نتایج جستجو...
آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه‌ی ۵G محدود کرد

آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه‌ی ۵G محدود کرد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا دستور جامعی صادر کرده است که اساسا هواپیماها، از جمله جت‌های بزرگ را از استفاده از برخی سامانه‌های خاص ناوربری و فرود در مناطقی که احتمال تداخل شبکه‌های سلولی جدید ۵G وجود دارد، منع کرد. این دستور که در ۷ دسامبر (۱۶ آذر) از سوی اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) اعلام شده، در پی نگرانی از تداخل شبکه‌ی پرسرعت ۵G با ارتفاع‌سنج‌های رادیویی هواپیماها اتخاذ شده است. این ارتفاع‌سنج‌ها داده‌های مورد استفاده توسط سیستم‌های کنترل پرواز خودکار را ارائه می‌دهند. دستور FAA برای حدود ۶۸۳۴ فروند هواپیمای ترابری و مسافری مجهز به ارتفاع‌سنج رادیویی، یعنی اساسا کل ناوگان هوایی تجاری آمریکا، به همراه بسیاری از هواپیماهای شخصی و دیگر هواگردهای ناوگان هوانوردی عمومی را شامل می‌شود. این موارد شامل هواپیماهایی هستند که توسط «ایرباس» (Airbus)، «بوئینگ» (Boeing)، «ای‌تی‌آر» (ATR)، «د هویلند» (De Havilland) کانادا، «امبرائر» (Embraer)، «گلف‌استریم» (Gulfstream)، «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin) و «تکستران» (Textron) ساخته شده‌اند. FAA در همین روز، دستور مشابهی هم درباره‌ی بالگردها منتشر کرد که هر دو از ۸ دسامبر اجرایی شدند. این حرکت در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌های ارتباطات بی‌سیم آمریکا برای آغاز خدمات‌دهی در ۴۶ بازار از ۵ ژانویه (۱۵ دی) آماده می‌شوند. این شرکت‌ها انتقال داده را در محدوده‌ی فرکانسی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز و در باند C آغاز خواهند کرد. به گفته‌ی FAA این بازه بسیار نزدیک به محدوده‌ی ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ مگاهرتز است که توسط ارتفاع‌سنج‌های رادیویی هواپیما استفاده می‌شود. FAA از اپراتورهای هواپیما می‌خواهد که دستورالعمل‌های پرواز را به‌روزرسانی و بخش‌هایی از عملیات پروازی را در صورت وجود تداخل پهن‌باند بی‌سیم با شبکه‌ی ۵G باند فرکانسی C محدود کنند. عملیات ممنوعه شامل استفاده از سیستم فرود با ابزار (ILS)، عملیات عملکردی نیازمند ناوبری (RNP)، عملیات فرود خودکار و برخی کارکردهای سیستم‌های دید پرواز پیشرفته و دیگر سیستم‌های کنترل پرواز می‌شود. اداره‌ی هوانوردی فدرال مناطقی را که تحت تأثیر تداخل ۵G قرار گرفته‌اند در اطلاعیه‌هایی که به فعالان صنعت هوانوردی ارائه خواهد کرد. شبکه‌های سلولی آمریکا مدت‌هاست که بین محدوده‌ی فرکانسی ۳۶۵۰ تا ۳۷۰۰ مگاهرتز فعالت کرده‌اند. اما در مارس ۲۰۲۰ کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) با استفاده‌ی آن‌ها از محدوده‌ی فرکانسی ۳۷۰۰ تا ۳۹۸۰ مگاهرتز که ابتدا از بازه‌ی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ آغاز می‌شود، موافقت کرد. این شرکت‌ها پیش از این آغاز استفاده از این محدوده‌ی فرکانسی را به دلیل نگرانی صنعت هوانوردی از ۵ دسامبر (۱۴ آذر) به ژانویه (دی) به تعویق انداختند. در دستور FAA آمده است: «در صورت تداخل عملیات پهنای باند بی‌سیم، نمی‌توان به ارتفاع‌سنج‌های رادیویی برای انجام عملکرد مورد انتظار، اعتماد کرد.» دستور جداگانه‌ی FAA برای بالگردها هم پروازهای خودکاری را که نیازمند استفاده از داده‌های ارتفاع‌سنج رادیویی در مناطق تحت تأثیر شبکه‌ی ۵G است، ممنوع می‌کند. این عملیات مانور شناوری خودکار را هم دربر می‌گیرد. این آژانس گفت: «FAA معتقد است که گسترش ۵G و حمل‌ونقل هوایی می‌توانند به‌طور ایمن با هم وجود داشته باشند. ما امروز با صدور دو دستورالعمل صلاحیت پروازی، گام مهمی در جهت ارائه‌ی چارچوب مشخص و همچنین جمع‌آوری اطلاعات بیشتر برای جلوگیری از اثرگذاری بالقوه بر تجهیزات ایمنی هوانوردی، برداشتیم.» FAA درباره‌ی این موشوع همچنین در حال همکاری نزدیک با FCC و شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ی مخابراتی است. انجمن «خطوط هوایی آمریکا» (Airlines for America) خاطرنشان کرد که از تلاش‌های هماهنگی پیوسته میان FAA و FCC قدردانی می‌کند زیرا آن‌ها به دنبال یک راه حل عملی هستند که ایمنی را در اولویت قرار می‌دهد و از وقفه در سیستم هوانوردی جلوگیری می‌کند. این گروه افزود: «دستورالعمل صلاحیت پروازی FAA که امروز صادر شد، نگرانی‌های ایمنی و محدودیت‌های بالقوه‌ای که می‌تواند بر برخی پروازهای تجاری اثرگذار باشد را شناسایی می‌کند.» بوئینگ هم در این‌باره گفت: «FAA امنیت حریم هوایی عمومی و ملی را در اقدامات خود اولویت قرار می‌دهد.» صنعت هوانوردی مدت‌هاست که خطر شبکه‌ی ۵G را مطالعه کرده است و در آوریل ۲۰۲۰ گروه فنی صنعت هوانوردی RTCA کارگروهی را برای ارزیابی این خطر تشکیل داد. اعضای این کارگروه شامل FAA، کارخانه‌های سازنده‌ی هواپیما و دستگاه‌های ارتفاع‌سنج و همچنین اپراتورهای هواپیماها بودند. در گزارش نهایی که در سال ۲۰۲۰ توسط RTCA منتشر شد، آمده است: «ایستگاه‌های پایه‌ی ۵G خطر تداخل زیان‌بار را برای ارتفاع‌سنج‌های راداری در همه‌ی انواع هواپیما، با پیامدها و تأثیرات گسترده بر عملیات هوانوردی ایجاد می‌کنند.» این گزارش درباره‌ی تداخل احتمالی از سوی هر دو بخش انتقال از ایستگاه‌های زمینی ۵G و از گوشی‌های همراه مسافران هشدار می‌دهد. RTCA نتیجه می‌گیرد که خطر تداخل برای هواپیماهای منطقه‌ای و هواپیماهای تجاری و هوانوردی عمومی غیرقابل اجتناب است و برای هلیکوپترها هم تقریبا به همان اندازه شدید است. طبق این گزاری، برای برخی هواپیماهای تجاری بزرگ، خطر به سناریوهای خاص محدود می‌شود اما می‌تواند در برخی شرایط، مانند زمانی که هواپیما در نتیجه‌ی کاهش دید، از ابزارهای کمکی برای فرود استفاده می‌کند، پیامدهای شدیدتری داشته باشد. بر این اساس در ماه نوامبر FAA یک بولتن اطلاعاتی مخصوص برای صلاحیت پروازی منتشر کرد که داده‌های اولیه درباره‌ی خطر بالقوه‌ی ۵G در آن ارائه شد. اتحادیه‌ی بین‌المللی خلبانان خطوط هوایی هم خاطر نشان کرد: «راه‌هایی وجود دارد که می‌توان شبکه‌ی ۵G را در عین حفظ سطح بالای ایمنی هوانوردی به‌کار برد اما زمان برای صنعت بی‌سیم و جامعه‌ی گسترده‌تر هوانوردی، به‌منظور اجرای اقداماتی که خطرات را کاهش دهد، در حال سپری شدن است.»

ایجاد شده: 19/آذر/1400       آخرین ویرایش: 19/آذر/1400     اخبار خارجی
افزایش پرواز‌ها‌ی تفریحی فرودگاه پیام البرز

افزایش پرواز‌ها‌ی تفریحی فرودگاه پیام البرز

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " فریدون محمد‌ی " مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز روز شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: «در حال حاضر ظرفیت‌ها‌ی فرود‌گاه بین‌المللی پیام در بخش هوا‌نورد‌ی به گونه‌ای است که در تمام بخش‌ها از جمله پرواز‌ها‌ی تفریحی قابلیت توسعه پرواز‌ها را دارد.» مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز عنوان کرد: «بر این اساس هم اکنون در کنار پرواز‌ها‌ی کار‌گو، مسافر‌ی و آموزشی پرواز‌ها‌ی تفریحی نیز در حال انجام است.» او با تأکید بر بهره‌گیری از پتانسیل‌های بالقوه گردشگر‌ی در استان خاطر‌نشان کرد: «هم اکنون روز‌ها‌ی پنج‌شنبه و جمعه پرواز‌ها‌ی تفریحی با هواپیما‌ها‌ی ۲ نفره در حال انجام بوده و مورد استقبال علاقه‌مند‌ان نیز قرار گرفته است.» او در ادامه افزود: «پرواز‌ها‌ی تفریحی از این فرودگاه با هواپیما‌ی فوق‌سبک که دارا‌ی بالا‌تر‌ین ضریب ایمنی و استاندارد هستند در حال انجام است.» محمد‌ی گفت: «با توجه به افزایش متقاضیا‌ن مقرر شده تا پس از انجام بر‌رسی‌ها‌ی لازم توسط کار‌شناسا‌ن مربوطه پرواز‌ها‌ی تفریحی را از فرود‌گاه بین‌المللی پیام افزایش پیدا کند.» مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز تصریح کرد: «فرود‌گاه پیام البرز در ۲ بخش بار‌ی و مسافر‌ی خدمات ارائه می‌‌کند ضمن این‌که بخش خدمات آموزشی و هوا‌نورد‌ی تفریحی در این مجموعه فعال است.»

ایجاد شده: 13/آذر/1400       آخرین ویرایش: 13/آذر/1400     اخبار داخلی
توریسم فضایی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

توریسم فضایی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از یورونیوز، کمک به توسعه ایستگاه های فضایی خصوصی و تجاری کردن فضا یکی از برنامه‌های آتی ناساست. در همین راستا آژانس فضایی آمریکا با سه شرکت خصوصی آمریکایی به توافق رسیده است. بر این اساس قرار است ناسا برای توسعه پروژه‌های فضایی در مدار زمین به سه شرکت «بلو اُوریجین»، «نانو راکس» و «نورث راپ گورومان» به ترتیب ۱۳۰، ۱۶۰ و ۱۲۵.۶ میلیون دلار کمک کند. " بیل نلسون " رئیس ناسا همکاری با شرکت های خصوصی را در راستای توسعه توریسم فضایی و افزایش مقصد های توریستی یا حتی کار و زندگی در فضا دانست. آژانس فضایی آمریکا قصد دار تا با واگذاری مدیریت مدارهای نزدیک به زمین به بخش خصوصی و صرفه جویی در هزینه‌ها، بر ماموریت‌های اکتشافی در نقاط دورتر منظومه شمسی به‌ویژه ماه و مریخ تمرکز کند. ایستگاه فضایی بین المللی به‌طور رسمی تا سال ۲۰۲۴ فعالیت خواهد کرد، ناسا همچنین تمایل دارد تا این ایستگاه از نظر فنی تا سال ۲۰۲۸ قابل استفاده باشد و پس از آن ایستگاه‌های خصوصی جایگزین آن شوند؛ مسئله‌ای که می‌تواند به همکاری ناسا با سازمان فضانوردی روسیه نیز پایان دهد. عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی، حضور انسان در مدارهای نزدیک زمین را برای آمریکا به نوعی تضمین می‌کند. ناسا سالیانه ۲۰۰ ماموریت فضایی دو نفره را در مدارهای نزدیک زمین انجام می‌دهد که بخشی از خدمات آن توسط شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شود. ارائه این خدمات از سوی بخش خصوصی به لحاظ اقتصادی به‌مراتب مقرون به‌صرفه‌تر است. ایستگاه شرکت «بلو اوریجین» که در همکاری با «سی یرا اسپیس» توسعه پیدا کرده «اوربیتال ریف» نام دارد و با ظرفیت ۱۰ نفر قادر به همکاری در بخش‌های متنوع از جمله میزبانی از گردشگران فضا خواهد بود. ایستگاه فضایی شرکت «نانوراکس» در سال ۲۰۲۷ آماده خواهد شد و «استارلب» نام دارد. نام ایستگاه شرکت «نورث راپ گرومان» هنور مشخص نشده ولی در حوزه علم و گردشگری فعال خواهد بود. با اینکه هیچ کدام از این سه شرکت هنوز هزینه توسعه ایستگاه‌های فضایی را اعلام نکرده‌اند اما مشارکت ناسا تنها بخشی از کل هزینه هاست و حداکثر ۴۰ درصد آن را شامل می‌شود.

ایجاد شده: 12/آذر/1400       آخرین ویرایش: 12/آذر/1400     اخبار خارجی
توسعه روابط مردمی و گردشگری ایران‌-پاکستان با افزایش پروازهای مستقیم

توسعه روابط مردمی و گردشگری ایران‌-پاکستان با افزایش پروازهای مستقیم

به گزارش هتل نیوز، مدیرعامل شرکت هواپیمایی کشوری پاکستان(PIA) در دیدار سفیر ایران در اسلام‌آباد از برنامه جدید راه‌اندازی پرواز مستقیم از شهر «کراچی» به عنوان قلب اقتصادی پاکستان به «مشهد مقدس» خبر داد. «ارشد ملک» با حضور در سفارت کشورمان و دیدار با «سید محمدعلی حسینی» اعلام کرد: پروازهای مستقیم شرکت هواپیمایی کشوری پاکستان به مقصد مشهد از ۱۱ دیماه امسال (اول ژانویه ۲۰۲۱) آغاز می‌شود. طرفین در این دیدار ضمن بررسی روابط دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه هوانوردی و تقویت ارتباطات مردمی، بر افزایش همکاری‌های دوطرفه توافق کردند هم اکنون هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» یک پرواز در هفته از مبدا تهران به شهر کراچی و بالعکس انجام می‌دهد و شنیدها از برقراری مجدد برنامه پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ایران از تهران و مشهد به مقصد شهر «لاهور» حکایت دارد. لاهور از شهرهای مهم پاکستان و به ‘قلب فرهنگی’ این کشور مشهور است لذا ازسرگیری این پروازها می تواند به عنوان گامی موثر در توسعه روابط دو جانبه ایران و پاکستان باشد. همچنین آغاز پروازهای مستقیم کراچی-مشهد علاوه بر افزایش رفت و آمد اقشار مختلف دو همسایه به کشورهای یکدیگر از جمله سفرهای زیارتی به اماکن مقدس ایران، به تقویت تبادل هیات‌های تجاری و بازرگانی به ویژه تسهیل سفرهای تجار به کشورهای یکدیگر کمک فراوانی می‌کند. با توجه به روند نزولی شیوع ویروس کووید-۱۹ در هر دو کشور و گسترش طرح واکسیناسیون کرونا در چنین وضعیتی اعلام ازسرگیری مجدد پروازهای تجاری نوید تحول جدید در مناسبات تجاری ایران و پاکستان به ویژه رونق گردشگری را می‌دهد.

ایجاد شده: 11/آذر/1400       آخرین ویرایش: 11/آذر/1400     اخبار داخلی
راه‌اندازی دفتر صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در شهرک آزمایش

راه‌اندازی دفتر صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در شهرک آزمایش

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " حوریوش عسکری " امروز سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: «این دفتر در راستای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات شایسته به متقاضیان، فراهم‌آوردن بیش از پیش رفاه حال مشتریان، ارتقای سطح کمی و کیفی همکاری و تعامل بین کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و پلیس راهور ناجا و کاهش ترددهای متقاضیان بین دفاتر و نمایندگی‌های صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی و پلیس راهور، راه‌اندازی می‌شود.»  مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، تصریح کرد: «دفتر صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در اسرع وقت در محل حوزه صدور گواهی‌نامه ملی در شهرک آزمایش تهران آغاز به کار خواهد کرد. متقاضیان دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی یک یا سه‌ساله می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهی‌نامه رانندگی ایرانی و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس ۴*۳ به این دفتر مراجعه کنند.»  او افزود: «کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی به‌عنوان نماینده رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) تنها مرجع صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در ایران است. بر اساس قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از جمهوری اسلامی ایران و همچنین کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۶۸ وین و ۱۹۴۹ ژنو، وظیفه ارائه گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو در ایران، تنها بر عهده کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی است.»  عسکری ادامه داد: «نام و مشخصات تمام دفاتر مستقیم و نمایندگی‌های مجاز صدور اسناد و مدارک بین‌المللی رانندگی و خودرو کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در تهران و سایر استان‌ها در بخش زیر منوی صدور اسناد در نشانی اینترنتی WWW. TACI. IR قابل مشاهده است.»  مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، خاطرنشان کرد: «با توجه به شرایط کرونا، هموطنان با مراجعه به سامانه اینترنتی به نشانی https://idp.taci.ir می‌توانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر و نمایندگی‌ها برای دریافت گواهی‌نامه اینترنتی رانندگی بین‌المللی اقدام کنند.»

ایجاد شده: 9/آذر/1400       آخرین ویرایش: 9/آذر/1400     اخبار داخلی
تبدیل رنو ۴ به یک خودروی پرنده

تبدیل رنو ۴ به یک خودروی پرنده

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در شصتمین سال تولید رنو ۴، شرکت فرانسوی رنو با همکاری شرکت طراحی آرسنال، نمونه اولیه‌ی یک خودروی پرنده‌ی تک سرنشین را به نمایش گذاشتند که بر اساس طراحی کوادکوپتر اما به سبک مدل کلاسیک رنو ۴ ساخته شده است. طی چند سال گذشته ده‌ها شرکت شروع به توسعه‌ی تاکسی‌های هوایی کرده‌اند؛ هواگردهای عمودپرواز که برای حمل بار یا مسافر در مسافت‌های نسبتا کوتاه شهری طراحی شده‌اند. ظاهر و برخی جزئیات این وسایل نقلیه در هر پروژه نسبت به دیگری متفاوت است اما ظاهر اغلب آن‌ها، حتی زمانی که سازندگان به آن خودروی پرنده می‌گویند، بیشتر یادآور بالگرد است تا خودرو. اکنون «رنو» (Renault) با همکاری آژانس طراحی «آرسنال» (TheArsenale) در میامی آمریکا، نمونه اولیه‌ی یک تاکسی هوایی را توسعه داده‌اند که دقیقا شبیه یک خودروی کلاسیک به همراه ملخ‌هایی برای پرواز است. این خودرو «ایر۴» (Air4) نام گرفته و به مناسبت شصتمین سالگرد تولید رنو ۴ تولید شده است. از نظر ظاهری بدنه‌ی تاکسی شباهت زیادی به مدل قدیمی رنو ۴ دارد که در نسخه‌های مختلف از سال ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۹۴ میلادی تولید می‌شد اما مانند دیگر بخش‌های این هواگرد، از فیبر کربن ساخته شده است. به اندازه‌ای سبک که خلبان می‌تواند آن را بلند کند و در یک کابین کوچک با صندلی بنشیند. در عکس‌های منتشر شده چندان مشخص نیست که آیا خلبان کنترل پرواز را در دست دارد یا خیر. از سویی با وجود آنکه کابین دارای یک صندلی، بخش بار، نمایشگر و فضایی برای کلاه ایمنی است، اما هیچ تجهیزات کنترلی دیده نمی‌شود. علاوه بر این، نمایش پرواز بدون حضور سرنشین انجام شد. این وسیله‌ی نقلیه دارای چهار موتور با نیروی پیشرانه‌ی کلی ۳.۷ کیلونیوتن است که انرژی آن‌ها توسط چهار باتری لیتیوم پلیمری ۲۲ آمپرساعتی تأمین می‌شود. طبق محاسبات، تاکسی هوایی می‌تواند تا ۲۶ متر بر ثانیه شتاب بگیرد اما سرعت آن به‌صورت نرم‌افزاری به ۴ متر بر ثانیه محدود شده است. ارتفاع پرواز هم به ۱۵ متر محدود شده است؛ اگرچه طبق اعلام رنو از نظر فنی قابلیت صعود به ۷۰۰ متر وجود دارد. با وجود پرواز کوتاه‌مدت این هواگرد، اکنون قرار است در سال ۲۰۲۲ در موزه‌ی آتلیه رنو در پاریس و دیگر نقاط جهان به نمایش گذاشته شود. در عین حال رنو اعلام کرده که قصد دارد با عرضه‌ی خودروی الکتریکی Renault 4ever در سال ۲۰۲۵ دوباره رنو ۴ را احیا کند. این شرکت چند ماه پیش هم از نسخه‌ی الکتریکی خودروی محبوب رنو ۵ را رونمایی کرد. کفتنی است به تازگی شرکت چینی «اچ‌تی آیرو» (HT Aero) هم طرح مفهومی یک خودروی پرنده را به نمایش گذاشته است که شبیه ماشینی با دو ملخ بر روی بازوهای بلند قابل جمع شدن است. حرکت نمادین رنو هم می‌تواند نشانه‌ای از تمایل این شرکت برای حضور جدی در زمینه‌ی خودروهای پرنده باشد.

ایجاد شده: 9/آذر/1400       آخرین ویرایش: 9/آذر/1400     اخبار خارجی
اعلام جزئیات ساخت پایگاه آلفا در مریخ

اعلام جزئیات ساخت پایگاه آلفا در مریخ

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دیجی کالامگ، اسپیس‌ایکس برای نخستین بار با پژوهشگران ناسا و چندین مؤسسه‌ی دیگر آمریکا همکاری کرده تا به‌طور عمومی درباره‌ی چگونگی استفاده از استارشیپ برای ساخت پایگاه آلفا مریخ توضیح دهد. صرف نظر از نمونه‌های انگشت‌شمار و پراکنده‌ای از نظرات منتشر شده درباره‌ی اسپیس‌ایکس و تمرکز اصلی مدیرعامل آن «ایلان ماسک» (Elon Musk)، یعنی خود «استارشیپ» (Starship)، مدیران این شرکت تقریبا هرگز به‌طور خاص درباره‌ی چگونگی استفاده از موشک‌های نسل بعدی کاملا قابل بازیابی برای ایجاد پایگاه دائمی انسانی در مریخ صحبت نکرده‌اند. در بیشتر مواقع تمرکز واضح بر شیوه‌ی گذر از موانع کوتاه‌مدت دشوار است. نیم قرن تجزیه‌وتحلیل عمدتا تئوریک، کاملا مشخص کرده است که ایجاد یک پایگاه انسانی دائمی و پایدار در مریخ، بدون کاهش شدید هزینه‌ی دسترسی به فضا غیرممکن است. برای چندین دهه، ناسا نسخه‌های گوناگون طرحی را که برای فرستادن هم‌زمان چند فضانورد به مریخ برای چند ماه، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، مطالعه و بررسی کرده است. به بیان ساده، بدون یک انقلاب در زمینه‌ی حمل‌ونقل فضایی، حتی حضور موقت انسان در مریخ که ساکنان آن عمدتا به کالاهای وارداتی از زمین وابسته خواهند بود، غیرممکن است؛ مگر اینکه اکتشاف مریخ به یک اولویت ملی یا بین‌المللی با سرمایه‌گذاری در ابعاد ده‌ها میلیارد دلار در سال تبدیل شود. در طول ۸۰ تا ۹۰ سالی که پروازهای فضایی به‌طور جدی تحلیل شده‌اند، ده‌ها گروه، مقاله، مطالعه و آژانس‌های فضایی بررسی کرده‌اند که این انقلاب می‌تواند چگونه باشد و از این جهت اسپیس‌ایکس برای ارائه‌ی یک راه حل برای مشکلی قدیمی، منحصربه‌فرد نیست. این شرکت نخستین بخش از فهرست طولانی مدعیان است که نه تنها راه‌حلی را برای حرکت در این مسیر پیشنهاد می‌کند بلکه هم منابع قابل‌توجهی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و هم بسیار تلاش می‌کند تا این چشم‌انداز را به واقعیت تبدیل کند. دو سال پس از اینکه اسپیس‌ایکس قصد خود را برای ساخت نسل بعدی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی اعلام کرد، ایلان ماسک تغییری اساسی در طراحی را نشان داد و کار بر روی نمونه‌ی اولیه‌ی فولادی استارشیپ آغاز شد. سه سال بعد، اسپیس‌ایکس ۹ پرواز آزمایش استارشیپ را با موفقیت پشت سر گذاشت که شامل چهار جهش کوتاه و پنج پرواز بالای ۱۰ کیلومتر بود. تنها در سال ۲۰۲۱ اسپیس‌ایکس چهار نمونه از آن آزمایش‌های پرواز در ارتفاع بالا را انجام داد و برای نخستین بار یک نمونه را از آزمایش ارتفاع بالا، به‌صورت سالم بازیابی کرد، نخستین فضاپیمای کلاس مداری و نمونه‌ی اولیه‌ی بوستر موشک را ساخت، آزمایش آن را آغاز کرد و تقریبا نخستین سکوی پرتاب مداری استارشیپ را هم کامل کرد. اسپیس‌ایکس همچنین موفق به دریافت قرارداد ۲٫۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت فرودگر انسانی ماه طی برنامه‌ی آرتمیس شد. هرچند این موفقیت با چالش‌هایی هم همراه شد و حتی تأخیر در توسعه‌ی آن و همچنین شکایت رقبا باعث عقب افتادن برنامه‌ی بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۵ گشت. به زبان ساده، اسپیس‌ایکس و اکنون ناسا در کنار آن، پایه‌ای استوار گذاشته‌اند که تقریبا با اطمینان زیادی، استارشیپ برای سفر به مریخ بر اساس آن توسعه خواهد یافت. هرچند هنوز کارهای زیادی باقی مانده است اما اسپیس‌ایکس کم‌وبیش بسیاری از موانع فنی اصلی که چند سال پیش در مسیر توسعه‌ی ITS یا BFR اولیه، و استارشیپ فعلی داشت را پشت سر گذاشته است. شمار زیادی از آزمایش‌های زمینی و پروازی استارشیپ کاملا نشان داده است که ساختارهای موشک، سیستم‌های اویونیک، موتورهای رپتور، روش‌های عجیب تقرب و فرود و سوخت انتخابی که قبلا آزمایش پروازی نداشته است، همگی اکنون برای پرواز مداری آماده هستند. با این وجود اسپیس‌ایکس همچنان نیاز دارد که فناوری سپر حرارتی عظیم، سرامیکی و غیرفرسایشی استارشیپ را اثبات کند، روش‌ها و فناوری‌های سوخت‌گیری موشک مداری را تکمیل کند و در نهایت همه‌ی موارد فوق را عملیاتی کند تا بتواند یک پرتاب پرشتاب با قابلیت استفاده‌ی مجدد و سوخت‌گیری بزرگ‌ترین موشک تاریخ را عادی و روزمره تبدیل کند. چیزی که اسپیس‌ایکس با کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ ثابت کرده است توانایی انجام آن را دارد. به سوی سیاره‌ی سرخ اسپیس‌ایکس با کمک متخصصانی از ایمز ناسا، ستی (SETI) و نیمی از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های معتبر آمریکا، پاسخ‌دهی دقیق به این پرسش را در سپیدنامه یا اوراق سفید (White Paper) سال ۲۰۲۱ که برای برنامه‌ی بعدی تحقیقات دهه‌ای علوم سیاره‌ای و اختربیولوژی آکادمی‌های ملی منتشر شده، آغاز کرده است. در حالی که این پویش دهه‌ای به‌تنهایی می‌تواند روی برنامه‌های ناسا اثرگذار باشد و این آژانس آماده می‌شود تا برنامه‌ی دهه‌ی آینده‌ی علوم فضایی خود را ترسیم و بودجه‌بندی ده‌ها میلیارد دلار دولتی را تعیین کند که نتایج بسیار گسترده‌ای به‌همراه خواهند داشت، اما اسپیس‌ایکس هم از این سپیدنامه برای توصیف برنامه‌های خود پیرامون مأموریت‌های اولیه به مریخ با جزئیات بی‌سابقه، استفاده کرده است. همان‌طور که همیشه در برنامه بوده است، اسپیس‌ایکس فرآیند ساخت شهرهای پایدار در مریخ را با چند مرحله‌ی (نسبتا) ساده پیش خواهد برد. احتمالا در اواسط دهه‌ی ۲۰۲۰ اسپیس‌ایکس پرتاب بدون سرنشین فضاپیماهای استارشیپ را آغاز خواهد کرد تا هم تکمیل نهایی و آمادگی این سامانه را تأیید کند و هم میزان قابل توجهی از محموله‌ها را پیش از رسیدن انسان به سطح مریخ ببرد. این مأموریت‌های اولیه به احتمال زیاد با تکیه بر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های رباتیک، به اسپیس‌ایکس کمک خواهند کرد تا منابع محلی، تجهیزات مرحله‌ای، آزمایش فناوری‌ها برای عملیات طولانی‌مدت سطح مریخ و شروع توسعه‌ی زیرساخت‌ها را از جمله یک نیروگاه تولید انرژی که احتمالا ضروری‌ترین نیاز خواهد بود، ساماندهی کند. هیچ کدام از این‌ها تعجب‌آور نیست اما کارهای بیشتری هم وجود دارد. به گفته‌ی نویسندگان که شامل چندین مهندس فعلی و پیشین اسپیس‌ایکس می‌شوند، برنامه‌ریزی مأموریت کنونی اسپیس‌ایکس که بر مأموریت‌های باری بدون سرنشین اشاره دارد، تجهیزاتی را برای افزایش تولید نیرو، استخراج آب، تولید اکسیدکننده‌ی اکسیژن مایع و سوخت متان، سکوهای فرود از پیش آماده شده، محافظت در برابر تشعشعات زیان‌بار، تجهیزات کنترل گردوغبار، پناهگاه‌های بیرونی برای انسان‌ها و تحهیزات و لوازم دیگر شامل همه‌ی سخت‌افزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نخستین پایگاه انسانی را فراهم می‌کند. علاوه بر این با تأیید آنچه سال‌ها تصور می‌شد، در طرح اسپیس‌ایکس، انسان‌ها احتمالا برای چند سال اول در فضاپیماهای استارشیپ زندگی خواهند کرد تا زمانی که زیستگاه‌های اضافی ساخته شوند. نخستین گروه استارشیپ‌های بدون سرنشین هم می‌توانند برای پشتیبانی از انسان‌ها روی سطح، به‌عنوان دارایی‌های ارزشمند برای انبار کردن، سکونت، آزمایشگاه‌های علمی و منبعی از سازه‌ها و منابع فلزی خالص ضروری جابه‌جا و یا تغییر کاربری داده شوند. این «وایت پیپر» همچنین بیان می‌کند که اسپیس‌ایکس به‌شدت در حال توسعه‌ی استارشیپ برای انجام پروازهای آزمایشی اولیه به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۴ است که حتی احتمال پرتاب اولین استارشیپ‌ها به مریخ پیش از نخستین موشک به سوی ماه را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب سپس در حالی که اسپیس‌ایکس یک مأموریت جداگانه‌ی ماه را پیش می‌برد و استارشیپ متفاوتی را روی ماه فرود می‌آورد، فضاپیماهای مریخ در حال رفت‌وآمد به این سیاره خواهند بود. این نخستین بار است که اسپیس‌ایکس یا افراد آشنا با برنامه‌های این شرکت، اصول اولیه‌ی نخستین مأموریت‌های استارشیپ سرنشین‌دار و بدون سرنشین را به مریخ، به صورت واضح بیان کرده‌اند و این توضیح گمانه‌زنی‌های قبلی زیادی را تأیید می‌کند. برای نمونه به‌نظر می‌رسد که اسپیس‌ایکس قصد دارد حتی نخستین فضاپیماهایی که به مریخ می‌روند را با تجهیزات خاصی همراه کند تا حتی اگر شمار زیادی از آن‌ها به زمین بازنگردند، نخستین مهاجران مریخی که در گروه‌های ۱۰ تا ۲۰ نفره همراه بیش از ۱۰۰ تن محموله، به فضا می‌روند، بتوانند از همه‌ی استارشیپ‌های بازیابی شده به‌عنوان زیستگاه‌ها، محل ذخیره‌ی مواد اولیه‌ی خام و انبارهای از پیش مستقر شده استفاده کنند. محموله‌های اولیه بر تولید نیرو، آب و سوخت و همچنین پناهگاه‌ها، محافظت در برابر تشعشعات و ساخت سکوهای فرود آماده متمرکز خواهند بود. جای تعجب نیست که ساکنان اولیه‌ی مریخ احتمالا استارشیپ‌هایی که آن‌ها را به مریخ می‌برند، به‌عنوان اولین خانه‌های خود در سیاره‌ی سرخ برگزینند و از یک حجم ۱۱۰۰ متر مکعبی که برای زنده نگه داشتن ده‌ها نفر در اعماق فضا تجهیز شده است، برای ماه‌ها به‌عنوان نخستین اقامتگاه خود در سطح سیاره‌ی سرخ استفاده کنند.

ایجاد شده: 7/آذر/1400       آخرین ویرایش: 7/آذر/1400     اخبار خارجی
با ضرغامی فضا برای گفتمان آماده است

با ضرغامی فضا برای گفتمان آماده است

به گزارش هتل نیوز، " سید امیر ناصر طباطبایی " خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رئیس جامعه هتلداران یزد با بیان این که مشکلات صنعت گردشگری را باید گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حل و فصل کند، اظهار کرد: امروز بهترین راه‌حل برای رفع مشکلات صنعت گردشگری، گفتمان دولت و بخش خصوصی است که اتفاقا وزیر امروز در این حوزه، اهل گفتمان و چالش است.  رئیس جامعه هتلداران یزد ضمن اعلام این مطلب، تصریح کرد: باید از این رویکرد استقبال کرد و مسائل و مشکلات امروز حوزه‌ی میراث فرهنگی و صنایع دستی را به وی منتقل کنیم. وی با بیان این که لازمه تحقق این مهم، برگزاری جلسات ماهیانه با اهالی صنعت است، گفت: امروز فضا برای گفتمان آماده است و باید از این ظرفیت به نحو درست استفاده کنیم و بتوانیم ضمن ارایه مسائل و مشکلات، دیدگاه‌ها و نظرات خود را به متولیان انتقال دهیم. طباطبایی با تاکید بر اینکه انتقادهای یکطرفه و بدون ارائه راهکار منجر به سازندگی و حل مسائل نخواهد شد، تاکید کرد: باید برای رفع مشکلات ضمن انتقاد درست و منطقی راهکار و پیشنهادات خود را نیز ارائه بدهیم و امروز فضای گفتمان حاکم بر صنعت گردشگری بین دولت و بخش خصوصی، زمینه‌ رفع مشکلات با تکیه بر اهتمام طرفین را فراهم کرده، مشروط بر اینکه با اعتقاد به گفتمان، روبروی هم بنشینیم. خزانه دار جامعه هتلداران کشور با اشاره به اینکه برخی از مسائل حل شده در بدو فعالیت وزیر، مانند مسئله ویزای گردشگری، حاصل گفتمان بخش خصوصی و وزیر است، تصریح کرد: سایر مشکلات را نیز می‌توانیم با همین رویکرد برطرف کنیم به شرط آن که وزیر گردشگری نیز از این مسئله استقبال کرده و جلسات خود با بخش خصوصی کارشناسان و متخصصان را افزایش دهد.

ایجاد شده: 6/آذر/1400       آخرین ویرایش: 6/آذر/1400     اخبار داخلی
تلاش سازمان جهانی گردشگری برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا

تلاش سازمان جهانی گردشگری برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا

به‌گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، رئیس اسلوونیایی شورای اتحادیه اروپا، گردشگری را در برنامه کاری خود گنجانده و اهمیت این بخش از صنعت را برای بهبود فراگیر و پس از همه‌گیری کرونا مهم دانسته است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، خطاب به وزیران، از رهبران اروپایی به خاطر محافظت از مشاغل گردشگری و ایفای نقش پیشرو در بازگرداندن اعتماد به سفرهای بین‌المللی از طریق قوانین و پروتکل‌های هماهنگ و معرفی گواهی سلامت دیجیتال بیماری کووید اتحادیه اروپا، تشکر کرد.  در همین حین، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری یک خلاصه کلی از فعالیت‌های خود در واکنش این سازمان به بحران، و همچنین دستاوردهای اخیر در پیشبرد اقدامات اقلیمی گردشگری، به تمامی وزرای اتحادیه اروپا ارائه کرد. مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا، نقش فعالی در کمیته بحران جهانی گردشگری UNWTO ایفا کرد، که برای متحد کردن بخش‌های مختلف و ارائه توصیه‌های شفاف و هماهنگی برای بهبود در کارهای مرتبط ایجاد شده است. او همچنین از مقر UNWTO در مادرید به صورت حضوری با دبیرکل این سازمان دیدار کرده است.  این دیدارهای اخیر روابط بین UNWTO و مؤسسات اروپایی را بیشتر تقویت می‌کند و بر اساس برنامه‌های هماهنگ‌شده پیش از بیماری همه‌گیری کرونا است. در فوریه ۲۰۲۰، مسئولان UNWTO از بروکسل بازدید کردند و علاوه بر سخنرانی در پارلمان اروپا، دبیرکل این سازمان همچنین با وزرای خارجه گردشگری کشورهای اروپایی دیدار کرد و نقش این بخش را در پیشبرد رشد فراگیر در سراسر منطقه و در پیشبرد و ارتقای تعاملات سبز اروپا، بیان کرد. مدیریت UNWTO در ماه اکتبر به بروکسل بازگشت و با اعلام دستورکار جدید، تفکر عمیق‌تر با تمرکز بر جایگاه گردشگری در بهبود و رشد آینده برای اقتصادها و جوامع اروپایی را مدنظر قرار داد.  پس از نشست غیررسمی وزرای مسئول گردشگری اتحادیه اروپا، UNWTO همچنین در بیستمین مجمع گردشگری اروپا که در کنار ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت کرد که پس از آن وزرای گردشگری اروپا بخشی از مجمع عمومی آتی UNWTO خواهند بود که قرار است از ۳۰ نوامبر تا ۳ دسامبر در مادرید، اسپانیا برگزار شود. 

ایجاد شده: 5/آذر/1400       آخرین ویرایش: 5/آذر/1400     اخبار خارجی
همکاری سازمان جهانی گردشگری و اینستاگرام برای رونق گردشگری

همکاری سازمان جهانی گردشگری و اینستاگرام برای رونق گردشگری

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، همکاری با اینستاگرام بخشی از تغییر گسترده سازمان جهانی گردشگری به سمت استفاده از قدرت نوآوری دیجیتال برای راه‌اندازی مجدد گردشگری، به ویژه گردشگری محلی و پایدار است. همچنین این همکاری نشان‌دهنده به رسمیت شناخته شدن گردشگری به عنوان یک مهیا کننده معاش و فرصت‌های جهانی توسط اینستاگرام است و سازمان جهانی گردشگری از همکاری با این پلتفرم به عنوان ابزاری برای بهبود بخشیدن به صنعت گردشگری استقبال می‌کند. این همکاری در حاشیه World Travel Market در لندن، نمایشگاه تجاری ممتاز گردشگری که در آن سازمان جهانی گردشگری رهبران سیاسی و تجاری را گرد هم می‌آورد، و پس از واکنش جدی این سازمان به وضعیت اضطراری آب و هوا در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، COP۲۶، در گلاسکو اعلام شد.  مشارکت سازمان جهانی گردشگری با اینستاگرام نشان می‌دهد که سفر ایمن و مسئولانه امکان‌پذیر است و چگونه فقط یک گردشگر می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.  دستورالعمل بازیابی مقاصد گردشگری، اطلاعاتی در مورد استفاده حداکثری از اینستاگرام را ارائه می‌دهد، از تولید ویدئوهای کوتاه برای نمایش مقاصد گرفته، تا استفاده از راهنماها و ابزارهای دیگر برای نشان دادن اینکه چگونه این مقاصد آماده استقبال از گردشگران به صورت کاملا ایمن و مسئولانه است. همچنین، این اقدام بهترین راه‌ها برای تشویق مجدد سفرهای محلی را بررسی می‌کند و در عین حال آگاهی‌های زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد. در کنار بهترین روش‌ها و نکاتی در مورد روایت موثر گردشگری، این نشریه همچنین دارای مطالعات موردی در مورد مشاغل کوچک و مقاصدی است که از اینستاگرام برای ارتباط با مخاطبان کلیدی در طول همه‌گیری کرونا استفاده کرده و موفق شده‌اند.  " زوراب پولولیکاشویلی " دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در پیش‌گفتار خود برای کتاب بازیابی گردشگری می‌گوید: «در حالی که بخش‌هایی از جهان دوباره با احتیاط به روی مردم باز می‌شوند، اکنون زمان نشان دادن چرایی اهمیت گردشگری برای افراد، جوامع و سیاره ما است.»  " آسیه کیسلیوک " مدیر برنامه‌های سیاست‌گذاری اینستاگرام، گفت: «ما می‌دانیم که تعداد بی‌شماری از مشاغل کوچک و مقاصد آماده استقبال از جهانیان هستند. اینستاگرام مفتخر است که دستورالعمل بازیابی گردشگری را برای مردم فراهم کند تا در زمان مناسب در شرایطی ایمن و پایدار به وقوع بپیوندد.»  این اولین همکاری با اینستاگرام مبتنی بر چرخش سازمان جهانی گردشگری به سمت استفاده بیشتر از ابزارهای دیجیتال و روایت بصری برای روشن کردن ارتباط و اهمیت گردشگری برای اقتصادها، جوامع و سیاره زمین است. سازمان این تغییر را در تلاش‌های خود برای تقویت پشتیبانی از اعضا و توانمندسازی آن‌ها برای استفاده بهتر از مزایای پلتفرم‌های ارتباطات دیجیتال تسریع کرده است. 

ایجاد شده: 2/آذر/1400       آخرین ویرایش: 2/آذر/1400     اخبار خارجی
ممنوعیت ورود گردشگران به اتریش

ممنوعیت ورود گردشگران به اتریش

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، مقام‌های اتریش در راستای اجرای قرنطینه سراسری ورود گردشگران را ممنوع اعلام کردند. به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال، مقام‌های اتریش در راستای اجرای مقرراتی که برای مقابله با موج چهارم ویروس کرونا در این کشور در نظر گرفته شده‌، سفرهای تفریحی را متوقف کرده‌اند.  در اتریش قرنطینه موقتی از بیست و دوم نوامبر تا دست کم سیزدهم دسامبر به اجرا گذاشته خواهد شد. به گفته دولت اتریش این احتمال وجود دارد که به مدت زمان این قرنطینه ۲۰ روز دیگر هم اضافه شود. بر اساس بیانیه رسمی که توسط دولت منتشر شده است، مرزهای اتریش همچنان باز خواهند بود اما با توجه به قرنطینه پیش رو سفر به اتریش برای سفرهای گردشگری فقط بعد از سیزدهم دسامبر امکان‌پذیر خواهد بود. در طول اجرای قرنطینه، تمام مراکز خدمات‌رسانی به گردشگران از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و موسسات فرهنگی تعطیل خواهند بود.

ایجاد شده: 2/آذر/1400       آخرین ویرایش: 2/آذر/1400     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...