صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / کرونا؛ یک بام و چند هوا
کرونا؛ یک بام و چند هوا - تصویر 1

کرونا؛ یک بام و چند هوا

ایجاد شده: 30/تیر/1399       آخرین ویرایش: 30/تیر/1399

"آندره فونتن" سردبیر چیره‌دست روزنامه لوموند، مجموعه سرمقاله‌هایی تحت عنوان "یک بستر و دو رویا" به رشته تحریر درآورده است که بعدها به صورت کتاب منتشر شده و چندین جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داد. 

او در این کتاب می‌گوید: عامل مهم و ریشه‌داری که باید آن را به عنوان یک اصل کلی در نظر گرفت، گرایش طبیعی امور دنیا تحت تاثیر عوامل قابل پیش‌بینی، از نظم به بی‌نظمی است. 

آنچه که امروز به دنبال شیوع ویروس "کرونا" در ایران اتفاق افتاده و همه کسب و کارها به ویژه صنعت گردشگری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، دقیقا مصداق بارز همین جمله است. 

روزهای گذشته و اوقاتی که امروز در آن به سر می‌بریم، قاعدتا قابل پیش‌بینی بودند. شیوع ویروس کرونا در چین، سرایت آن را به دیگر نقاط جهان به ویژه ایران که سطح گسترده‌ای از روابط سیاسی، اقتصادی و گردشگری با آن کشور دارد، اجتناب ناپذیر نموده و لذا عقلانیت حکم می‌نمود که پیش‌بینی‌های لازم در همه زمینه‌ها می‌بایست مد نظر قرار می‌گرفت.

این روزها صنعت گردشگری داخلی و خارجی در کشور ما بیشترین و مهلک‌ترین ضربات را از این اتفاق تجربه می‌کند. 

اینکه بعد از همه گیر شدن و خطر گسترش این بیماری چه تدابیری در برخورد با وضعیت تورها، پروازها و سایر خدمات سفر باید اندیشیده می‌شد از ضروریاتی بود که به شدت مغفول ماند و تحت تاثیر این عامل قابل پیش‌بینی، نظم موجود جای خود را به بی‌نظمی داد.

دستگاه‌های متولی غافل از اینکه در ایّام منتهی به پایان سال و افزایش تقاضای سفر با سیل گسترده‌ای از تقاضای ابطال و استرداد مواجه خواهند شد، هنوز نتوانسته‌اند رویه یکسانی را برای این منظور اتخاذ نمایند. 

سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه‌های خود یک رویه را برای ابطال و استرداد توصیه می‌کند که از درون آن چندین تفسیر می‌توان استخراج نمود. وزارت گردشگری رویه‌ای دیگر و راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز رویه‌ای متفاوت.

یک بسته سفر که دارای عوامل مشخصی همچون حمل و نقل، اقامت و سایر خدمات است را می‌توان با تدبیر صحیح و تهیه رویه‌های فنی به درستی تعیین تکلیف نمود.

حال اینکه چرا هنوز سازمان‌های مرتبط با گردشگری نتوانسته‌اند به یک رویه یکسان دست یابند تا یکبار برای همیشه تکلیف شرکت‌های هواپیمایی، راه‌آهن، اتوبوس، هتل‌ها، دفاتر مسافرتی و از همه مهمتر مسافران مشخص شود، خود جای سؤال دارد که ریشه آن را می‌توان در اتفاقات دهه‌های اخیر در جداسازی مراکز تصمیم‌گیری همچون سازمان‌های مذکور جستجو نمود. مسئله‌ای که وجود سیاست یک بام و چند هوا را در ذهن همگان تداعی می‌کند. 

مجید فرقانی - دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان خراسان رضوی


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...