به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، سازمان جهانی گردشگری که «بازنگری در گردشگری» را به عنوان شعار امسال خود انتخاب کرده، از کشورها خواست تا از فرصت موجود استفاده و در خصوص گردشگری تجدید نظر کنند. طبق آخرین مقیاسهای جهانی گردشگری، تعداد گردشگران بین المللی از ماه ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱) در مقایسه با دوره مشابه در سال میلادی گذشته تقریبا سه برابر شده است یعنی رشد ۱۷۲ درصدی. این بدان معناست که بخش گردشگری نزدیک به ۶۰ درصد سطح پیش از همه گیری کرونا را احیا کرده است. بهبود مستمر گردشگری بین المللی نشان دهنده تقاضای قوی برای سفرهای بین المللی و همچنین کاهش یا لغو محدودیت های سفر تا به امروز است. بر اساس اعلام این سازمان، ۸۶ کشور تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ - ۲۸ شهریور - هیچ محدودیتی مرتبط با کووید-۱۹ نداشتند. به گفته دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، گردشگری به طور پیوسته در حال بهبود است، اما چالشهای متعددی از ژئوپلیتیک گرفته تا اقتصادی همچنان باقی مانده است.
ایجاد شده: 5/مهر/1401 آخرین ویرایش: 5/مهر/1401 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " سید مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی گفت ؛ گرامیداشت روز جهانی به مدت یک هفته با شعار گردشگری رویش اندیشههای نو در گردشگری ایران با تمرکز بر گردشگری موضوعی از جمله گردشگری دسترسپذیر، ادبی، کشاورزی، خوراک و غیره در استانهای کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت. " فاطمی " افزود ؛ ادارهکل امور پایگاههای میراث ملی و جهانی وزارت با معرفی ۲۸ پایگاه تاریخی کشور در ۴ محور مجزا اعلام آمادگی و همکاری داشته است. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی گفت ؛ آمادگی کامل و انجام تمهیدات لازم برای ارائه ارتقای کیفی و کمی خدمات شامل ؛▫️ سرویسهای بهداشتی، معرفی آثار تاریخی فرهنگی و مسیر بازدید گردشگران، امکان بازدید گردشگران از فعالیت و اقدامات اجرایی در پایگاهها، ارائه تخفیف در تهیه بلیت اماکن تاریخی و فرهنگی و موزههای پایگاههای میراث ملی و جهانی، برگزاری رویدادها، نشستهای تخصصی و برپایی نمایشگاهها، از محورهای در نظر گرفته شده برای مشارکت پایگاههای ملی و جهانی وزارت به شمار میآیند.
ایجاد شده: 4/مهر/1401 آخرین ویرایش: 4/مهر/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز امروز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری، نشست خبری رونمایی از پوستر هفته جهانی گردشگری برگزار شد. در این نشست " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور، " سید مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، " حسن تقی زاده انصاری " رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران و تنی چند از سایر مدیران وزارت گردشگری و بخش خصوصی حضور دارند. " سیدمصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در این نشست گفت ؛ روز جهانی گردشگری آغاز سال گردشگری است که رویکردهای هر کشوری در حوزه گردشگری در این روز معرفی میشود. او گفت ؛ با توجه به تاکید بر انعطافپذیری در فعالیتهای گردشگری برای ماندگاری گردشگران و بازاندیشی در برنامههای هفته گردشگری موضوع بازاندیشی در گردشگری را مورد توجه قرار دادهایم. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود ؛ وزارت گردشگری با رویکرد تنوعبخشی و استفاده از ظرفیتهای مغفول مانده ایران به خصوص در میراث ناملموس، شعار ملی با عنوان " رویش اندیشههای نو در گردشگری ایران " را انتخاب نمود. وی توزیع متوازن سفرهای داخلی، تنوعبخشی گردشگری داخلی با محوریت انواع گردشگری، گسترش سفرهای ارزان قیمت داخلی برای اقشار کمتر برخوردار جامعه، تبیین اندیشههای مقام معظم رهبری درباره گردشگری، تقدیر از نهادها و دستگاههای دولتی و حاکمیتی و سایر فعالان برجسته و تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری کشور با تاکید بر شعار سال «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین»، اطلاعرسانی عملکرد وزارتخانه در بخش گردشگری در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم، فرهنگسازی عمومی در خصوص رفتارهای متقابل گردشگران داخلی و اهالی جوامع میزبان، آشناسازی کودکان و نوجوانان با اهمیت سفر، نمایش تبلور همافزایی حوزههای تخصصی، گردشگری و میراثفرهنگی را بهعنوان مهمترین اهداف این هفته معرفی کرد. در پایان مراسم از پوستر هفته جهانی گردشگری در ایران رونمایی شد.
ایجاد شده: 30/شهریور/1401 آخرین ویرایش: 30/شهریور/1401 اخبار داخلی
بازنگری در گردشگری» شعار و ماموریت سال جدیدسازمان جهانی گردشگری شد بازنگری در گردشگری،به عنوان ماموریت و سرلوحه فعالیت جهان درسال ۲۰۲۲ انتخاب شد و همزمان با روز جهانی گردشگری در۲۷ سپتامبر به رسم هرسال با این شعار امسال مراسم گرامیداشت این روز برگزار خواهدشد. سازمان جهانی گردشگری درآخرین پیش بینی های خود قبل از بیماری کووید ۱۹،خبر از رشد ۳.۳درصدی تعداد گردشگران از سال ۲۰۱۰تا ۲۰۳۰ و رسیدن به عدد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون گردشگر تا سال۲۰۳۰ را داده بود. اما؛ همهگیری کرونا در جهان، شرایط را برای بازار گردشگری به طور کل تغییر داد و ضربه سهمگینی بر این صنعت وارد کرد،به طوری که unwto اعلام کرد صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل بحران کرونا حدود «دو تریلیون دلار» از درآمد خود را از دست داده است و روند احیای این صنعت «کند و شکننده»خواهد بود. اما؛اکنون با گذشت ۳سال از بیماری کووید-۱۹ وکنترل اپیدمی وارتقاء ایمنی بسیاری از کشورها که اقتصاد اصلی آنها مبتنی بر گردشگری است سعی کردند که به رونق گردشگری خودبیافزایند.سکوت گردشگری در دوران پاندمیک این فرصت را به بسیاری از کشورها و فعالان داد تا در مورد ضعف ها و قوت هاو روش های بازآفرینی مجددگردشگری بیش از پیش بیاندیشند. تعدادگردشگران ورودی بین المللی در آغاز سال جاری دو برابرتعدادثبت شده در سال ۲۰۲۱ بود. در برخی مناطق گردشگران ورودی در حال حاضر در سطح قبل از همه گیری یا حتی بالاتر از آن هستند،بسیاری از مناطق آماده تولدوشکوفایی دوباره هستند. شهرهاومقاصدگردشگری با برنامه ریزی هوشمندانه، راه حل های نوآورانه را امتحان می کنند، در مورد چگونگی سازماندهی، بازیابی مجدد و نقشی که مبتنی برواقعیت های جدیدگردشگری بایدمتصورباشند، دوباره فکر می کنند. سالانه حدود ۱۴ میلیون گردشگر از فلورانس دیدن می کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۹پاندمی به طور رسمی اعلام شد. سال بعداین شهر شاهد کاهش۸۷ درصدی بازدید بود. و در سال ۲۰۲۱،شاهد رشد ۴۷ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۰ بود؛این روال در تمامی دنیا به خصوص شهرهای اروپایی حاکم است. از این رو سازمان جهانی گردشگری«بازنگری در گردشگری»را به عنوان شعاروماموریت سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است و امسال نیز در ۲۷سپتامبر این روز جشن گرفته خواهد شد. هدف سازمان جهانی گردشگری نواندیشی است،که با تمرکز برداشته ها ، راه آینده باز می شود و فرصت بازنگری ، گردشگری را برجسته خواهد کرد و آن بدان معناست، که مردم و سیاره زمین در اولویت قرار می گیرند و همه از دولت ها و مشاغل گرفته تا جوامع محلی حول یک چشم انداز مشترک برای یک بخش پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف پذیرتر گردهم می آیند. ازدیگراهداف انتخاب موضوع «بازنگری در گردشگری»، الهام بخشیدن پیرامون بازنگری و باز اندیشی به منظور توسعه از طریق ارزیابی مجددظرفیت ها،ساختن هویتی متفاوت، مهارت آموزی، تعهدپذیری مستمر، آموزش و اشتغالزایی و نیز اثرات گردشگری بر زمین و فرصتهایی برای رشد پایدارتر است. دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (زوراب)در پیام خود برای روزجهانی سال ۲۰۲۲وشعارتعیین شده بیان داشته: بازنگری در یکی از بخشهای بزرگ اقتصادی جهان آسان نخواهد بود.اما؛ما در حال حاضر در راه خوبی هستیم. بحران کووید خلاقیت را برانگیخته و به آن کمک کرده است. و این بیماری همهگیر تغییر کار را تسریع کرد و چالشها و همچنین فرصتهای عظیمی را برای اطمینان از بهرهمندی افراد بیشتری با راهاندازی مجدد گردشگری به ارمغان آورد. ما همچنین در حال پیشرفت قابل توجهی در تبدیل گردشگری به محرک اصلی اقتصادهای سبز، آبی و دیجیتال هستیم و اطمینان حاصل می کنیم که رشد به ضرر مردم یا سیاره ها تمام نمی شود» اهداف سازمان جهانی گردشگری این فرصت را دراختیارمتولیان، دست اندرکاران و فعالان گردشگری کشورمان قرارمی دهد،که همزمان با برنامه ریزی به داشته های خودبا ارزیابی مجددظرفیت ها وتوانمندی ها، بررسی نقاط قوت و ضعف بابهره گیری ازفناوری های نوین برای آینده گردشگری کشور تلاش کنند.شعاروماموریت سال ۲۰۲۲ فرصت مغتنمی است تا همزمان با دیگر کشورها از خطا هاجلوگیری وموانع توسعه رامرتفع نموده وبامدیریت یکپارچه،افزایش دانش ومهارتها،توسعه پایدار و گردشگری سبزنیزمورد توجه قرارداده وفرصت تولد دوباره گردشگری کشور را ارج نهاده وازمواهب آن بهره مندشویم. ✍🏻 حسن تقی زاده انصاری - رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران
ایجاد شده: 2/شهریور/1401 آخرین ویرایش: 2/شهریور/1401 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، " احمد علوی " عضو شورای شهر تهران در جلسه هم اندیشی جامعه حرفه ای هتلداران استان تهران گفت ؛ شورای شهر برای تحقق شعار «تبدیل تهران به مقصد گردشگری» در تلاش است. " علوی " افزود ؛ به این منظور با همکاری و همراهی هتل داران میتوان موانع و مشکلات را شناسایی و برطرف ساخت. عضو شورای شهر تهران به جامعه هتلداری قول پیگیری و حل مشکل حذف تابلوهای هتلها را در جلسه شورای شهر داد.
ایجاد شده: 24/خرداد/1401 آخرین ویرایش: 24/خرداد/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، در پی سخنان " سعید محمد " مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در خصوص انتقاد از وضعیت فرهنگی جزیره کیش، تشکل های صنفی جزیره کیش طی نامه ای به این موضوع اعتراض کردند. در این نامه اعتراضی وضعیت فرهنگی جزیره کیش را به گواه آمارها و گزارش های سازمان منطقه آزاد کیش و کارشناسان این حوزه مطلوب عنوان کردند. این نامه به امضا جامعه هتلداران کیش، جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، سندیکای صاحبان صنایع کیش، انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش، جامعه مراکز پذیرایی کیش،انجمن مشاورین املاک کیش، جامعه رنت کاران کیش، جامعه کلوپ داران دریایی کیش و جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش رسیده است. ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم حافظ شیرازی بسمه تعالی جناب آقای دکتر سعید محمد مشاور محترم رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران با سلام و تحیت ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک عید سعید فطر به استحضار میرساند: اظهارات اخیر جنابعالی در مورد وضعیت فرهنگی جزیره زیبای کیش، موجب تعجب و تاسف شدید قاطبه مردم فهیم، مومن و با فرهنگ کیش و فعالین اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردید. این اظهارات و برداشت از وضعیت فرهنگی کیش در تناقض آشکار با واقعیت موجود و توهین به مردم عزیز کیش و متولیان فرهنگی آن و بالاخص سازمان منطقه آزاد کیش و دیگر نهادهای مسئول است. در رویکرد دینی، انتقاد و انتقاد پذیری امری پسندیده است. کما اینکه در کلام بزرگان دینی مکررا به آن سفارش شده است. حتی امام علی (ع) با آن مقام عصمت و عضمت، از مردم می خواهد تا از ابراز سخن حق و خیر خواهی نسبت به روش حکومت، خودداری ننمایند. البته انتقاد،می بایست سازنده و مبتنی بر اصول، شرایط و لوازم خاص خود باشد. غیر واقع جلوه دادن امور یک جامعه را نمی توان انتقاد سازنده نامید.اگر انتقادی از سر تعصبو ناآگاهی و یا مقاصدی متفاوت از نقد سازنده صورت گیرد و اصول انتقاد در آن رعایت نشود، آثار تخریبی غیر قابل جبرانی را بر جای خواهد گذارد. انتقاد به معنی این نیست که هرشخصی هر تحلیلی نسبت به فردی یا جامعه ای روا دانست را سازنده بدانیم.انتقاد پذیری آن نیست که اگر کسی به جامعه ما توهین کرد، به اولبخند بزنیم و از او تشکر کنیم. اتفاقا برخوردهای قاطعانه یکی از امور مهم در انتقاد پذیری است. در انتقاد غیر سازنده، ما به اعتبار و اصالت جامعه حمله می کنیم. انگشت اتهام را به سوی پیشینه پرافتخار یک جامعه می بریم. این روش با مفهوم توهین، قرابت و نزدیکی دارد. از منظر حقوقی، توهین، جمله ای است که موجب بد نامی و بی اعتباری شود یا اینکه واکنش منفی اعضای یک جامعه را به همراه داشته، باعث آسیب رساندن به اعتبار فرد و جامعه باشد. جناب آقای محمد، فرمایش شما،وهن ارزشمداری، تدین، تعهد و خدمات صادقانه کیشوندان عزیزی است که در این شرایط سخت، ضمن حفظ اصالت و باورهای دینی خود، در تلاش برای رساندن این خاک پاره از میهن عزیز اسلامی به ساحلی امن و پر افتخار در حوزه ملی و منطقه ای است. آنچه شما از آن به نگرانی فرهنگی در مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد کیش، عنوان کرده اید، مشکلات فرهنگی موجود در سرزمین اصلی است کهناروا به جزیره زیبای کیش که مقصد گردشگری است، تسری و نسبت یافته است. لذا با غیر واقع جلوه دادن حقایق، راه به جایی نخواهیم برد.به طور قطع و یقین جزیره کیش، از جهت دینی و فرهنگی از شاخصه های بسیار مثبتی برخوردار است که آنرا از سایر کلان شهرهای سرزمین اصلی و حتی شهرهای مذهبی، متمایز ساخته است. به نظر می رسد اظهار نظر جنابعالی، تنزل دادن شاخص های فرهنگی- اجتماعی به مسائل سطحی و بیتوجهی به شاخصه های توسعه فرهنگی و اجتماعی است. ضمن آنکه اگر ضعف و نقصانی هم در این حوزه باشد انتظار میرود جنابعالی به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد، به جای هم نوایی با هجوم همه جانبه و ناجوانمردانه دشمنان مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزادکیش و نشانی غلط دادن آنان و ربط دادن تمامی مشکلات و معضلات اقتصادی به مناطق آزاد، با احصاء ویژگی های بارز فرهنگی کیش بر اساس شاخص های توسعه و ارائه گزارش از امتیازات آن به عنوان الگویی قابل افتخار، بدنبال برنامهریزی برای ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و رفع نواقص باشید که ذیلاً ضمن بیان پاره ای از ویژگی های برجسته فرهنگی کیش و ارزیابی آن بر اساس واقعیات و شاخص ها، موارد نقص در این حوزه نیز یادآوری می گردد: الف) ویژگی های فرهنگی جامعه کیش: قانون مداری و رعایت قوانین و مقررات تقریب بین مذاهب و الگویی مترقی برای همزیستی برادرانه مذاهب اسلامی بویژه شیعه و سنی برنامه ریزی های منسجم و با شکوه که توسط نهاد امامت جمعه کیش با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی صورت می پذیرد. وجود هیات های متعدد مذهبی برخاسته از پیشینه دینی و قومیتی ساکنان عزیز که در مراسم و مناسبتهای مذهبی، زیباترین جلوه های معنوی را خلق نمودند و مسافران و گردشگران را مجذوب خود ساخته اند. حضور پررنگ و تاثیرگذار نهادهای مدنی و انسجام مثال زدنی تشکل های صنفی و مدنی حس رضایت از زندگی در کیش که مطابق آمار معاونت فرهنگی- اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ۸۵ درصد اعلام شده است. حس مشارکت حداکثری مردم در امور اجتماعی، فرهنگی و مذهبی به نحویکه زبانزد همه میهمانان فرهنگی به ویژه روحانیت بوده است. بالا بودن ۲۵ درصدی نرخ مطالعه نسبت به سرزمین اصلی مطابق آمار رسمی معاونت فرهنگی- اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش احترام به سبک های متفاوت زندگی و وفاق بین اقوام و تجلی ایرانی با فرهنگ، متمدن و متعامل در جزیره کیش به مثابه ایران کوچک میزبانی از علماء و خطبا و متولیان مذهبی کشور و ابراز رضایت علنی آنان از انجام شعائر و آئین های مذهبی در مقایسه با سایر نقاط کشور و اظهار نظر علنی مسئولین محلی و کشوری قوه قضائیه در کیش از وضعیت مطلوب رعایت حجاب نسبت به کلان شهرهای سرزمین اصلی مرزبانی فرهنگی جمهوری اسلامی در منطقه نداشتن کودکان کار و توجه همه فعالین اقتصادی به مسئولیت اجتماعی و … ب) پاره ای از نواقص و ضعف های جامعه کیش از نظر فرهنگی: کمبود فضای آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی ضعف نیروی انسانی، کمبود امکانات آموزشی و آزمایشگاهی در آموزش و پرورش کوچک شدن نهاد خانواده تحت تاثیر مشکلات اقتصادی و سختی معیشت به ویژه در رابطه با تهیه مسکن برای اکثر اقشار جامعه کمبود کتابخانه ها و فرهنگ سراها و سینما و مراکز هنری و فرهنگی بویژه در محلات و مناطق جدیدالتاسیس جزیره مثل شهرک نوبنیاد شروع و شیوع مهاجرت معکوس خانواده ها بدلیل فشار مالی زندگی در کیش بویژه اجاره مسکن بالا که ترکیب جمعیتی کیش را برهم زده و ضرورت ساماندهی موضوع مهاجرت کاهش اجباری هزینه های فرهنگی در سبد معیشتی خانوارها بدلیل نامطلوب بودن فضای کسب و کار متاثر از سیاست های کلان اقتصادی کشور و از بین رفتن مزیت های اقتصادی و قانونی فعالیت در مناطق آزاد لذا بنظر میرسد که تنزل دادن شاخص های فرهنگی- اجتماعی به مسائل سطحی و بی توجهی به نواقص واقعی فرهنگی جزیره که همگی در حوزه مسئولیت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان های مناطق آزاد میباشد و متهم کردن جامعه و گردشگران عزیز و فهیم راه صوابی نبوده و پر واضح است که منطقه گردشگری جایگزین برای گردشگران قانع کیش در صورت عدم رضایتشان قطعاً مقاصد گردشگری داخلی نخواهد بود و آنان را به سمت مناطق گردشگری برون مرزی رهنمون خواهد شد و این امر موجبات رکود و تعطیلی هرچه بیشتر کسب و کارها را به دنبال خواهد داشتلذا شایسته است که جنابعالی به دور از هرگونه شعار عوامپسندانه و یا خدای ناکرده با اهداف غیر فرهنگی، ضمن دلجویی از مردم فهیم، نجیب، با فرهنگ و مومن جزیره کیش و رفع سوءتفاهم در ارتباط با اظهارات خود،به دنبال حل مشکلات اساسی و اولویت دار مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد کیش از طریق تعامل و انجام مناسبات کاری با دستگاه های بالا دستی همچون دولت و مجلس باشید. در پایان کلام را با روایتی از پیامبر گرامی اسلام پایان می بریم:جابر ابن عبدالله روایت کرده است که رسولخدا (ص) به کعبه نظر افکند و فرمود: آفرین بر تو، خانه ای که چقدر بزرگی و احترام تو چقدر زیاد است. سوگند به خدا، احترام مؤمن نزد خدا از تو بیشتر است، زیرا حرمت تو فقط از یک جهت است (که خونریزی در تو حرام است)، ولی مؤمن از سه جهت احترام دارد:۱.خون وی محترم است.۲.مال او حرمت دارد.۳.بدگمانی نسبت به او حرام است. حافظ تو ختم کن که هُنر خود عیان شود من الله التوفیق ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1401 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1401 اخبار داخلی
مشتریان و میهمانان حرف اول را نمی زنند؛ بلکه کارمندان در اولویت هستند. اگر شما از کارمندان خود مراقبت کنید، آنها از مشتریان و میهمانان شما نیز مراقبت خواهند کرد." ریچارد برانسون مطمئنا با عبارت «همیشه حق با مشتری است» بارها و بارها در کتاب ها، مجلات و مقالات مواجه شده اید و البته از زبان اساتید شنیده اید؛ این عبارت معمولاً توسط هتلها برای جذب میهمانان به هتل و متقاعد کردن هتلداران استفاده میشود که همیشه به مشتریان و میهمانان خود خدمات خوبی ارائه دهند. سوال اینجاست آیا همیشه حق با میهمان است؟ هم بله و هم نه. این موضوعی است که بسیاری از هتلداران با آن دست وپنجه نرم می کنند. ضرب المثل «همیشه حق با مشتری است» لزوماً به این معنا نیست که باید کار و کسب خود را طبق هر چیزی که آنها می گویند مدیریت کنید. چگونه یک هتل میتواند بدون دانستن درست بودن یا نبودن نظر میهمان کار کند؟ آیا مسئولیت یک هتل این است که با خواسته های میهمانان خود هماهنگ باشد؟ پارادوکس بزرگی در عبارت «همیشه حق با مشتری است»، وجود دارد. من فکر میکنم هتلها باید این عبارت را کنار بگذارند؛ چرا که در برخی موارد منجر به رفتارهای بد میهمان و مشتری میشود. بنابراین، چگونه می توان با چنین موقعیتی برخورد کرد؟ بگذارید تجربه ای از خودم در هتل را برایتان بگویم: کار من نظارت بر خانه دارها و حفظ آراستگی و زیبایی هتل بود. یک روز که در طبقات پرسه می زدم و در حال چک کردن اتاق ها بودم، خانواده ای ٤ نفره از اتاق شان بیرون آمدند. با خوش رویی سلام کردم و صبح بخیر گفتم. اینکه جوابم را ندادند بماند! پدر خانواده دکمه آسانسور را زد و دستمال کاغذی مچاله شده ی درون دستش را جلوی پایم انداخت! این در حالی بود که سطل زباله دقیقا کنار آسانسور قرار داشت. کمی عصبی شدم؛ اما سعی کردم به اعصابم مسلط باشم. شعار هتل در گوشم موج میزد: "مهمان نوازی به سبکِ ... از خانواده ای صمیمی" ، از طرفی هم صحبت های مدیرِ کاربلدِ هتل در گوشم زمزمه می شد: "شما سفیران هتل هستید" نشستم و دستمال را برداشتم. کاملا خونسرد و با اعتماد بنفس. پدر خانواده هم نگاهی به سر تا پایم انداخت و مرا با افکارم تنها گذاشت و رفت. در مدتی که کلاس های مختلف گردشگری و میهمانداری را گذراندم، مربیانم همواره تاکید داشتند که همیشه حق با میهمان است! من امروز می خواهم جسارت کنم و این حرفشان را نقض کنم. همیشه حق با میهمان یا مشتری نیست؛ عبارت «همیشه حق با مشتری است» و معادل فرانسوی آن «le client a toujours raison» (مشتری هرگز اشتباه نمی کند) از اساس اشتباه است. وقتی به میهمانانِ غیرمنطقی هتلی برخورد می کنید که نمی توانید آن ها را راضی کنید، وفاداری شما باید با کارکنانتان باشد. شما باید در وهله اول کارکنان خوب را استخدام کنید و سپس برای کارمندان خود ارزش قائل شوید. هنگامی که یک انتخاب بین حمایت از کارکنانتان است، (کسانی که هر روز با شما کار می کنند و از هتل شما مراقبت می کنند) با میهمان شاکی، شما طرف چه کسی هستید؟ کارکنانتان یا میهمانانتان؟ شما باید به کارکنان خود نسبت به میهمانان غیرمنطقی هتل اعتماد کنید. استفاده از شعار "همیشه حق با مشتری است" یا شعار ژاپنی (お客様は神様です)، به معنای "مشتری یک خداست"، یا تلفظ "der Kunde ist König" (میهمان پادشاه است)، عبارتی که اغلب در آلمان استفاده می شود، کار کارمندان هتل را سختتر و سخت تر میکند و حتی توهینآمیز است. این همیشه برای من اشتباه به نظر میرسید. برخی از هتل ها فکر می کنند که هرچه مشتری و میهمان بیشتر باشد بهتر است و این در حالی است که اتفاقا برخی از مشتریان برای هتل ها بد هستند. وقتی کارکنان خود را در اولویت قرار می دهید، آن ها در کار خوشحال خواهند شد. کارمندانی که در محل کار راضی هستند، به راحتی خدمات بهتری به میهمانان و مشتریان ارائه می دهند؛ زیرا انرژی و انگیزه بیشتری دارند. از سوی دیگر، اگر مدیران هتل این کار را انجام ندهند و به جای کارکنان دائماً در کنار میهمانان و مشتریان باشند، این پیام واضح است که کارکنان هتل ارزشی ندارند و باید هر رفتاری را از مشتریان تحمل کنند. وقتی این نگرش غالب شود، کارکنان به خدمات اهمیت نمی دهند. در واقع، خدمات خوب واقعی تقریباً غیرممکن است. می دانید که منظور من چیست! فقط در ظاهر مودب. واقعیت این است که هتلها بدون بعضی از میهمانان و مشتریان وضعیت بهتری دارند و اگر مدیران هتلها با مشتریان غیرمنطقی به جای کارمندان خوب خود کنار بروند، ایده بسیار بدی است که منجر به خدمات بدتر به میهمانان و مشتریان میشود. بنابراین به زبان ساده «همیشه حق با مشتری نیست». کارکنان خوب خود را در اولویت قرار دهید و تماشا کنید که آنها مشتریان و میهمانان هتل را در اولویت قرار می دهند. اصلا چطور می شود از میهمان بد شکایت کرد؟ به کجا شکایت کرد؟ به فرض هم که این اتفاق ممکن شود، آیا رسیدگی می شود؟ آیا می توان قانونی وضع کرد که همیشه حق با میهمان نیست؟ که میهمان هم وظایفی دارد و رسم ادب را باید به جا آورد! ✍️ الهام محمدی - فعال گردشگری
ایجاد شده: 16/فروردین/1401 آخرین ویرایش: 16/فروردین/1401 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز، " محسن حاجی سعید " رئیس جامعه انجمنهای حرفهای راهنمایان گردشگری ایران گفت ؛ بیش از ۵۰۰ نفر داوطلب در ۲۲ استان کشور برای شروع دوباره گردشگری و تکریم مهمانان نوروزی، در ابنیه تاریخی و موزهها مستقر شدهاند. یکی از مهمترین اقدامات ما استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی، موزهها و مراکز تجمع و بافتهای تاریخی در شهرهای مختلف کشور است. " حاجی سعید " ادامه داد ؛ برای اولین بار استفاده از ظرفیت راهنمایان گردشگری در ایام نوروز در شرح وظایف کمیته اطلاعرسانی، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی ستاد خدمات سفر کشور قرار گرفت. دستاورد این مهم شامل ایجاد نظم حداکثری در ساماندهی گردشگران در ابنیه تاریخی و تفسیر بناها برای گردشگرانی است که در قالب تورهای برنامهریزی شده سفر نکردهاند. رئیس جامعه انجمنهای حرفهای راهنمایان گردشگری ایران ضمن اعلام اینکه بیشترین تعداد راهنمایان به ترتیب در استانهای فارس، یزد و اصفهان به کار گرفته شدند افزود ؛ وزارت گردشگری با استفاده از راهنمایان گردشگری به عنوان سفرای سلامت و فرهنگی، گامی اساسی در ایجاد اشتغالزایی و حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا برداشته است.
ایجاد شده: 3/فروردین/1401 آخرین ویرایش: 3/فروردین/1401 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سیدمصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت ؛ همانند دو سال گذشته مردم را به سفر رفتن توصیه نمیکنیم. مردم برای نوروز از همین امروز برنامهریزی کنند محل اقامت خود را از میان مراکز اقامتی مجاز مشخص و رزرو کنند. " فاطمی " مسافران و گردشگران برای اقامت به هیچ عنوان از مراکز و خانههای مبله که هیچ نظارت بهداشتی روی آنها نشده، استفاده نکنند. ما بر مبنای شعار سفر برنامهریزی شده و مسئولانه در تلاش هستیم سفرهای نوروزی به خوبی مدیریت شود. کمیته حمل و نقل و خدمات جادهای با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و کمیته خدمات امداد و نجات به زودی در جادهها مستقر میشود. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری اظهار کرد ؛ کمیته اطلاعرسانی تبلیغات و امور فرهنگی و فضای مجازی به صداو سیما واگذار شده که از هفته آینده توصیههای لازم برای سفرها را آغاز خواهد کرد.
ایجاد شده: 11/اسفند/1400 آخرین ویرایش: 11/اسفند/1400 اخبار داخلی
نظر به آنکه در خصوص تعرفه های انرژی و خاصه افزایش چندین برابری تعرفه گاز تاسیسات گردشگری مباحث کارشناسی صورت گرفته و بسیاری بر این باور هستند که وزارت نیرو و یا هیئت دولت به صورت خاص جهت مقابله با صنعت گردشگری و هتلداری دستور افزایش تعرفه ها را برای این واحدها داده اند اگر به دنبال مقصر هستید با قاطعیت و با مدارک زیر به عرض می رسانم که دولت قبل و وزارتخانه و معاونت گردشگری میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی یکی از اولین کسانی هستند که در این خصوص به واحدهای تابعه خود ضربه سنگینی وارد کردند !! و می بایست در همان زمانی که بودجه سال 1400 تدوین شد از تاسیسات خود حمایت می کردند و امّا دلائل : در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سی سال قبل ماده 8 آن اشعار دارد ((کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تأسیسات مشابه از هر نظر اعم از سوخت، آب و برق، عوارض،مالیات، وام بانکی و غیره مشمول تعرفهها مقررات و دستورالعملهای بخش صنایع میباشند.)) تا کنون نیز به همین طریق عمل می شده است فقط بانک ها این مورد را نپذیرفته و کماکان این تاسیسات را خدماتی محسوب می کنند به استثناء مواردی که تسهیلات تبصره ای و یا ابلاغی باشد و در نتیجه تعرفه گاز که حداکثر برای صنعت به صورت ثابت حدود متر مکعبی 1000 ریال بود جهت تاسیسات گردشگری محاسبه می گردید حال دولت در تدوین بودجه سال 1400 به دلیل هدفمند کردن یارانه ها پیشنهادی به مجلس ارائه دادند به این شرح ((ط- به منظور اجرای ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانهها مصوب ۱۳۸۸/۱۰/۱۵، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانیهای فلزی برابر سیدرصد (۳۰%) و واحدهای سیمانی برابر ده درصد (۱۰%) و سایر صنایع (بهغیر از نیروگاه) برابر ده درصد (۱۰%) نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکتهای پتروشیمی که بر اساس جزء (۴) بند (الف) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) تعیین میشود، خواهد بود. منابع حاصل از افزایش این بند به ردیف (۳) منابع دریافتی جدول تبصره (۱۴) این قانون اضافه میشو)) که مصوب شد و از فروردین ماه نیز اجرائی و نرخ متوسط خوراک گاز از متری 50000 تا متری 20000 ریال متغیر بود و طبق جدول زیر از فروردین گاز بها اضافه شد امّا چون مبلغ آن تا فصل سرما و مهرماه آنچنان بالا نرفته بود بسیاری از همکاران متوجه این افزایش نشدند و اینک دچار این معضل بزرگ شدیم ، به هر حال مدافع تاسیسات گردشگری وزارت خانه خودمان می باشد و در حقیقت همان زمان که بودجه جهت تصویب به مجلس رفت می بایست معاونت گردشگری اقدامات موثری را انجام دهند و حال نیز تنها راه برون رفت از این مشکل فقط مصوبه مجلس است و پیشنهاد میشود همانطور که مجلس محترم کوره های آجر پزی را مستثنی کرد باید از مجلس استفسار کرد و تعرفه تاسیسات گردشگری را همردیف تعرفه کسب و کار تعیین نمایند . 71 نفر از نمایندگان محترم مجلس ضمن استفسار از حوزه قوانین مجلس طرحی را به کمیسیون انرژی ارائه دادند و تقاضا کردند تعرفه کوره های آجر پزی همانند تعرفه خدمات و کسب و کار باشد . در فروردین ماه و دوران کرونا معاونت محترم گردشگری و مدیرکل محترم نظارت وزارتخانه سفری به کرمان داشتند پیشنهادی خدمت ایشان ارائه شد جهت طرح در هیئت دولت و تدوین لایحه ای در خصوص تعرفه های خاص حاملهای انرژی و آب تا بتوان جهت تصویب به مجلس ارائه داد ، این پیشنهاد در مصاحبه های ریاست محترم جامعه هتلداران ایران نیز تاکید شده بود و با استقبال معاونت محترم نیز روبرو شد امّا به اجرا گذاشته نشد اینک نیز باید تعرفه ها تغییر پیدا کند و نیازمند پی گیری و مساعدت کلیه همکاران است تا از طریق نمایندگان خود در مجلس به نتیجه برسد البته در این مسیر از وزیر محترم میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری وزارتخانه به عنوان تنها مدافع این صنعت مهم تقاضا داریم با رایزنی خود در کوتاه مدت این مشکل را مرتفع نمایند. علی معین زاده - فعال و کارشناس گردشگری و هتلداری
ایجاد شده: 18/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 18/بهمن/1400 مقالات و یادداشت ها
یازدهم دسامبر مصادف با ۲۰ آذر روز جهانی کوهستان است، نماد این روز شامل سه مثلث متساوی الاضلاع بر روی یک خط افقی است. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ قرار دارد که نشان از یخ و برف در قله کوه و لزوم توجه به گرمایش زمین و حفظ برفهای کوهستان دارد، مثلث میانه دایره نارنجی دارد که نشان دهنده منابع طبیعی محیط کوهستان است که به طور مداوم از داخل کوهها استخراج می شوند، مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه دارد که نشان دهنده سرسبزی و محصولاتی است که در دامنه کوه ها رشد می کنند. امسال موضوع گردشگری پایدار کوهستانی توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای روز جهانی کوهستان انتخاب شده است. گردشگری پایدار در کوهها میتواند به ایجاد گزینههای اضافی و جایگزین معیشتی و ترویج فقرزدایی، محرومیت های اجتماعی و همچنین حفاظت از مناظر و تنوع زیستی کمک کند. این راهی برای حفظ میراث طبیعی، فرهنگی و معنوی، ترویج صنایع دستی محلی و محصولات با ارزش و جشن گرفتن بسیاری از شیوه های سنتی مانند جشنواره های محلی است. گردشگری کوهستانی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از گردشگری جهانی را به خود جذب می کند. با این حال، گردشگری یکی از بخشهایی است که بیشتر تحت تأثیر همهگیری کووید-۱۹ قرار گرفته و بر اقتصاد، معیشت، خدمات عمومی و فرصتها در همه قارهها تأثیر میگذارد. در کوهستان ها، محدودیت های بیماری همهگیر آسیب پذیری جوامع کوهستانی را بیشتر کرده است. این بحران را میتوان فرصتی برای بازنگری در گردشگری کوهستان و تأثیر آن بر منابع طبیعی و معیشت، مدیریت بهتر آن و مهار آن به سوی آینده ای انعطاف پذیرتر، سبزتر و فراگیر تلقی کرد.
ایجاد شده: 22/آذر/1400 آخرین ویرایش: 22/آذر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حسن سجادزاده " عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلیسینا، اظهار کرد: امروز با توجه به کمبود آب و مشکلات زیست محیطی نمیتوان گفت کشاورزی محور توسعه همدان است و باید گردشگری را سرلوحه همه مسائل و پیوستهای برنامههای استان در نظر بگیریم. وی ادامه داد: متاسفانه در همدان همه شعار گردشگری میدهند اما در عمل اتفاق خاصی نمیافتد و در این زمینه آسیب شناسی و مسائل زیادی وجود دارد. یکی از مسائل این حوزه بحث سرمایهگذاری است چراکه گردشگری را سرمایهگذار راه میاندازد بنابراین بخش خصوصی اهمیت فوقالعادهای دارد. سجادزاده با بیان اینکه استان همدان هنوز نتوانسته در جذب سرمایهگذار و بخش خصوصی موفق باشد و قدمهای ارزندهای بردارد، افزود: ۱۶ برند گردشگری وجود دارد که اغلب آنها در همدان میتواند اتفاق بیفتد. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به داراییها و برندهای استان چندین مسئله حائز اهمیت است که میتوانیم در برنامههای توسعه گردشگری همدان مدنظر داشته و برای آنها برنامهریزی کنیم و به ویژه در حوزههای تاریخی و طبیعی میتوان کارهای زیادی کرد و این موضوع شعار نیست. به گفته وی، مجموعه فاخر بافت تاریخی همدان، تپهها و کورههای قدیمی در محورهای ورودی شهر از سمت تهران، کاروانسراها، سراها، خانههای تاریخی و شاخصههای تاریخی بسیاری در شهر وجود دارد که فرصت مناسبی برای رونق گردشگری است. سجادزاده تصریح کرد: همدان در حوزه طبیعی یک باغ شهر است و پتانسیلهای فراوانی مانند کوهها، تپهها چشمهها، قناتها و رود درهها را دارد که میتوان در زمینه گردشگری روی آنها مانور داد و به عنوان مثال سالانه تعداد فراوانی بازدیدکننده از غار علیصدر دیدن میکنند. وی با اشاره به اینکه راجع به گردشگری تاریخی و طبیعی همدان بسیار صحبت شده است، مطرح کرد: اگر کشاورزی را محور نخست و گردشگری را محور دوم توسعه همدان بدانیم میتوانیم تعاملی تحت عنوان گردشگری کشاورزی به وجود بیاوریم که هر دو محور دیده شوند. سجادزاده ادامه داد: همدان دارای سایتهای بسیار خوبی برای رونق گردشگری کشاورزی است و در دامنههای شمالی الوند، جنوب و شمال شهر این پتانسیلها وجود دارد به عبارت دیگر در سطح استان و شهر همدان سایتهای خوبی داریم و میتوانیم مبنا را بر گردشگری کشاورزی استوار کنیم. مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلیسینا در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر روی مجموعه ۲۴۰ هکتاری باغ میوه همدان برای توسعه گردشگری کشاورزی کار میکنیم. علاوه بر این دانشگاه بوعلی حدود ۹۰۰ هکتار زمین در روستای دستجرد دارد که ۵۰ هکتار آن زیر کشت میرود بنابراین میتوان با رویکرد گردشگری کشاورزی این سایتها را فعال کرد و شاهد عرضه، فروش، تولید و توزیع انواع محصولات بومی بود. وی با تاکید بر اینکه گردشگری کشاورزی میتواند جهش خاصی از نظر توسعه پایدار در همدان ایجاد کند، گفت: اما و اگرهای زیادی در این زمینه وجود دارد که جذب بخش خصوصی، مدیریت یکپارچه شهری و اهمیت به پژوهشهای دانشگاهی از جمله مواردی است که میتواند تسهیلگر این موضوع باشد. سجادزاده شرح داد: متاسفانه دانشگاه در حوزه گردشگری کنار گذاشته شده است و همین مسئله باعث شده بسیاری از کارهایی که به اسم گردشگری انجام میشود به ضد گردشگری تبدیل شود. ضد گردشگری یعنی ساختن پلها و تقاطعهای غیرهمسطحی که هزاران میلیارد هزینه میبرد اما در عمل دود و ترافیک را به خورد مردم میدهد، ضد گردشگری یعنی توسعههای بیرویه شهر که در طرح جامع آمده و جورقان را به شهر وصل میکند و باعث از بین رفتن زمینهای کشاورزی و گردشگری و پتانسیلهای همدان میشود. این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در برنامههای کلانِ شهر همدان رویکردها ضد گردشگری است، افزود: در بافت تاریخی شاهد از بین رفتن خانههای قدیمی هستیم که با محور گردشگری سنخیت ندارد. بنابراین گردشگری در همدان تنها یک شعار است و مدیران فقط کاریکاتوری از گردشگری را در محافل بیان میکنند و در عمل با گردشگری پایدار و درآمدهای پایدار از راه گردشگری فرسنگها فاصله داریم. وی با بیان اینکه هر کاری در شهر انجام میدهیم باید بر اساس راه حلهای زیست محیطی باشد، اظهار کرد: همدان باغ شهری با ظرفیت مشخص بوده است بنابراین محدوده شهر همدان، حریم شهر است اما امروز حریم شهر را شکستیم و وقتی حریم شهر شکسته شود حرمت شهر میشکند و حرمت شهر یعنی حرمت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی. به عقیده سجادزاده وقتی از همه طرف همدان و خط محدوده شهر را بزرگ میکنیم باعث میشود روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند از بین بروند و به مرور به کشاورزی فاضلابی، محلی برای ساختوساز و سپس به حومه نشینی تبدیل شوند. وی تصریح کرد: در طی زمان در همدان خورندگی و خزش شهری وجود داشته که سرمایههای ملی، طبیعی شهر را از بین برده است، مسئولان هم استدلال میکنند به دلیل بالا رفتن جمعیت نیاز به زمین داریم در صورتی که این رویکرد درستی نیست و متاسفانه از فناوریهای نوین در شهر استفاده نمیکنیم و شهر را فقط به صورت افقی گسترش میدهیم. به گفته سجادزاده گردشگری زنجیره به هم پیوستهای است و باید برای ماندگاری گردشگر در شهر برنامه داشته باشیم اما چون گردشگری را به صورت نقطهای و جزیرهای میبینیم در این امر موفق نبوده و فرصتهایی را در زمینه تبلیغات، زیر ساخت و بسترسازی مهیا نکردهایم. عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلیسینا با اشاره به اینکه یکی از قابلیتهای گردشگری آب و هوای پاک است، گفت: به عنوان مثال گردشگری سالمند، پزشکی و علمی وابسته به آب و هوای همدان است اما با شرایط فعلی و انبوه خودروها آیا میتواند مزیتهای گردشگری باشند. از طرف دیگر متاسفانه مسئولان این مسائل را به شوخی میگیرند و فرایندها را ضدگردشگری پیش میبرند. وی با اشاره به اینکه تاکنون کارگروههای گردشگری در حوزههای مختلفی تشکیل شده و نتیجهای نداشته است، افزود: متاسفانه در این جلسات چشمانداز خوبی تعریف نمیشود و بیشتر شبیه جلسات دورهمی است، علاوه بر این زمانی که نتایج جلسات به شهرداری و استانداری میرود ارزشی برای آن قائل نیستند. سجادزاده در پایان عنوان کرد: همدان نیاز به تهیه سند جامع گردشگری دارد که توسط مراکز دانشگاهی تهیه شود نه شرکت مشاور، بنابراین باید به جایی برسیم که همه طرحها و برنامهها دارای پیوست گردشگری باشد و این امر مدیریت معتقد به گردشگری میخواهد.
ایجاد شده: 15/آذر/1400 آخرین ویرایش: 15/آذر/1400 اخبار داخلی