بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سید عزتالله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در نشست مهمانان خارجی شرکتکننده در سیوپنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی که شامگاه جمعه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، بیان کرد: «در حال حاضر در دنیا استکبار جهانی تلاش میکند عظمت و قدرت را از ما بگیرد.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ادامه گفت: «گردشگری یکی از بهترین و موثرترین روشها برای پیاده کردن افکار و بستر وحدت است. گردشگری حق همه مردم دنیاست و نیاز همه آحاد مردم است.» مهندس ضرغامی ادامه داد: «حق گردشگری یک مطالبه فطری است. جهان اسلام باید از این موقعیت استفاده کند. بنابراین به دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد میدهم که در این مجمع، بخش گردشگری اسلامی را راهاندازی کنند تا بتوانیم از این طریق، در جهان اسلام وفاق ایجاد کنیم.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در ادامه گفت: «متاسفانه کشورهای اسلامی از موقعیت گردشگری یکدیگر اطلاع ندارند و باید تعاملات ایجاد شود.» او اضافه کرد: «ایرانهراسی که به طور مکرر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور پیاده شده است یکی از نقشههای دشمن است. هر توریستی که به ایران میآید، کلا نظرش درباره ایران عوض میشود و این به یک ایران دوستی مبدل شده است.» مهندس ضرغامی یادآور شد: «گردشگران وقتی میآیند، میبینند که کشور به خوبی اداره میشود، به ما میگویند مگر شما تحریم نبودید؟» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در ادامه صحبتهای خود گفت: «زمینههای اعتقادی و علقههای مشترک ما زیاد است. همان طور که غذای حلال در دنیا تبدیل به برند جهانی شده است، در حوزه گردشگری خانوادهمحور نیز میتوانیم فعالیت کنیم.» مهندس ضرغامی اضافه کرد: «اکنون خانوادهها در کشورهای اسلامی میخواهند انواع تفریحات نشاطآور سالم را داشته باشند. در جمهوری اسلامی همه این موارد فراهم شده است و امکانات ویژه رفاهی برای خانوادهها و بانوان فراهم است.»
ایجاد شده: 30/مهر/1400 آخرین ویرایش: 30/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز جلسه هیئت مدیره جامعه حرفهای هتلداران ایران نیمروز سهشنبهدر هتل باباطاهرتهران برگزار شد. در این نشست اعضا پیرامون مسایل روز صنعت هتلداری کشور بحث و رایزنی کردند. رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران در این باره عنوان کرد: مقرر شد بخشنامه مربوط به نرخ هتلها در روزهای آینده ابلاغ شود. با توجه به هماهنگیهای بهعمل آمده با معاونت گردشگری کشور، شکل و نحوه کار طی روزهای آینده به همه استانها ابلاغ خواهد شد و تشکلهای استانی بر پایه آن با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان بر اساس آن عمل خواهند کرد. جمشید حمزهزاده افزود: موضوع بعدی بررسی نرخ ارزی بود که مورد تبادل نظر قرار گرفت و شکل و نحوه آن متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین مقرر شد برگزاری جلساتِ مرتب با نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گیرد؛ خصوصاً با هیئت رئیسه و اعضای فراکسیون گردشگری. از دیگر مواردی که به طور جدی در دستور کار جامعه قرار دارد، پیگیری معافیت مالیات ارزش افزوده هتلهای چهار و پنج ستاره است. همانطور که میدانید با پیگیریهایی که جامعه حرفهای هتلداران ایران در گذشته انجام داد، هتلهای یک تا سه ستاره و سایر مراکز اقامتی، مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده شدند که از تاریخ ۱۲ دیماه سال جاری اجرایی خواهد شد. جامعه حرفهای هتلداران ایران موضوع معافیت مالیات ارزش افزوده هتلهای چهار و پنج ستاره را در مجلس شورای اسلامی پیگیری میکند. ما موضوع را از طریق هیئت رئیسه مجلس پیگیری میکنیم و طبعاً به کمیسیون مربوطه که کمیسیون اقتصادیست، ارجاع خواهد شد. خوشبختانه ارتباط خوبی میان جامعه هتلداران با کمیسیون اقتصادی مجلس برقرار است. او همچنین افزود: با توجه به خسارات بیسابقهای که شیوع کرونا به صنعت گردشگری و هتلداری زد، پیگیر هستیم تا برای هتلها در ارتباط با سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات بگیریم. ما موضوع را در قالب نامه خطاب به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طرح میکنیم و پس از آن پیگیریهای لازم را به عمل خواهیم آورد. خوشبختانه با توجه به تعامل خوبی که با وزیر محترم گردشگری داریم، از ظرفیتهای ایشان برای پیگیری مسائل مربوط به صنعت هتلداری در مجلس استفادههای زیادی خواهیم کرد. آقای مهندس ضرغامی با توجه به نفوذ، تجربه و ارتباطهایی که دارند، بسیار میتوانند به ما کمک کنند. ایشان در این مدت نشان دادند که برای همکاری با جامعه هتلداران ایران جهت برون رفت از مشکلات به وجود آمده آمادگی کامل دارند. حمزهزاده در مورد واکسیناسیون کارکنان هتلها هم عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ درصد از کارکنان هتلها واکسینه شدهاند و پیشبینی ما این است که طی یک هفته آینده مابقی کارکنان هم واکسن بزنند. سیاست اکثر هتلها این است که چنانچه کارکنانی به هر دلیل از واکسینه شدن اجتناب کنند، عذرشان خواسته شود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که خوشبختانه پس از صحبتها و توافقهای اولیه مقرر شد که رستورانها و هتلها از این پس میتوانند به ازای هر چهار متر مکعب چه در اتاق و چه در تالار عروسی و چه در رستوران، پذیرای یک نفر و یا یک خانواده باشند. این بخشنامه که روزهای آینده از سوی وزارت بهداشت ابلاغ و به نوعی محدودیت اتاقها برداشته خواهد شد. رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران در پایان گفت: با توجه به تغییر اساسنامه جامعه حرفهای هتلداران ایران و افزایش اعضای هیئت مدیره از ۷ نفر به ۹ نفر، انتخابات تکمیلی جامعه هتلداران ایران در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به عنوان مجمع عمومی فوقالعاده جامعه برگزار و طی انتخاباتی دو نفر به اعضای فعلی افزوده خواهد شد. همچنین انتخابات مربوط به بازرسین جامعه هم همانروز برگزار میشود.
ایجاد شده: 28/مهر/1400 آخرین ویرایش: 28/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش خبرنگار میراثآریا، مهندس سید عزتالله ضرغامی امروز سهشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ در دیدار با سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت تقویت همکاری این وزارتخانه و نیروی انتظامی گفت: «این وزارتخانه با ناجا تقاطعهای زیادی دارد و برای انجام ماموریتهای وزارتخانه همکاری و مساعدت نیروی انتظامی نقش کلیدی دارد. خوشبختانه امروز نیروی انتظامی ما هوشمند و مقتدر است و در حوزههای مختلف کارآمدی بالایی دارد.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، افزود: «در حوزه میراثفرهنگی و در مسائلی مانند حفظ بناهای تاریخی، جلوگیری از حفاری غیرمجاز و قاچاق اشیای تاریخی نیارمند همکاری با نیروی انتظامی هستیم، همچنین در حوزه گردشگری بهویژه بخش گردشگران خارجی و ورود آنها به کشور، ماموریت وزارتخانه با ماموریتهای ناجا مرتبط است.» او اظهار کرد: «بهعنوان مثال یکی از مهمترین این همکاریها تامین امنیت گردشگران است که برای ما اهمیت دارد.» مهندس ضرغامی خاطرنشان کرد: «حوزههای مختلفی برای همکاری با ناجا داریم پیش از این بحثهای مقدماتی را انجام دادیم و در این جلسه دوباره آنها بررسی کردیم و به جمعبندی رسیدیم. جزئیات این نشست مکتوب میشود و در قالب یک تفاهم نامه به امضای دو دستگاه خواهد رسید و در آینده بر اساس آن رفتار میشود.» وظایف ناجا در ارتباط با وزارتخانه باید شفاف باشد سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز در این دیدار گفت: «وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و نیروی انتظامی جزو مجموعههایی هستند که باید ارتباط و تعامل بیشتری نسبت به سایر دستگاهها داشته باشند، نوع کار این دو مجموعه به گونهای است که این تعامل را ایجاب میکند.» او تصریح کرد: «میراثفرهنگی و ابنیه تاریخی میراث کشورمان بوده و گویای فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست که باید از آن حراست شود. نیروی انتظامی میتواند در زمینه حفاظت از این اماکن تاریخی اقدامات خوبی انجام دهد.» فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «یگان حفاظت میراثفرهنگی را در این وزارتخانه داریم که وظایف بزرگی بر عهده آن است. انشالله با حضور مهندس ضرغامی وظایف یگان شفافتر شود و حمایتهای بیشتری از آنها انجام شود.» او ادامه داد: «ایران یکی از کشورهایی است که جاذبههای گردشگری بسیاری دارد، باید برای زمانی که گردشگران از کشورهای مختلف وارد ایران میشوند، تسهیلات مناسبی در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند با امنیت و آرامش در سراسر کشور تردد کنند.» سردار سرتیپ پاسدار اشتری بیان کرد: «امروز خوشبختانه امنیت خوبی را در اقصی نقاط کشور داریم و برای حفظ امنیت گردشگران خارجی، باید برنامهریزی خوبی انجام دهیم.» او اظهار کرد: «ما در خدمت این مجموعه خواهیم بود تا صنعت بزرگ گردشگری رونق بیشتری بگیرد و خیر و برکت آن برای مردم عزیزمان و افتخاری برای ایران اسلامی ما باشد.»
ایجاد شده: 27/مهر/1400 آخرین ویرایش: 27/مهر/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، نشست مشترک مهندس سیدعزتالله ضرغامی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، و بهرام عیناللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه برگزار شد. مهندس ضرغامی در این نشست گفت: «در هفتههای گذشته واکسیناسیون عوامل مرتبط با گردشگری کلید زده شد و این روند بهسرعت رو به اتمام است.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «حدود ۲۰ ماه است صدور ویزای گردشگری متوقف شده است و با توجه به اهمیت گردشگری، انشاءالله با رعایت پروتکلها بتوانیم گردشگری را در کشور از سر بگیریم.» او تصریح کرد: «صدور ارزشهای فرهنگی ما از طریق گردشگری انجام میشود. اگر زمینههای لازم در کشور به درستی فراهم شود در آینده نزدیک شاهد از سرگیری صدور روادید گردشگری در همه حوزهها خواهیم بود.» توسعه گردشگری از برنامههای مهم دولت سیزدهم است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: «از برنامههای مهم دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی توسعه گردشگری در عرصههای مختلف از جمله گردشگری سلامت، گردشگری زیارتی، گردشگری عام و دیگر حوزهها است.» او افزود: «ما در این جلسه جمع شدهایم که در مورد تقویت گردشگری در کشور و رفع موانع آن رایزنی و گفتوگو کنیم. رونق گردشگری در کشور علاوه بر ارزآوری یک اقدام ماندگار فرهنگی است و ان شاءالله بتوانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.» امیرعبداللهیان تصریح کرد: «در این زمینه رایزنیهای مشترک با آقایان ضرغامی و عیناللهی از روز اخذ رای اعتماد آغاز شده است که چگونه میتوانیم ظرفیت سه وزارتخانه را در این حوزه تجمیع کنیم.» وزیر امورخارجه با بیان اینکه در دولت گفتوگوهای خوبی در این زمینه انجام شده و هماهنگیهای مناسبی وجود دارد، بیان کرد: «امیدواریم بتوانیم حوزههای مختلف گردشگری در کشور از جمله گردشگری سلامت، زیارتی و گردشگری به معنای عام را تقویت کنیم و با برگزاری این گونه نشستها بتوانیم یک ریلگذاری جدید در این حوزه در دولت سیزدهم داشته باشیم.» زمینه برای ورود مهمانان خارجی به کشور فراهم شده همچنین در این نشست بهرام عیناللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند واکسیناسیون انجام شده در کشور گفت: «در حال حاضر زمینه برای ورود مهمانان خارجی به کشور فراهم شده و در این خصوص نگرانی وجود ندارد و افراد میتوانند به کشور ما سفر کنند و از خدمات پزشکی بهرهمند شوند.» او افزود: «لازم است یک سازماندهی بین وزارت امور خارجه و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی انجام دهیم تا ورود این میهمانان با تسهیلات بهتری انجام شود و خدمات پزشکی بهتری به آنها داده شود.» عین اللهی تصریح کرد: «توافقاتی قبلا انجام شده که باید بازنگری شود. در هر کشوری خدمات پزشکی طبقهبندی شده است و دوست داریم افرادی که به ایران سفر میکنند از خدمات پزشکی بهرهمند شوند.» وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بیان کرد: «در شهرهای بزرگ هم با توجه به وضعیت ترددهای هوایی میتوانیم پذیرای گردشگر خارجی از کل دنیا باشیم.»
ایجاد شده: 26/مهر/1400 آخرین ویرایش: 26/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " بهرام عیناللهی " وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز در نشست مشترک وزیران امور خارجه، میراث فرهنگی و گردشگری و بهداشت و درمان که در محل وزارت خارجه با محوریت گردشگری برگزار شد، با ارائه آماری از میزان واکسیناسیون صورت گرفته در کشور در دو دوز اول و دوم گفت: علیرغم واکسیناسیون صورت گرفته و ادامه آن، مردم همچنان باید پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا روند شیوع ویروس در کشور کند شود. وی با بیان اینکه هر کسی که میخواهد وارد کشور شود باید حتما دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشد، گفت: ما تلاشمان این است که با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت گردشگری موضوع دیپلماسی سلامت را تقویت کنیم و بتوانیم خدمات بیشتری را به کسانی که به کشورمان برای دریافت تسهیلات بهداشتی مراجعه میکنند، ارائه کنیم. عیناللهی با بیان اینکه ارائه مناسب خدمات بهداشتی به گردشگران سلامت باعث تبلیغ در مورد خدمات بهداشتی ایران خواهد بود و این موضوع منافع خوبی را برای کشور به همراه دارد، گفت: ما به تمام دانشکدههای علوم پزشکی در مرزها اعلام کردهایم که موضوع گردشگری سلامت را راه بیاندازند. در شهرهای بزرگ نیز ظرفیتهای خوبی برای گردشگری سلامت وجود دارد و میتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. وی گفت: امیدواریم در این جلسه بتوانیم تصمیمات خوبی در عرصه گردشگری و توسعه آن از جمله گردشگری سلامت با در نظر گرفتن پروتکلهای بهداشتی و آییننامههای مربوطه در این زمینه اخذ کنیم.
ایجاد شده: 26/مهر/1400 آخرین ویرایش: 26/مهر/1400 اخبار داخلی
اخیرا، عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم در اظهار نظری عجیب از عدم امکان کشاورزی و حفر چاه در پاسارگاد به دلیل وجود مقبره کوروش کبیر انتقاد کرده و ضمن تاکید بر لزوم حل این مسئله، گفت: “باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریمها مقداری انقباض پیدا کند”! در همین رابطه اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در گفتگو با امتداد ضمن انتقاد شدید از این اظهارات ضرغامی، عنوان داشت: آقای ضرغامی! برای حل مشکلی که آن را ادعا کردهاید، کار نا تمام آقای خلخالی را شما تمام کنید و قبر کوروش و تمام ظواهر وجود یک حکومت تمدنی ۲۵۰۰ ساله را با تعبیه دینامیت و بمب، منفجر کنید! قبر کوروش کبیر، اولین و قدیمیترین مقبره با این ابعاد در جهان است وی افزود: قبر کوروش کبیر، اولین و قدیمیترین مقبره با این ابعاد در جهان است. وجود چنین سرمایه ارزشمند فرهنگی، زمانی ارزش خواهد یافت که متولیان آن، قدرش را بدانند. قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری. متاسفانه فردی به مانند ضرغامی به هیچ عنوان، قدر و ارزش فرهنگی اولین مقبره بر روی کره زمین را نمیداند. در صورت توجه به ظرفیتهای منطقهای، مردم پاسارگاد با درآمد توریسم از کشاورزی بینیاز میشوند این استاد برجسته دانشگاه، تصریح کرد: اگر توجه و اهتمام ویژه و شایسته به ظرفیتهای منطقهای صورت بگیرد، مردم پاسارگاد میتوانند از راه درآمد توریسم که ظرفیت وجود این مقبره و بنای تاریخی و فرهنگی در آن منطقه به یادگار گذاشته از انجام فعالیتهای کشاورزی بینیاز شوند. منتها مشروط بر اینکه، تولیگری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند. در سی و سه پل و پل خواجو هم شاهد شکافهایی در پایههای این پلها هستیم کهرم در ادامه نیز با اشاره به تبعات حفر چاه و احیای کشاورزی در منطقه پاسارگاد، یادآور شد: تاثیری که خشک شدن رودخانه زایندهرود بر سی و سه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگهای این پلها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجرها و سنگهای آن ایجاد شده است. در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در پاسارگاد، مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچالهها مدفون میشود وی در ادامه گفت: اگر خوب نگاه کنیم، خواهیم دید که با کمال تاسف، استخراج آبهای زیرزمینی که در تمام کشور از حد مجاز و علمی فراتر رفته، باعث فرونشست دشتها شده است. وقتی دشت فرو نشیند، سازههای سنگی به مانند آرامگاه کوروش نیز فروخواهد نشست. چرا که این ابنیه، وزن زیادی را روی سطح خاک ایجاد میکنند و نتیجه بار زیاد در کنار برداشت بیرویه از آبهای زیرزمینی، این خواهد شد که این آرامگاه در میان مدت فروبنشیند. این فعال محیط زیست، بیان داشت: آبهایی که به صورت باران و نزولات آسمانی باریدهاند در بین ذرات خاک به سمت عمق زمین حرکت کرده و سفرههای آب زیرزمینی را تشکیل میدهند. این آبها با تجمع در این قسمت از زمین، به مانند ستون سطح بالایی خاک را نگهداری میکند. اگر ما به مانند بسیاری از نقاط کشور از این آب در منطقه پاسارگاد بهرهبرداری کنیم با کمال تاسف، دشت فرونشسته و دو عارضه فرونشست و فروچاله را به دنبال خواهد داشت. این اظهارات ضرغامی، مطلقا علمی و کارشناسی نیست کهرم، اضافه کرد: در این صورت، قبر کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچالهها مدفون خواهد شد. که ظاهرا خواسته آقایان هم جز این نیست! اساسا، بیان این دست نظرات از سوی ضرغامی، مطلقا علمی و کارشناسی نبوده و در صورت اجرا، آسیب جبران ناپذیری به سرمایههای تمدنی و میراث فرهنگی ایران خواهد زد. منبع : مردم سالاری
ایجاد شده: 25/مهر/1400 آخرین ویرایش: 25/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " سیاوش امیرمکری " مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته بین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در زمینه فرونشست زمین در 10 فرودگاه کشور در استانهای مختلف، تحقیقات انجام میشود. مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: حدود دو سال پیش، پیشبینی کارشناسان این بود که شاید چنین پدیدهای در فرودگاههای کشورمان اتفاق افتاده باشد یا در حال رخ دادن باشد، به همین دلیل با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، قراردادی منعقد شده تا آنها به بررسی وضعیت 10 فرودگاه کشور از نظر فرونشست زمین اقدام کنند. وی افزود: در گزارش نهایی این مرکز، مشخص شده است در مناطقی که فرودگاهها واقع شدهاند، به هیچوجه شرایط نگران کنندهای از نظر فرونشست زمین وجود ندارد. سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با اشاره به اهمیت فرودگاه بینالمللی مهرآباد به عنوان پرترافیکترین فرودگاه کشور و همچنین پروژه بهسازی باند 29 چپ این فرودگاه به عنوان مهمترین پروژه سال 1400 صنعت فرودگاهی افزود: درباره فرودگاه مهرآباد هم باید به موضوع فرونشست زمین دقت شود و پیشبینیهای لازم در این باره صورت بگیرد.
ایجاد شده: 24/مهر/1400 آخرین ویرایش: 24/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " مهران فاطمی " استاندار یزد در حاشیه آیین افتتاح مجموعه پلیس توریسم، از حوزه گردشگری به عنوان یکی اولویت های اساسی استان یادکرد و گفت: مهمترین اقدام در حال انجام در این حوزه، راه اندازی شورای ویژه توسعه گردشگری استان است که در راس اولویت های استان، این مهم پیگیری می شود. وی با اشاره به نشست اخیر با فعالین گردشگری و موضوع امنیت بافت تاریخی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های آنها، اظهارداشت: پیرو این مسئله با فرمانده انتظامی استان مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد مجموعه پلیس توریسم گردشگری احیا و موقتا به صورت کانکسی راه اندازی شود. استاندار یزد خاطرنشان کرد: در ماه های آینده محل استقرار دائمی پلیس بافت تاریخی راه اندازی می شود تا شاهد محیط امن، آرام و در شان شهر میراث جهانی باشیم.
ایجاد شده: 24/مهر/1400 آخرین ویرایش: 24/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، گردشگری داخلی اولویت نخست سازمان جهانی گردشگری برای بهبود و رشد مقاصد در آسیا و اقیانوسیه در پانزدهمین برنامه آموزشی سالانه با عنوان «استراتژی گردشگری بلندمدت ملی و بینالمللی» قرار گرفت. از این رو در نشست مقامات توریسم کشورهای آسیایی ۸ محرک سفر به عنوان یک نسخه جهانی برای توسعه گردشگری مطرح شد. پانزدهمین برنامه آموزشی سازمان جهانی گردشگری در آسیا و اقیانوسیه در زمینه سیاست و استراتژی گردشگری در قالب ترکیبی برگزار شد. طرحی که از سال ۲۰۰۶ توسط سازمان جهانی گردشگری بهصورت سالانه برگزار میشود. این برنامه آموزشی تنها برنامه در منطقه است که بهدلیل محتوای محرک و بحثهای قابل تامل از شهرت برخوردار است. هر ساله این برنامه با موضوع مجزایی برگزار میشود و امسال بهدلیل اهمیت بازگشت «گردشگری داخلی» در منطقه و رکود گردشگری بینالمللی، محور برنامه آموزشی حول موضوع گردشگری داخلی و درون منطقهای برگزار شد و در آن متولیان گردشگری کشورهای شرکتکننده به ارائه طرحها و پیشنهادهایی برای بهبود گردشگری داخلی پرداختند. در سال گذشته این نشست در شهرگویلین چین با موضوع احیا و تحول گردشگری برگزار شد ،زیرا در سال ۲۰۲۰ شاهد همهگیری ناگهانی کووید-۱۹ در سراسر جهان بودیم از این رو صنعت گردشگری با رکود شدیدی مواجه شد و در حالت تعطیلی قرار گرفت، از این رو بازیابی این صنعت در اولویت کشورهای این منطقه و در واقع کل جهان قرار داشت. اگرچه این نشست هر ساله در یک کشور برگزار میشود اما میتوان دلیل انتخاب میزبانی مالدیو برای سال ۲۰۲۱ را در «عملکرد موفقیت آمیز این کشور در بازگشایی و بازیابی گردشگری» دانست که تقریبا از ژوئن ۲۰۲۰ اقدام به بازگشایی مرزهای خود و پذیرش گردشگران بینالمللی کرد و پس از بستن چندماهه در اواخر سال ۲۰۲۰، شروع چشمگیری از سال ۲۰۲۱ داشته و پس از آغاز واکسیناسیون در جهان بهویژه در مالدیو شرایط پذیرش گردشگران خارجی با سرعت بیشتری انجام میشود. این برنامه آموزشی در پانزدهمین سال خود، به عنوان بستری پیشرو با حضور رهبران گردشگری منطقه جهت ایجاد شبکه، تدوین استراتژی و حرکتی رو به جلو با محور گردشگری داخلی در کشور مالدیو در مدت ۳ روز برگزار شد. در این رویداد ۲۵ کشور گردهم آمدند اما با توجه به شرایط کرونا تنها شش کشور افغانستان، بنگلادش، ایران، سریلانکا، مغولستان و نپال با میزبانی مالدیو به صورت حضوری در جلسات آموزشی شرکت کردند. در این گردهمایی محور آموزشها بر نوآوری و مشارکت بخش خصوصی جهت توسعه بازار گردشگری داخلی بوده است و راهاندازی گردشگری داخلی را بر گردشگری بینالمللی ارجح میداند، نه تنها در آسیا و اقیانوسیه بلکه در سراسر جهان. این سازمان در واقع معتقد است که مقاصد مختلف باید تمرکز خود را برای به اجرا درآوردن این روند بگذارند. در جلسات افتتاحیه نمایندگان دولتها به ارائه مطالبی درباره موضوع برنامه پرداختند تعدادی از کشورها همچون بنگلادش، کامبوج، هنگکنگ، چین، اندونزی، ایران، مغولستان، پاکستان، سریلانکا و ویتنام بر مدیریت مقصد متمرکز بودند و محوریت بحث خود را بر نحوه مدیریت در احیای مقاصد پرداختند. پس از آن نمایندگان کشورهای بوتان، ماکائو، چین، مالدیو، میانمار، فیلیپین، ساموآ و هندتمرکز خود را بر موضوعاتی با محوریت نقش نوآوری و مشارکت بخش خصوصی، در رشد گردشگری داخلی گذاشتند. نکته قابل توجه اینکه این کشورها، در دوران پس از همهگیری با سقوط صنعت گردشگری تمرکز خود را بر ترویج گردشگری داخلی گذاشته و کشوری همچون چین نه تنها توانست به سطح پیش از کرونا در سال ۲۰۱۹ برسد بلکه اکنون به رشدی فراتر از آن دست یافت. اقتصاد مالدیو نیز با توجه به وابستگی عمیق به گردشگری بینالمللی پس از بازگشایی مرزهای خود برای مسافران خارجی در سال ۲۰۲۰ و افزایش ورودیهای خود، در فوریه ۲۰۲۱ با آژانس بینالمللی همکاری ژاپن (جایکا) توافقنامهای را برای اجرای پروژه بازیابی گردشگری مالدیو امضا کرد و دولت و بخشخصوصی در راهاندازی مجدد ایمن و پایدار بخش گردشگری به همکاری پایاپای پرداختند. زوراب پولیکاشویلی رئیسسازمان جهانی گردشگری مدیران و متولیان گردشگری را در توسعه گردشگری بهویژه گردشگری داخلی موثرترین و مهمترین نقش معرفی کرده است. بهطوریکه معتقد است: آنچه که یک کشور را در پیشبرد بهتر و عملکرد موفقیتآمیز در بازیابی و سپس بهبود گردشگری بهویژه گردشگری داخلی پیش میبرد وجود مدیران و متولیانی است که بهسان یک رهبر بتوانند ایدههایی را که تفاوت ایجاد میکنند را بشناسند، نوآور بوده و از کارآفرینان و شرکتهای نوپا حمایت کنند. برنامه آموزشی به شرکتکنندگان که عمدتا افراد رده بالای سیاسی یک کشور در آن حضور دارند فرصتی را ایجاد میکند تا مهارتهای استراتژیک گردشگری خود را بهبود ببخشند و از طریق شبکه جدیدی از همکاریهای منطقهای به توسعه این مهارتها در آینده ادامه دهند. این برنامه بهطور خاص برای حمایت از سیاستگذاران و مدیران گردشگری طراحی شده و هدف آن تقویت سیاستها و استراتژیهای موثر و پاسخگو است که باید با تغییر اولویتها و نگرانیها در سطح ملی و بینالمللی مقاصد سازگار باشد. اهداف کلی برنامه آموزشی درک مشارکتکنندگان از تاثیرات همهگیری کرونا بر گردشگری داخلی و چگونگی توسعه گردشگری داخلی با تمرکز بر ۸ محور به شرح زیر است: پتانسیل گردشگری داخلی برای کمک به بهبود اقتصادی مقاصد چگونگی تحرکبخشی مدیران گردشگری برای افزایش تقاضا و توسعه عرضه خدمات مطابق با اهداف توسعه پایدار شناخت چالشهای پیش رو در مسیر توسعه محصول و تجاریسازی و اولویت قرار دادن و سرعت بخشیدن به توسعه گردشگری در مناطق روستایی نحوه ترویج سیاستهای گردشگری از جمله برنامهها و ابتکارات جدید چگونگی همکاری بخشهای دولتی و خصوصی جهت رشد و توسعه گردشگری داخلی بهمنظور ایجاد شغلهای عادلانه و مناسب بهویژه برای زنان و جوانان چگونگی تشویق مردم برای سفر توسط بخشهای دولتی و خصوصی با مدیریت مقاصد و کشف جلوههای جدید از کشور خود در زمان عادی شدن شرایط چگونگی بهکارگیری فناوریها و تکنولوژیهای جدید برای نظارت بر تاثیرات و ترویج مقاصد چگونگی کاهش تاثیرات کووید-۱۹ بر گردشگری داخلی و نحوه پیشبرد روند بهبودی این بخش. در کنار این موضوعات اصلی، برنامه آموزشی درصدد آن است تا کشورهای آسیایی و کشورهای اقیانوسیه عضو سازمان جهانی گردشگری را قادر سازد که شیوههای نوین و موفقیت آمیزی در زمینه گردشگری داخلی را به اشتراک بگذارند.زیرا هدف نهایی تقویت ظرفیت مقاصد در سطح منطقهای، ملی و محلی است.
ایجاد شده: 21/مهر/1400 آخرین ویرایش: 21/مهر/1400 اخبار خارجی
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در جمع فعالین اقامتگاههای بومگردی کشور گفت: «توسعه بیملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاههای بومگردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری کشور به شمار میآید و نیاز است با تقویت ابعاد کیفی و فرهنگی، جایگاه بومی این نوع از تاسیسات گردشگری کشور حفظ و ارتقا یابد.» به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ظهر امروز در نشست با اعضای هیات مدیره جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی کشور و جوامع بومگردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: «اقامتگاههای بومگردی به عنوان یکی از مهمترین تاسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ لذا توسعه صرفاً کمی و بیملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار میآید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.» وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیبهای بحران کووید - 19 به اقتصاد اقامتگاههای بومگردی کشور از دغدغههای روزانه ایشان به شمار میآید؛ افزود: «یکی از اصلیترین اولویتها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تاسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایتهای مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.» او در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکتهای فرابخشی همانند شهرداریها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به عنوان دیگر اولویتهای کاری مورد توجه در این حوزه نام برد. همچنین در این نشست اکبر رضوانیان، نایبرییس جامعه بومگردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمعبندی دغدغهها و چالشهای پیش روی فعالین این حوزه گفت: «بومگردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به شمار نمیآید.» وی افزود: «واحدهای بومگردی هر سه ماموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را با خود به همراه دارند؛ به گونهای که بومگردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایعدستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد میکند.» وی یادآور شد: «خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاههای بومگردی در اولویت و رءوس نگاه تصمیمسازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوتهای ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بومگردیها نسبت به سایر تاسیسات گردشگری لحاظ شود.»
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " فریبا عباسی " عضو هیات مدیره و مدیر روابط عمومی گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی در نشست با کانونهای بازنشستگی آذربایجانشرقی گفت: باتوجه به تدوین طرح اقامتی جدیدی از سوی گروه ایرانگردی و جهانگردی، میتوان نوید برگزاری تورهای گردشکری مقرون بهصرفهای برای بازنشستگان کشوری بهویژه برای شهر تبریز را داد. وی در جریان سفر به آذربایجان شرقی و در دیدار با روسای کانونهای بازنشستگی این استان با اشاره به اینکه در دوسال گذشته به سبب شیوع ویروس کرونا اکثر فعالیتهای گردشگری کشور به حال تعلیق درآمد، گفت: با افزایش شمار افراد واکسینه شده و کاهش چشمگیر افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور، گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی، فعالیت خود را در زمینه برگزاری تورهای گردشگری بازنشستگان کشوری افزایش داده و امید میرود بزودی تورهای اقتصادی برای بازنشستگان برگزار شود. عباسی همچنین از تبادل اطلاعات و معرفی خدمات هتلهای ایرانگردی در کانالهای مجازی بازنشستگان کشوری با همکاری روسای کانونهای بازنشستگی آذربایجان شرقی خبر داد. عباس پالیزبان مدیرحقوقی شرکت سرمایهگذاری ایرانگردی و جهانگردی نیز با بیان اینکه «بازنشستگان سرمایههای انسانی ارزشمندی برای کشور هستند» افزود: ما در گروه هتلهای ایرانگردی به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست از دارائیهای بازنشستگان کشوری انجام میدهیم. در این نشست که با همت مدیر گروه غرب هتلهای ایرانگردی، مدیر هتل جهانگردی مرند و مدیر اقامتگاه جهانگردی تبریز برگزار شد، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، رئیس کانون بازنشستگی مخابرات استان، رئیس کانون بازنشستگی آموزش و پرورش، رئیس کانون بازنشستگی استانداری، رئیس کانون بازنشستگی راهآهن، رئیس کانون بازنشستگی پست بانک تبریز، رئیس کانون بازنشستگی دانشگاه تبریز، اعضای کانون بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بههمراه فعالان گردشگردى و آژانسهای مسافرتى استان نیز حضور داشتند.
ایجاد شده: 17/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز آیت الله " علیرضا اعرافی " عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در نشست با فعالان گردشگری با اشاره به این که گردشگری مقولهای است که اسلام در برابر آن نظر و موضع دارد، اظهار کرد: از جنبههای فلسفی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و ارزشی اسلام در برابر گردشگری نظریه دارد و منظومه فکری در اسلام در ارتباط با گردشگری است. وی با بیان این که در جامعه المصطفی فقه گردشگری به عنوان رشته پایهریزی شده است، گفت: الان در درختواره حوزه شاخههای مختلفی در ارتباط با گردشگری وجود دارد و به شکل روشن و تخصصی معارف دینی در ارتباط با این مقوله مهم باید تبیین شده و به صورت رشته در متن حرکتهای حوزوی به ان توجه شود. وی افزود: گردشگری را به شکل روشن و تخصصی دنبال میکنیم پس باید مباحث به صورت مهم ترسیم شود البته در دانشگاهها نیز این رشته وجود دارد اما امروز علوم گردشگری در حد یک فن و مهارت نیست و از حالت تک رشتهای هم بیرون آمده و به سمت علوم حرکت میکند در این حین، زیارت و سیاحت هم نیز در ادبیات دین ویژه است و با آنها هم ارتباط دارد. رئیس حوزههای علمیه کشور با تاکید بر این که گنجینه فقهی و معرفتی گردشگری به سمت توسعه دانشی و بینشی حرکت میکند، گفت: این گنجینه غنی در حوزه دانش، علوم و مباحث متعدد طیفی گسترده دارد به طوری که در همه علوم اجتماعی ردپایی از آن وجود دارد. وی با بیان این که جایگاه این پدیده انسانی در علوم و دانشگاه اسلامی به طور خاص رفیع و بلند است و باید بیشتر به آن پرداخته شود، تصریح کرد: یزد هم میتواند در حوزه دانشی وجنات بیشتری داشته باشد و به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود. آیت الله اعرافی با بیان این که گردشگری در اقتصاد کشور نقش بالایی دارد که هنوز ایفا نکرده است، گفت: پیش بینیهای برنامه ششم و پنجم در خصوص این صنعت، هنوز کامل محقق نشده و تنها بخشی از آن محقق شده است. وی افزود: از یک دهه گذشته بیان کردم که برای تحقق عدد برنامه ششم در این خصوص با توجه به فعالیت در جامعهالمصطفی در ۱۰۰ کشور پایگاه ایجاد میکنم و در هر کشور چند کانون درست کنیم و گردشگری را توسعه دهیم با این وجود، مدیریتهای قبلی پای کار نیامدند. اعرافی با بیان این که در دیدار امروز با استاندار یزد (مهران فاطمی) محور کلان استان و توجه ویژه به بخش خصوصی و گردشگری را به عنوان محورهای کلان مطرح کردم، تصریح کرد: به نظر میآید که امکان افزایش ارتقای گردشگری سازگار با فرهنگ ما وجود دارد و باید این مسئله را تحت عنوان برنامه هفتم به مجلس ببریم در عین حال، در برش استانی آماده کمک هستم. وی با تاکید بر این که صنایع دستی و گردشگری نیز جزو موارد مطرح شده و در دستور کار استاندار است، تصریح کرد: در مسائل فرهنگی باید جرات و جسارت و توانمندی داشته باشیم که با تقویت فرهنگ خود، اثرگذار باشیم. نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان این که توانمندی و اثرگذاری ما با وجود آثار متنوع تاریخی و اجتماعی در سطح دنیا امکانپذیر است، گفت: واقعا ایران حرف زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد و با توجه به ظرفیتهای متنوع مانند گردشگری، فرهنگی، مذهبی، دینی و توریسم درمانی باید با برنامه ریزی و رعایت ضوابط با آن روبرو شویم. وی با بیان این که باید بخش خصوصی برای خودش برنامه کوتاه و بلند مدت نوشته و دولت را همراه کند، به ظرفیت یزد در این خصوص اشاره کرد و گفت: این اقدام در یزد قابلیت محقق شدن دارد در عین حال دانشگاه و حوزه یزد باید به قطب مرتبط با گردشگری تبدیل شوند از طرفی باید پیوست فرهنگی را محکم کنیم و به اجماع نسبی اصحاب فرهنگ و علما برسیم تا بتوانیم راه را برای توسعه و آینده اشتغال و فعالیت در این بستر باز کنیم. اعرافی با تاکید بر این که باید در سطح کشور دامنه این افق روشن امتداد پیدا کند، گفت: دبیرخانه صادرات صنایع دستی و گردشگری را با تکیه بر ظرفیت موجود از طریق حوزه و جامعه المصطفی ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه محور برنامهها باید مشاغل آسیب دیده و ساقط شده باشد، تصریح کرد:در این حین، ضمن پیگیری و مکتوب کردن مطالبات باید بر پیوست فرهنگی هم کار کنیم.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار داخلی