نتایج جستجو...
افزایش نرخ هتل‌ها از مهرماه

افزایش نرخ هتل‌ها از مهرماه

رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به آنکه این روزها وضعیت ضریب اشغال هتل‌ها در حال افزایش است از افزایش نرخ هتل‌ها از مهرماه سال جاری خبر داد. به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " جمشید حمزه‌زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران، با اشاره به آنکه با آغاز تابستان و به تبع آن آغاز سفرهای تابستانه شاهد بهتر شدن وضعیت اشغال هتل‌ها هستیم، گفت: هتل‌هایی که در استان‌های شمالی و غرب کشور فعال هستند این روزها وضعیت بهتری به لحاظ ضریب اشغال نسبت به سایر هتل‌ها دارند. می‌توان گفت شاهد افزایش سفرهای داخلی هستیم چراکه گردشگر خارجی نداریم. او ادامه داد: تا زمانی که کرونا باشد شاهد کاهش و گاهی افزایش ضریب اشغال هتل‌ها خواهیم بود. اکنون نیزمی‌توان گفت، میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور اگر در چند ماه گذشته حدود ۱۰ درصد بود اکنون حدود ۱۵ درصد است. در این میان میانگین ضریب اشغال هتل‌های استان‌های شمالی و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی درحدود ۳۰ درصد است. وضعیت هتل‌های مشهد نیز رو به بهبود است. البته برخی از هتل‌ها به صورت داوطلبانه تعطیل کردند و با بهبود وضعیت بازگشایی می‌شوند. این فعال گردشگری همچنین از رغبت سرمایه‌گذاران داخلی برای ساخت هتل خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران این حوزه به آینده نگاه دارند و امیدوار هستند با کاهش شیوع کرونا، وضعیت بهتر شود. از این رو تعداد سرمایه‌گذاران داخلی رو به افزایش است اما از سرمایه گذار خارجی خبری نیست. به گفته او؛ در بیشتر موارد هتلداران خارجی تمایل دارند برندفروشی کنند که این امر در ایران و توسط هتلداران ایرانی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد چراکه باید هزینه هنگفتی برای برند انجام دهند که در نهایت آورده‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت. از یکسو گردشگران خارجی به برند هتل‌ها توجه خاصی ندارند و از دیگر سو خرید برند هتل‌های خارجی با مسائل زیادی از جمله مشکلاتی که برای انتقال پول وجود دارد، روبه روست. رئیس جامعه هتلداران ایران درخصوص خسارتی که شیوع ویروس کرونا به هتل‌داران کشور وارد کرده، گفت: می‌توان گفت کرونا تا خردادماه سال جاری حدود ۱۸ هزار و دویست میلیارد تومان به هتل‌های کشور خسارت رسانده. به گفته حمزه‌زاده، مهرماه امسال همچون سال‌های گذشته شاهد افزایش نرخ هتل‌ها خواهیم بود. این افزایش نرخ نسبت به تورم جامعه از ۱۰ تا ۲۵ درصد اعمال می‌شود و هر هتل با توجه به شرایط موجود و پذیرش مسافر، نرخ خود را اعلام می‌کند. در این میان ممکن است برخی از هتل‌ها هیچ افزایش نرخی نداشته باشند و برخی دیگر تا سقف موجود، نرخ خود را افزایش دهند. او در ادامه ازعدم حمایت دولت از هتلدارن در شرایط شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: سازمان امور مالیات درخصوص دریافت جریمه امهال‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کند، چنانکه در برخی از استان‌ها مانند تهران از هتل‌داران جریمه خواسته و در برخی از استان‌ها از چنین جریمه‌ای خبری نیست. گرفتن جریمه از امهال‌ها غیر قانونی است و اینگونه به نظر می‌رسد که حتا سازمان مالیاتی نیز تکلیف خود را در این خصوص نمی‌داند. بسته‌هایی که دولت برای بخش خصوصی گردشگری در شرایط کرونا در نظر گرفته بود هیچ دردی از ما دوا نکرد. اینگونه به نظر می‌رسد که بخش خصوصی به حال خود رها و فراموش شده است. حمزه زاده تاکید کرد: گردشگری در بدترین دوران خود به سر می‌برد و دولت نیز به وعده‌هایش عمل نکرده. رئیس جامعه هتلداران ایران درخصوص انتظاراتی که فعالان این بخش از دولت سیزدهم و به تبع آن وزیر میراث و گردشگری جدید دارند، گفت: وزیر باید متخصص، توانمند، بانفوذ باشد و نسبت به بخش‌های فعال در این حوزه آگاه باشد. درعین حال باید شخصی باشد که مدیران را از بدنه وزارتخانه انتخاب کند نه آنه نیروهای خود را به صورت تیم قطار کند و با خود به وزارتخانه بیاورد و در نهایت چندین سال طول بکشد تا الفبای گردشگری را بیاموزند. او تصریح کرد: از آنجایی که شعار ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب، دولت مردمی است معتقد هستم در انتخاب وزیر از بدنه صنف مرتبط بهره خواهد جست.

ایجاد شده: 8/تیر/1400       آخرین ویرایش: 8/تیر/1400     اخبار داخلی
پروژه جنجالی سلطان ترکیه

پروژه جنجالی سلطان ترکیه

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری آناتولی،  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز شنبه ۵تیر، کلنگ آغاز پروژه بزرگ کانال استانبول را بر زمین زد. این پروژه که به‌موازات تنگه بسفر، دریای مرمره را به دریای سیاه متصل می‌کند، با مخالفت بسیاری، از جمله شهردار استانبول روبه‌رو شده است. مرحله نخست این پروژه عظیم، با احداث پل «ساز‌لی‌دِرِه» آغاز می‌شود. اردوغان درباره اهداف و ضرورت پروژه کانال استانبول گفت: «در دهه۱۹۳۰، سالانه به‌طور متوسط ۳هزار کشتی از تنگه بسفر عبور می‌کرد که این رقم امروز به ۴۵هزار فروند رسیده است. عبور هر ابرکشتی از تنگه بسفر خطر جدیدی برای شهر به شمار می‌رود. در هر دو مسیر شمال-جنوب و شرق-غرب تنگه بسفر، تردد کشتی‌ها از هر کلاس و ظرفیتی ترافیک سنگینی دارند و در صورت تصادف این کشتی‌ها –کشتی‌هایی که از محصولات ارگانیک گرفته تا مواد نفتی را حمل می‌کنند- حیات طبیعی دریاها در معرض خطر قرار می‌گیرند.» هدف از اجرای این پروژه عظیم که اردوغان آن را «دیوانه‌وار» توصیف می‌کند، کاهش حجم تردد در تنگه بسفر و سرریز ترافیک دریایی این آبراهه طبیعی به کانال جدید و جلوگیری از بروز خسارات زیست‌محیطی عنوان شده است. کانال استانبول قرار است به طول ۴۵کیلومتر، عرض ۲۷۳متر و عمق ۲۱متر با بودجه حداقل ۱۵میلیارد دلار ساخته شود. با این حال این پروژه مخالفان جدی دارد. «اکرم امام‌اغلو»، شهردار استانبول و اعضای حزب جمهوری‌خواه خلق معتقدند این پروژه اکوسیستم دریایی فعلی را به خطر می‌اندازد و کلان‌شهر را از منابع آب تازه محروم می‌کند. «تایفون کهرمان» (قهرمان) از اعضای شورای شهر استانبول هم می‌‌گوید: «هدف واقعی کانال استانبول خلق سود نجومی برای بازیگران بخش خصوصی فعال در ساخت و راه‌اندازی این آبراه است؛ بزرگ‌ترین خیانتی که می‌شود در حق استانبول کرد.» با این حال اردوغان در پاسخی تلویحی به منتقدان گفت: «کانال استانبول نه‌تنها در ترکیه، بلکه در جهان عنوان برترین پروژه دوستدار محیط‌زیست را از آن خود خواهد کرد.» رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود تاکید کرد: «امروز صفحه جدیدی در تاریخ توسعه و پیشرفت ترکیه گشودیم و مراسم کلنگ‌زنی پل «سازلی‌دره» کانال استانبول را برگزار کردیم.» وی با بیان اینکه پروژه کانال استانبول ۲۷ آوریل سال۲۰۱۱ اعلام عمومی شده است، گفت: «برای تهیه این پروژه در مجموع ۲۰۴کارشناس از جمله ۵۱دانشمند از ۱۱دانشگاه مختلف تحقیق انجام دادند. همچنین در روند مدل‌سازی آن ۳۵۰۰نفر از ۳۵کشور مختلف حضور یافتند.» اردوغان همچنین افزود: «در ۳۰۴نقطه متفاوت این پروژه بیش از ۱۷هزار متر حفاری و ۲۴۸مطالعه ژئوفیزیک صورت گرفت. با توجه به مطالعات علمی، مسیر کنونی به‌عنوان منطقی‌ترین و کارآمدترین خط از بین پنج گزینه مختلف انتخاب شده است.» وی تصریح کرد: «طول کانال ۴۵کیلومتر و سطح مقطع آن ۲۷۵متر است. عمق آن هم بدون احتساب کسورات ۲۱متر تعیین شده است. کانال استانبول در بخش اروپایی و میان دریای سیاه و دریای مرمره احداث خواهد شد. طول این پروژه حدود ۴۵کیلومتر، عرض پایه آن حداقل ۲۷۵متر و عمق آن ۷۵/ ۲۰ متر خواهد بود. روی کانال استانبول همچنین ۶پل ساخته خواهد شد.» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت: «با اتمام بخش منطقه باشاک‌شهیر- باغچه‌شهیر- حادیم‌کوی این پروژه، انتشار کربن ۳۲هزار و ۱۲۶تن کاهش خواهد یافت و سالانه از نظر زمان و سوخت در مجموع ۲/ ۷۱۷میلیون لیر صرفه‌جویی خواهد شد.» الجزیره نوشت: «این کانال ضامن ایمنی در زندگی و رفاه شهروندان ساکن اطراف بسفر و حوالی آن است.» اردوغان معتقد است که این کانال «یکی از کانال‌های استثنایی در جهان» خواهد بود. مصطفا ایلچالی، استاد حمل‌و‌نقل و عضو سابق پارلمان، به الجزیره می‌گوید که ترافیک دریایی از سال۲۰۰۵ در بسفر ۷۲درصد افزایش پیدا کرده است. او می‌افزاید: «تانکرها خطر تصادف را در این تنگه باریک به‌دنبال دارند. شناورهای متحرک دریا را آلوده می‌کنند و موجب انتشار آلودگی می‌شوند.»

ایجاد شده: 7/تیر/1400       آخرین ویرایش: 8/تیر/1400     اخبار خارجی
استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در گردشگری محدود می‌شود

استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در گردشگری محدود می‌شود

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا، شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) و برنامه محیط‌زیست سازمان‌ ملل (UNEP) گزارش جدیدی در مورد مسئله پیچیده محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در گردشگری ارائه کرده‌اند. این کار در حالی انجام می‌شود که کشورهای جهان بازگشایی‌ مرزها را آغاز کرده‌اند و بخش سفرها از تاثیرات مخرب ناشی از بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ ، رو به بهبودی است. این گزارش اولین گام برای ترسیم تاثیر محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در کل زنجیره ارزش گردشگری، شناسایی نقاط مهم تولید این مواد در محیط‌زیست و ارائه توصیه‌های عملی و راهبردی برای مشاغل و سیاست‌گذاران بوده و هدف این است که به ذی‌نفعان کمک کند تا گام‌های مشترکی در جهت اقدامات و سیاست‌های هماهنگ بردارند که باعث تغییر در مدل‌های کاهش و استفاده مجدد و همچنین زیرساخت‌های فعلی و آینده زباله شود. توصیه‌های این گزارش شامل تعریف مجدد محصولات پلاستیکی غیرضروری یکبار مصرف، اولویت به تامین‌کنندگان محصولات قابل استفاده مجدد و برنامه‌ریزی پیشگیرانه برای استفاده از این محصولات برای جلوگیری از شیوع بیماری است. در این بررسی از تحقیق و نوآوری در طراحی محصول و مدل‌های خدماتی که باعث کاهش استفاده از وسایل پلاستیکی شود و همچنین تجدیدنظر درباره سیاست‌ها و استانداردهای کیفیت حمایت خواهد شد. " ویرجینیا مسینا " سرپرست اجرایی WTTC  گفت: این شورا مفتخر است که این گزارش مهم را با تمرکز بر پایداری و کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در گردشگری منتشر کرده است. بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ با توجه به مشاغل و سیاست‌گذارانی که تمرکز بیشتری بر آن دارند، برنامه پایداری را تسریع کرده است. انتظار می‌رود که مشاغل به کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در آینده ادامه دهند و نه‌تنها به‌خاطر محافظت از افراد، بلکه محاظت از کره زمین این کار را انجام می‌دهند. محققان دریافتند که در حال حاضر، مصرف‌کنندگان آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند و به‌طور فزاینده‌ای از مشاغل دارای پایداری حمایت می‌کنند. محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف می‌تواند تهدیدی برای محیط‌زیست و سلامت انسان باشد و بخش گردشگری می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به این مسئله کمک کند. بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ تاثیرات منفی و مثبتی بر آلودگی پلاستیک‌های یک‌بار مصرف داشته است. تقاضا برای مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف در بین گردشگران و خدمات حمل‌ونقل با توجه به نگرانی درباره سلامتی افزایش یافته است. بر اساس یافته‌های موسسه محیط‌زیست تایلند، زباله‌های پلاستیکی به علت تحویل موادغذایی در منزل از ۱۵۰۰ تن به رقم حیرت‌انگیز ۶۳۰۰ تن در روز رسیده است. با این حال، بیماری همه‌گیر، تقاضای مصرف‌کنندگان برای تجربه‌های گردشگری سبز در سراسر جهان را نیز تسریع کرده است و نتایج بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان نسبت به زباله‌های پلاستیکی مطلع هستند و اقداماتی برای مقابله با آن انجام می‌دهند. این گزارش نشان داد که برای رفع نگرانی درباره استفاده از محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف، راه‌حل‌های جهانی نیاز دارد که هدف آنها، هنگام بررسی انتقال به گزینه‌های پایدار حمایت از تصمیم‌گیری آگاهانه بر اساس تاثیرات احتمالی دادوستد و تغییر فشار ناخواسته است.

ایجاد شده: 7/تیر/1400       آخرین ویرایش: 7/تیر/1400     اخبار خارجی
رقابت کشورها در سورپرایز گردشگران

رقابت کشورها در سورپرایز گردشگران

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، بازارهای جهانی توریسم به‌منظور جذب هرچه بیشتر گردشگران رقابت گسترده‌ای را با سورپرایز کردن توریست‌ها در پیش گرفتند. از این‌رو شرکت هواپیمایی کانتاس به‌منظور ایجاد انگیزه در مردم استرالیا برای واکسیناسیون «جایزه بزرگ» یک‌سال پرواز رایگان را درنظر گرفته است. شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا، ۱۰ «جایزه بزرگ» یک‌ساله پرواز رایگان تا پایان سال ۲۰۲۱ برای استرالیایی‌هایی که به‌طور کامل در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند‌، ارائه می‌دهد. همچنین تخفیف ویژه‌ای برای رزرو پروازهای عادی تا سقف هزار امتیاز به‌همراه اعتبار وضعیت درنظر گرفته است. در واقع بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی استرالیا در تلاش برای ایجاد انگیزه واکسیناسیون در میان مردم خود است. این 10 جایزه بزرگ به‌صورتی طبقه‌بندی می‌شود که سهم هر ایالت حداقل یک جایزه باشد و برای یک خانواده چهار نفره سفرهای نامحدود در مقاصد موردنظر کانتاس و جت استار ارائه داده شده است. این سفرها در کلاس اقتصادی بوده و هر یک از 10 برنده یک میلیون امتیاز را برای استفاده رزرو محل اقامت دریافت می‌کنند. این برنامه از ماه ژوئیه (مرداد) آغاز می‌شود و تنها شامل افرادی که واکسینه شده باشند می‌شود. همچنین واکسیناسیون گسترده در آمریکا و انگلیس این فرصت را برای کانتاس فراهم می‌کند که زودتر از موعد مقرر پیشنهادی دولت از اواسط 2022 پروازهای خود را به این دو بازار اصلی آغاز کند. اگرچه در چند ماه گذشته برآورد می‌شد که سنگاپور، تایوان و ژاپن نخستین پروازهای خارجی این شرکت هواپیمایی باشد، اما با پیشرفت بزرگی که در آمریکا و انگلیس از نظر واکسیناسیون صورت گرفته، احتمالا شاهد باز شدن این بازارها پیش از سایر مقاصد خواهیم بود زیرا توزیع واکسن در هر دو کشور بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این شرکت درحال برنامه‌ریزی برای استرالیایی‌های واکسینه‌شده به‌عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی برای سفر به خارج از کشور در ماه آگوست است. این طرح می‌تواند به مشتریان امکان پرواز به کشورهای منتخب از جمله مقاصد کم‌خطر را بدهد و بدون قرنطینه شدن مشروط به همراه داشتن تست منفی کرونا به استرالیا بازگردند. پروازهای بوئینگ 787 کانتاس آمریکا و انگلیس تا اواخر 2023 و شروع پرواز اولین ابر‌هواپیماهای ایرباس A380 به‌عنوان بهترین خطوط هوایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. باتوجه به بازنشستگی زودهنگام و مرخصی بدون حقوق بسیاری از کارکنان، فعالیت شش هواپیمای جدید منجر به بازگشت بسیاری از کارکنان خواهد شد و تا پایان سال 2023، شش هواپیمای اول خیلی سریع فعال خواهد شد. با باز شدن مرزها شرایطی که برای شهروندان استرالیایی برای سفر به کشورهای دیگر در نظر گرفته خواهد شد احتمالا ارائه تست منفی کووید-19 پیش از سفر و هنگام بازگشت و حتی اجباری بودن واکسیناسیون باشد. در واقع واکسیناسیون برای تمامی استرالیایی‌ها با شروع مجدد پروازهای بین‌المللی کانتاس اجباری خواهد بود مگر استثنائاتی که برای سفر به نیوزیلند وجود دارد. واکسیناسیون کلیدی برای باز نگه داشتن مرزهای داخلی و شروع مجدد سفرهای بین‌المللی است. شرکت هواپیمایی استرالیا از مارس 2020 پس از تعطیلی تمامی پروازهای خارجی اکنون، دسامبر 2021 را زمان راه‌اندازی مجدد شبکه پروازهای بین‌المللی خود برآورد کرده است. اگرچه می‌تواند در اواسط سال 2022 مطابق تصمیمات دولت فدرال استرالیا درباره بسته بودن مرزهای کشور تحقق پذیرد. باتوجه به اینکه عدم تمایل واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، وضعیت بهبودی از بیماری همه‌گیری را تهدید می‌کند، شرکت‌هایی که بازگشایی مرزهای جهانی بیشترین سود را برایشان دارد درحال آماده‌سازی مردم در جهت تشویق به واکسیناسیون هستند. علاوه بر کانتاس، شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز نیز پروازهای بین‌المللی خود را مشروط به واکسینه شدن کرده و از میان واکسینه شده‌ها افرادی را برای پروازهای رایگان یک‌ساله انتخاب خواهد کرد. مقامات فرودگاه هنگ کنگ نیز 60 هزار بلیت پرواز را با قرعه‌کشی از میان ساکنان و کارکنان فرودگاه که پیش از ماه سپتامبر واکسینه شده باشند اهدا می‌کند. شرکت هواپیمایی اوبر و لیفت نیز درحال آماده‌سازی سفرهای رایگان برای افراد واکسینه شده در آمریکا هستند. منبع : دنیای اقتصاد

ایجاد شده: 5/تیر/1400       آخرین ویرایش: 5/تیر/1400     اخبار خارجی
ورود آزاد «توریست‌ خارجی واکسینه» در انتظار مجوز نهایی ستاد کرونا

ورود آزاد «توریست‌ خارجی واکسینه» در انتظار مجوز نهایی ستاد کرونا

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، نزدیک به یک‌سال و نیم پس از شیوع ویروس کرونا و تبعات آن بر صنعت گردشگری، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» برای اولین‌بار از میزان خسارت‌های واردشده بر این صنعت سخن گفت و آن را تا پایان سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او همچنین در این گفت‌وگو از چهار گام دولت در یک‌سال و نیم گذشته برای احیای نبض سفر خبر داد و آنها را صدور مجوزهای سفرهای اضطراری مانند تجارت‌، زندگی و باز شدن مرزها برای گردشگران سلامت،‌ چانه‌زنی برای ورود گردشگران خارجی با تست منفی(که البته محقق نشد) و در نهایت موفقیت در اقناع کمیته امنیتی انتظامی‌اجتماعی ستاد ملی کرونا برای ورود گردشگران واکسینه شده یا دارای تست منفی دانست. تیموری همچنین درخصوص چرایی ممنوعیت‌های سفر‌های داخلی با وسیله نقلیه شخصی و در مقابل آن عدم‌ایجاد محدودیت برای وسایل حمل‌ونقل عمومی استدلال‌هایی را مطرح کرد و درباره فعالیت‌های انجام شده در مجموعه تحت مدیریتش برای دوره پساکرونا توضیحاتی داد. از دغدغه‌های فعالان حوزه گردشگری این روزها تصاحب بازار گردشگری ورودی ایران توسط کشورهای همسایه با ممنوعیت سفر توریست‌های خارجی به کشور است. آنها می‌گویند با توجه به اینکه این گردشگران واکسن دریافت کرده و تست منفی هم دارند،‌ چرا نمی‌توانند به ایران سفر کنند؟ باید ابتدا به این نکته اشاره کرد که نه‌تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا با بروز پاندمی ‌و شیوع ویروس کرونا در یک شرایط فوق‌العاده قرار گرفته‌اند که کسب‌وکارها هم از آن متاثر شده است، از این‌رو ما طبیعتا نمی‌توانیم همان رفتاری را که پیش از کرونا داشتیم ادامه دهیم. ویروس کرونا باعث شد برای اولین‌بار در صنعت گردشگری تمام ایرلاین‌ها در جهان زمینگیر و متحمل خسارت‌های سنگین شوند. اگر تا پیش از شیوع این ویروس در دنیا مباحثی مانند جهانی شدن و برداشته شدن مرزها مطرح می‌شد با پاندمی کشورها در سطح گسترده‌ای موانعی را برای ورود و خروج اتباع خود گذاشته و به‌شدت از مرزهای خود مراقبت می‌‌کردند و همین امر رفت‌وآمدها را با اختلال مواجه کرد. گردشگری صنعتی است که بیش از سایر کسب‌وکارها از شیوع این ویروس آسیب دید،‌ اگر در برخی مشاغل نیاز به جابه‌جایی نبود و می‌شد با فناوری آنها را انجام داد،‌ توریسم به عنوان صنعتی انسان‌محور که مبتنی بر تعاملات انسانی و جابه‌جایی است،‌ نمی‌توانست به روال سابق خود باقی بماند، زیرا هرگونه جابه‌جایی به امری خطرآور بدل شد که متخصصان تاکید داشتند باید آن را محدود و به‌شدت کنترل کرد. همین موضوع در یک‌سال و نیم گذشته سبب بسته یا محدود شدن ۸۵ درصد مقاصد گردشگری شد و معدود مناطقی هم با مجموعه‌ای از پروتکل‌ها با حساسیت‌های فراوان گردشگر داشتند. بنابراین زمانی که درباره ایران و چالش‌های پیش روی آن صحبت می‌کنیم آن را باید در مجموعه مشکلات پیش روی این صنعت در عرصه جهانی در نظر بگیریم. با اعلام شیوع کرونا در ایران در اسفند سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه ستاد ملی کرونا بلافاصله مرزها بسته و رفت‌وآمد اتباع خارجی هم ممنوع شد. البته بعد از مدتی برای موارد اضطراری مجوزهایی صادر شد تا کسانی که برای تجارت،‌ زندگی‌ یا برنامه‌هایی که با تایید و تصویب ستاد ملی کرونا همراه بود بتوانند سفر کنند که آنها نیز اقسامی ازگردشگری است. ما در دوره شیوع کرونا به‌دنبال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم محدودیت‌ها را در این حوزه کاهش دهیم و با ملاحظه تجربه‌های جهانی به‌ویژه کشورهای اطراف دفاعیه‌های خود را به ستاد ملی کرونا ارائه داده‌ایم. (در این مدت شاهد بروز و جهش‌های متوالی ویروس کرونا با منشأ کشورهایی مانند چین، انگلیس، هند و... بوده‌ایم و همین موضوع باعث سختگیری در ترددهای بین‌مرزی ‌شد). در رایزنی‌هایی که با وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت‌، وزارت راه‌وشهرسازی و دستگاه‌هایی که در موضوع ورود گردشگران مسوولیت داشتند،‌ انجام دادیم این ممنوعیت مطلق تعدیل شد و موفق شدیم در گام اول برای کسانی که به شکل انفرادی برای تجارت و سایر مشاغل وارد کشور می‌شدند مجوز‌های لازم را بگیریم. به این ترتیب برای چنین افرادی همکاران ما می‌توانستند بلیت تهیه کرده و هتل رزرو کنند. در گام بعدی ما برای حوزه گردشگری سلامت وارد رایزنی شدیم و نظر موافق ستاد را کسب کردیم. ایران یک مقصد جذاب برای توریست‌های سلامت است. پیش از کرونا برخی گردشگران این حوزه با پزشکان ایرانی وارد فرآیند درمان شده بودند و نمی‌توانستند آن را یکباره متوقف کنند، نمونه آن یک بیمار مبتلا به سرطان که باید دو هفته یکبار شیمی درمانی شده یا معالجات خود را پیگیری کند. صدور مجوز برای ادامه کار گردشگری سلامت باعث شد ۲۷۰ آژانس ما در این حوزه مشغول به‌کار بمانند و هر آژانس هم می‌توانست ۶۰ گردشگر وارد ایران کند. البته بخشی از گردشگران سلامت بیماران هستند و بخش دیگر آن همراهان‌شان. بنابراین همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در همین دوره پاندمی و کرونا که صدور ویزای توریستی ممنوع بود در دو قالب گردشگران تجاری و سلامت ما شاهد ورود توریست‌ها به ایران بودیم که خدمات مناسبی هم به آنها داده شد. از سوی دیگر ما با این هدف که چراغ بنگاه‌های ما خاموش نشود دو بار در کمیته‌های تخصصی درخواست کردیم که سفرهای ورودی به ایران با رعایت پروتکل‌ها و تحت نظارت آژانس‌ها دوباره برقرار شود که متاسفانه تایید نشد. چرا زمانی که گردشگرانی واکسن دریافت کرده و تست منفی هم دارند نمی‌توانند به ایران سفر کنند؟ واکسن کرونا یک مساله جدید است که به یکی، دو ماه اخیر بازمی‌گردد. تا پیش از این فقدان واکسن باعث ترس و هراس از ورود گردشگرانی می‌‌شد که می‌توانستند انواع جدید ویروس را به کشور وارد کنند. در همین راستا بود که ما هم تمرکزمان را روی سفرهای داخلی گذاشتیم تا بتوانیم مجوزهای لازم را برای آنها دریافت کنیم و نمونه‌اش تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بود که دیدید چقدر ما را به حاشیه بردند. بعد از تعطیلات ما روی فاز بعدی متمرکز شدیم تا از ستاد ملی کرونا مجوزهای لازم را برای ورود توریست‌های خارجی بگیریم،‌ با واکسینه شدن شهروندان در برخی کشورها،‌ استدلال ما هم در ستاد این بود که بخشی از شهروندان کشورهای مختلف واکسینه شده و می‌توانند سفر کنند. البته فراموش نکنید مساله پاسپورت واکسن همچنان یک بحث جدید است و در اتحادیه اروپا هم این شیوه از گردشگری از ابتدای تابستان آن هم برای کشورهای عضو منطقه شینگن اجرا می‌شود. بنابراین ما همزمان با باز شدن مرزهای کشورها برای شهروندانی که واکسن دریافت کرده یا تست منفی دارند مذاکراتی را با وزارت‌خارجه،‌ ستاد ملی کرونا و... داشتیم که در نهایت آنها مجاب شدند آرام آرام و با رعایت پروتکل‌ها فضا برای ورود این گردشگران باز شود. همین هفته گذشته هم در کمیته امنیتی انتظامی‌اجتماعی ستاد ملی کرونا دستورالعمل مربوط به ورود و خروج گردشگران خارجی به تصویب رسید که به ستاد ملی کرونا می‌رود و بعید است مشکلی داشته باشد. در این صورت با رعایت پروتکل‌های خاص و یکسری شرایط نظیر تست کرونا و واکسن ورود این گردشگران آزاد می‌شود. البته مبنای اصلی درباره سفر به ایران تست منفی کرونا است و به‌نظر می‌رسد ما همزمان با اولین مقاصد دنیا بازگشایی مرزها را خواهیم داشت. یکی از انتقادهایی که به وزارت متبوع شما وارد می‌شود این است که در سایر کشورها در دوره پاندمی تاکید روی گردشگری داخلی قرار گرفت،‌ درحالی‌که در ایران برنامه روشنی برای این حوزه وجود نداشت و گردشگری داخلی هم به محاق رفت و دست‌اندرکاران این حوزه دچار خسارت شدند. آیا این نقد را به مجموعه تحت مدیریت‌تان وارد می‌دانید؟ من مخالف این نقد هستم و با دلیل و سند می‌گویم این‌طور نیست. ما از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۹ سفرهایمان را شروع کردیم و تنها در دو ماه اول یعنی در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ که ابتدای ورود کرونا به ایران بود شاهد رکود بیشتر در این حوزه بودیم. در شهریور ۱۳۹۹ حتی ما با پیک گردشگری مواجه بودیم،‌ بنابراین مشابه سایر کشورها،‌ گردشگری داخلی در ایران هم رونق داشت. ممکن است به‌واسطه حساسیت‌های بیشتر مردم تعداد سفرها کاهش پیدا کرده باشد و مسوولان وزارت بهداشت در برهه‌هایی با ظهور موج‌های کرونا موانعی را برای سفرهای انبوه در نظر بگیرند اما این به معنای ممنوعیت کامل سفر نبوده است. در هیچ کشوری هم صنعت توریسم رونق پیش از کرونا را ندارد و می‌توانم بگویم اتفاقا ما خیلی زود جریان سفر داخلی را شروع کردیم و عده‌ای هم بابت این موضوع از ما انتقاد می‌کنند. ما در فروردین ۱۳۹۹ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با تاسیسات‌ گردشگری،‌ تورها و راهنمایان را تهیه کرده و در ستاد ملی کرونا به تصویب رساندیم. پس از تصویب و ابلاغ، دوره‌های آموزشی برای فعالان گردشگری اجرا شد زیرا نه‌تنها راهنمایان و سایر دست‌اندرکاران در معرض این ویروس هستند بلکه آنها می‌توانند مشتریان خود را هم مبتلا کنند،‌ در این راستا ما به آنها آموزش دادیم که چطور هم از خودشان و هم از دیگران در برابر این ویروس حفاظت کنند. علاوه بر اینها ما توانستیم با استدلال‌هایی که داشتیم گردشگری را از گروه سوم مشاغل که حتی با زرد شدن یک مقصد،‌ کسب‌وکارهای گردشگری در آن تعطیل می‌شد، به گروه اول بیاوریم. یعنی همان‌طور که داروخانه و سوپرمارکت و نانوایی باز است،‌ هتل‌ها،‌ اقامتگاه‌ها و سایر مراکز گردشگری هم باز بودند. شما از باز بودن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها صحبت می‌کنید اما زمانی که با منع تردد مواجه می‌شویم عملا کسی نیست که بخواهد از خدمات هتل یا اقامتگاه استفاده کند. در زمان اعمال محدودیت‌ها، حمل‌ونقل‌های عمومی انجام می‌شود و گردشگرانی که با تور یا وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر می‌کنند می‌توانند از این مراکز استفاده کنند. اتفاقا اصل مشتری‌های ما از این طریق هستند. زیرا اغلب کسانی که به شکل انفرادی سفر می‌کنند محل اقامت‌شان یا چادر است، یا منزل اقوام یا پارک و مدرسه. اما زمانی که گردشگر از طریق تور و دفاتر خدمات مسافرتی اقدام می‌کند محل اقامتش هم یک مکان رسمی است. پیش از کرونا هم که بخش اعظم مردم در تعطیلات سفر می‌کردند ضریب اشغال‌ هتل‌های ما به ۵۰ درصد می‌رسید به‌واسطه اینکه مردم اماکنی مانند پارک و مدرسه و منزل اقوام را ترجیح می‌دادند،‌ بنابراین با محدودیت سفرهای انفرادی، تورهای گردشگری مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرند. آیا در واقعیت هم در زمان اعمال محدودیت‌های سفر تورها با استقبال بیشتری مواجه شدند؟ آیا در عمل شاهد نبودیم که وسایل حمل‌ونقل عمومی پروتکل‌ها را رعایت نکرده و رزروهای انجام شده اقامتگاه‌ها و هتل‌ها هم با بسته شدن جاده‌ها به روی سفرهای انفرادی کنسل شدند؟ من به‌عنوان متولی گردشگری باید به فکر همکارانم باشم. از نظر من سفری قابل نظارت است که در زنجیره تامین خدمات رسمی ما جریان داشته باشد. در این زنجیره آژانس مکلف است برای هر تور یک راهنما داشته و برای اقامت یک محل رسمی در نظر بگیرد. ما در معاونت گردشگری به‌دنبال توسعه چنین سفرهایی بودیم و برای آنها هم مجوزهای لازم را گرفتیم. در نظر داشته باشید در این شرایط شما اگر سفر را آزاد هم بگذارید بسیاری ترجیح می‌دهند مسافرت نکنند چون از ابتلا به کرونا می‌ترسند و نمی‌خواهند بیمار شوند. از همین روست که ما دنبال سفر برنامه‌ریزی‌شده هستیم و سفرهای انبوه در داخل زنجیره تامین خدمات اصلی ما نمی‌گنجند. این سفرها تنها باعث مشکلاتی پیش‌روی این صنعت می‌شوند، در مقابل ما باید از سرمایه‌گذاری‌های رسمی حمایت کنیم. درحال‌حاضر همچنان درحال متقاعدسازی مسافران هستیم که آنها به این زنجیره خدمات ایمن که در آنها پروتکل‌ها رعایت می‌شود تمایل نشان دهند. درباره عدم رعایت پروتکل‌ در وسایل حمل‌ونقل عمومی که گفتید ما هم آن را قبول داریم اما در ستاد ملی کرونا حجم سفرها را در نظر می‌گیرند. اینکه تعداد کسانی که با وسیله شخصی سفر می‌کنند چند نفر هستند و کسانی که از این وسایل استفاده می‌کنند چند نفر! از نظر آنها زمانی که محدودیت‌های سفر ایجاد می‌شود تعداد کمتری مسافرت می‌کنند. ما در این راستا دنبال این بودیم که منافع بخش گردشگری لحاظ شود و از این رو توانستیم آنها را متقاعد کنیم تا در این ایام مراکز گردشگری باز بمانند. اینکه در این دوره کمتر تاسیسات گردشگری منفعت بردند طبیعی است زیرا بالاخره مردم به‌واسطه شیوع این ویروس نگرانی‌های جدی دارند و از طرف دیگر هم مسوولان مدام تاکید دارند که مردم سفر نروند. علاوه بر آن تا پیش از شیوع کرونا فرهنگ سفر گروهی ما عموما مرتبط با سفرهای خارج از کشور بود و سفرهای داخلی معمولا از طریق انفرادی انجام می‌شد‌،‌ کرونا باعث شد با ایجاد محدودیت‌ها با توسعه سفرهای گروهی مواجه باشیم. از این روست که من موافق نیستم سفرهای داخلی در ایران برخلاف دنیا توسعه نداشته،‌ می‌توان این‌طور گفت که ما به سمت تورهای برنامه‌ریزی‌شده رفته‌ایم و ایجاد محدودیت‌ها هم تنها منحصر به ایران نیست، در ترکیه کشور همسایه‌مان در مواردی شاهد تعطیلی تمام مراکز در ایام پیک شیوع ویروس بودیم و ما هم مشابه دیگران تلاش می‌کنیم این ویروس را کنترل و مدیریت کنیم. آیا برآوردی از خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری در دوران کرونا وجود دارد؟ چند اقامتگاه،‌ آژانس و... تعطیل و چه تعداد نیروی انسانی در این حوزه تعدیل شده است؟ در آسیا و اقیانوسیه ۸۵ درصد گردشگران بین‌المللی کاهش داشته است یعنی اگر پیش از شیوع کرونا ۱۰۰ نفر سفر می‌کردند این رقم به ۱۵ نفر رسیده است. بنابراین خسارت‌های وارده به صنعت گردشگری در ابعاد جهانی است و نگاه ما به این چالش باید در سطح بین‌المللی باشد. در ایران هم فعالیت‌های حوزه صنعت توریسم کاهش پیدا کرده و همچنین با پروتکل و شرایط ویژه‌ای انجام شد که رکود در کسب‌وکارهای مرتبط را به همراه داشت. براساس آمارها و مستنداتی که از استان‌های مختلف داریم از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال ۱۳۹۹ به این صنعت چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است. این خسارت‌ها در دو بخش دسته‌بندی می‌شوند. یک بخش از آنها به ضررهایی برمی‌گردد که هتل‌ها، ‌اقامتگاه و... به‌واسطه محدودیت‌های سفر متحمل شدند. این موضوع به‌ویژه درباره نوروز ۱۳۹۹ بیشتر بود. به این معنا که هتلدار یا صاحب اقامتگاه موادغذایی برای مسافران خود خریداری کرده بود و با کنسلی تورها و مسافران متضرر شد. علاوه بر آن زمانی که هتل باز است،‌ باید بدون داشتن میهمان، هزینه‌های مرتبط با آب،‌ برق،‌ سرمایش، گرمایش،‌ نیروی انسانی، فضای سبز و... را بپردازد که تمام اینها برایش ضرر است. بخش دیگر این خسارت‌ها به عدم تحقق عملکرد برمی‌گردد. در این حالت با فرض داشتن گردشگر و شرایط مشابه پیش از کرونا، یک فعال حوزه کسب‌وکار توریسم می‌توانست درآمدی داشته باشد که با محدودیت سفر و کاهش تعداد گردشگران این درآمد را از دست داده است. در کشور ما مجموع این خسارت‌ها با پرسش‌ از بخش‌خصوصی به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما درباره تعداد بیکاران عدد دقیق را وزارت کار در اختیار دارد. در حوزه گردشگری به‌واسطه ماهیت این صنعت برآورد تعداد افرادی که کارشان را از دست داده‌اند دشوار است. زیرا ما شاهد حضور شاغلان فصلی در این صنعت هستیم،‌ به عنوان مثال یک هتل ممکن است در زمان معمول ۱۰ کارمند داشته باشد و در نوروز و پیک سفرها به یکباره این عدد به ۵۰ نفر افزایش پیدا کند یا راهنمایان گردشگری که در این دوره تعداد زیادی از آنها با چالش‌‌های شغلی مواجه شدند. همان‌طور که گفتم در دنیا سفر و گردشگری ۸۵ درصد کاهش داشته و به تبع آن راهنمایان هم با رکود بی‌سابقه‌ای در کارشان مواجه شده‌اند به‌ویژه در حوزه گردشگری ورودی که بخش بزرگی از راهنمایان ما در این حوزه مشغول به‌کار بودند. وزارت گردشگری در این یک‌سال و نیم چه ایده‌هایی را برای توسعه گردشگری در دوران پساکرونا پیاده کرده است؟ ما در دوره کرونا با یک وضعیت متناقض روبه‌رو بودیم. به این ترتیب که درحالی‌که می‌خواستیم سفر با تور را تبلیغ کنیم براساس مصوبات ستاد کرونا نمی‌‌توانستیم سفر را تبلیغ کنیم. در چنین وضعیتی اگر میلیاردی هم با صداوسیما قراردادی بسته می‌شد آنها نمی‌توانستند تور یا سفر را تبلیغ کنند. در این شرایط ما به‌دنبال آماده کردن بسترها رفتیم و اینکه محتواهایمان را به سمت دیجیتالی شدن ببریم و در سبک تبلیغات‌مان هم بازنگری داشته باشیم. همین موضوع هم باعث شد محتواهای بازاریابی و تبلیغات ما دیجیتال‌محور شود و از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها استفاده کنیم. در این یک‌سال و نیم داده‌ها و اطلاعات ما به روز شد و توانستیم کلیپ‌های ۳۶۰ درجه باکیفیت از ظرفیت‌های گردشگری‌مان تهیه کنیم. همچنین از آنجا که برنامه ما روی توزیع سفر بود‌، به سمت تنوع‌بخشی محصولات حرکت کرده و درباره هر کدام از انواع گردشگری مانند گردشگری روستایی، تاریخی، فرهنگی، سلامت و... محتواهایی تهیه شد. در این دوره همچنین آرشیوهای ما به روز شده و از سنتی به دیجیتالی تبدیل شدند. علاوه بر آن تا پیش از این ما یک پرتال اطلاع‌رسانی گردشگری نداشتیم اما اکنون یک پرتال رسمی پنج‌زبانه در اختیار داریم و استان‌هایمان هم پرتال دوزبانه دارند. از این‌رو می‌توانم در جمع‌بندی بگویم که ما از این فرصت زمانی برای دقیق کردن اطلاعات خود،‌ تهیه پکیج‌های استاندارد برای انواع مشتری اعم از وی‌آی‌پی، متوسط و... برنامه‌های بازاریابی و چگونگی کمک گرفتن از بخش‌خصوصی استفاده کردیم.

ایجاد شده: 2/تیر/1400       آخرین ویرایش: 2/تیر/1400     اخبار داخلی
شرکت‌ها حق افزایش نرخ بلیت هواپیما و قطار را ندارند

شرکت‌ها حق افزایش نرخ بلیت هواپیما و قطار را ندارند

به گزارش هتل نیوز و به نثل از ایلنا، " محمد اسلامی " ویزر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت بلیت‌های تهران-مشهد در آستانه میلاد امام هشتم افزایش قابل توجه یافته است، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی با هرگونه افزایش مبلغ بلیت کاملا مخالف است و همه شرکت‌های حمل و نقل ریلی و هوایی باید به مصوبات قبلی در این خصوص  عمل کنند. وی ادامه داد: نه تنها به تازگی مصوبه‌ای برای افزایش قیمت‌ها نداشته‌ایم بلکه مخالف افزایش قیمت‌ها هم  هستیم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه شورای عالی ترابری در دو هفته اخیر نشست و مصوبه‌ای در این خصوص نداشته است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به شکایات دریافتی در خصوص افزایش نرخ بلیت رسیدگی می‌کند و با شرکت‌های متخلف قطعا برخورد قانونی صورت می‌گیرد. یادآوری می‌شود تغییر نرخ بلیت هواپیما و قطار در شوراهای مربوط در ستاد وزارت راه و شهرسازی باید طرح و مصوب شود؛ این در حالی است که چنین موضوعی طرح نشده است و مصوبه‌ای نیز صورت نگرفته است.

ایجاد شده: 31/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 31/خرداد/1400     اخبار داخلی
آینده گذرنامه کووید

آینده گذرنامه کووید

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از گاردین، بسیاری از افراد استدلال می‌کنند که گذرنامه‌های کووید ـ تأییدیه‌هایی که نشان می‌دهد آیا کسی واکسن زده یا نتیجه تست کرونایش منفی بوده یا به کووید ایمنی دارد ـ راهگشا نیست. ما در آخرین گزارشی که در انجمن سلطنتی لندن منتشر کرده‌ایم، نتیجه گرفته‌ایم که این گذرنامه‌ها در بعضی موارد می‌توانند راه‌حل معقولی باشند اما فقط اگر با معیارهای مشخصی منطبق باشند. اصل مطلب این است که این گذرنامه‌ها چطور و کجا به کار روند. در مورد سفرهای بین‌المللی، که زیرساخت‌های تست کووید و سیستم «کارت زرد» در حال حاضر به راه افتاده است، گذرنامه کووید اقدامی منطقی به نظر می‌رسد. دولت بریتانیا نیز گذرنامه کووید را دست‌کم برای گردهمایی‌های بزرگ مثل مسابقات ورزشی در دستور کار قرار داده است. اوایل ماه آوریل امسال، وقتی تیم ورزشی «تگزاس رنجرز» در استادیوم بیس‌بالی که تمام بلیت‌هایش فروخته شده بود بازی می‌کرد، ما نگاهی انداختیم به اینکه وقتی درهای استادیوم‌ها بدون محدودیت باز می‌شود چه اتفاقی می‌افتد: هیچ فاصله‌گیری اجتماعی‌ای انجام نشده بود و تعداد کمی از افراد ماسک زده بودند ـ همه این اتفاقات هم در زمانی رخ می‌داد که ابتلاها اوج گرفته بود و فقط گروه کمی از جمعیت کشور دوز دوم واکسن را دریافت کرده بودند. گذرنامه کووید وقتی می‌تواند در رویدادهای بزرگ به کار بیاید که در کنار سایر اقدامات همچون تهویه هوا و فاصله‌گیری اجتماعی و تست ابتلا و سیستم رهگیری مبتلایان انجام شود. اما در این صورت هم باید معیارهای مشخص ایمنی و ابتلا در مورد آن لحاظ شود. برای اینکه نشان بدهیم آیا کسی به کووید مبتلاست چهار راه وجود دارد: تأییدیه واکسیناسیون یا نتیجه تست PCR، تست تشخیص سریع LFT یا تست آنتی‌بادی است. ما در گزارش‌مان نتیجه گرفتیم که فقط تأییدیه واکسیناسیون یا نتیجه تست PCR می‌تواند معیار مناسبی برای صدور گذرنامه کووید باشد. دلیلش این است که تست‌های آنتی‌بادی معیار معتبری برای ابتلا نیست و تست LFT برای تشخیص ابتلا در افرادی که مبتلا هستند اما میزان کمی از ویروس در بدن‌شان هست مؤثر نیست. این تست دوم به‌خصوص زمانی می‌تواند نامعتبر باشد که توسط یک متخصص گرفته نشده باشد. دولت به‌درستی خط‌قرمزهایی را برای خود در نظر گرفته است. تأییدیه واکسن هیچ‌وقت برای خدمات اساسی مثل سوپرمارکت‌ها و حمل‌ونقل لازم نیست. ولی ورود به درگاه‌های غیرضروری ازجمله رستوران‌ها و کافه‌ها جایی است که این معیار را باید در نظر گرفت. نخست‌وزیر بریتانیا اخیراً گفته است که دیوارهای بین مردم در کسب‌وکارهای برچیده خواهد شد بدون اینکه بگوید کجا گذرنامه‌های سلامتی لازم خواهد بود. اما صاحبان کسب‌وکارها ممکن است احساس کنند حکومت در عوض اینکه دیوارها را بردارد، دارد خودش را به‌جای دیوارها می‌نشاند.   هیئت وزیران ممکن است بخشی از مسئولیت اجرای گذرنامه کووید را بر عهده برخی از کسب‌وکارها بیندازند ولی این کار در مسایل حقوقی و اخلاقی گیر خواهد کرد. برای نمونه، کمیسیون فرصت‌های برابر اشتغال در آمریکا اخیراً به کسب‌وکارها اطلاع داده است که اگر کارمند یا کارگری نتواند به‌علت معلولیت یا عقاید مذهبی واکسن بزند و کسب‌وکار قادر نباشد اقدام بیشتری برای او بکند، از نظر قانونی مجاز است که آن‌ها را از مجموعه نیروهای کار خود کنار بگذارد. این‌ها فقط چند مورد از مواردی است که گذرنامه‌های کووید با آن روبه‌رو خواهند شد. ضروری است اطمینان حاصل شود از اینکه گذرنامه کووید نابرابری را ایجاد نمی‌کند یا آن را وخیم‌تر نمی‌سازد، به‌ویژه در بین کسانی که شاید برای تست‌دادن یا واکسیناسیون تعلل می‌کنند. این گذرنامه‌ها سؤالاتی را نیز از فناوری‌ای که به کار می‌برند و ابعاد داده‌ای که جمع می‌کنند به وجود می‌آورند. آیا این گذرنامه‌ها در امتداد ابزارهای مختلف و اپلیکیشن وزارت بهداشت کار می‌کنند؟ چطور می‌شود از جعل گذرنامه کووید جلوگیری کرد؟ و این گذرنامه‌ها چطور می‌توانند تضمین کنند که داده‌های افراد امن می‌ماند؟ دولت نیز باید روشن سازد که آیا مایل است این گذرنامه‌ها طلیعه تولد نظام بهداشت دیجیتال باشد یا اینکه مثل آنچه در کشورهایی مثل دانمارک اعمال شده، تأییدیه‌های کووید فقط گذرنامه‌هایی است که به‌زودی اطلاعات آن پاک خواهد شد. همه این‌ها سؤالاتی است که به‌روشنی باید به آن‌ها پاسخ داده شود. تأییدیه‌های کووید می‌تواند به اطمینان جوامع از سلامتی مردم بیفزاید اما فقط وقتی که آ‌ن‌ها معیارهای لازم را رعایت کرده باشند. دو نوع گذرنامه واکسیناسیون ویروس کرونا در بریتانیا اولین کمپین ایمن‌سازی دسته‌جمعی در جهان برای محافظت در برابر کووید ـ 19 با استفاده از واکسن‌هایی است که در پاسخ به دنیاگیری کووید-۱۹ در بریتانیا ساخته شده‌است. واکسیناسیون از ۸ دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. این دو واکسن که در حال حاضر استفاده می‌شود با مشارکت فایزر و بیوان‌تک (واکسن فایزر ـ بیوان‌تک) و دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا (واکسن آکسفورد ـ آسترازنکا) ساخته شده ‌است. سومین مورد تأیید شده اما هنوز اجرایی نشده توسط مدرنا (واکسن مدرنا) ساخته شد. تا تاریخ ۷ فوریه ۲۰۲۱، پنج واکسن دیگر کووید ـ 19 به‌سفارش این برنامه در مراحل مختلف توسعه وجود دارد. در این برنامه براساس سن، مرحله یک از عرضه آسیب‌پذیرترین افراد است. دریافت دوزهای دوم به تأخیر انداخته شد تا افراد بیشتری بتوانند اولین دوز خود را دریافت کنند. هدف برای دادن هر دوز به ۱۵ میلیون نفر در چهار گروه اولویت اول تا اواسط فوریه ۲۰۲۱ اعلام شد و در ۱۴ فوریه این امر محقق شد. تا ۱۵ آوریل به پنج گروه بعدی واکسن داده شد، به این معنی که در آن زمان ۳۲ میلیون دوز تجویز شد. محل واکسیناسیون شامل اقدامات پزشک عمومی، خانه‌های مراقبت و داروخانه‌ها و همچنین بیمارستان‌ها است. باید گفت که دولت در بحث درباره اینکه در این همهمه کووید چه چیزی خوب است یا نه، گذرنامه سلامتی یا گذرنامه واکسن را هم در مقام یک راهکار ارایه کرده و بحث درباره آن بالا گرفته است. طبیعی است که مثل هر بحث دیگری، بخشی از مردم با آن موافق‌اند و برخی مخالف‌اند. تأییدیه‌هایی که به مردم اجازه می‌دهد وارد مکان‌های شلوغی شوند که احتمال ابتلای آن‌ها به کووید زیاد است، می‌تواند به دو صورت صادر شود: گذرنامه کووید که نشان می‌دهد نتیجه تست اخیر کرونای فرد چه بوده و گذرنامه واکسن که نشان می‌دهد فرد واکسن زده است. بیاییم روی گدرنامه واکسن متمرکز شویم. اول یک تمایز اساسی را در نظر بگیریم: یک دنیا تفاوت هست بین نیاز به واکسنی که برای فعالیت‌هایی که به‌نظر اساسی نمی‌آیند زده می‌شود و نیاز به واکسنی که برای انجام فعالیت‌های روزمره لازم و اساسی است. در مورد اول، واکسیناسیون یک امر انتخابی است اما در مورد دوم، واکسن زدن یک اقدام به‌شدت واجب است. وقتی افراد می‌بینند که واکسن یک امر ضروری برای انجام فعالیت‌هیا اجتماعی روزمره است (رفتن به کافه، یا حتی رفتن به سر کار) دو پیامد برایشان پیش می‌آید: آن‌هایی که واکسن نمی‌زنند، عملاً از جامعه حذف می‌شوند. آن‌ها این حذف اجباری از جامعه را به این چشم می‌بینند که دارند کنترل می‌شوند و مجبورشان می‌کنند که واکسن بزنند. واکسیناسیون می‌تواند کاری قلمداد شود که توسط مردم و برای مردم انجام می‌شود. در عوض، واکسن می‌تواند چیزی باشد که از یک نهاد خارجی بر مردم تحمیل می‌شود ـ و بنابراین مقامات سیاسی و همچنین بهداشتی با انجام آن و در چشم مردم در نقش یک «دیگری» ظاهر شوند. تمام این مسایل می‌تواند در مردم خشم ایجاد کند و مردم را به این نقطه برساند که با نرفتن زیر بار واکسن دوباره استقلال و خودمختاری‌شان را به دست آورند. این خودش به اندازه کافی بد است ولی وقتی که مثل یک شکاف بین افرادی که واکسن زده‌اند و آن‌هایی که واکسن نزده‌اند رفتار کند، سنگ مشکلات در چاهی می‌افتد که بیرون‌آوردن آن کار بسیار دشواری خواهد بود. این شکاف هم تصادفی نیست: به‌روشنی نمودار شکاف اجتماعی موجود است. در بریتانیا، کسانی که رابطه بدتری با مقامات دارند، نرخ واکسیناسیون کمتری هم دارند. افزایش فقر رابطه محکمی با کاهش واکسیناسیون دارد. اقلیت‌های قومی، به‌خصوص سیاه‌پوستان، نگرانی‌های بیشتری بابت واکسن‌های کووید دارند. آن‌ها تجربه تاریخی دردناکی که داشته‌اند، باید متقاعد شوند که واکسن به‌نفع آن‌ها و برای رفاه و سلامتی آ‌ن‌ها عرضه شده است، نه برای کنترل آ‌ن‌ها. گذرنامه‌های سلامتی می‌تواند اهمیت واکسن را تحت‌الشعاع قرار دهد و نگرانی‌هایی را به وجود بیاورد که اقلیت‌های قومی براساس تجربه تاریخی خود در زدن آن تأمل و تعلل کنند. آن‏ها همچنین روایت افراد هوادار جنبش‌های ضد واکسن را پیش می‌برند، جنبش‌هایی که هواداران‌شان می‌گویند در واکسیناسیون بیش از آنکه سلامتی مطرح باشد، بحث کنترل افراد اهمیت دارد. زدن واکسن توسط اکثریت جامعه یک امر مهم و حیاتی است و برای اینکه بیماری کنترل شود باید بخش اعظمی از مردم آن را زده باشند اما چنین روایت‌هایی از واکسن که تعداد چشمگیری از افراد را بدبین می‌کند و از سیاست‌های رسمی دور می‌کند، باعث می‌شود خیلی از آن‌ها در مقابل واکسن زدن مقاومت یا تعلل کنند و در نتیجه فوریت درمان بیماری با واکسن تحت تأثیر قرار بگیرد. بی‌عدالتی در واکسیناسیون به‌اضافه گذرنامه واکسن به نژادپرستی واکسن تعبیر می‌شود. به همین علت است که ما باید فوراً کیت‌های این گذرنامه‌های واکسن را کنار بگذاریم و در عوض، تجربیات سلامت عمومی که سال‌هاست به آن رسیده‌ایم: سلامت وابسته است به همکاری پایدار جامعه. گذرنامه‌های واکسن هم سلامت فیزیکی و هم سلامت جامعه ما را به خطر می‌اندازد.

ایجاد شده: 29/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 29/خرداد/1400     اخبار خارجی
دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان گردشگری را معلق کردایم

دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان گردشگری را معلق کردایم

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " سوات تورال " رییس انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه (TUREB)  گفت : راهنمایان گردشگری ترکیه به دلیل کاهش گردشگر، یکی از بخش‌هایی است که تحت‌تأثیر اپیدمی کرونا، ۱۹ ماه با بیکاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. تورال با یادآوری این‌که همه‌گیری کرونا، اگرچه جهان را تحت تأثیر قرار داد، ولی بیشترین ضربه را به گردشگری وارد کرد، به‌طوری که تنها افرادی برای طولانی مدت بیکار ماندن، راهنمایان گردشگری بودند. وی افزود: با توجه به این‌که در پنج ماه آخر سال ۲۰۱۹ فصل گردشگری به پایان رسیده بود، در حقیقت روند بیکاری راهنمایان گردشگری پنج ماه قبل از همه‌گیری کرونا شروع شده بود. با این تفاسیر فعالان گردشگری ما تقریباً ۱۹ ماه است که با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تورال اظهار کرد: با تلاش‌های انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه و حمایت محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه مقرر شده بود تمامی راهنمایان از کمک مالی مربوط به راهنمایان گردشگری بهره مند شوند، ولی تداوم کاهش گردشگر باعث شده است که یک سوم از کسانی که متقاضی دریافت وام پشتیبانی برای راهنمایان گردشگری در آوریل ۲۰۲۰ بودند، با تداوم هفت ماه بیکاری نتوانند اقساط این وام را به دولت برگردانند. وی ادامه داد: انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه در این دوران دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان گردشگری را معلق کرد. آن‌ها سعی دارند به هر نحوی از همکاران خود پشتیبانی کنند و با کمترین هزینه آن‌ها را از حرفه اصلی‌شان منحرف نکنند. رییس انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه تأکید کرد: بیشتر راهنمایان گردشگری حرفه خود را به عنوان خوداشتغالی انجام می‌دهند و در تعریف اصناف قرار نمی‌گیرند و بیشتر آن‌ها نیز در چتر تأمین اجتماعی قرار ندارند. بنابراین امکان استفاده این قشر از کمک هزینه اعلام شده برای اصناف میسر نیست. وی افزود: راهنمایان گردشگری ترکیه که از مهمترین قدرت‌های نرم این کشور هستند و یکی از ارکان اساسی صنعت گردشگری به شمار می آیند و به تعویق پرداخت وام و دریافت کمک هزینه نیاز دارند. ما می‌بینیم که کشور ما حمایت‌هایی را اعلام و برنامه‌ریزی هم کرده است. تورال گفت: تعداد راهنمایان ترکیه به ۹ هزار نفر می‌رسد، امیدواریم رییس‌جمهور ترکیه دستورالعمل‌هایی را به عنوان کمک هزینه هایی به راهنمایان تخصیص دهد و بازپرداخت وام آن ها به تعویق افتد. کمک هزینه‌ای که در این دوره اعطا خواهد شد، هم روحیه همکاران را افزایش می‌دهد و هم امیدها را زنده نگه می‌دارد و به همکاران ما اجازه می‌دهد در این بخش بمانند.

ایجاد شده: 29/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 29/خرداد/1400     اخبار خارجی
پاسخی به حواشی بیمه راهنمایان گردشگری

پاسخی به حواشی بیمه راهنمایان گردشگری

به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، به دنبال اعتراض جامعه راهنمایان ایرانگردی در ارتباط با به انحصار کشیدن مصوبه مجلس درباره بیمه راهنمایان توسط دیگر تشکل‌های خصوصی راهنمایان گردشگری، " ولی تیموری " معاون گردشگری کشور تاکید کرد: طبق مصوبه مجلس  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبق مصوبه مجلس، متولی و کارفرمای بیمه راهنمایان گردشگری محسوب می‌شود و ۲۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند. با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی هم صحبت شده که کار با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود و اجازه نمی‌دهیم به حاشیه کشیده نشود. او افزود: شاخص‌های بیمه با حضور دو تشکل خصوصی گردشگری تهیه شده و نمایندگان هر دو گروه در جلسات مربوطه حضور داشتند. اسامی دوهزار راهنمای گردشگری نیز بر اساس همین شاخص‌ها از سوی اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان‌ها تهیه شده که هفته گذشته نیز به سازمان تامین اجتماعی داده شد و به‌زودی بیمه آن‌ها به جریان می‌افتد. معاون گردشگری افزود: بخشی از بودجه بیمه در سال ۹۹ به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز شده و قرار است بخشی از بودجه بیمه در سال ۱۴۰۰ هم دریافت شود تا وقفه‌ای در کار بیمه راهنمایان ایجاد نشود. او درباره اعتراض‌ها نسبت به توافق انجمن‌های صنفی با سازمان تامین اجتماعی و محرومیت اعضای دیگر تشکل خصوصی و راهنمایان مستقل از بیمه، تاکید کرد: با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی صحبت شده که کار با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود و وارد حاشیه‌های دیگر هم نمی‌شویم.

ایجاد شده: 27/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 27/خرداد/1400     اخبار داخلی
طرح مفهومی یک ماه عسل فضایی را برای زوج‌ها

طرح مفهومی یک ماه عسل فضایی را برای زوج‌ها

تا کنون به برگزاری ماه عسل در فضا فکر کرده‌اید؟ شاید اغلب افراد چنین چیزی برای آغاز زندگی مشترک در ذهن نداشته باشند اما یک طراح به این موضوع فکر کرده و طرح مفهومی گذراندن ماه عسل در فضا را ارائه داده است. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، «یلکن اکتوری» (Yelken Octuri) که طراح هواپیما و طراح داخلی است، طرحی مفهومی از یک تأسیسات فضایی ارائه داده که Horny Moon Airways نام دارد و به دنبال امکان‌سنجی ماه عسل در فضا است. ایده‌ی اولیه‌ی این پروژه سال‌ها پیش آغاز شد اما با بررسی مقررات هوانوردی موجود، اکتوری دریافت که این پروژه نمی‌تواند آن‌طور که می‌خواهد توسعه یابد. مدتی بعد «ماکسیم والی» (Maxime Vaeli) مسئول برند «وستال» (Vestal) که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌ی گردشگری فضایی بود، از این پروژه استقبال کرد تا مجددا در دست اجرا قرار بگیرد. ایده‌ی اکتوری شامل یک ماه عسل ۴۸ ساعته در فضا می‌شود که برای رسیدن به آنجا از یک هواپیما استفاده خواهد کرد و زوج‌ها را تا ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری زمین می‌رساند. پس از رسیدن به این ارتفاع، هواپیما کپسول سرنشین‌داری را در مدار زمین قرار می‌دهد که تا ۴۸ ساعت بعد در اختیار زوج‌ها خواهد بود. در کل این شاتل می‌تواند تا ۵ کپسول را در خود جای دهد و این یعنی با هر بار پرواز فقط ۱۰ عروس و داماد خوش‌شانس امکان استفاده از آن را دارند. این وسیله از ۶ پیشرانه در عقب برای پرواز استفاده می‌کند و یک محفظه‌ی بار بسیار کشیده برای قرارگیری کپسول‌ها دارد. هر کپسول گنبدی‌شکل است تا بتواند بیشترین دید را به فضا و زمین فراهم کند. پس از تزریق کپسول ماه عسل در مدار، یک لایه‌ی سقف آن به شکل ۹ گلبرگ باز می‌شود تا از سلول‌های خورشیدی به عنوان منبع انرژی استفاده شود. هرچند طراح توضیح دقیقی درباره‌ی منبع تغذیه‌ی اصلی کپسول نداده است. کف کپسول به صورت بالشی ساخته می‌شود و شامل یک تخت و چند صندلی هم خواهد بود. دو دریچه هم درون کپسول قرار دارد که یکی برای دسترسی به توالت و دیگری برای ورود به کپسول استفاده می‌شود. طراح تأکید کرده که گشت‌وگذار و زندگی در فضا حتی برای چند روز کار آسانی نیست و هنگام فعالیت در ریزگرانش باید مراقب باشند. برای کمک به کاهش خطر، راه حل‌هایی هم ارائه شده است. از جمله استفاده از دیواره‌های بلندتر برای کپسول که باعث می‌شود سطح بیشتری با بالشتک پوشیده شود و یا استفاده از کمربندهای مخصوص که ضمن آزادی عمل، ایمنی هم فراهم کند. با گذشت ۴۸ ساعت، هر کپسول بدون شاتل اولیه و به تنهایی به زمین بازمی‌گردد. برای این کار مانند مأموریت‌های فضایی فعلی ناسا، از سیستم فرود در آب استفاده خواهد شد. برای تنظیم مسیر، ۱۲ پیشران در لبه‌های کپسول تعبیه داده شده‌اند و یک سپر حرارتی هم هنگام ورود مجدد به جو از کپسول محافظت خواهد کرد. هفت چتر نجات هم به فرود آرام کپسول در آب کمک خواهند کرد. در نهایت با فرود در آب، یک قایق لوکس مسافران را به ساحل می‌رساند تا این ماه عسل فضایی پایان یابد. این ایده اگرچه راه زیادی تا عملیاتی شدن دارد، اما گردشگری فضایی یک ایده‌ی رو به گسترش است و احتمالا در آینده می‌توان انتظار چنین چیزی را هم داشت.

ایجاد شده: 27/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 27/خرداد/1400     اخبار خارجی
سهم ایران از سفرهای گردشگری از دست می رود

سهم ایران از سفرهای گردشگری از دست می رود

به گزارش هتل نیوز ،  " امیرپویان رفیعی شاد "  رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران گفت: در حالی است که برخی از کشور های همسایه پذیرش گردشگران و تورهای خارجی را با رعایت تمام جوانب مربوط به بیماری کرونا آغاز کرده اند، ما نباید از این غافله عقب بمانیم. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور بیان کرد: صدور روادید برای سفر گردشگران خارجی از کشورهای توسعه یافته به ایران همچنان متوقف مانده است در حالی که سفر گردشگران اروپایی و آسیای جنوبی شرقی که در برابر بیماری کرونا واکسینه شده اند به برخی از کشورهای جهان آغاز شده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اظهار داشت: برخی از گردشگران خارجی در کشورهای خود واکسینه شده اند و سفر این افراد به کشورهای مورد نظر مشکلی ندارد. تعلل باعث عقب ماندگی ما از کسب درآمدهای ارزی گردشگری خواهد شد رفیعی شاد تاکید کرد: سفر گردشگران اروپایی به کشورهای مقاصد گردشگری و توریسم آغاز شده و اگر در این خصوص تعلل کنیم باعث عقب ماندگی ما از کسب درآمدهای ارزی گردشگری خواهد شد. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور بیان کرد: چرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امورخارجه با دریافت اطلاعات گردشگرانی که واکسینه شده اند، بسترهای لازم را برای سفر گردشگران خارجی به کشورمان فراهم نمی کنند؟ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته معمولا گردشگران از ۶ تا ۱۲ ماه آینده سفرهای خود را برنامه ریزی می کنند، گفت: در این صورت باید طوری برنامه ریزی شود که گردشگرانی که مدارک واکسینه شدن را در اختیار دارند بتوانند با دریافت روادید به صورت گروهی و یا انفرادی به ایران سفر کنند. ضرورت آغاز صدور ویزا به گردشگرانی که واکسینه شده اند رفیعی شاد افزود: پیشنهاد ما این است که صدور ویزا و روادید برای گردشگران خارجی که واکسینه شده اند در سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی آغاز شود تا سهم ایران از گردشگری  و توریسم از دست نرود. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران تصریح کرد: از طرفی تعامل با کشورهای مختلف جهان برای صدور ویزا برای اتباع ایرانی حداقل برای افرادی که در کشور واکسینه شده اند، هم اکنون بسیار ضروری است. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی برای افزایش تقاضا برای سفر به برخی از شهرهای کشور اظهار داشت: در ماه های اخیر بیشتر پروازهای داخلی به خصوص در مسیرهای مشهد، کیش، قشم و شیراز پر می شود و نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند. نبود هم خوانی در عرضه و تقاضای پروازها و سفرهای هوایی این مقام مسئول در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران خاطرنشان کرد: با این حال به علت نگرانی از سفر در مقایسه با ۲ سال پیش هم اکنون عرضه و تقاضای پروازها و سفرهای هوایی همخوانی ندارد و نسبت به گذشته سفر هموطنان بسیار کاهش یافته است. رفیعی شاد بیان کرد: از طرفی وضعیت اقتصادی مردم برای انجام سفرهای گروهی و یا انفرادی مناسب نیست، زیرا کرونا به کسب و کارهای بسیاری از اصناف لطمه زده و تحولات سیاسی نیز در کاهش سفرها تاثیرگذار بوده و سفر اولویت هموطنان ما نیست. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر در بین بیشتر مردم اقبالی برای انجام سفرهای گروهی و یا انفرادی وجود ندارد، گفت: با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر کسب و کارها از جمله باشگاه های ورزشی و سینما فعالیت های خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز کرده اند، اما به نظر می رسد که در حوزه گردشگری هنوز در برابر سفرهای گردشگران مقاومت وجود دارد. می توانیم با هماهنگی جامعه هتلداران یک سفر ایمن را برای هموطنان فراهم کنیم رفیعی شاد بیان کرد: این در حالی است که برای انجام سفرهای ایمن در کشور به جای خانه های اجاره ای می توانیم با هماهنگی جامعه هتلداران کشور، یک سفر ایمن را می توانیم با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی فراهم کنیم. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران یادآور شد: انجام هرگونه سفرهای هوشمند به جای سفرهای انفرادی به مقاصد تعیین شده با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، سلامتی مردم را در سفرهای گردشگری تضمین می کند. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور گفت: در برخی از مسیرها که تقاضا برای سفر زیاد است می توانیم با سفر هوشمندانه چرخه گردشگری را در کشور به حرکت در بیاوریم تا بار دیگر شاهد رونق گردشگری در کشور باشیم.

ایجاد شده: 26/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 27/خرداد/1400     اخبار داخلی
بنیان‌گذار بلو اوریجین به‌همراه دو مسافر دیگر به لبه فضا سفر می‌کنند

بنیان‌گذار بلو اوریجین به‌همراه دو مسافر دیگر به لبه فضا سفر می‌کنند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، شرکت آمریکایی بلو ارجین (Blue Origin) نخستین سفر گردشگری خود به فضا را ۲۰ژوئیه۲۰۲۱ (۲۹تیر) انجام می‌دهد که طی آن جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار بلو اوریجین، به‌همراه برادرش به فضا خواهند رفت. براین‌اساس جف بزوس و مارک بزوس (Mark Bezos) با فضاپیمای نیو شپرد (New Shepard) ساخت شرکت مذکور به لبه فضا سفر می‌کنند. علاوه‌بر این دو، یکی از صندلی‌های پرواز به فرد دیگری تعلق گرفته است که در مزایده اینترنتی شرکت مذکور ۲۸ میلیون دلار برای پرواز با نیوشپرد می‌پردازد. هویت این فرد هنوز مشخص نشده است. در بالای این فضاپیما، کپسول مسافربری گنبدی شکل با پنجره‌های بزرگ قرار می‌گیرد که ظرفیت حمل شش مسافر را دارد. این کپسول پس از پرتاب فضاپیمای یادشده و رسیدن به خط کارمان در ۱۰۰ کیلومتری بالاتر از سطح دریا، از بوستر جداشده و به مسافران اجازه داده می‌شود تا انحنای زمین را ببینند و بی‌وزنی را تجربه کنند. درنهایت بوستر و کپسول به‌صورت جداگانه فرود می‌آیند؛ بوستر با کمک پیشرانه‌های خود و کپسول با کمک چتر نجات در صحرای غربی تگزاس (Texas) می‌نشینند تا برای استفاده‌های بعدی آماده شوند. فضاپیمای نیو شپرد از زمان اولین پرتاب آزمایشی خود در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۵ ماموریت آزمایشی بدون سرنشین را انجام داده است که به‌جز یک مورد سایر موارد با موفقیت صورت‌ گرفته‌اند. این فضاپیما یک حامل زیرمداری تک مرحله‌ای است. حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند، بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. فضاپیمای مذکور به یک موتور BE-3 مجهز بوده و از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. نیو شپرد قادر به تولید ۴۹۰ کیلونیوتن نیروی رانش بوده و مدت زمان احتراق آن ۱۱۰ ثانیه عنوان شده است.

ایجاد شده: 23/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 23/خرداد/1400     اخبار خارجی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...