مقالات و یادداشت ها

مقالات و یادداشتهای تخصصی کارشناسان و صاحب نظران صنعت هتلداری در این بخش از سایت قابل مشاهده و دانلود میباشد.


تحلیل نظرسنجی - دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها ( علی معین‌زاده؛ عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران )

تحلیل نظرسنجی - دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها ( علی معین‌زاده؛ عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران ایران )

در تمام دنیا پس از بانک‌ها، هتل‌ها و مراکز گردشگری از جمله اماکنی است که به راحتی و حداقل با دو ارز رسمی یعنی دلار و یورو در ارتباط هستند. در واقع زمانی که مراودات بانکی کشور با دنیا برقرار شود در هر دستگاه ویزا کارت و مستر کارت و سایر کارت‌های بین‌المللی را مشاهده خواهید کرد. زمانی که توراپراتور خارجی قصد همکاری با هتل را داشته باشد، باید با ایشان به دلار و یا یورو قرارداد منعقد کرد و همچنین اگر یک گردشگر خارجی برای رزرو اتاق یک ایمیل ساده به هتل ارسال کند لزوماً بایستی به ارز بین‌المللی پاسخ بگیرد که البته این موضوع با رزرو اتاق توسط دفاتر خدمات مسافرتی داخلی متفاوت است که هزینه رزرو اتاق را به دلار و یورو دریافت  ولیکن به هتلدار، ریال پرداخت می‌کنند. در این برهه زمانی و در شرایطی که نوسانات نرخ ارز منجر به سود کلان برخی دفاتر خدمات مسافرتی شده است بایستی این سوال را مطرح کرد، زمانی که گردشگر و زائران را به عراق نیز می‌کنید با پول رایج کدام کشور با هتلدار کشور میزبان قرارداد منعقد می‌شود؟ قراردادهای خود با هتل‌ها را به نرخ دلار و یورو منعقد می‌کنید یا وجه رایج کشور میزبان؟ سوال اینجاست که چگونه دریافت هزینه خدمات گردشگری به نرخ‌های بین‌المللی مانند دلار و یورو توسط دفاتر خدمات مسافرتی، شیرین است ولیکن برای یک هتل پنج ستاره در کشور، حرام و توهین به پول ملی؟!

ایجاد شده: 22/آبان/1397       آخرین ویرایش: 22/آبان/1397
تحلیل نظرسنجی - دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها ( جواد عباسی؛ مدیرعامل جامعه هتلداران استان گیلان )

تحلیل نظرسنجی - دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها ( جواد عباسی؛ مدیرعامل جامعه هتلداران استان گیلان )

با توجه به گران شدن نرخ دلار نسبت به ریال و ارائه راهکارهای جبرانی برای کاهش این شکاف و همچنین انتشار مصاحبه‌هایی از جانب برخی از صنوف گردشگری در خصوص آثار دو نرخی شدن نرخ هتل‌ها و موضع‌گیری‌هایی که مسئولین محترم دولتی و خصوصی در روزهای اخیر داشته‌اند به نظر می‌رسد که می‌شود مطابق قاعده "الجمع مهما امکن اولی من الطرح" با این موضوع رفتار کرد یعنی مدیران محترم هتل‌ها بدون آنکه به بحث دو نرخی شدن قیمت اتاق‌ها برای ایرانی‌ها و خارجی‌ها وارد شوند، می‌بایست موضوع تعیین نرخ دلاری خدمات اقامتی را پیگیری نمایند. لازم است هنگامی که نرخ‌نامه ریالی هتل‌ها در سال 96 اعلام می‌شد، نرخ دلاری اتاق‌ها نیز تعیین می‌شد زیرا که خدمات هتلداری هم برای ایرانی‌ها و هم برای خارجی‌ها ارائه می‌شود. به فرض مثال نرخ ریالی اتاق دو ستاره در استان گیلان حدودا 250000 تومان بود که با نرخ دلار 4200 تومانی، اتاق دو تخته برای میهمان خارجی 60 دلار اعلام می‌شد که البته به دلیل شمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ممنوعیت اخذ دلار، معادل ریالی آن که همان 250000 تومان بود از میهمان خارجی اخذ می‌شد اما در ابتدای سال 97 که نرخ دلار نسبت به ریال افزایش و از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافت این امر بدین معنا نبود که قیمت ریالی یا  دلاری اتاق کاهش یافته است. تعیین نرخ ریالی و نرخ دلاری برای اتاق‌ها، مشابه قیمت‌گذاری برای تمامی کالاها و خدماتی که هم به مصرف داخلی می‌رسند و هم با قیمت دلاری به خارج از کشور صادر می‌شوند، واجب و ضروری است. به نظر می‌رسد طرح موضوع دو نرخی کردن قیمت‌ها از جایی نشات می‌گیرد که در سال‌های قبل امکان اخذ عین ارز از میهمان خارجی وجود نداشت و هتل‌ها ناچار بودند دلار را به ریال تبدیل کنند اما خوشبختانه با سیاست‌های جدید ارزی دولت این محدودیت برداشته شده و بنا به بخشنامه اخیر بانک مرکزی تحت عنوان بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت که اتفاقا مردم و بنگاه‌های اقتصادی تشویق به دریافت ارز شده‌اند، هتل‌ها نیز می‌توانند برای هر معامله تا سقف 10000 دلار عین دلار را دریافت کنند. بنابراین با بخشنامه اخیر بانک مرکزی، موضوع دو نرخی کردن قیمت اتاق‌ها موضوعیت ندارد و تشکل‌ها باید با توجه به ماهیت صادراتی بودن خدمات هتلداری علاوه بر تعیین قیمت ریالی اتاق‌ها، موضوع تعیین قیمت دلاری یا قیمت جهانی اتاق‌ها را نیز پیگیری نمایند و در نرخ‌نامه درج نمایند. مضاف بر اینکه این منطقی و عاقلانه نیست که گردشگران خارجی از یارانه‌هایی که دولت برای ارزان‌سازی سفرهای داخلی برای ایرانی‌ها پرداخت می‌کند، بهره‌مند شوند زیرا ایران به اندازه کافی مقصد ارزان برای خارجی‌ها می‌باشد. بنابراین عدالت اقتصادی نیست درحالیکه خارجی‌ها از توان اقتصادی بالایی برخوردارند از یارانه‌ای که برای اقشار کم درآمد جامعه و شهروندان ایرانی و توسعه گردشگری داخلی در نظر گرفته شده است، بهره‌مند شوند. در غیر اینصورت پیشنهاد می‌نمایم بر روی تابلوی هتل‌ها که بنگاه اقتصادی هستند به انگلیسی نوشته شود "بنگاه خیریه" تا شاید دغدغه مسئولان محترم دفاتر خدمات مسافرتی نیز رفع گردد.

ایجاد شده: 19/آبان/1397       آخرین ویرایش: 1/آذر/1397
استراتژی‌های بازاریابی در هتل ( قسمت چهارم )

استراتژی‌های بازاریابی در هتل ( قسمت چهارم )

بخش چهارم و پایانی این مقاله تحت عنوان آمیخته‌های بازاریابی ( Mix Marketing ) به موضوع Promotion می‌پردازد. استفاده از آمیخته‌های بازاریابی، یک راه کارآمد برای ساختن یک رویکرد موفق است. ترکیب این روش‌ها یکی از مهمترین مراحل طرح بازاریابی کسب و کار شماست.  قسمت چهارم - Promotion این قسمت (Promotion ) آخرین و شاید مهمترین بخش در زمینه بازاریابی هتل شما به حساب می‌آید. زمانی که وب‌سایت فوق‌العاده‌ای دارید، بهتر است برای بازدید بیشتر کمی سر و صدا و به عبارتی دیگر "جَو" ایجاد کنید. هر اندازه نظرات مثبت از دیگر وب‌سایت‌ها و کاربران دریافت کنید، اعتبار الکترونیکی شما تاثیر بیشتری پیدا خواهد کرد و علاوه بر این، نام هتل شما برای مسافران بیشتر قابل مشاهده خواهد بود. در نتیجه هر چه بیشتر به نام شما برسند، تمایل برای انتخاب و رزرو هتل شما نیز افزایش خواهد یافت. تمرکز اصلی Promotion استفاده از سیستم عامل رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد یک تلنگر، تمایز و آغاز گفتگو با افرادی است که علاقه‌مند به ارتقای وضعیت و موقعیت خود هستند. در پایان بایستی گفت هر اندازه ماهیت خدمات هتل شما قوی‌تر و متمایز باشد، شانس بیشتری برای بهره‌مندی از تبلیغات دهان به دهان توسط مشتریان خود خواهید داشت و این دقیقا زمانیست که نام شما بر سر زبانهاست. قسمت‌های اول تا سوم این مقاله را از طریق لینک‌های زیر مشاهده فرمائید. استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت اول استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت دوم استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت سوم

ایجاد شده: 9/آبان/1397       آخرین ویرایش: 2/آذر/1397
استراتژی‌های بازاریابی در هتل ( قسمت سوم )

استراتژی‌های بازاریابی در هتل ( قسمت سوم )

آیا می‌خواهید یک استراتژی بازاریابی قوی و موثر مانند آنچه توسط هتل‌های زنجیره ای بزرگ به کار گرفته می‌شود برای هتل خود داشته باشید؟ استفاده از آمیخته‌های بازاریابی ( Mix Marketing ) که در قالب 4 بخش ارائه می‌شود، می‌تواند بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب در اجرای برنامه‌های بازاریابی شما باشد قسمت سوم - Place در حال حاضر در کجا در حال تبلیغ اتاق‌های هتل خود هستید؟ اینترنت ابزار اصلی است که امروزه مسافران برای جستجوی اتاق‌ها، مقایسه قیمت‌ها، بهره‌مندی از پیشنهادها و نهایی کردن رزرو خود استفاده می‌کنند. با داشتن یک وب‌سایت، مسافران می‌توانند به طور مستقیم از شما خرید کنند و شما مجبور نیستید به واسطه‌ها کمیسیون پرداخت کنید. حال از خود بپرسید وب‌سایت شما تا چه اندازه جذاب و کاربرپسند است؟ آیا به راحتی در موتور جستجوی Google قابل دسترسی و مشاهده است؟ آیا نام شما در صفحه اول نتایج جستجو قابل رویت است؟ برای مسافران چقدر راحت است که به منوهای وب‌سایت شما دسترسی پیدا، نرخ‌ها را مشاهده و اتاق رزرو کنند؟ یکی دیگر از روش‌هایی که بسیاری از مسافران برای رزرو هتل انتخاب می‌کنند استفاده از OTA هاست. این شرکت‌ها ابزارهای بازاریابی قدرتمند و قانع‌کننده‌ای برای جلب مشتری و ایجاد وفاداری در آنها هستند. آیا اتاق‌های هتل شما از طریق OTA در دسترس است؟ قسمت‌های اول و دوم این مقاله را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر مشاهده فرمائید. استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت اول استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت دوم

ایجاد شده: 5/آبان/1397       آخرین ویرایش: 2/آذر/1397
استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت دوم

استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت دوم

آیا می‌خواهید یک استراتژی بازاریابی قوی و موثر مانند آنچه توسط هتل‌های زنجیره ای بزرگ به کار گرفته می‌شود برای هتل خود داشته باشید؟ استفاده از آمیخته‌های بازاریابی ( Mix Marketing ) که در قالب 4 بخش ارائه می‌شود، می‌تواند بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب در اجرای برنامه‌های بازاریابی شما باشد قسمت دوم - Price آیا سالیان سال است که نرخ‌های مشابه و بدون تمایز در فصول High Season و Off Season به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنید؟ اگر به این شکل باشد، زمان آن رسیده تا استراتژی‌های قیمت‌گذاری هتل خود را بازنویسی کنید و یک جهش رو به جلو داشته باشید. آیا با اصطلاح مدیریت درآمد یا Revenue Management آشنا هستید؟ در بحث قیمت‌گذاری بایستی درک دقیق و پویایی از بازار خود داشته باشید. مدیریت درآمد در حقیقت هنر اصلاح نرخ‌های اتاق به صورت روزانه، هفتگی و یا فصلی است که امروزه تمامی زنجیره‌های مطرح هتلداری در جهان از اصول آن پیروی می‌کنند. بکارگیری برخی تکنیک‌های ساده می‌تواند درآمد شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. فقط کافیست تا 2 موضوع مهم در مدیریت درآمد را ذهن داشته باشید. 1 - اتاقی که امشب فروخته نمی‌شود، درآمد گمشده‌ای را که نمی‌توان آن را از بین برد را نشان می‌دهد زیرا این اتاق فردا نمی‌تواند فروخته شود. به همین دلیل بهتر است اتاق را با قیمت پایین‌تری فروخت تا اینکه اصلا به فروش نرود. 2 - موجودی اتاق شما محدود است. زمانی که به حداکثر ظرفیت رسیده‌اید، نمی‌توانید کارهای زیادی انجام دهید و تنها فرصت عملی این است که اتاق‌های خود را با نرخ کمی بالاتر بفروشید و یا اینکه آنها را با مشتریان خواهان اقامت طولانی‌تر، تکمیل کنید. قسمت اول این مقاله را می‌توانید از طریق لینک زیر مشاهده فرمائید. استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت اول

ایجاد شده: 25/مهر/1397       آخرین ویرایش: 25/مهر/1397
استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت اول

استراتژی‌های بازاریابی در هتل - قسمت اول

کدام یک از استراتژی‌های بازاریابی برای هتل شما مناسب است؟ آیا می‌خواهید یک استراتژی بازاریابی قوی و موثر مانند آنچه توسط هتل‌های زنجیره ای بزرگ به کار گرفته می‌شود برای هتل خود داشته باشید؟ در اولین گام بهتر است بدانید بازاریابی، هنر فروش و رونق بخشیدن به اتاق‌های هتل شما و سایر خدماتی است که در مجموعه خود به میهمانان ارائه می‌دهید. استفاده از آمیخته‌های بازاریابی ( Mix Marketing ) که در قالب 4 بخش ارائه می‌شود، می‌تواند بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب در اجرای برنامه‌های بازاریابی شما باشد. این چهار بخش عبارت است از 1 - Product ( تولید محصول ) 2 - Price ( قیمت ) 3 - Place ( محل ) 4 - Promotion ( ترفیع ) قسمت اول - Product اقامت در هتل خود را به تجربه‌ای به یاد ماندنی تبدیل و همیشه اطمینان حاصل کنید که 100 درصد با انتظارات اساسی مسافرین مطابقت داشته باشد. این انتظارات شامل یک خواب راحت، دسترسی به مواد غذایی مناسب، اینترنت رایگان و کارکنان نمونه است. آیا شما در حال حاضر دارای این ویژگی‌ها هستید؟ در مرحله دوم می‌توانید از خود بپرسید، چه چیزی باعث می شود هتل شما از سایر رقبا متمایز گردد؟ میهمانان معمولا چه ویژگی از هتل شما را با دوستان و خانواده‌هایشان به اشتراک می‌گذارند؟ یک شخصیت منحصر به فرد برای هتل خود انتخاب کنید؛ یک نماد ماندگار که بتوانید از طریق پنلی، جزئیات کوچک آن را توسعه دهید. اگر شما موفق باشید، میهمانان احساس رضایت می‌کنند و در خاطر آن‌ها می‌مانید. یک مثال کوچک از این رضایتمندی، عکس‌هایی است که در مدت زمان اقامت خود در هتل شما می‌گیرند و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و نظرات مثبت خود را در مورد هتل شما در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند. این اولین و بهترین ابزار بازاریابی شما خواهد بود!  

ایجاد شده: 18/مهر/1397       آخرین ویرایش: 22/مهر/1397
به مناسبت برگزاری مراسم روز جهانی گردشگری

به مناسبت برگزاری مراسم روز جهانی گردشگری

امروز روز جهانی گردشگری بود و سازمان میراث فرهنگی امسال ترجیح داد که هیچ برنامه ای به مناسبت روز جهانی جهانگردی برخلاف رویه جاری سال های قبل برپا نکند. فعالان صنعت گردشگری کشور به عنوان یکی از مهمترین بخش های چرخش مالی و ارزآوری به کشور نیز اینروز را گرامی نداشتند. اما جامعه هتلداران ایران یک بهانه برای پاسداشت روز جهانی جهانگردی یافت و آن هم برپایی نخستین همایش جامعه هتلداران ایران بود که با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، امیری معاون پارلمانی رییس جمهور و چندتن از اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی برپا شد. برخلاف سال های گذشته که روز جهانی جهانگردی در ایران با برپایی مراسم هایی باشکوه برپا می شد، امسال اما این روز در سکوت اما پربارتر برگزار شد. هتلدارها در جمع انبوه خود در حضور معاون پارلمانی رییس جمهور و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران مونسان را خطاب قرار دادند و از او خواستند که مشکلات بخش اقامت در صنعت گردشگری ایران را حل کند. یکی از پیشنهادات جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران ایران دو نرخی شدن هزینه اقامت در ایران برای گردشگران بود. او از مونسان خواست که مصوبه ای از دولت بیاورد که براساس آن هتل های ایران بتوانند نرخ اقامت به گردشگران خارجی را به دلار دریافت کنند. به گفته او گردشگران خارجی اکنون در ایران برای اقامت در یک هتل ۵ ستاره با خدمات کامل و صبحانه و ناهار و شام تنها ۸ دلار می پردازند که به معنای مفت فروشی هتل های ایران به گردشگران خارجی است. هتلدارها از مونسان خواستند مشکلات مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر فروش را در سازمان امور مالیاتی کشور برطرف کند. جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران ایران می گوید که ادارت مالیاتی نفس هتلداران ایران را گرفته اند و هر اندازه بخواهند بر خدمات هتل ها مالیات وضع می کنند. رییس جامعه هتلداران ایران همچنین به وضعیت وخیم هتلداری ایران اشاره کرد که به دلیل نابسامانی در بخش پولی و اقتصاد کشور خالی مانده اند و ضریب اشغال آن ها به شدت کاهش یافته است. هتلدارها از علی اصغر مونسان که هنوز معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی را پس از رفتن محمد محب خدایی معرفی نکرده است، خواستند که خانه مسافرهایی که بلای جان صنعت هتلداری کشور شده اند تعطیل شوند و اگر تعطیلی آن ها امکانپذیر نیست لااقل ساماندهی شوند. خانه مسافرها ارمغان مرتضی رحمانی موحد در دوره سکانداری اش در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی بود. خانه مسافرها قرار بود آنزمان که ماجرای نه چندان واقعی سونامی گردشگری ایران مطرح بود سرریز گردشگران خارجی ورودی به ایران را میزبانی کنند. اما حالا وضعیت چنان شده است که رشد قارچ گونه آن ها هتل های ایران را به ورشکستگی کشانده است تا جایی که هتلدارها را ناچار کرد در جمع بزرگ خود از مونسان بخواهند فکری برای مقابله با بحران خانه مسافرها در صنعت هتلداری ایران کند. وضعیت گردشگری ایران حالا دیگر حتی در بخش ورود گردشگران خارجی نیز چندان مناسب نیست. انتظاری که پس از برجام از گردشگری ایران ایجاد شده بود حالا با خصم ترامپ علیه ایران و بالا گرفتن تنش ها در جامعه جهانی بر سر ایران فروکش کرده است. با وجود خالی بودن هتل های کشور اما حالا هتلدارها از رییس سازمان میراث فرهنگی خواسته اند که فکری به حال هزینه حامل های انرژی در هتل ها یایران کنند. نماینده هتلداران ایران در مذاکره با دولت می گوید: قبض آب یا برق یک هتل که سال گذشته ۱۵ میلیون تومان بود امسال به ۶۰ میلیون تومان رسیده است و در این وضعیت هتل ها چاره ای جز تعدیل نیرو یا تعطیلی ندارند. درست در روز جهانی گردشگری و در برنامه ای که به بهانه این روز در یکی از مجلل ترین هتل های تهران برگزار شد و از تمامی بخش های صنعت گردشگری کشور تنها هتلدارها در آن حضور داشتند، هتلدارهای ایران فهرستی از مطالبات بر زمین مانده خود را در برابر رییس سازمان میراث فرهنگی قرار دادند و او را ملزم به پیگیری مطالباتشان تا رسیدن به نتیجه نهایی کردند. آن ها حتی از پدیده ای پرده برداشتند که بیانگر جدال جدید با سیستم بانکی کشور است. آنطور که هتلدارهای کشور در حضور معاوننان رییس جمهوری و رییس شورای شهر تهران و جمعی از نمایندگان مجلس اعلام کردند، بانک هایی که وام های هتلسازی به سرمایه گذاران ارایه کرده اند به دلیل ناتوانی هتلسازها در بازپرداخت تسهیلات شرایط را به گونه ای مهیا می کنند که به مصادره هتل های ساخته شده منجر شود. یعنی چنان سود وام ها افزایش می یابد که بانک های کشور می نشینند تا هتل های جدید را مصادره کنند. استمهال برای بازگرداندن تسهیلات بانکی نیز به همین دلیل در فهرست مطالبات جامعه هتلداران ایران از رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنجانده شده است.

ایجاد شده: 7/مهر/1397       آخرین ویرایش: 8/مهر/1397
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...