نتایج جستجو...
آغاز نهضت تفویض اختیار وزارت گردشگری پایان سال

آغاز نهضت تفویض اختیار وزارت گردشگری پایان سال

به گزارش هتل نیوز، " سید عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صایع دستی روز شنبه در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران اظهار داشت: تا آخر سال اقدام مهمی تحت عنوان «نهضت تفویض اختیار» اجرایی و بسیاری از اختیارات که در ستاد وزارتخانه موانع ایجاد می‌کند شناسایی و برداشته می‌شود. ضرغامی گفت: بوروکراسی موانع جدی برای گردش درست فرایندها ایجاد کرده است، ستادی به ریاست قائم مقام وزارت میراث تشکیل شده، ده ها مسئولیت و وظیفه انباشته شده در ستاد وزارتخانه که باعث کندی کار و بوروکراسی خسته کننده و ناامیدکننده شده برداشته می‌شود.  وزیر میراث فرهنگی گفت: در معاونت صنایع دستی در مورد بسیاری از مجوزهای تولید در مشاغل خانگی کوچک مجوز حذف خواهد شد و لازم نیست از وزارت خانه مجوز و سند بگیرند و فرایندی را طی کنند انشالله با آیین نامه ای که تدوین می‌شود هرجای کشور هر مجموعه ای که برای تولید صنایع دستی دارد به مجوز ما نیاز ندارد فقط در سامانه‌ای که معرفی می‌شود اعلام می‌کند. ضرغامی گفت: کاهش و حذف بوروکراسی ناامیدکننده برای مردم و کشور سود خواهد داشت، کارگاه های بزرگ شرایط خاص خود را دارند اما اگر چند نفر شغل خانگی ایجاد کردند اعلامشان کفایت می‌کنند همچنین اگر کسی می‌تواند برای نمایش و فروش عرضه کالای صنایع‌دستی فعالیتی انجام دهد برای کمک به او تلاش خواهد شد و معاونت صنایع‌دستی تلاش خواهد کرد در یک سطحی موانع پیش روی آنها را بردارد تا تولید رونق بگیرد.  وزیر میراث فرهنگی گفت: در حوزه گردشگری بوم گردی‌ ها باید بسیار توسعه پیدا کند،‌ بوم گردی فرهنگی‌ترین فعالیت و حرکت برای ما در صنعت گردشگری است، اما نظارت هم باید بشود. باید به کیفیت سرویس و خدماتی عمومی که به مردم ارایه می‌شود نظارت شود و این فعالیت ها باید قابل کنترل باشد.  وی خاطرنشان کرد: گردشگران می‌خواهند با مردم ایران با تاریخ رویدادهای قرون گذشته و معاصر ملت ایران مظلوم آشنا شوند.  ضرغامی گفت: با اصطلاحاتی که مردم را به قشر سفید و خاکستری تقسیم می‌کنند مخالفم، مردم همه نور هستند، همین تقسیم‌بندی ها ما را گرفتار کرده‌اند مردم باید این سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را حفظ کنند، همه رسانه‌ها عوامل اجرایی وزارت میراث‌فرهنگی هستند و به ما کمک می‌کنند. وی بر ضرورت مشارکت مردم در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد و گفت: در وزارتخانه به دنبال برداشتن موانع و فراهم کردن تسهیلات برای فعالان و متخصصان هر سه حوزه هستیم. وزیر میراث‌فرهنگی با اشاره به وجود ٣۵ هزار ابنیه ثبت شده تاریخی در کشور گفت: در سال های آینده برنامه‌هایی برای قدردانی از رسانه ها برگزار می کنیم، ما از هیچ فرد و رسانه‌ای شکایت نداریم باید توجه داشته باشیم با گله‌گذاری چیزی حل نمی‌شود هر رسانه نقد کند و اشکالات ما را بگوید استقبال می کنیم وظیفه و رسالت رسانه اش را انجام داده و نیاز ماست و به ما کمک کرده است. وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اجرای رقص آیینی کردی در مراسم گفت: رقص کردی سنندجی نماد وحدت و نشاط ایرانی است، امسال اورامانات/ هورامان به ثبت جهانی رسید، این منطقه صخره‌ای و سخت است و مردم آن از نقاط مختلف خاک را جمع‌آوری و باغ ایجاد و محصول تولید می‌کنند، این روحیه نشان از سخت‌کوشی مردم کردستان و کرمانشاه است. ضرغامی گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران که امروز افتتاح شد کمتر از فیتور اسپانیا نیست، ما در ایران همه چیز داریم مزیت های نسبی ایران فوق العاده است، بجز ابنیه تاریخی و باستانی اکوتوریسم کشورما هم فوق العاده است، در ٢٠ حوزه مهم در میان کشورهای منطقه و همسایه مزیت نسبی داریم و از بسیاری از کشورهای دارای رتبه های ورودی و در آمد گردشگری بالا از نظر ظرفیت و مزیت در جایگاه بالاتری قرار داریم.   ضرغامی گفت: مذکرات B2B در این نمایشگاه بسیار ارزشمند است گفتگو برای همکاری با فعالان و میهمانان خارجی که بیش از ١٠٠ نفر هستند، حاصل شود و باید تداوم داشته باشد زیرا فعالیت ارزشمند و پایدار است از طرف ارتباط مستقیم «مردم با مردم» هم باید شکل بگیرد.  وزیر میراث فرهنگی گفت: حلقه گمشده کشور در ۴٢ سال گذشته گردشگری است، به صنایع دستی و میراث فرهنگی هم توجه نشده است باید عقب ماندگی ها جبران شود ، در چند ماه گذشته به سمت زیرساخت ها رفته ایم و میخواهیم موانع توسعه و تولید را برداریم و حضور و نقش آفرینی مردم را در این حوزه ها را افزایش دهیم.

ایجاد شده: 9/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400     اخبار داخلی
تجلی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری رویکرد ما در نمایشگاه گردشگری تهران

تجلی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه گردشگری رویکرد ما در نمایشگاه گردشگری تهران

به گزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری تهران  گفت ؛ به واسطه فراگیری واکسیناسیون و کاهش فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا، امید مجددی برای احیای این صنعت به وجود آمده است. معاون گردشگری کشور تاکید کرد؛ موید این موضوع استقبال گردشگران داخلی از سفرهای داخلی و همچنین گردشگرهای خارجی برای سفر به ایران، به ویژه از ابتدای آبان ماه امسال است. شالبافیان ادامه داد ؛ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با کمک سامانه هوشمند امید که تمام اماکن گردشگری را به هم متصل کرده است، روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته و همه این اماکن را رصد می‌کند. وی خاطر نشان کرد ؛ نشست با مسئولین دستگاه‌های دولتی که می‌توانند از مشکلات این صنعت گره‌گشایی کنند، نشست با مسئولین سازمان تامین اجتماعی، شرکت ملی گاز و… در دستور کار قرار گرفته است.  وی در پایان اعلام کرد؛ نمایشگاه امسال از حدود ۲۸ هزار مترمربع و ۱۰ سالن تشکیل شده است و نسبت به سال گذشته حدود دو و نیم برابر بزرگ‌تر شده است که نشان‌دهنده عزم فعالان گردشگری برای احیای امید در این صنعت است.

ایجاد شده: 9/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 9/بهمن/1400     اخبار داخلی
برگزاری نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران

برگزاری نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی صبح امروز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با حضور " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری، " پویا محمودیان " معاون صنایع‌دستی در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. شالبافیان با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر و زن بیان کرد: «با وجودتوفیقات حاصل شده در حوزه واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از کرونا، هنوز نگرانی‌ها درباره سویه جدید اُمیکرون برطرف نشده است و این موضوع از ابتدای برنامه‌ریزی برای نمایشگاه مدنظر ما بود. در همین راستا نیز نمایشگاه با رعایت چارچوب‌های ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود.» او با اشاره به آسیب‌های وارد شده به دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «این نمایشگاه با رویکرد حمایتی و تخصصی برنامه‌ریزی شده است.» شالبافیان تصریح کرد: «تلاشمان بر این بوده نمایشگاه محل ملاقات ذینفعان گردشگری و هم‌افزایی و انسجام بین استان‌ها و انواع گردشگری‌ باشد.» او با اشاره به حضور شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی در غرفه استان‌ها، افزود: «بروز ایده‌ها از جمله فعالیت‌های زیست محیطی از دیگر نکات مورد توجه در این دوره بوده است. » حضور جامعه دانشگاهی و رونمایی از بسته‌های سرمایه‌گذاری از دیگر نکات مورد اشاره معاون گردشگری بود و افزود: «تاکیدمان بر این است که ایام نمایشگاه محلی برای ایجاد هماهنگی بین ذی‌نفعان این حوزه باشد.» او با اشاره به تخصیص فضایی برای برگزاری نشست‌های B۲B افزود: «در این ایام میزبان هیئت‌های بازرگانی از کشورهای همسایه به صورت فیزیکی و مجازی هستیم.» معاون گردشگری در پایان به برگزاری سه دسته نشست تحت عنوان، کارگاه‌های آموزشی با محوریت افراد خلاق، نشست‌های تشریک مساعی و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها همچنین پنل‌های تخصص با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی اشاره کرد. شالبافیان در پاسخ به انتقادی درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام در نمایشگاه گفت: «تعداد مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی نشانگر این است که مشکل اساسی در این مورد وجود نداشته است.»  او درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: «سیاست قطعی وزارتخانه هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک حوزه‌هاست. برگزاری توامان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این هم‌افزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابی‌ها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته می‌شود.»  معاون گردشگری درباره حمایت‌های انجام شده از کسب‌وکارهای گردشگری توضیح داد: «در این دوره حضور کسب‌وکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکل‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخش‌های دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده است.»  شالبافیان تصریح کرد: «سیاست اصلی وزارتخانه تسهیل‌گیری، رفع موانع کسب و کارها و هماهنگی‌های بین‌بخشی است. این سیاست را نیز طی این مدت با برگزاری نشست‌های تجاری و فم‌تورها به میزبانی هشت استان انجام داده‌ایم. همچنین تمام تلاشمان این است که بین کسب و کارهای داخلی با شرکای خارجی پیوند ایجاد کنیم.»  معاون گردشگری با تاکید بر ادامه این سیاست افزود: «حضور در قالب نمایشگاه تخصصی در کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی همچنین هماهنگی با رایزنان اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر اقدامات در این راستاست.»  شالبافیان درباره بخش بین‌المللی نمایشگاه توضیح داد: «هیئت‌های تجاری از کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و عمان در نمایشگاه حضور دارند. همچنین برگزاری نشست‌های b۲b نیز با حضور شرکت‌هایی از چین و برخی کشورهای اروپایی به‌خصوص در حوزه گردشگری سلامت برنامه‌ریزی شده است.»  او همچنین در ارتباط با حمایت برای حضور فعالان گردشگری در نمایشگاه بیان کرد: «تمام ادارات کل استانی موظف شده‌اند که امکان حضور آسیب‌دیدگان از کرونا را در نمایشگاه فراهم کنند.»  معاون گردشگری همچنین به برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های منطقه‌ای در راستای توسعه و رونق گردشگری داخلی اشاره کرد و گفت: «صرفا برگزاری نمایشگاه تهران آسیب کرونا را جبران نمی‌کند، به همین دلیل برای تسهیل گردشگری داخلی رویدادهای منطقه‌ای تدارک دیده شده و از تقویم این رویدادها در نمایشگاه رونمایی می‌شود.»  او با اشاره به تاکید به ادارات کل استانی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها افزود: «تلاشمان در چهارماه گذشته رفع موانع بوده است. ما استارت‌آپ‌ها را رقیب کسب و کارهای سنتی نمی‌دانیم بلکه آن‌ها را مکمل و هم‌یار آن‌ها می‌بینیم.»  معاون گردشگری تصریح کرد: «در این زمینه نیز در حوزه صدور مجوز و پیگیری از سایر دستگاه‌ها اقدام کرده‌ایم. همچنین در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حمایت‌های مالی از استارت‌آپ‌های نوپا انجام گرفته است. تاکید مهندس ضرغامی نیز ورود استارت‌آپ‌ها برای ارائه راه حل‌های جدید در این حوزه است.»  او درباره مدیریت برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی توضیح داد: «ستاد خدمات سفر استان‌ها به جز پنج استان به ریاست استانداران تشکیل شده است. همچنین طی هماهنگی با وزارت کشور تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است. گردهمایی مدیران کل استانی و حضور برخی استانداران به‌عنوان هماهنگ‌کنندگان دولتی سفرها نیز در نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.»  او با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه به صورت تخصصی افزود: «به طور حتم بین واژه تخصصی و خصوصی تفاوت قائل هستیم. قائل به این نکته‌ایم که اقدامات به نمایش درآمده در نمایشگاه‌ شأن گردشگری بین مردم را کاهش ندهد، به همین دلیل تمامی برنامه‌ریزی‌ها از جمله ارائه خوراک استان‌ها با رویکرد تخصصی انجام شده است.»  شالبافیان درباره بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری بیان کرد: «۲۰ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آماده کرده‌ایم و در نمایشگاه در قالب دفترچه‌ای رونمایی می‌شود.»  معاون گردشگری نبود مشکلات محیط‌زیستی و مسائل بین‌بخشی را به‌عنوان ویژگی اصلی این بسته‌ها اعلام کرد و افزود: «در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه می‌دهند. همچنین استفاده از منابع تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ طرح گردشگری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد شناسایی و معرفی شده‌اند.»  شالبافیان ادامه داد: «با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه تاکنون در جذب منابع مالی تبصره ۱۸ موفق عمل کردیم. در صورتیکه اعتبارات موجود تماما جذب شود، می‌توان از دولت برای اختصاص منابع مالی در بازسازی تاسیسات گردشگری نیز درخواست‌هایی را مطرح کنیم.»  شالبافیان همچنین به ۲۸۳ پروژه قابل افتتاح در ۳۱ استان در دهه فجر اشاره کرد و افرود: «بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده است و امیدواریم این حداقل خواسته آن‌ها استمرار پیدا کند.»  او همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه را از ساعت ۸ تا ۱۷ اعلام کرد و در پاسخ به انتقادات در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه نیز گفت: «نگرانی‌های ستاد کرونا برای ازدحام جمعیت موجب شد روزهای پنجشنبه، جمعه و ساعات شلوغ برای نمایشگاه در نظر گرفته نشود. رعایت دقیق پروتکل‌ها موضوع مهمی است که مد نظر قرار دارد. از عموم کسانی که به نمایشگاه می‌آیند نیز درخواست داریم پروتکل‌ها را رعایت کنند.»  او ابراز امیدواری کرد نمایشگاه سال آینده با در نظر گرفتن تمامی پیشنهادها و مرتفع شدن کرونا در شرایط بهتری برگزار شود.

ایجاد شده: 5/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 5/بهمن/1400     اخبار داخلی
پیش‌بینی افزایش سفرها در نوروز امسال

پیش‌بینی افزایش سفرها در نوروز امسال

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر، در نشست ویدئو کنفرانسی ستاد خدمات سفر خراسان شمالی  اظهار داشت:  انتظار می رود به دلیل وجود چندین مناسبت مذهبی پیش رو و تعطیلات رسمی در ایام نوروز سال ۱۴۰۱، مسافرت ها افزایش یابد.  معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم تلاش ویژه برای استقبال از نوروز سال ۱۴۰۱ تاکید کرد و افزود: با توجه به پتانسیل ها و توانمندی های موجود، انتظار داریم استان های کشور برنامه مناسبی برای ورود به قرن جدید داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ غنی خراسان شمالی، تنوع اقوام و اشتراکات آن ها انتظار می رود برنامه های متنوعی توسط مسئولان این استان برای استقبال از نوروز ۱۴۰۱ و قرن جدید تدارک دیده شود. وی با بیان اینکه بخش گردشگری از منظر اقتصادی و زیرساختی از جمله نیروی انسانی بشدت آسیب دیده است، گفت: ارائه تمهیدات زیرساختی به تلاشی مضاعف نیاز دارد و از دیگر سو  بعد از ۲۰ ماه بسته بودن مرزها، از سرگیری صدور روادید، تقاضای زیادی را ایجاد کرده است. شالبافیان گفت: با توجه به هم‌زمانی مناسبت‌های ماه رجب و شعبان و عید نوروز تقاضای سفر زائران داخلی و خارجی را افزایش خواهد داد و این امر ضرورت فعالیت دائمی را در طول سال می طلبد. معاون گردشگری وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر لزوم هماهنگی استانداران در خصوص موضوعات مشابه تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال، استانداران خطه خراسان می توانند در حوزه های خدمات جاده ای و امدادرسانی با یکدیگر تبادل نظر کرده و برای برنامه های گردشگری، نشست منطقه ای برگزار کنند.

ایجاد شده: 1/بهمن/1400       آخرین ویرایش: 1/بهمن/1400     اخبار داخلی
افتتاح فیتور ۲۰۲۲ با حضور معمولی ایران

افتتاح فیتور ۲۰۲۲ با حضور معمولی ایران

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، چهل و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری (فیتور)، امروز با حضور ۱۰۷ کشور و حدود ۷هزار شرکت، در مادرید، پایتخت اسپانیا، افتتاح شد. ;این نمایشگاه که تا ۲۳ ژانویه (برابر با ۳ بهمن ۱۴۰۰) ادامه دارد، به دنبال کمک به بازیابی صنعت گردشگری و افزایش تعداد بازدیدکنندگان، تقریباً دو سال پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا است. پادشاه اسپانیا، فیلیپ ششم و ملکه لتیزیا، چهل و دومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری، فیتور ۲۰۲۲، را در محل برگزاری نمایشگاه‌های مادرید، (IFEMA) با همراهی وزیر صنعت، بازرگانی و گردشگری، ریس مارو، افتتاح کردند. رئیس انجمن مادرید، ایزابه دیاز آیوسو، و شهردار پایتخت، خوزه لوئیس مارتینز آلمیدا نیز آن‌ها در این افتتاح همراهی می‌کردند. اگرچه مسئولان این بخش انتظار ندارند که گردشگری تا سال ۲۰۲۳ به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد، کارشناسان بر این باورند که ارقام اقتصاد گردشگری در سال ۲۰۲۲ نزدیک به سال ۲۰۱۹ خواهد بود. فیتور با هدف رهبری این بهبود و راه‌اندازی مجدد گردشگری، امسال مشارکت حضوری را برای نمایشگاه انتخاب کرد، اما قالب آنلاینی را که در نسخه ۲۰۲۱ پذیرفته شده بود نیز حفظ کرده است. مادرید قرار است در طول دوره پنج‌روزه این نمایشگاه، میزان ۹۰ هزار نفر باشد که ۶۰ هزار نفر از آن‌ها متخصص صنعت گردشگری هستند. همچنین، این نمایشگاه در آخر هفته پذیرای عموم علاقمندان از سراسر دنیا خواهد بود. با حدود ۶۰۰ غرفه‌دار و ۷ هزار شرکت، ارقام نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ هنوز با آمار ثبت‌شده در سال ۲۰۲۰ (که درست قبل از شروع همه‌گیری برگزار شد) فاصله زیادی دارد. در نمایشگاه فیتور ۲۰۲۰، بیش از ۹۰۰ غرفه‌دار، ۱۱ هزار شرکت، ۱۶۵ کشور و ۲۵۰ هزار بازدیدکننده شرکت کرده بودند. چهل و دومین دوره نمایشگاه فیتور اسپانیا ۲۰۲۲ صبح روز چهارشنبه ۱۹ ژانویه برابر با ۲۹ دی‌ماه ماه ۱۴۰۰ با حضور پادشاه اسپانیا برخی از مقامات گردشگری اسپانیا، رئیس سازمان جهانی گردشگری و مسئولین دیگر کشورهای حاضر در نمایشگاه از جمله صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی افتتاح شد. امسال در غرفه ایران ۱۴ شرکت‌کننده ایرانی در حوزه تورهای ورودی، صنایع‌دستی و سوغات ایرانی حضور دارند. 

ایجاد شده: 30/دی/1400       آخرین ویرایش: 30/دی/1400     اخبار داخلی
ترویج سفر داخلی پیش‌شرطی برای معرفی گردشگری ایران به دنیا

ترویج سفر داخلی پیش‌شرطی برای معرفی گردشگری ایران به دنیا

به‌گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان‌ " معاون گردشگری کشور در نشست «هم‌اندیشی با شهرهای جهانی» گفت: «گردشگری ابزار مؤثری برای دفاع از تصویر واقعی کشور است و همچنین، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایجاد کند.» او ادامه داد: «یکی از حوزه‌هایی که در اساسنامه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان ابزاری برای تحقق مأموریت‌هایش نمود پیدا کرده، گردشگری است.» شالبافیان با اشاره به ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی، عنوان کرد: «خوشبختانه رایزنان فرهنگی ایران و پایگاه‌هایی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند به مثابه یک قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند.» معاون گردشگری کشور با اشاره به دیگر ظرفیت‌ها و نمایندگی‌ها در خارج از کشور، اظهار کرد: «جلساتی را نیز با رایزنان اقتصادی داشته‌ایم، همچنین وزارت صمت نمایندگانی در خارج از کشور دارد اما رایزنان فرهنگی می‌توانند به عنوان مرکز ثقل عمل کنند.» او نقش کلیدی حوزه گردشگری در رشد و توسعه شهرها و معرفی داشته‌های فرهنگی ایران به جهانیان را یادآور شد و گفت: «حوزه گردشگری در شناساندن داشته‌های فرهنگی ما در سراسر جهان نقش‌آفرینی خواهد کرد.» معاون گردشگری کشور تأکید کرد: «شبکه شهرهای جهانی در ایران به یک انسجام نیاز دارند. اگر بخواهیم گردشگری ایران را به کشورهای دیگر معرفی کنیم باید اول سفر ایرانی‌ها را در ایران ترویج کنیم. چون فرآیند سفر محملی برای شناساندن است.» شالبافیان اضافه کرد: «بنابراین باید گفت، برای معرفی شهرهای جهانی به کشورهای دیگر باید اول مردم ایران آنها را بشناسند، همچنین باید بتوانیم شبکه‌ای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندینگ شهری اتفاق بیافتد. شهرهای جهانی می‌توانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.» شالبافیان‌ در پایان سخنانش، از تفاوت نوروز ۱۴۰۱ با نوروز سال‌های قبل سخن گفت و ادامه داد: «این نوروز به این دلیل متفاوت است که وارد قرن جدید می‌شویم، مفهوم نوسده محور همکاری همه شهرهای جهانی در نوروز امسال است.»

ایجاد شده: 28/دی/1400       آخرین ویرایش: 28/دی/1400     اخبار داخلی
اجرای هدفمندی یارانه‌ها به ضرر صنعت گردشگری است

اجرای هدفمندی یارانه‌ها به ضرر صنعت گردشگری است

به گزارش هتل نیوز، " جعفر بذری " بازرس جامعه حرفه ای هتلداران سیاست‌های اجرای هدفمندی یارانه‌ها را به ضرر صنعت گردشگری دانست و گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها صنعتی که مستثنی بود و نتوانست کمکی از این قانون بگیرد، صنعت گردشگری بود، حتی سایر سیاست‌های اجرای هدفمندی هم به ضرر گردشگری بود، قیمت حامل‌های انرژی بالا رفت و افزایش قیمت بنزین بر گردشگری اثر منفی گذاشت، بنابراین ما فقط اسم صنعت را یدک کشیده‌ایم. وی دولت را رقیب بخش خصوصی دانست و گفت: شما کدام شهر را سراغ دارید که دولت در آن مهمانسرا نداشته باشد؟ بذری موضوع حامل‌های انرژی را مسأله ای مهم عنوان کرد و افزود: هتل ما در یک استان سردسیر واقع شده و دقیقاً از نیمه‌های اردیبهشت به بعد باید در شهری مثل سرعین اردبیل تأسیسات را روشن کنیم امسال هم همینطور بود اما از هفته پیش به طور مرتب گاز و برق هتل‌ها را قطع می‌کنند. ما انتظار داشتیم با تبدیل سازمان گردشگری به وزارتخانه از حداقل‌ حمایت‌ها برخوردار شویم اما متأسفانه وزیر هیچ جلسه‌‌ای برگزار نکرد.  بازرس کشوری جامعه هتلداران ایران در خصوص سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری (جانا) و تأثیر آن بر فرآیندهای اداری در حوزه گردشگری گفت: این سامانه نه تنها کمکی نکرد بلکه سد راهی برای تمدید پروانه بهره برداری هتل‌ها شد.

ایجاد شده: 27/دی/1400       آخرین ویرایش: 27/دی/1400     اخبار داخلی
گردشگری در میان مدت و بلند مدت فاقد هرگونه استراتژی است

گردشگری در میان مدت و بلند مدت فاقد هرگونه استراتژی است

به گزارش هتل نیوز، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتل‌داران ایران گفت: از اسفندماه سال ۹۸ تا پایان آذر ماه سال جاری بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان ضرر مالی گریبان صنعت هتلداری در ایران را گرفت. وی افزود: در کشورهای مختلف، دولت‌ها کمک های مختلفی به فعالان گردشگری و هتلداری داشتند، در کشور ما هم در دولت قبل دو بسته حمایتی به عنوان تسهیلات کرونایی ابلاغ شد اما نه تنها اجرا نشد بلکه در عمل ضد حمایت بود. حمزه زاده تصریح کرد: امهال مالیاتی یکی دیگر از موضوعاتی بود که مطرح شد اما وقتی دوستان برای مفاصا حساب به سازمان امور مالیاتی مراجعه کردند با ۱۰ درصد جریمه مواجه شدند، در واقع کسی به دنبال اجرای قانون نبود و متأسفانه در این میان حق ما تضییع شد. رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه وزارت نیرو در بحث حامل‌های انرژی بدترین و بی رحمانه‌ترین برخورد را با فعالان گردشگری و هتلداری کشور داشت، افزود: متأسفانه بسیاری از هتل‌ها به دلیل تأخیر ۵ یا ۱۰ روزه در پرداخت قبض، جریمه و حتی برخی پلمب شدند. وی در ادامه گفت: هیچ کس  از تسهیلات کرونایی استقبال نکرد چون حقوقی که یک هتلدار طی یک سال پرداخت می‌کرد بیشتر از تسهیلات ۱۶ میلیونی بود، به همین جهت شاهد بودیم بخشی از کارکنان با تجربه و متخصص در صنعت هتلداری تعدیل شدند و تعدادی از هتلداران با هزاران زحمت و با قرض و فروش ملک هتل خود را حفظ کردند. در دوران اصلی کرونا ضریب اشغال هتل‌ها زیر 5 درصد بود و این برای هتل بزرگ‌ترین ضرر محسوب می‌شود، در واقع تا ۴۰ درصد ضریب اشغال ضرر است و از بالای ۴۰ درصد تازه هتل به حاشیه سود می‌رسد، خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت کلیه کارکنان هتل‌ها واکسینه شدند و اگر هر کارمندی به هر دلیلی از زدن واکسن امتناع می‌کرد با او قطع همکاری می‌شد، رفته رفته با کاهش آمار کرونا وضعیت سفر در کشور بهتر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پای مسافران به هتل‌ها باز شد. حمزه زاده در خصوص طرح مشکلات با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما انتظار داشتیم که در دولت فعلی به داد افرادی که در شرایط کرونا متضرر شدند برسند و با شروع فعالیت دولت جدید، مشکلات ما حل شود اما در حال حاضر که چند ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد هیچ اتفاقی نیفتاده، ما تمامی مشکلات را به آقای ضرغامی ابلاغ کردیم. صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی است و ۱۵ سازمان در این مسیر با ما همراه هستند اما متأسفانه تا این لحظه یک قدم مثبت در راستای حل مشکلات برداشته نشده است، ما وضعیت دولت را درک می‌کنیم و مثل سایر کشورها انتظار کمک بلاعوض نداریم اما انتظار داریم تا یک سری کارها که منجر به کاهش بخشی از مشکلات می‌شود را انجام دهند. وی ادامه داد: برای مثال نگاه دولت به مسائل حوزه گردشگری و هتلداری باید تخصصی باشد، در حوزه حامل‌های انرژی سیاست دولت افزایش تعرفه‌هاست اما باید بدانند که هتل با منزل مسکونی تفاوت ۱۰۰ درصدی دارد. در یک هتل ۵ ستاره چه مسافر بیاد چه نیاد تمام برق ها باید روشن بماند، سیستم گرمایش و سرماش باید روشن باشد، ما نمی‌توانیم به مسافر بگوییم در مصرف آب صرفه‌جویی کند، لذا نگاه دولت در بحث حامل‌های انرژی باید تخصصی و متناسب با موضوع باشد، اما متاسفانه به هیچ وجه این موضوع رعایت نمی‌شود و همین عدم نگاه تخصصی وزارت نیرو در بحث حامل های انرژی مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرده است. رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه به صورت میانگین در چند ماه گذشته تنها در حوزه آب تعرفه ۴ برابر شده است، گفت: چند ماه پیش تعرفه برق هم چند برابر شد و با این اوصاف و هتل‌داران هرچه در می‌آوردند باید یک مبلغی هم از جیب هزینه کنند تا پاسخگوی تعرفه حامل‌های انرژی باشد. وی افزود: من معتقدم گردشگری ما در میان مدت و بلند مدت فاقد هرگونه استراتژی است و ما برنامه جامع ملی برای کشور در حوزه گردشگری نداریم، ضمن اینکه عمده قوانین، آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها به نحوی تدوین شده که نگاه دولتی دارد و منافع دولتی بر منافع فعالان بخش خصوصی ترجیح داده شده است. حمزه زاده تأکید کرد: تا زمانی که این نگاه‌ها به سمت تقویت بخش خصوصی تغییر جهت ندهد، مشکلات ما نه تنها حل نمی‌شود بلکه بیشتر هم خواهد شد.

ایجاد شده: 27/دی/1400       آخرین ویرایش: 27/دی/1400     اخبار داخلی
راهکار مهم توسعه گردشگری، نگاه علمی به آن است

راهکار مهم توسعه گردشگری، نگاه علمی به آن است

به گزارش هتل نیوز، " فرید جواهرزاده " رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری، در آیین افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی طبیعت گردی ایران در مازندران اظهار کرد: نبود تفکر علمی و دانش بنیان اصلی ترین مشکل زیرساختی در توسعه طبیعت گردی و گردشگری محسوب می شود. وی با اشاره به اینکه نبود دانش و پژوهش های کاربردی عمدتا موجب عقب ماندگی گردشگری  شده است، افزود: در توسعه گردشگری هرجا که پژوهش و مطالعه اولیه نبوده است موجب بروز چالش و مشکل عمده شده است. رئیس انجمن علمی طبیعت گردشگری کشور، صدور بی رویه مجوزهای تاسیسات گردشگری در سنوات گذشته را یکی از چالش های عمده برشمرد و گفت: در برخی مناطق با ازدیاد و یا کمبود واحدهای بومگردی، آژانس گردشگری و هتل مواجهیم که این مهم نشان دهنده این است که کار علمی و مطالعه لازم بر مبنای آینده پژوهی آنگونه که باید و شاید انجام نشده است. جواهرزاده آغاز به کار انجمن علمی طبیعت گردی ایران را سال ۹۵ عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ درصد اعضای هیئت موسس این انجمن از اساتید دانشگاه با درجه علمی دانشیار و استاد تمام هستند. بر این اساس انجمن در حکم مرجعیت علمی و تحقیقاتی و نشر دانش بنیان عرصه طبیعت گردی ایفای نقش می نماید. وی با اشاره به فعالیت انجمن در دوران کرونا از برگزاری سومین کنفرانس ملی اکوتوریسم همانند سال های گذشته در اوایل اسفندماه سال جاری در قشم خبر داد و گفت: ژئو پارک قشم دومین ژئو پارک دنیا است، چندی پیش یونسکو اخطار در معرض خطر بودن ژئو پارک قشم را صادر کرد که با همت سمن ها و دوستداران محیط زیست و همکاری دستگاه قضایی خوشبختانه این اثر مهم از خطر خروج از فهرست یونسکو نجات یافت. رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تنها راه چاره توسعه اکوتوریسم را علمی شدن گردشگری دانست و اعلام کرد: متاسفانه در کشور بخش حرفه ای ارتباط خوبی با بخش علمی و آکادمیک ندارد یعنی این دو در بحث گردشگری غالبا یکدیگر را قبول ندارند که باید هرچه زودتر این پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت بصورت جدی برقرار شود. جواهرزاده با بیان اینکه همه تلاش ما در انجمن، برقراری ارتباط بین بخش حرفه ای و آکادمیک است، خاطرنشان کرد: همه سعی ما بر این است دفاتری که از انجمن راه اندازی می شود هم به صورت حرفه ای و هم در تعامل با دانشگاه باشد. اگر قرار است محورهای مختلف استان در حوزه گردشگری مدیریت شوند نیاز به نزدیکی با بخش علمی و پژوهشی است. جواهرزاده با اشاره به تغییر و تحولات در وزارت گردشگری گفت: امید است وزارت گردشگری بیش از گذشته در مباحث اکوتوریسم وارد شود.

ایجاد شده: 26/دی/1400       آخرین ویرایش: 26/دی/1400     اخبار داخلی
سه فروند کشتی گردشگری برای جزیره قشم خریداری شده است

سه فروند کشتی گردشگری برای جزیره قشم خریداری شده است

به گزارش هتل نیوز، " سعید محمد " دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی منطقه آزاد قشم اظهار کرد: نقض قوانین و اعمال دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های یک شبه و غیرکارشناسی موجب ایجاد برخی موانع در مسیر تولید در این مناطق شده است. وی بازگشت مزیت‌های مناطق آزاد در استفاده از قانون بخشودگی ۲۰ ساله ضروری دانست و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته مناطق آزاد از شمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه خارج شده اند و پیگیر اعمال معافیت مالیات بر حقوق و مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق هستیم. محمد افزود: در حال حاضر در مناطق آزاد ارس، اروند و چابهار با مصوبه شورای تأمین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده متوقف شده و پیگیر این موضوع در استان هرمزگان برای مناطق آزاد قشم و کیش نیز هستیم. وی در ادامه صنعت گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های درآمدزا در منطقه آزاد قشم را نیازمند توجه ویژه دانست و ادامه داد: موضوعاتی مانند توریست درمانی، علمی و ورزشی و برگزاری رویدادهای متنوع متناسب با فرهنگ ساکنان جزیره باید با برنامه ریزی دقیق در دستور کار قرار بگیرد. مشاور رئیس جمهور، ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری و تعامل برای استفاده از جزایر ایرانی در رویداد ورزشی قطر را موقعیتی خاص خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون سه فروند کشتی گردشگری برای جزیره قشم خریداری شده تا در بین مناطق آزاد داخلی و کشورهای حوزه خلیج فارس تردد کنند. محمد، بانکرینگ را فرصتی ارزشمند خواند و تاکید کرد: با ایجاد ظرفیت گردشگری و خدمات رفاهی و ایرلاین در منطقه سلخ می‌توان حوزه گردشگری بانگرینگ را رونق داد.

ایجاد شده: 25/دی/1400       آخرین ویرایش: 25/دی/1400     اخبار داخلی
گردشگری ابزاری برای حل مسائل اجتماعی است

گردشگری ابزاری برای حل مسائل اجتماعی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی همچنین عصر امروز در اولین کنفرانس «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» که در محل دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد، با برشمردن مزیت‌های ایران در گونه‌های مختلف گردشگری اعم از گردشگری مذهبی، سلامت، ورزشی، فرهنگی و میراثی و …، اظهار کرد: درآمد‌های ارزی گردشگری برای کشور خیلی محدود است و با وجود زمینه‌های خوبی که در زمینه گردشگری در کشورمان وجود دارد، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود. وی مباحث مربوط به گردشگری را از منظر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اگر با رویکرد کارآفرینی به گردشگری نگاه کنیم، می‌توانیم به احیای ظرفیت‌های مغفول‌مانده این حوزه بپردازیم. نگاه به گردشگری از دریچه کارآفرینی، می‌تواند برای اشتغال و توسعه فرصت‌های شغلی در کشور مؤثر باشد. مقیمی با بیان اینکه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به نوعی رهبری علمی امر کارآفرینی را در کشور برعهده دارد، یادآور شد: دانشکده گردشگری که به تازگی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، می‌تواند در زمینه کارآفرینی با رویکرد گردشگری، مکمل دانشکده کارآفرینی باشد. استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بخش عمده‌ای از اشتغال کشور با نگاه کارآفرینانه از طریق گردشگری محقق شود، افزود: فعالیت‌های کارآفرینانه خوبی در حوزه گردشگری شکل گرفته و برخی افراد حتی در مناطق محروم و دورافتاده توانسته‌اند فعالیت‌های حوزه گردشگری را توسعه دهند و برای جذابیت‌های حوزه گردشگری محل خود اقدام کنند. وی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم گردشگری را با توجه رویکرد کارآفرینی اجتماعی توسعه دهیم، اظهار کرد: برای این منظور لازم است توسعه سرمایه اجتماعی از منظر کارآفرینی را مدنظر قرار دهیم؛ اگرچه توسعه اقتصادی هم از این منظر محقق می‌شود. مقیمی در ادامه به آورده‌های گردشگری از جهت درآمدزایی ارزی برای کشور، درآمدزایی محلی و توسعه اجتماعی در روستا‌ها و شهر‌ها و رونق صنایع وابسته به آن اعم از حمل‌ونقل و اسکان و … اشاره کرد و گفت: کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه می‌تواند حوزه گردشگری را به نقطه مطلوب خود نزدیک کند. رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رشد گردشگری در کشور، سطح رفاه و معیشت و درآمدزایی مردم در سطوح مختف جامعه ارتقا پیدا کند. بر طبق این گزارش، جهانگیر یدالهی، رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در نخستین کنفرانس ملی «کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری» با اشاره به اهمیت کارآفرینی اجتماعی، گفت: هدف از کارآفرینی اجتماعی، فقط انتفاع مالی نیست بلکه حل مشکلات اجتماعی به عنوان هدف اصلی آن مطرح است. رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به تنوع اقلیمی و قومی ایران، تاکید کرد: به اندازه وسعت ایران، ظرفیت برای ایجاد کارآفرینی گردشگری وجود دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و فقرزدایی از مناطق مختلف بهره ببریم. یدالهی، گردشگری را بهترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی دانست و افزود: جلوه‌های متنوعی که حوزه‌های مختلف گردشگری در کشور وجود دارد، مورد غفلت قرار گرفته است؛ درحالیکه این تنوع می‌تواند منبعی برای حل مشکلات جامعه‌های محلی در کشور باشد. وی فعالیت اثربخش کارآفرینی در کشور را نیازمند توجه به گردشگری دانست و تاکید کرد: نهصت کارآفرینی اجتماعی باید از دانشگاه آغاز شود.

ایجاد شده: 22/دی/1400       آخرین ویرایش: 22/دی/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...