به گزارش هتل نیوز، کشتی تفریحی بم بابو در دومین روز هفته گردشگری، در حضور " علی درویش پور " رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، اعضای هیات مدیره، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، رییس بنادر و دریانوردی شهرستان و جمعی از مدیران این سازمان، برای نخستین بار در قشم، بادبان افراشت. این کشتی با پهلوگیری در اسکله گردشگری کندالو، در مسیر جزیره هنگام حرکت خود را آغاز کرده و طی مراسمی آیینی، بادبان برافراشت تا ناخدای آن راوی خاطرات سفرهای تجاری به سوی آفریقا و هند باشد. این کشتی با ظرفیت پذیرش ۱۲ مهمان در قالب تورهای اختصاصی، قرار است گردشگران علاقمند به سفرهای دریایی را با داستان های کهن و فرهنگ دریانوردی سنتی کشورمان آشنا کند. اجرای مراسم موسیقی بومی، برافراشتن بادبان، تفریحات دریایی، ماهیگیری و سرو غذاهای محلی از خدمات ارائه شده در این کشتی به گردشگران خواهد بود. در حدود نیم قرن پیش، صدها جهاز یا لنج بادی در پهنه وسیع آب های خلیج فارس، دریای عمان و دریای سرخ به تجارت و سیاحت مشغول بودند و در هر گوشه و کنار این دریاها، دریانوردان شجاع ایرانی با جهازهای دست ساز خویش با بادبان های برافراشته، سیطره ایران را بر آب های اطراف قاره آسیا گوشزد می کردند. سفرهای تجاری به سواحل و بنادر هندوستان، چین و آفریقا با سوغاتی از فرهنگ همراه بود که آداب و رسوم مناطق جنوبی کشور متاثر از آن است. یادآور می شود، در سال ۲۰۱۱، فنون سنتی دریانوردی، صیادی و لنج سازی خلیج فارس و قصه پردازی اجرایی (نقالی) به عنوان هنرهای مختص ایرانیان در فهرست میراث ناملموس سازمان جهانی یونسکو ثبت جهانی شد.
ایجاد شده: 19/مهر/1400 آخرین ویرایش: 19/مهر/1400 اخبار داخلی
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در جمع فعالین اقامتگاههای بومگردی کشور گفت: «توسعه بیملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاههای بومگردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری کشور به شمار میآید و نیاز است با تقویت ابعاد کیفی و فرهنگی، جایگاه بومی این نوع از تاسیسات گردشگری کشور حفظ و ارتقا یابد.» به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ظهر امروز در نشست با اعضای هیات مدیره جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی کشور و جوامع بومگردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: «اقامتگاههای بومگردی به عنوان یکی از مهمترین تاسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ لذا توسعه صرفاً کمی و بیملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار میآید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.» وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیبهای بحران کووید - 19 به اقتصاد اقامتگاههای بومگردی کشور از دغدغههای روزانه ایشان به شمار میآید؛ افزود: «یکی از اصلیترین اولویتها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تاسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایتهای مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.» او در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکتهای فرابخشی همانند شهرداریها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به عنوان دیگر اولویتهای کاری مورد توجه در این حوزه نام برد. همچنین در این نشست اکبر رضوانیان، نایبرییس جامعه بومگردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمعبندی دغدغهها و چالشهای پیش روی فعالین این حوزه گفت: «بومگردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به شمار نمیآید.» وی افزود: «واحدهای بومگردی هر سه ماموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را با خود به همراه دارند؛ به گونهای که بومگردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایعدستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد میکند.» وی یادآور شد: «خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاههای بومگردی در اولویت و رءوس نگاه تصمیمسازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوتهای ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بومگردیها نسبت به سایر تاسیسات گردشگری لحاظ شود.»
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران در خصوص نامه این جامعه به رئیس امور فرهنگی و گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، گفت: از نظر این جامعه، جزء ۲ بند الف ماده ۹۸ قانون برنامه ششم کشور (تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثنای معافیتهای مالیاتی و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی است) از جمله احکام تنظیمی بوده و به نظر می رسد مشمول دوره زمانی خاصی قرار نگیرد و دائم باشد. وی افزود: جوامع حرفهای هتلداری استانی در بیشتر استانها و نیز جامعه حرفهای هتلداران ایران منطبق بر قانون مذکور طی سالهای گذشته با هزینه و انرژی فراوان تشکیل شده و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فعالیت میکند بر این اساس ضمن تاکید بر نیاز صنعت گردشگری کشور به دائم بودن این بند خواهش میکنیم در خصوص بند ث ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه نیز دائمی بودن موضوع مد نظر قرار بگیرد. وی با توجه به شرایط حاکم بر صنعت کشور و گردشگری کشور گفت: پیشنهاد داریم در تدوین قانون برنامه هفتم توسعه این نکات در نظر گرفته شود: یکی از این موارد با توجه به پراکندگی قوانین و مقررات مربوط به حوزه گردشگری پیشنهاد می شود تضمین قانون جامع صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته و وزارت گردشگری مکلف شود ظرف سال اول برنامه پیش نویس قانون جامع صنعت گردشگری را با تاکید بر تنظیم مناسبات دولت و بخش خصوصی و تشکل ها ارائه کند. حمزهزاده در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص پیشنهاد برای تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: از آنجا که ذات صنعت گردشگری شکننده بوده و به شدت تحت تاثیر موضوعات مختلف است، بنابراین پیشنهاد میشود ساختار مناسب برای حمایت دولت از این صنعت به شکل صندوق حمایت از صنعت گردشگری با مدیریت ترکیبی دولت و تشکلهای بخش خصوصی تشکیل شود و دولت مکلف شود تا طی سال های برنامه هفتم توسعه، سالانه مبالغی را به این صندوق تخصیص دهد. حمزه زاده با توجه به نیاز صنعت گردشگری کشور به ایجاد بستری برای هماهنگی کامل و دقیق تشکل های مرتبط، گفت: پیشنهاد میشود تشکیل اتاق گردشگری ایران نیز در برنامه قانون برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار گیرد. همچنین تخصیص بودجه رفاهی دستگاه اجرایی به سفرهای داخلی نیز در شرایط بحران کنونی میتواند گوشهای از مشکلات بسیار جدی دست اندرکاران صنعت را طی سالهای برنامه هفتم مرتفع کند.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، وجود کاهش چشمگیر بازار گردشگری بینالمللی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱، افزایش سفرها در دو ماه ژوئن و ژوئیه، قرار گرفتن صنعت گردشگری در مسیر بهبودی را نشان میدهد. ورود گردشگران بینالمللی در هفت ماه نخست سال 2021 حدود 40 درصد کمتر از سطح 7 ماهه سال 2020 ارزیابی شده و همچنین در مقایسه با سال 2019 یعنی سال پیش از همهگیری کرونا حدود 80 درصد کاهش یافته است. این کاهش نشاندهنده از دست دادن 677 میلیون توریست بینالمللی نسبت به هفت ماه مشابه سال 2019 یا 110 میلیون نفر در مقایسه با سال 2020 است. اما به رغم شروع ضعیف در اوایل سال، گردشگری بینالمللی در ماههای ژوئن و ژوئیه به ویژه در اروپا پیشرفت چشمگیری در مسیر بهبودی داشته است. گردشگری بینالمللی در ژوئن و ژوئیه 2021 به دلیل واکسیناسیون و بازگشایی مرزها بهبودی جزئی نشان میدهد. دو دلیل اصلی منجر به این پیشرفت کوچک در این دو ماه بوده است. نخست میتوان به بازگشایی بسیاری از مقاصد برای سفرهای بینالمللی به ویژه در قاره اروپا و آمریکا اشاره کرد و دیگر آنکه این کاهش محدودیتهای سفر ناشی از افزایش واکسیناسیون و پیشرفت تولید واکسن کووید-19 در جهان بوده است. در واقع افزایش تعداد افراد واکسینه شده منجر به کاهش محدودیتهای سفر، افزایش بازگشت اعتماد مصرفکنندگان و بازگشت تدریجی سفرهای ایمن در اروپا و دیگر نقاط جهان میشود. در مقابل، اکثر مقاصد در آسیا همچنان برای سفرهای غیرضروری بسته هستند. براساس دادههای ارائه شده، ماههای ژوئن و ژوئیه 2021 نسبت به ماههای مشابه 2020 شاهد افزایش متوسطی در ورود گردشگران بینالمللی بوده است. کشورهای جزایر کوچک در کارائیب، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به همراه چند مقصد کوچک اروپایی بهترین عملکرد را در ماههای ژوئن و ژوئیه به ثبت رساندهاند بهطوری که حتی به ورود گردشگران به سطوح پیش از همهگیری نزدیک شده و گاهی از آن فراتر رفتهاند. براساس این آمارها آلبانی توانست خود را به منفی 2 درصد برساند و جزایر کوچک دیگر همچون سنت مارتن با کاهش 4 درصدی، آروبا با منفی 9 درصد، جمهوری دومنیکن با منفی 13 درصد، آمنتیگوا و باربودا با منفی 14 درصد، کوراسائو با منفی 22 درصد، مونتهنگرو با منفی 33 درصد، مالدیو با منفی 36 درصد و سیشیل با منفی 39 درصد بهترین مقاصد طی این دو ماه در مقایسه با سال 2019 بوده است. این آمار نشان میدهد کشورهای کوچک جزیرهای به مقصد اول توریستهای خارجی تبدیل شده و تغییراتی را در وضعیت بازارهای اصلی جهان ایجاد کرده است. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، ماه ژوئیه با کاهش 67 درصدی بهتر از ژوئن با کاهش 77 درصدی عمل کرده و آن را به بهترین ماه از آوریل 2020 تاکنون تبدیل کرده است. تخمین زده میشود که 54 میلیون گردشگر در ماه ژوئیه از مرزها عبور کردهاند در حالی که این رقم در سال 2020 حدود 34 میلیون نفر بوده که البته در مقایسه با رقم 164 میلیون نفری در سال 2019 بسیار کمتر است. البته شرایط افت و خیز در مناطق مختلف متفاوت بود و آسیا و اقیانوسیه همچنان ضعیفترین نتایج را در ژانویه تا ژوئیه 2021 تجربه کرده و با کاهش 95 درصدی گردشگران ورودی در مقایسه با سال 2019 مواجه شده است. تنها سفرهای ضروری در بسیاری از مقاصد آسیایی ثبت شد، زیرا اکثر کشورها بسته بودند. پس از آن خاورمیانه با کاهش 82 درصدی دومین میزان افت بزرگ در جهان را ثبت کرده است و اروپا و آفریقا هر دو با 77 درصد کاهش و قاره آمریکا با افت 68 درصدی، کاهش کمتری را شاهد بودند. براساس گزارشهای منطقهای، اروپا و آمریکا کاهش کمتری در ورودی بینالمللی در دو ماه ژوئن و ژوئیه البته به دلیل پشتیبانی از تقاضای درونمنطقهای داشتهاند. چند مقصد بزرگ در این نتایج تاثیرگذار بودند و حتی برخی به سطح 80 درصدی از سال 2019 دست یافتند و در مسیر بازیابی کامل قرار گرفتند که میتوان به مکزیک (کاهش 19 درصدی)، کرواسی (کاهش 22 درصدی)، ترکیه (کاهش 33 درصدی)، یونان (کاهش 50 درصدی) و اسپانیا (کاهش 55 درصدی) اشاره کرد. در مناطق فرعی نیز کارائیب با رساندن خود به کاهش 52 درصدی در مقایسه با سال 2019 بهترین عملکرد را طی این دو ماه به ثبت رسانده است. سفرهای رو به رسد در ایالات متحده به مقاصد کارائیب، آمریکای مرکزی و همچنین مکزیک بسیار تاثیرگذار بوده است. کارائیب با رشد 11 درصدی و اروپای جنوبی و مدیترانهای با رشد یک درصدی تنها مناطق فرعی بودند که در ژانویه تا ژوئیه 2021 نسبت به مدت مشابه خود در سال 2020 مسیر رو به رشد را ثبت کردند. اکثر مناطق فرعی در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن نتایج بهتری را شاهد بودند زیرا اروپای جنوبی و مدیترانهای، آمریکای مرکزی و کارائیب در ژوئیه به کمتر از کاهش 50 درصدی رسیدند. با وجود این، اگرچه براساس گزارشهای ارائه شده میزان درآمدهای مقاصد گردشگری بینالمللی در هفت ماه اول سال 2021 بسیار ضعیف بوده است، اما چند کشور در ماههای ژوئن و ژوئیه پیشرفت متوسطی را ثبت کردند و برخی حتی از درآمد سال 2019 پیشی گرفتند. در بین مقاصد بزرگ، مکزیک توانست تقریبا همان میزان درآمد گردشگری را به دست آورد و درآمدها در ماه ژوئن همانند سال 2019 و در ماه ژوئیه افزایش 3 درصدی را به ثبت رسانده است. درباره سفرهای خروجی نیز این امر صدق میکند. در میان بازارهای بزرگتر فرانسه با رساندن خود به کاهش 35 درصدی در مقایسه با سال 2019 و آمریکا با رسیدن به کاهش 49 درصدی در ژوئیه شاهد جهش قابل توجهی بودند. پرتغال و اوکراین نیز با رسیدن کاهش به زیر 35 درصد در ماه ژوئیه بهبودی چشمگیری را تجربه کردند اگرچه درآمدهای گردشگری هنوز بسیار کمتر از سطح 2019 است. رومانی جزو کشورهایی بوده که در ماه ژوئیه درآمد خود را از گردشگران برونشهری به سطح 2019 رسانده است. در مقابل، سفرهای داخلی به بهبود گردشگری در چند مقصد بهویژه در بازارهای بزرگ داخلی منجر شده است. در چین و روسیه ظرفیت صندلی هواپیماها در سفرهای داخلی فراتر از سطح 2019 بوده است. اما با این حال، بازگشت سفرهای داخلی در بسیاری از بازارها، کاهش چشمگیر گردشگری بینالمللی را جبران نکرده است. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با وجود پیشرفت نسبی نسبت به سطوح پایین سال 2020، گردشگری بینالمللی بسیار کمتر از سطح 2019 باقی مانده است. همچنین ارزیابیهای سازمان جهانی گردشگری در ماه سپتامبر، نتایج متفاوتی را برای دوره مه تا آگوست 2021 نشان میدهد. وضعیت گردشگری بینالمللی برای ماههای باقی مانده از 2021 با دو سناریو همراه است. بر این اساس در سناریوی اول آغاز احیای بازار گردشگری و قرار گرفتن در مسیر بهبودی از ماه ژوئیه برآورد شده و احتمال کاهش گردشگری جهان در مقایسه با سال 2019 به 63 درصد در کل سال ارزیابی میشود. براساس این سناریو در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 35 درصد میرسد. اما سناریوی دوم احیای بازار گردشگری را از ماه سپتامبر برآورد میکند که کاهش به مراتب بیشتری تا منفی 75 درصد در سال 2021 را لحاظ میکنند و در ماه پایانی سال میزان کاهش به منفی 55 درصد میرسد. با نگاهی به آینده، اکثر کارشناسان برآورد میکنند که در سال 2022 جهان بهدلیل افزایش ناگهانی تقاضا، بهویژه در سه ماه دوم و سوم سال، شاهد رشد چشمگیری باشد. حدود یکسوم کارشناسان نیز بازگشت احتمالی را برای سال 2023 برآورد کردند که اروپا احتمالا در سال 2023 به سطح پیش از کرونا بازگردد. البته همچنان بیش از نیمی از کارشناسان بازگشت بازار گردشگری به سطح 2019 را در سال 2024 یا بعدتر میدانند. کارشناسان بازگشت آسیا و اقیانوسیه به سطح پیش از کرونا را بعد از سال 2024 ارزیابی میکنند.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از رویترز، آمریکا قصد دارد محدودیتهای مربوط به مسافران بینالمللی را بردارد. به همین دلیل این کشور اعلام کرده مسافران که هر واکسن کرونایی که سازمان بهداشت جهانی، سازمان غذا و داروی آمریکا و یا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا تائید کردهاند را دریافت کرده باشند میتوانند به خاک آمریکا سفر کنند. آمریکا به زودی ممنوعیت سفر از ۳۳ کشور جهان از جمله چین، هند، برزیل و کشورهای اروپایی را لغو کند. آمریکا اعلام کرده شش واکسنی که به تائید سازمان غذا و داروی این کشور رسیده یا در لیست تائید اضطراری سازمان جهانی بهداشت قرار دارند مورد تائید واشنگتن هستند و مسافرانی که این شش واکسن را زده باشند میتوانند به آمریکا وارد شوند. این اقدام به دلیل فشار برخی کشورها به آمریکا صورت گرفته چرا که واکسنهای مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا بسیار محدود هستند و واکسنهای مورد تائید سازمان بهداشت جهانی، موارد بیشتری را شامل میشوند. به نظر میرسد ممنوعیت ورود مسافران از برزیل، کشورهای اروپایی، هند، ایران، چین، انگلیس و آفریقای جنوبی به خاک آمریکا اوایل ماه نوامبر برداشته شود. با این حال هنوز ورود مسافران از کشورهایی که در آنها واکسیناسیون به سرعت و قدرت انجام نکرده، ممنوع خواهد بود.
ایجاد شده: 17/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " حرمتالله رفیعی " رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در دیدار جداگانهای که با سفیر جدید تونس در تهران و وزیر انرژی سریلانکا در سفر اخیرش به ایران داشته است گفت: سفیر انرژی سریلانکا به تازگی سفری به ایران داشت که از بخش خصوصی گردشگری ایران نیز دعوت شد تا درباره توسعه همکاریهای دوجانبه گردشگری بین ایران و سریلانکا گفتوگو شود. او افزود: رابطه گردشگری ایران با سریلانکا کاملا یکطرفه است، سریلانکا بیشتر مقصد گردشگران ایرانی است و ما از این کشور توریست نداریم، چون در سلیقه و هدف سفر آنها نبودهایم، اما در دیدار با وزیر انرژی سریلانکا که به نمایندگی از دولت این کشور به ایران سفر کرده بود، درخواست کردیم روابط دوسویهای بین دو کشور برقرار شود که قرار شد در دیدار با بخش گردشگری سریلانکا این برنامه را جدیتر پیگیری کنیم. رفیعی بیان کرد: البته معتقدم گردشگری خروجی هم میتواند چرخ گردشگری ایران را به حرکت درآورد، برخلاف آنچه مسؤولان فکر میکنند. از بین هشت تا ۱۰ میلیون نفری که در سالهای گذشته به خارج از کشور سفر میکردند فقط حدود چهار میلیون نفر زائر عتبات عراق بودند، حدود یک میلیون نفر هم سفرهای تجاری و کاری داشتند و سوای آمار ایرانیهایی که در خارج از کشور زندگی میکنند و ورود و خروجشان نیز محاسبه میشود، آیا سفر سه تا چهار میلیون نفر در سال به خارج از کشور از بین ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران، عدد زیادی است؟ توجه کنیم که این مسافران، نوعی سفیر به حساب میآیند که میتوانند فرهنگ ایرانیها را معرفی کنند و معادلات پروژه ایرانهراسی را به هم بزنند. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: به عنوان شخصی که عِرق ملی دارم در چنین دیدارهایی حتما درباره ظرفیتهای ایران صحبت میکنم، نه اینکه فقط از رتبه جاذبههای طبیعی و تاریخی ایران و یا چهار فصلِ همزمان بگویم، بلکه شدیدا تاکید میکنم طرف مقابل باید به این باور برسد ایران کشور امنی است و خودشان برای ما تبلیغ کنند. او همچنین به دیدار با سفیر جدید تونس در ایران اشاره کرد و گفت: ما همیشه به خلاء دیپلماسی گردشگری نقد وارد کردهایم، به ندرت پیش آمده که سفیر ایران در کشوری دغدغه گردشگری داشته باشد و در این راستا تلاش کند، درحالی که سفرای کشورهای دیگر به محض استقرار در ایران، دنبال گردشگران کشور ما هستند. دیدار با سفیر جدید تونس هم که اخیرا انجام شد، به دعوت آنها بود. او افزود: قطعا تمایل تونس برای ازسرگیری دوباره سفر ایرانیها به این کشور است، اما از موقعیت دیدار با سفیر تونس استفاده کردیم و پیشنهاد اجرای تورهای مشترک با تونس را مطرح کردیم که قرار شد در دیدار با بخش گردشگری این کشور، موضوع همکاری سهجانبه ایران، تونس و یک کشور سوم، جدیتر بررسی و پیگیری شد. رفیعی ادامه داد: در دیدار با سفیر تونس پیشنهاد طراحی بسته سفر بین ایران، تونس و یک کشور دیگر مطرح شد تا این مسیر یکطرفه و فقط به سمت تونس نباشد. درباره برقرای پرواز مستقیم بین ایران و تونس نیز صحبتهایی شد و سفیر تونس نیز اعلام کرد که با یکی از کشورهایی که بیشترین توریست را در تونس دارد، یعنی ایتالیا یا فرانسه مذاکره خواهد کرد تا پکیج مشترکی تعریف شود و توریستهای کشور سوم پس از اینکه تونس را دیدند، برای چند روزی به ایران سفر کنند. وی افزود: این پیشنهاد به عمان هم داده شده بود که با کرونا مواجه شد وگرنه ورود گردشگران از عمان روند افزایشی را در پیش گرفته بود. ما این ایده را حتی با ترکیه و جمهوری آذربایجان برای مقطعی پیش بردیم که با کرونا مواجه شدیم. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران بیان کرد: اگر به درستی برنامهریزی شود هم پروازهای مستقیم صرفه اقتصادی پیدا میکند و صندلی هواپیما در این مسیر خالی نمیماند و هم تعداد سفر گردشگران ورودی به ایران رشد فزایندهای خواهد داشت. او همچنین گفت: با روند موجود پیشبینی ما این است که از ابتدای سال نو میلادی، به تدریج چرخ گردشگری به حرکت درمیآید و سرعت خواهد گرفت. بنابراین از بخش خصوصی و دولتی درخواست دارد که برای نوروز برنامهریزی سنگینی داشته باشند و دولت هم بستر را فراهم کند. رفیعی درباره وضعیت پروازهای مستقیم بین ایران ـ تونس و ایران ـ سریلانکا نیز اظهار کرد: پرواز مستقیمی که بین این ایران و این کشورها نداشتیم، پروازها معمولا ترانزیت بوده، اما این پیشنهاد به هر دو کشور داده شد که اگر برنامهریزی دقیقی انجام شود و بر مبنای آن حرکت کنیم، پرواز مستقیم حتما برقرار خواهد شد.
ایجاد شده: 17/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، وزارت امور خارجه انگلیس از ابتدای شیوع کرونا به شهروندان این کشور توصیه کرده بود که تنها در شرایط اضطراری به سایر کشورها سفر کنند. این هشدار مسافرتی امروز برای ۵۱ کشور جهان برداشته شد. چهارشنبه گذشته هم هشدار مسافرتی برای ۳۲ کشور جهان حذف شد. اینها کشورهایی هستند که در طرح پیشین نظام مسافرتی انگلیس در فهرست مناطق متوسط (زرد) بلحاظ خطر کرونایی قرار داشتند. تا ۸ روز پیش کشورها به سه دسته کم (سبز)، متوسط (زرد) و پر خطر کرونایی (قرمز) تفکیک میشدند. اما در تقسیمبندی جدید فهرست سبز و زرد با یکدیگر ادغام شده و فقط فهرست قرمز مشتمل بر ۵۴ کشور باقی مانده است. ایران طبق تقسیم بندی جدید در فهرست قرمز قرار ندارد و از دوشنبه آینده هم ۴۷ از فهرست قرمز خارج میشوند. انگلیس در نظام جدید مسافرتی همچنین مقررات ورود به این کشور را برای مسافرانی که دو نوبت واکسن ضد کرونا زده و از مبدا کشورهای قرمز وارد نمیشوند، آسان کرده است. از اواخر ماه جاری میلادی هم التزام مسافران به انجام تست گرانقیمت پیسیآر در روز دوم به آزمایش ارزان و سریع کرونا تغییر خواهد کرد. به این ترتیب فقط زمانی که نتیجه تست روز دوم مسافری مثبت شود، باید خود را قرنطینه و برای تست پیسیآر اقدام کند که برای شهروندان انگلیسی رایگان است. در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس آمده است که دولت دیگر به شهروندان توصیه نمیکند که به دلیل مسائل کرونایی به سایر کشور سفر نکنند، مگر در شرایط خاص که نظام بهداشت آن کشور تحت فشار باشد. «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت که تغییرات جدید سفر به خارج را آسانتر و تجارت، گردشگری و دورهمیهای خانوادگی و دوستانه را تقویت میکند. وی افزود که رفع هشدارهای مسافرتی باعث میشود تا مردم با مسئولیتهای شخصی به کشورهای بیشتری در جهان سفر کنند.
ایجاد شده: 17/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، علیاصغر شالبافیان که بهمنظور شرکت در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاستها و استراتژیهای گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به مالدیو سفر کرده است، عصر چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ با عبدالله معصوم وزیر گردشگری این کشور دیدار کرد. او درباره دیدار خود با وزیر گردشگری مالدیو گفت: «در این دیدار عبدالله معصوم ضمن تشکر از حضور جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاستها و استراتژیهای گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، بر اهمیت توسعه گردشگری ایران با توجه به تنوع جاذبههای گردشگری، روحیه مهماننوازی ایرانیان و داراییهای ملموس و ناملموس توسعه گردشگری تاکید کرد.» او افزود: «نحوه مدیریت بحران ویروس کرونا در صنعت گردشگری، واکسیناسیون عمومی، ساختار اداری توسعه گردشگری دو کشور، نحوه استفاده از تجربیات گردشگری ایران و مالدیو، چگونگی حضور موثر و مشارکت در تصمیم گیریهای منطقه آسیا و اقیانوسیه از دیگر محورهای گفتوگو با وزیر گردشگری مالدیو بود.» معاون گردشگری کشور تقویت همکاریها با کشورهای مختلف برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «با توجه به تلاشها برای از سرگیری صدور روادید تقویت روابط با کشورهای مختلف بهمنظور جذب حداکثری گردشگران خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد.» پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاستها و استراتژیهای گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با موضوع «گردشگری داخلی بهعنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بینالمللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است.
ایجاد شده: 15/مهر/1400 آخرین ویرایش: 15/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، علیاصغر شالبافیان در حاشیه برگزاری پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاستها و استراتژیهای گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در مالدیو در حال برگزاری است، با زوراب پولولیکاشویلی دیدار و گفتوگو کرد. معاون گردشگری کشورمان در این دیدار که عصر چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد، در باره اشتراکگذاری پروژههای کمک فنی سازمان جهانی گردشگری به راهاندازی مجدد گردشگری در منطقه با دبیرکل این سازمان رایزنی کرد. آموزش و سرمایهگذاری برای رساندن بازیابی قویتر برای گردشگری، محور دیگر صحبتهای معاون گردشگری کشورمان و دبیرکل سازمان جهانی گردشگری بود. علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری کشورمان درباره دیدار خود با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفت: «در این نشست با زوراب پولولیکاشویلی درباره نحوه مدیریت پاندمی کرونا، راهاندازی مجدد گردشگری، از سرگیری صدور ویزا برای گردشگران خارجی که قصد ورود به ایران را دارند، سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی و انجام واکسیناسیون فعالان گردشگری در ایران صحبت کردیم که دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز از فعالیتهای ایران در مورد تقویت و توسعه صنعت گردشگری ابراز خرسندی کرد.» او افزود: «همچنین در این نشست در مورد همکاری برنامههای جاری از جمله ارائه مشاوره و همکاریهای فنی، احداث مرکز صنایعدستی و گردشگری، تاکید بر حضور ایران در نشست گردشگری روستایی در نوامبر امسال در مراکش، کمک موثر کشورمان در کمیته تهیه تدوین کد بینالمللی حمایت از حقوق گردشگران با دبیر کل سازمان جهانی گردشگری گفتوگو کردم و بر اهمیت برنامههای آموزشی اجرایی در همکاریهای مشترک تاکید فراوان شد.» معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: «دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز در این نشست نقش ایران را در توسعه گردشگری منطقه نقشی اساسی و تاثیرگذار خواند و بر ادامه حمایتها از گردشگری ایران تاکید کرد.» پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاستها و استراتژیهای گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با موضوع «گردشگری داخلی بهعنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بینالمللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است.
ایجاد شده: 15/مهر/1400 آخرین ویرایش: 15/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از مرکز روابطعمومی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، علی اصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاستها و استراتژیهای گردشگری منطقه آسیااقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که با موضوع «گردشگری داخلی بهعنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بینالمللی» از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است، سیاستها و استراتژیهای ایران را به ویژه در ایام کرونا و پساکرونا تشریح کرد. در این نشست که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ژاپن، چین، هنگکنگ، پاکستان، اندونزی، هند، ایران و همچنین دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، مدیر منطقهای آسیا و اقیانوسیه و چندین تن از مدیران ارشد سازمان جهانی گردشگری در حال برگزاری است، معاون گردشگری ضمن تشریح ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری ایران، به محدودیتهای ایجاد شده بهواسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره کرد. او ضمن بیان چالشهای پیشروی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آن را بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ایران اتخاذ شده است، تشریح کرد. وی گفت: «با توجه به اینکه شرایط پاندمی کرونا به گونهای بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعملهای بهداشتی با محدودیتهای فراوانی مواجه شد، فعالان گردشگری کشور آسیبهای زیادی دیدند که اقداماتی برای حمایت از آنها و جلوگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایتها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.» شالبافیان افزود: «با توجه به اینکه در این شرایط امکان صدور مجوز سفر گسترده به مقاصد گردشگری را نداریم، طی این چند سال، رویکرد توسعه و متنوعسازی محصولات گردشگری را اتخاذ کردیم که حاصل آن را میتوان صدور مجوز گردشگری کشاورزی دانست و سایر محصولات گردشگری نیز مطابق با ظرفیتهای گردشگری کشور در حال شناسایی و برنامهریزی هستند تا به سمت توسعه گردشگری تخصصی و خانواده محور پیش برویم.» معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران و از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری داخلی کشور، از چشمانداز رو به رشد گردشگری داخلی طی چند ماه آینده و رونق مجدد آن خبر داد و افزود: «در حال آمادهسازی زیرساختها و روساختهای لازم برای شروع مجدد رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بینالمللی شامل عید نوروز و سایر جشنوارههای موضوعی هستیم.» او گفت: «در این چند سال از ظرفیت نیروهای متخصص و علمی برای تهیه اسناد فرادست و مطالعاتی استفاده کردیم و سند راهبردی توسعه گردشگری، استراتژی ملی صادرات گردشگری و برند ملی گردشگری ایران را تهیه کردهایم.» شالبافیان خاطرنشان کرد: «بسیاری از دورههای آموزشی و توانمندسازی حوزه گردشگری را نیز در فضای مجازی توسعه داده و برای علاقهمندان اجرا کردیم.» معاون گردشگری ضمن اشاره به تهیه دستورالعمل سفر هوشمند و ایمن، از تهیه طرحهای تبلیغاتی از جمله ویدیوکلیپ و موشنگرافیک برای معرفی جاذبههای گردشگری ایران و تمرکز بر تورهای سازماندهی شده به جای سفرهای انفرادی و طولانیمدت، تمرکز بر تفریحات در مناطق باز از قبیل مزارع گردشگری و طبیعتگردی خبر داد. شالبافیان در پایان ضمن خرسندی از تشکیل این نشست، نسبت به اشتراکگذاری تجربیات و اقدامات سایر کشورها در مواجهه با پاندمی کرونا و رونق مجدد گردشگری داخلی ابراز امیدواری کرد. نمایندگان سایر کشورها نیز در روز نخست، سیاستها و اقدامات مرتبط با گردشگری خود را برای حضار تشریح کردند.
ایجاد شده: 14/مهر/1400 آخرین ویرایش: 14/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " امیر سزاوار " رئیس اتحادیه هتلداران مشهد، از زاویهای متفاوت به وضعیت رکود هتلداری در ایران پرداخته و کرونا را تنها دلیل بیاعتمادی مردم برای استفاده از اماکن عمومی نمیداند، بلکه سه دلیل ریشهای و اساسی را عامل اصلی رکود و تعطیلی هتلها و بیاعتمادی مردم به مراکز اقامتی رسمی بهویژه هتلها عنوان میکند. درواقع میتوان گفت مردم به مکانهای عمومی اعتماد دارند؛ اما مشکل در عملکردها، سختگیریهای نادرست برای اماکن عمومی دارای مجوز رسمی، بیبرنامگی، مدیریت ضعیف، عدم سیاستگذاری یا سیاستگذاریهای غلط، بهکارگیری افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس بخش خصوصی دارای مجوز رسمی را به آنجا رسانده که توان ارائه خدمات جذب میهمانان و توان رقابت با دیگر اقامتگاهها بهویژه غیررسمی را ندارند و همین دلیلی برای پایینتر بودن هزینه این اقامتگاهها نسبت به هتلها است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، مردم عمدتا به سمت مراکز ارزانتر میروند. دلیل دوم رکود صنعت هتلداری را در ایران که میتوان آن را مهمترین دلیل تعطیلی هتلها دانست، باید در وجود و حضور گسترده مراکز اقامتی دولتی در کنار بخش خصوصی بررسی کرد. مراکز دولتی چندان تحت تاثیر ضررها و خسارات قرار نمیگیرند. از این رو سودآور بودن هتلها هم اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا مراکز دولتی بسیاری از پرداختها و هزینههایی که بر بخش خصوصی تحمیل میشود همچون سرمایههای اولیه و هزینه استهلاک را ندارند. در واقع سرمایهها از یک ارگان دولتی در آن مرکز بهکار گرفته شده است و نحوه بهکارگیری آن اهمیت چندانی ندارد. هزینه پرسنل مراکز دولتی نیز نصف هزینه بخش خصوصی است؛ زیرا این مراکز از نیروهای خود برای کار در اقامتگاهها استفاده میکنند. بنابراین با توجه به این شرایط نابرابر بخش خصوصی چگونه توان رقابت با این مراکز دولتی را دارد؟ در حال حاضر این امر بزرگترین چالش جامعه هتلداران است که با آن مواجه است. مراکز دولتی هتلسازی کرده و اکنون در حال هتلداری است و این در شهری همچون مشهد به وفور دیده میشود. در مشهد که در مجموع، ۲۴۰ هتل داشت، در حال حاضر، تنها ۱۳۰ هتل باز هستند. اما باز بودن بهمعنای کار کردن بنگاه اقتصادی نیست و همه با ضررهای سهمگینی مواجه هستند و تنها راه نجات خود را پایان کرونا میدانند. نیمی از هتلها رسما تعطیل هستند و عمده دلیل آنها وجود مراکز اقامتی دولتی و مراکز غیررسمی است؛ زیرا تنها با اجاره یک ساختمان چند طبقه میتوان بدون مجوز و پرداخت مالیات و نظارت به فعالیت پرداخت و نیازی به پرداخت هزینه کامل به پرسنل و رعایت حقوق آنها نیست؛ زیرا نیازی به جوابگویی به نهاد خاصی نیست. بنابراین تا زمانی که متولیان گردشگری بهصورت ریشهای به خارج کردن مراکز اقامتی دولتی از حالت گردشگری و بستن مراکز غیررسمی اقدام نکنند، صنعت هتلداری کشور از بحران کنونی نجات نخواهد یافت و در حال حاضر رسانهها مهمترین تاثیر و وظیفه را برای ریشه یابی مشکلات و اطلاعرسانی به متولیان گردشگری دارند. چالش سوم از نگاه سزاوار، مشکلات زیرساختی و ریشهای در امر هتلداری است که مانع از ورود سرمایهها در این صنعت میشود و این امر منجر به فرار سرمایهها از کشور میشود و همانگونه که مشاهده میکنیم طی چند سال اخیر بهویژه پس از تعطیلی هتلها ناشی از کرونا، سرمایهها بهسمت کشورهای دیگر بهویژه کشورهای نزدیک همچون ترکیه رفته است. سرمایهها از ایران به سمت ترکیه انتقال مییابد و در نتیجه ترکیه روند رو به رشد روزافزون خود در بخش گردشگری را ادامه میدهد و تبدیل به یکی از قدرتمندترین قطبهای هتلداری و گردشگری جهان شده است؛ زیرا برخلاف آنچه ما عمل کردیم، اقدام کرده است. متولیان گردشگری باید توجه خود را معطوف به زیرساختها، سیاستگذاریهای درست و بهکارگیری افراد متخصص کنند و به بررسی ضعفها و آسیبها و روند اجرایی طرحها بپردازند تا صنعت هتلداری را از این وضعیت بحرانی بیسابقه نجات دهند.
ایجاد شده: 14/مهر/1400 آخرین ویرایش: 14/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، همزمان با بحران کرونا در جهان، بخش گردشگری بیش از سایر فعالیتهای اقتصادی در معرض ضررو زیان قرار گرفته و صنعت هتلداری همچون صنعت هوایی بهدلیل لغو و تعطیلی سفرها بیش از سایر بخشهای گردشگری دچار آسیب شده است. بسیاری از هتلها تعطیل شده و برخی تغییر کاربری دادند یا اقدام به شیوههای جدیدی برای جذب مشتری همچون اجاره ساعتی اتاقهای هتل کردهاند. هتل زنجیرهای رد رووف در آمریکا در اواخر سال ۲۰۲۰ علاوه بر اجاره ساعتی، حتی کمپین «اکنون رزرو کن و بعدا استفاده کن» را برای تشویق مردم به سفر راهاندازی کرد. مشتریان میتوانستند با خرید برگه ۱۰۰دلاری از هتل انتخابی خود اعتباری ۱۵۰دلاری پس از ۶۰ روز دریافت کنند. حتی بسیاری از هتلها برای اطمینانبخشی به مشتریان پروتکلهای بهداشتی جدیدی را تدوین و اجرایی کردند. اما با این وجود هتلها نتوانستند اعتماد مشتریان را جلب کنند و مسافران، اقامتگاههای بومگردی را بر هتلها ارجح دانستند و سفرها با تغییر سبک به سمت طبیعتگردی و بومگردی مواجه شد. اما با وجود آسیب بسیار بر صنعت هتلداری جهان، دولتها در برخی از کشورهای پیشرو و نوظهور در جهت حفظ و بازگرداندن مشاغل و درآمدها اقدامات گستردهای همچون تسهیلسازی مالی و اعطای وامهای درازمدت یا بلاعوض را در پیش گرفتند. از این رو بسیاری از هتلها از سقوط نجات یافتند. برای صنعت هتلداری ایران نیز در بحران کرونا وضعیت همانند دیگر کشورها و حتی اسفناکتر بود؛ زیرا هتلها تا پیش از همهگیری کرونا با توجه به هزینه اقامت، بیشتر مورد توجه گردشگران خارجی یا اقشار مرفه و پردرآمد قرار میگرفت و عمده درآمد هتلها از طریق گردشگران خارجی تامین میشد؛ اما همهگیری کرونا و تعطیلی بازار گردشگری بینالمللی مانع از ورود گردشگران خارجی به ایران شد و این آغاز سقوط اقتصادی هتلها در ایران بود. هتلها علاوه بر از دست دادن گردشگران خارجی حتی مسافران حداقلی داخلی خود را نیز از دست دادند که عمده دلیل این امر بیاعتمادی افراد به استفاده از مکانهای عمومی برای سفرها بوده است. طی یکسال و نیم اخیر مسافران عمدتا در ویلاهای شخصی یا اقامتگاههای بومگردی یا غیررسمی یا به شکل کمپ و چادر زدن اقامت کردند و تقریبا هتلها از گزینههای اقامتی مسافران حذف شدند. در تعطیلات عید نوروز امسال که سفرها آزاد شد براساس آمار مرکز حملونقل کشوری حدود ۴میلیون خانوار به سفر رفتند؛ اما از این میزان تنها ۳درصد مراکز اقامتی رسمی را برای اقامت انتخاب کردند و مابقی مسافران در خانههای شخصی یا دیگر اقامتگاهها سکنی یافتند. درواقع اگرچه سفرها در مقایسه با نوروز ۹۹ افزایش حدود ۶۰ درصدی را تجربه کرده بود، اما این موضوع تاثیری در احیای نبض بازار هتلها و اقامتگاههای رسمی نداشته است. در سالهای گذشته ظرفیت هتلها بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد تقریبا تکمیل بود؛ اما طی یکسال و نیم گذشته پس از همهگیری کرونا اتاقهای استفادهشده هتلها به کمتر از ۳۰درصد رسید و تقریبا بیش از ۶۰درصد هتلها در کشور تعطیل شدند یا به شرایط نیمهتعطیل درآمدند؛ برخی بهصورت موقت و برخی دائمی. همین امر باعث شد تا همانطور که طی یکسال اخیر مشاهده کردیم برخی از صاحبان هتلها اقدام به فروش یا تغییر کاربری هتلها کردند و آنهایی که به فعالیت خود ادامه دادهاند با هزینههای سنگینی مواجه هستند و بسیاری از کارکنان خود را از دست دادهاند؛ زیرا برای تامین هزینهها با مشکلات بسیاری همراه بودند و نبود و کاهش مسافران مشکلات را افزایش داده است. براساس آمارهای ارائهشده از سوی جامعه هتلداران میزان خسارتهای مالی کرونا بر هتلهای ایران بیش ار ۲۰هزار و دویست میلیارد تومان بوده است و حدود دو سوم کارکنان هتلها شغل خود را از دست دادند. درحالیکه بسیاری از آنها نیروهای متخصص در این حوزه بودهاند. اما این نکته را باید نظر گرفت همانطور که هتلها بسیار متضرر شدهاند و از لحاظ اقتصادی با چالشهای عظیمی مواجه هستند، مردم نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحمیل فشارهای مالی گسترده ناشی از کاهش درآمدها یا از دست دادن شغلها در وضعیت معیشتی بسیار سختی قرار دارند و برای بسیاری از خانوارها سفر تقریبا از سبد آنها حذف شده است یا حداقل بهدنبال سفرهای ارزانتر هستند و با توجه به هزینه بالای اقامت در هتلها، عمدتا دیگر مراکز اقامتی مورد استفاده قرار میگیرد.
ایجاد شده: 14/مهر/1400 آخرین ویرایش: 14/مهر/1400 اخبار داخلی