صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / آموزش مجازی؛ ابزاری برای ایجاد تحول در آموزش گردشگری
آموزش مجازی؛ ابزاری برای ایجاد تحول در آموزش گردشگری - تصویر 1

آموزش مجازی؛ ابزاری برای ایجاد تحول در آموزش گردشگری

ایجاد شده: 25/شهریور/1399       آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399

ایجاد انگیزه در فراگیران دوره‌های آموزشی به همراه افزایش سطح کیفی و کاربردی آموزش به عنوان دغدغه‌های اصلی مدیران آموزش در صنعت گردشگری کشور در عصر حاضر، مطرح می‌باشد. 

محتوای قدیمی و غیر کاربردی‌، طرح مسائل تکراری، استفاده از روش‌های سنتی تدریس، عدم ایجاد خلاقیت، فقدان نظام تربیت مدرس، عدم بکارگیری متدهای جدید آموزشی و ابزارهای الکترونیکی وابسته به آن، به عنوان مشکلات اساسی نظام آموزش در صنعت گردشگری کشور قلمداد می‌گردند.

عناصر اصلی در برنامه‌های آموزشی در هر رشته‌ای شامل اهداف، محتوای آموزشی، استفاده از تکنولوژی، روش‌های تدریس متنوع و ارزشیابی نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی، می‌باشند.

در تربیت نسل جدید، انتخاب ابزارهای آموزشی و روش‌های خلاقانه تدریس به عنوان چالش اصلی آموزش‌های نوین به حساب می‌آید. نوآوری در روش‌های تدریس و متناسب‌سازی محتوا و شیوه‌های آموزش با پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی‌های نوین، ضرورتی انکارناپذیر است‌.

پیشرفت‌های تکنولوژی در قرن ۲۱ کلیه جنبه‌های زندگی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. پیشرفت سریع سرعت اینترنت و دسترسی عمومی آن در کنار متحول شدن پلت‌فرم‌های وابسته به آن، ضرورت تغییر در محتوای آموزشی و روش‌های برگزاری دوره‌های آموزشی را بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار داده است.

یادگیری در بستر اینترنت که از آن به عنوان "آموزش مجازی" یاد می‌شود، شامل آموزش و یادگیری در سامانه یادگیری الکترونیک ( LMS ) و آموزش آنلاین بوده که این روش از آموزش، یادگیری فعال و هوشمندی است که ضمن ایجاد انگیزه در فراگیران، زمینه ایجاد همکاری گروهی را در محیط آنلاین و چند رسانه‌ای در مکان و زمان مناسب فراهم می‌سازد.

به طور خاص LMS برای مدیریت دوره‌های آنلاین، توزیع مواد آموزشی و همکاری بین فراگیر و مدرس طراحی شده است. 

این سامانه‌ها به مدیران و برنامه‌ریزان آموزشی اجازه می‌دهد تا تمام جنبه‌های یک دوره آموزشی را مدیریت کرده و ضمن ثبت نام الکترونیکی فراگیران در دوره‌های آموزشی، امکان برگزاری دوره، ارائه تکالیف و تمرین‌های ارائه شده در دوره‌های آموزشی و همچنین برگزاری آزمون‌هایشان و نظر سنجی‌های نحوه برگزاری آن دوره‌ها را نیز به صورت الکترونیکی برگزار نمایند. 

کاهش هزینه‌های آموزشی، افزایش بهره‌وری، افزایش رضایت‌مندی شغلی برای مدیران و کارکنان شاغل به دلیل عدم نیاز به ترک محل کار برای یادگیری، دسترسی همیشگی به منابع آموزشی، امکان طرح بحث و گفتگو در گروه‌های مجازی و اینترنتی، راحتی و آرامش ناشی از عدم الزام به حضور در کلاس‌های فیزیکی در زمان و مکان مشخص، از جمله مزایای بهر‌ه‌مندی از سیستم یادگیری مجازی به حساب می‌آید.

اتفاقات ناگواری چون اپیدمی بیماری‌های واگیر مانند کرونا، ضرورت توجه به این واقعیت را بیش از پیش برای ما آشکار ساخته است. 

ابزار آموزش مجازی می‌توانست در صورت بسترسازی مناسب در این شرایط که به توصیه پزشکان کلیه فعالیت‌هایی که نیازمند حضور افراد در یک محیط بسته می‌باشد را غدغن کرده به عنوان جایگزینی مناسب برای استفاده بهینه از فرصت موجود و تبدیل تهدید به فرصت را فراهم سازد.

امیر کلالی - سرپرست دفتر آموزش گردشگری خراسان رضوی


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...