کرد که درحال حاضر، در هیچ شهری با دستور استانی و یا ستاد کرونا، هتلی بسته نشده است، مگر اینکه تعطیلی خودخواسته باشد. منبع | ایسنا
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری میراث آریا، به گفته مسئولان گردشگری محلی، فصل گردشگری از اکتبر سال گذشته به تدریج روند افزایشی مناسبی را در پیش گرفته بود. بارش شدید برف در زمستان گذشته هزاران گردشگر را به کشمیر، بهویژه منطقه گلمارگ، جذب کرد، جایی که رویداد بزرگ ورزشی «خلو هند» توسط دولت برگزار شد. افتتاح باغ لاله در ماه مارس سال جاری هم باعث افزایش بیشتر هجوم بازدیدکنندگان به این منطقه شد. رئوف ترامبو، رئیس اتحادیه تورهای ماجراجویی کشمیر، گفت: «ما در ماه نوامبر و دسامبر سال گذشته با ورود گردشگران میتوانستیم پرتویی از امید را ببینیم. همه سهامداران خوشحال بودند. از ژانویه تا مارس چنین بود و تقاضای زیادی برای اقامت در گلمارگ داشتیم. تمام اقامتگاهها تا آوریل رزرو شده بود و صنعت گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار داشت.» آقای ترامبو اضافه کرد: «صنعت گردشگری یکی ار ارکان مهم اقتصاد محسوب میشود و پتانسیل زیادی برای اشتغالزایی هزاران نفر دارد. ما انتظار داشتیم در ماههای آینده گردشگران زیادی را جذب کنیم، اما موج دوم کووید ۱۹ در کشور اوضاع را تغییر داده است. همه ذینفعان از جمله هتلداران، صاحبان قایقهای مسکونی، آژانسهای مسافرتی، صاحبان شیکارا (نوعی قایق چوبی سنتی) و... به دلیل لغو ۹۰درصدی رزروها در این دره نگران هستند. فقط آن دسته از گردشگرانی که قبلاً برای ماه آوریل رزرو خود را انجام داده بودند، به کشمیر سفر کردند که تعدادشان بسیار کم بوده است». به گفته راتنا، یکی از گردشگرانی که به کشمیر سفر کرده است، این دره از آنچه انتظار داشته زیباتر بوده است، اما او نتوانسته تمام و کامل از آن لذت ببرد، چون از شیوع کرونا میترسیده است. راتنا میگوید: «دره واقعا زیباست. اما من به دلیل Covid-۱۹ ترسیدهام. همه جا محدودیتهای جلوگیری از شیوع کرونا رعایت میشود. در همه جا امکانات ضدعفونی وجود دارد.» زولیفکار، یکی از مسئولان یک آژانس مسافرتی در کشمیر، عنوان کرد: «بعد از اکتبر و نوامبر سال گذشته، تعداد زیادی از گردشگران به اینجا آمده بودند. حتی به دلیل ازدحام زیاد گردشگران، منطقه با کمبود محل اقامت مواجه شده بود. پروتکلهای کرونا به طور دقیق در اینجا اجرا میشود و همه هتلها، رستورانها و اقامتگاهها آنها را رعایت میکنند، اما بعد از موج دوم کرونا در هندوستان، ورودی گردشگران تقریباً ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است». بلال احمد، صاحب یک قایق مسکونی در کشمیر، گفت: «تعداد گردشگران ورودی به کشمیر بعد از بارش برف در ماه دسامبر هر روز بیشتر میشد، اما در ماه آوریل، به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور همه چیز تغییر کرد و حالا همهجا سوت و کور است».
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 16/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " علی درویش پور " رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این جلسه که ظهر روز چهارشنبه 15 اردیبهشتماه با حضور اعضای جامعه هتلداران جزیره برگزار شد، عنوان داشت: برای ساخت برند جزیره، باید همه ساختارها و برنامههای حاکم بر منطقه، در این راستا جهتدهی شده و فعالان این عرصه با استانداردسازی، کیفیت خدمات خود را ارتقا دهند. وی افزود: طراحی رویدادها، جشنوارهها و برنامههایی که به خلق خاطرات خوب در یاد و خاطر گردشگران کمک کند، بخشی از جریان سازی به سمت برند گردشگری شدن جزیره است. به گفته درویش پور، قشم با داشتن جاذبههای نادر در دنیا، باید به نخستین مقصد گردشگری ایران تبدیل شود و سهم عمدهای در سبد سفرهای مردم کشور داشته باشد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تقدیر از همراهی اعضای جامعه هتلداران گفت: توسعه گردشگری، توسعه اقتصاد همه قشرهای جزیره است که با برنامهریزی اصولی و تعامل و همت خود ما تحقق پیدا میکند. در ادامه این جلسه، اعضای حاضر به ارائه گزارشی از وضعیت حضور گردشگران در جزیره پرداختند و خواستار حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و طراحی یک برنامه اصولی و منسجم برای معرفی ظرفیتهای جزیره و جذب گردشگر در تمامی فصول سال شدند.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: ما سالهاست که مطالبات زیادی از بخش دولتی داریم و همیشه هم این مطالبات را به طور رسمی و شفاف مطرح کردهایم اما هیچ وقت تحقق پیدا نکرده است. اخیراً بعضی از کسانی که اعلام کاندیداتوری کردند، گفتند گردشگری را در اولویت برنامههای خود قرار دادهاند. ما به عنوان فعالان صنعت گردشگری که سالها چنین وعدههایی را از سویی مقامات شنیدهایم اما نتیجهای ندیدهایم، طبیعی است که فکر کنیم این حرفها صرفاً مصرف انتخاباتی دارد. بخش زیادی از مطالبات امروز ما همان مطالباتی هستند که ما در ادوار گذشته هم پیگیر آنها بودیم و مدتهای زیادی است که همچنان آنها را به عنوان اصلیترین خواستههای صنعت گردشگری مطرح میکنیم و هنوز به نتیجه نرسیدهایم. او سالهای گذشته را بدترین دوران گردشگری و از آن جمله صنعت هتلداری دانست و گفت: گردشگری به سبب اتفاقاتی که افتاد دو سال خاموش را سپری کرد و اگر امروز نگوییم نابود شده است، در خوشبینانهترین حالت باید بگوییم که این صنعت رو به نابودی است. امروز بیش از آنکه به مطرح شدن نام گردشگری در شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری نیاز داشته باشیم به ارائه راهکارهایی نیاز داریم که تضمین اجرایی برنامهها و وعدههای کاندیداها را اثبات کند. اسکندریون با بیان اینکه ما از مشکلات و تنگناهای دولت بی اطلاع نیستیم، عنوان کرد: انتظار ما این بود که دولت در چنین شرایطی حداقل امیدواری کاذب به فعالان صنعت گردشگری ندهد. یعنی بهتر بود میگذاشتند گردشگری مسیر طبیعی خودش را طی کند دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران در مورد جلسات جامعه در سال جاری هم گفت: در سال جاری جلساتی ترتیب دادیم که متاسفانه به دلیل حاد شدن شرایط کرونایی، لغو شد. آخرین آنها جلسهای بود که هفته گذشته با مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با حضور وزیر و اعضای هیئت مدیره داشتیم که دو روز قبل از برگزاری جلسه منتفی شد. لغو شدن جلسات امری اجتنابناپذیر و خارج از اختیار ماست. آخرین جلسهای که داشتیم، دو، سه روز قبل از آغاز سال جاری بود که در اصفهان در خدمت دوستان بودیم؛ گرچه در سال جاری به دلیل موج جدید کرونا رسما جلسهای نداشتیم اما اعضای هیئت مدیره از طریق فضای مجازی با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند. ما صرفاً به دلیل رعایت پروتکلها و دشواری رفت و آمد اعضا که از نقاط مختلف ایران به تهران میآیند، مدتی جلسات حضوری را متوقف کردیم تا اوضاع تا حدی بهتر شود و جلسات را دوباره از سر بگیریم. اسکندریون خاطرنشان کرد: وظایف جامعه حرفهای هتلداران ایران در سالهای گذشته گسترش پیدا کرده است. حوزه وظایف و اختیارات جامعه هتلداران ایران دیگر مانند چند سال پیش محدود به مسائلی مانند نرخگذاری، درجهبندی و اموری مانند اینها نیست؛ بلکه حوزه کار ما فراتر رفته است. امروز ما مطالبات زیادی از دولت داریم و پیگیر این مطالبات در سالهای گذشته بخش زیادی از انرژی و وقت جامعه حرفهای هتلداران ایران را مصروف خود کرده است. مطالباتی در حوزههای مختلف از جمله مالیات، بیمه، هزینههای حاملهای انرژی، تسهیلات و مانند آنها. در دو سال گذشته بارها در جلسات این مسایل را مطرح کردیم و مورد بحث و بررسی قرار دادیم به دفعات در ارتباط با آنها با مقامات ذیربط جلسه داشتیم اما هنوز تا حصول نتیجه فاصله زیادی داریم. او در پایان عنوان کرد: اگر چه در این سالها نه از مجلس و نه از دولت، آبی گرم نشده اما جا دارد که مجلس فعلی زمینهای برای تشکیل فراکسیون مستقل گردشگری فراهم کند. همانطور که پیشتر همکارمان جناب آقای بذری هم متذکر شدند، ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری میتواند دستاورد مجلس فعلی باشد. گردشگری صنعت مهمی است و طبعاً وجه اقتصادی پررنگی دارد. صنعتی با این مختصات چرا باید زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی مجلس باشد؟ ما خواستار تشکیل کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس هستیم.
ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده از مجموع ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری که اطلاعات آنها تا سال ۹۸ ثبت شده، تنها ۴۲۱ واحد استانداردسازی شده و گواهی کیفیت گرفتهاند. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، کیفیت و قیمت هتلها در ایران همواره محل بحث بوده است؛ اعتقاد عمومی برخلاف نظر هتلداران ایران، بر این است که کیفیت هتلها مطابق با استاندارد جهانی نیست و قیمت هتلها، فراتر از کیفیت و خدمات آنها بوده است. اینک آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چنین باوری را تایید میکند. در سالنامه آماری این وزارتخانه آمده که از مجموع ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری که اطلاعات آنها تا سال ۹۸ ثبت شده است، تنها ۴۲۱ واحد گواهی کیفیت گرفتهاند که سهم هتلها ۱۵۲ واحد، متلها ۵ واحد، مهمانپذیرها ۱۵۲ واحد، مجتمعهای پذیرایی بینراهی ۱۰۷ واحد و سفرهخانههای سنتی ۵ واحد بوده است. وضعیت کیفیت یا استانداردسازی هتلها به تفکیک در سال ۹۸ نیز اینگونه گزارش شده است: از مجموع ۱۲۷۳ هتل در کشور ۱۵۲ هتل گواهی کیفیت گرفتهاند که حدود ۱۲ درصد هتلها را شامل میشود. سهم هتلهای پنجستاره از این مجموعه ۸ واحد، چهارستاره ۱۸ واحد، سهستاره ۴۳ واحد، دوستاره ۵۰ واحد و یک ستاره ۳۳ واحد بوده است. هرچند هتلداران بر این عقیدهاند که این گواهی لزوما کیفیت خدمات سایر مراکز اقامتی و گردشگری را زیر سوال نمیبرد. اما نظر برخی گردشگران خارجی که از این هتلها به ویژه هتلهایی با ستاره بالا در ایران استفاده کردهاند عموما غیر از این بوده است. البته در سالهای اخیر ساخت هتلبوتیکها و اضافه شدن اقامتگاههای سنتی با تغییر کاربری بناهای تاریخی، کمبود زیرساخت استاندارد را تا حدی جبران کرده، اما سطح کیفیت خدمات و آموزش و استانداردسازی نیروی انسانی در مراکز اقامتی همچنان محل انتقاد است. این انتظار میرفت که هتلها در سال خلوت کرونا به بهسازی آموزش نیروی انسانی و کیفیت خدمات روی آورند که به نظر میرسد کاهش درآمد و کمبود مسافر، هتلها را بیشتر به سمت تعطیلی کشانده تا ارتقای خدمات. براساس گزارش آماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا سال ۹۸ بالغ بر ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری در کشور تاسیس شده که سهم بومگردیها با ۲۰۶۳ واحد بیشتر از سایر اقامتگاهها در کشور بوده است. تا آن سال، ۱۲۷۲ هتل، ۶۸۸ هتلآپارتمان، ۱۳۰۱ مهمانپذیر، ۶۳ متل، ۱۴۳ پانسیون، ۱۱۳ اقامتگاه سنتی و ۳۸۹ مجتمع گردشگری مجوز گرفتهاند. بیشترین تمرکز اقامتگاهها و مجتمعهای گردشگری در استان خراسان رضوی با ۱۰۰۹ واحد و کمترین تعداد مراکز اقامتی در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱ واحد بوده است. استانهای کرمان، اصفهان و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین تعداد بومگردی را در کشور دارند. قم با یک واحد بومگردی کمترین تعداد بومگردی در کشور را تا سال ۹۸ داشته است. همچنین ۲۱۱۴ مجتمع پذیرایی بینراهی موجود است که کهگیلویه و بویراحمد با هفت واحد و سیستان و بلوچستان با شش واحد بینراهی کمبرخوردارترین هستند. استان مازندران با ۴۰۶ واحد بیشترین تعداد بینراهیها را در کشور دارد. تعداد سفرهخانههای سنتی که تا سال ۹۷ از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز گرفتهاند تا سال ۹۷ به عدد ۶۱۹ واحد رسیده است که تهران با ۱۶۳ واحد بیشترین تعداد سفرهخانه را در بین استانها دارد.
ایجاد شده: 8/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 8/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران گفت: صنعت هتلداری فراموش شده است و به جای حمایت با انواع فشارها و سیاستهای غیرهمراه روبرو است. جمشید حمزهزاده در گفتوگو با سایت جامعه هتلداران ایران عنوان کرد: ضریب اشغال هتلها در این روزها به 2 درصد رسیده و این به معنای به شماره افتادن نفسهای صنعت هتلداری در ایران است. او به نامگذاری سال 1400 از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال جاری را سال «تولید؛ پشتیبانیها و مانعزداییها» اعلام کردند و این باید در همه عرصهها مد نظر قرار بگیرد. شرایط امروز کشور میطلبد که بسترهای لازم برای رشد و رونق صنایع داخلی فراهم شود. نه اینکه حقوق کارگران اضافه شود و واحدهای راکد و تحت فشار کرونا قرار گرفته را بدون هیچ کمک و حمایتی موظف به پرداخت کنند. مانند هتلها که در این روزها دشوارترین و بیسابقهترین دوران کار خود را سپری میکنند. این با سخنان مقام معظم رهبری در تضاد است. اینکه سازمان مالیاتی و یا تامین اجتماعی با جرایم سنگین خود فشارهای وارده بر واحدها را دو چندان کنند، آیا نقض اهدافی نیست که در نامگذاری سال جاری مد نظر بود؟ رییس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه دولت نباید به دنبال جبران کسری بودجه خود از طریق جرایم بیمه و مالیات باشد، افزود: این کار به معنای قربانی کردن هتلها به عنوان بخش مهمی از سرمایههای ملی و صنعت مهم گردشگری است. ما مخالف افزایش حقوق کارمندان نیستیم و حتی استقبال هم میکنیم. منتها دولت بیاید سهم 23 درصدی بیمه کارفرماها را تا پایان کرونا ببخشد. همچنین مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را فعلا مشمول معافیت 100 درصدی کند. برای بازپرداخت وامها دورههای تنفس قابل اعتنا و راهگشا در نظر گرفته شود و حمایتهایی از این دست. اینها میتواند مصداق حمایت از تولید باشد. در غیر این صورت عملکرد دولت در تضاد با فرمایش مقام معظم رهبری است.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 2/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " عبدالحمید حرمتی " رییس جامعه حرفهای هتلداران خوزستان توضیح داد: بر اساس آمارهای موجود، ضریب اشغال هتلهای خوزستان در نوروز امسال به 5 درصد هم نرسید و این حکایت از بحران شدیدی دارد. بحرانی که صنعت هتلداری استان خوزستان هرگز مشابه آن را به خود ندیده بود. زیان های سنگینی به واحدهای ما وارد شده است. عضو هیئت مدیره جامعه حرفهای هتلداران ایران با بیان اینکه ما قبول داریم شرایط کرونا بعضی مشکلات را اجتناب ناپذیر کرده، افزود: با این حال معتقدیم علتبسیاری از مشکلات به وجود آمده را باید در جای دیگری جسنتوجو کرد. مدیریت و برنامهریزی کلی برای گردشگری کشور مشکلاتی دارد که به عقیده من ریشه آن در بخشهای دیگر و بیرون از گردشگری است. به عنوان مثال بخشی از کرونای جهش یافته از بیرون از کشور و از مرز عراق وارد ایران شد که ربطی هم به گردشگری نداشت. خیلی از کسانی که از مرز خوزستان وارد ایران شدند، گردشگر نبودند بلکه افرادی بودند که از بصره به خرمشهر و آبادان میآمدند و در آنجا خرید میکردند و یا کار تجاری داشتند و روزانه میآمدند و بر میگشتند؛ بنابراین باز کردن غیراصولی مرزها از سوی مدیران و مسئولان دیربط، باعث وارد شدن ویروس کرونای جهش یافته به کشور از مرزهای خوزستان شد. با توجه به اینکه گردشگران داخلی در اتاقهای جدا اقامت میکنند و پروتکلهای بهداشتی هم در هتلها به طور کامل اجرا میشود، باید هیچ مشکلی در صنعت گردشگری و هتلداری در ارتباط با شیوع کرونا وجود ندارد و این را قاطعانه میگوییم. او به ازدحامها در سطح مراکز عمومی اشاره کرد و گفت: به طور مثال در وسایل عمومی حمل و نقل مانند مترو تهران، اتوبوسها و ... مردم به صورت فشرده و بدون رعایت فاصله بهداشتی تردد میکنند. آن همه نزدیک به هم بودن معلوم است که به شیوع کرونا کمک میکند. در حالی که در مراکز رسمی اقامتی مانند هتلها نه تنها چنین خطری وجود ندارد بلکه امنیت بهداشتی و سلامت کامل برقرار است و همانطور که قبلاً هم گفتهام، هتلها حتی از خانههای ما هم بهداشتیتر و امنتر هستند؛ بنابراین مطرح کردن ادعای اینکه در بخش گردشگری و در اقامتگاهها ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، حرفی غیرعلمی و بیاساس است. حرمتی در ادامه عنوان کرد: مشکل دیگری که در بخش گردشگری وجود دارد و بسیار هم خطرناک است، مساله خانههای غیر مجازی است که به شکل غیرقانونی نسبت به پذیرش و اسکان مسافران اقدام میکنند و متاسفانه نظارتی هم بر آنها وجود ندارد. بسیاری از هموطنان ما در تعطیلات نوروز به استانهای شمالی کشور سفر کردند و در خانههای غیرمجاز اقامت داشتند. ما در جامعه هتلداران ایران بارها گفتیم و قبل از تعطیلات نوروز به شکل موکد یادآور شدیم که اگر هموطنان قصد سفر در تعطیلات نوروز دارند، حتماً از قبل مسئله اقامت را با رزرو اقامتگاههای رسمی حل کنند. چرا که اقامتگاههای رسمی به طور کامل پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنند و در آنها امنیت و اطمینان کامل وجود دارد؛ اما عملاً شاهد وضعیتی خلاف آن بودیم و بسیاری از هموطنان ما به جای اقامتگاههای رسمی، خانههای غیرمجاز را انتخاب کردند و متاسفانه شاهد مصیبت بسیار بزرگی هستیم و آمار مبتلایان و تلفات بعد از تعطیلات به شکل چشم گیری افزایش پیدا کرده است. پیداست که وقتی چند خانواده با هم خانهای اجاره میکنند، امکان ابتلای آنها به ویروس کرونا بسیاربسیار بیشتر میشود؛ در حالی که اقامتگاههای رسمی اطمینان میدهند که مسافر در زمان اقامت از هر گونه خطری در این ارتباط مصونیت دارد. رییس جامعه حرفهای هتلداران خوزستان گفت: اگر ستاد کرونا و به طور کلی دولت از اقامت مردم در اقامتگاههای رسمی حمایت میکرد و نظارت جدیتری انجام میشد تا در جریان سفر و اقامت پروتکلهای بهداشتی به طور کامل رعایت شود، به اعتقاد ما بعد از عید شاهد این همه ابتلا و تلفات نمیبودیم. مسئولینی که این موضوع مهم را مدیریت نکردند و به پیشنهادها و برنامههای متخصصان گردشگری اعتنایی نداشتند، امروز باید پاسخگو باشند عضو جامعه حرفهای هتلداران ایران در پایان گفت: هتلها سرمایههای این مملکت هستند و امروز وضعیت بسیار ناگواری دارند. کمترین انتظار این است که دولت با در نظر گرفتن معافیتها و بخشودگیهایی به سر پا ماندن هتلها کمک کند. اگر هتلها به سمت تعطیلی بروند، بازگشت آنها بسیار دشوار خواهد بود. امیدوارم دولت این مشکل را جدی بگیرد و نگذارد این سرمایههای مهم ملی از بین بروند.
ایجاد شده: 26/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 26/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از صدا و سیما، با همه گیری ویروس کرونا و کاهش بسیار شدید تعداد جهانگردان، پاریس پایتخت فرانسه به تنهایی از ۱۵ و نیم میلیارد یورو درآمد توریستی در سال گذشته میلادی محروم شد. بر اساس گزارش سالانه وزارت جهانگردی فرانسه، این چنین کاهش تعداد گردشگران خارجی در پایتخت فرانسه بی سابقه است. شهر پاریس در سالهای قبل از بحران شیوع ویروس کرونا با ۵۰ میلیون جهانگرد، مکان نخست را در میان پایتختهای کشورهای دنیا به خود اختصاص داده بود. بحران کرونا، تعداد بازدیدکنندگان خارجی از این شهر را ۷۲ درصد و یا به عبارتی ۳۳ میلیون نفر کاهش داده است. براساس همین گزارش، میزان درآمد توریستی شهر پاریس در سال گذشته با ۱۷ و نیم میلیون جهانگرد، به ۶ و چهار دهم میلیارد یورو رسید. این کاهش درآمد فاحش، تاثیرات مالی فاجعه باری برای بخشهای مختلف به ویژه هتلداری، رستورانها و شبکههای حمل و نقل در پی داشته است. در سال بحرانی ۲۰۲۰، هتلهای فرانسه با کاهش ۷۰ درصد مسافر روبرو بوده اند که به علت کاهش شدید درآمد تعداد زیادی از آنها تعطیل و یا ورشکسته شده ا ند. موزه لوور، کاخ تاریخی ورسای، کلیسای نوتردام و برج ایفل از اماکن مشهور و پربیننده پاریس به حساب میآید که در سال گذشته میلادی با کاهش ۷۰ درصدی جهانگران خارجی روبرو بوده اند. فرانسه پیش از این با ۹۰ میلیون توریست، اولین مقصد جهانگردان بود که بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد یورو درآمد کسب میکرد.
ایجاد شده: 25/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 25/فروردین/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، عبدالحمید حمیدی " رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان کردستان گفت : حدود 20 هزار و 500 نفر شب در نوروز امسال در واحدهای اقامتی استان کردستان پذیرش شدند. وی افزود: این تعداد مسافر از روز اول عید تا پایان روز سیزدهم در اقامتگاههای استان پذیرش شدند. عبدالحمید حمیدی گفت: این مسافران با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی اسکان داده شدند و از آنها پذیرایی به عمل آمد. رییس جامعه حرفهای هتلداران کردستان در ادامه عنوان کرد: در همین ارتباط ضریب اشغال هتلهای استان کردستان به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسید که در مقایسه با تعطیلات عید پارسال ۲۰ درصد رشد داشتیم. او به مشکل شیوع شدید کرونا در دو شهر استان اشاره کرد و توضیح داد: در دو تا از شهرهای استان، یعنی سقز و بانه که از شهرهای بزرگ استان هم هستند، به دلیل وضعیت نارنجی هر دو شهر از ابتدای سال، هتلداران متاسفانه بسیار متضرر شدند؛ آنها هزینههای بسیار زیادی را جهت انجام تعمیرات و ایجاد تغییرات و تهیه تجهیزات و ملزومات کار هتلداری متحمل شده بودند. طبیعی هم بود. به هر حال عید در پیش بود و برای هتلداران، فصل پررونق سفر تعطیلات نوروز است. هتلداران هم میخواستند از این فرصت برای درآمدزایی و جبران بخشی از خسارتها استفاده کنند. بنابراین مثل هر سال برای پذیرش مهمانان نوروزی در هتلها آماده شدند اما متاسفانه این برنامهها و تدارکات جهت آمادگی بی فایده بود و ضریب اشغال هتلهای دو شهر سقز و بانه از ۵ درصد فراتر نرفت. حمیدی از تعامل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با جامعه حرفهای هتلداران این استان تقدیر کرد و گفت: تعامل میراث استان با جامعه حرفهای هتلداران استان در جریان تعطیلات نوروز بسیار خوب بود. ستاد سفر اداره کل میراث خوشبختانه شبانهروزی دایر بود و بسیاری از مشکلات مسافران در این ستادها حل شد. ما هم اگر مشکلی داشتیم، نهایت همکاری را به عمل آوردند و از این بابت سپاسگزار هستیم.
ایجاد شده: 25/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 25/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایمنا، " کریم بیگی " رئیس جامعه حرفهای هتلداران اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته هتلها به طور کلی تعطیل بود و شرایط خوبی بر آنها حاکم نبود، اظهار کرد: در چند روز ابتدایی نوروز امسال هم پذیرش مسافر حدود ۴۰ درصد ظرفیت هتلها بود و پس از آن با اوجگیری کرونا به حدود ۱۲ درصد کاهش یافت که این وضعیت شرایط بحرانی و اسفناکی را برای هتلداران به وجود آورد. وی افزود: در شرایطی که دلیل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا رعایت نشدن پروتکلها، انجام دید و بازدیدها و خریدهای شب عید بوده است اما تبلیغات، سفر را عامل این معضل معرفی میکند. رئیس جامعه حرفهای هتلداران اصفهان با بیان اینکه علاوه بر شیوع کرونا، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم هم دلیل دیگری برای کاهش مسافرتها است، یادآور شد: در این شرایط، سفر در جایگاه آخر سبد هزینههای یک خانوار قرار دارد که معمولاً بعد از تأمین مخارج دیگر به آن توجه میشود. بیگی تصریح کرد: در حالی این وضعیت برای هتلداران به وجود آمده است که این گروه از فعالان صنعت گردشگری خواستار افزایش درآمد نیستند و فقط دنبال تأمین هزینههای جاری و حفظ موجودیت و بقای خود هستند، اما با وجود شرایط پیش آمده هرچه میگذرد هزینهها افزونتر و درآمد هتلداران کمتر میشود. وی گفت: در برابر خسارات وارد آمده، از این گروه از فعالان صنعت گردشگری حمایت نمیشود، البته مهلت برای بازپرداخت برخی تسهیلات و ارائه تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد به برخی هتلداران انجام شده، اما بازپرداخت همین تسهیلات نیز بر معضلات آنان افزوده است. رئیس جامعه حرفهای هتلداران اصفهان خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش مسافرتها در یک سال اخیر، ۱۵ هتل و مهمانخانه سنتی در اصفهان تعطیل شده و تعداد دیگری هم در آستانه تعطیلی قرار دارد، لذا ادامه این شرایط ضرر غیرقابل جبرانی بر صنعت گردشگری استان و کشور وارد میکند.
ایجاد شده: 22/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 22/فروردین/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سیدامیرناصر طباطبایی " رئیس جامعه هتلداران یزد، خواستار حمایت مجدد دولت از این صنعت شد." وی با بیان این که ضریب اشغال هتلهای یزد در ایام تعطیلات نوروز به کمتر از ۲۵ درصد رسید، اظهار کرد: هتلداران به هیچ وجه وضعیت خوبی ندارند و با این وضعیت، دولت باید برای گردشگری و اقدامات حمایتی خود مجدداً چارهای بیاندیشد. وی افزود: باید دولت تسهیلات حمایتی و شرایط اعلام شده قبلی را برای هتلداران و حتی سایر زیرساختهای گردشگری تقویت کند. وی با ابراز این عقیده که برخی دستگاه ها موجب توسعه گردشگری غیرمجاز در کشور شدند، تصریح کرد: زمانی که گردشگری قبل از نوروز و تعطیلات، به صورت غیرکارشناسی مورد هجمه قرار گرفت، گردشگری غیررسمی و اقامتهای غیرمجاز توسعه یافت و گردشگری مجاز در این میان سرکوب شد. رئیس جامعه هتلداران استان یزد، وضعیت فعلی گردشگری کشور و به ویژه شهر گردشگرپذیر یزد را وضعیت ناخوشایندی اعلام کرد و خواستار توجه بیشتر دولت به این صنعت آسیبدیده شد.
ایجاد شده: 14/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 14/فروردین/1400 اخبار داخلی