بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، نشست هماندیشی معاونان وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با رایزنهای اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری، پویا محمودیان معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ظهر امروز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ در موزه فرش برگزار شد. " مهدی صفری " معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با وزارت گردشگری، ارزآوری را یکی از وظایف وزارت خارجه اعلام کرد و گفت: «با دیدهبانی قوی، وزارت امور خارجه میتواند در تمامی حوزهها موجب ارزآوری به کشور شود.» او صنایعدستی را بهعنوان یکی از هدفگذاریها برای ارزآوری معرفی کرد و افزود: «وظیفه ما این است که صنایعدستی ایران را در جهان معرفی کنیم و اگر بتوانیم فضا را در راستای صادرات صنایعدستی باز کنیم، امیدوارم تعداد شاغلان این حوزه از دو میلیون به سه تا چهار میلیون افزایش پیدا کند.» صفری با تاکید بر اصالت صنایعدستی ایران در رقابت با کالاهای چینی، ادامه داد: «ما بهعنوان دیپلماتهای اقتصادی میتوانیم برای افزایش اشتغالزایی در حوزه صنایعدستی تاثیر بسزایی داشته باشیم.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از کشورهای چین، اندونزی، هند و روسیه بهعنوان کشورهای پیشنهادی برای معرفی صنایعدستی ایران نام برد و بر معرفی و آشنا کردن این کشورها با پتانسیلهای ایران از طریق رسانهها تاکید کرد. گردشگری سلامت از دیگر مباحثی بود که صفری در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: «دلالها در این حوزه موجب افزایش هزینهها میشوند و باید دلالها شناسایی و ساماندهی شوند.» او با تاکید بر اعلام آماگی وزارت خارجه و دیپلماتهای اعزامی برای معرفی صنایعدستی کشور، ابراز امیدواری کرد که با شکلگیری این همکاری و همافزایی تعداد شاغلان حوزه صنایعدستی به ۴ میلیون نفر افزایش پیدا کند. در ادامه این جلسه پنل پرسشوپاسخی با حضور لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، صانعی نماینده وزارت خارجه، حرمتالله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور، احمد تجری مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری و سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی برگزار شد. دیپلماتها شرکتهای بزرگ را برای حضور در نشستهای B ۲ B تشویق کنند " لیلا اژدری " مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی نیز با اشاره به برپایی پانزدهمین نمایشگاه گردشگری گفت: «این نمایشگاه برای اولین بار با موضوع نشستهای B ۲ B برگزار میشود. درخواست ما از دیپلماتها این است در کشوری که ماموریت دارند، شرکتهای بزرگ را شناسایی و آنها را برای حضور در این نشستها ترغیب کنند.» او تصریح کرد: «ما دسترسی مستقیم به این شرکتها نداریم، دیپلماتها میتوانند تاثیر بسزایی در این راستا داشته باشند. برای کشورهایی که امکان حضور فیزیکی برای آنها میسر نباشد، برگزاری نشست بهصورت وبینار امکانپذیر است.» اژدری از هدفگذاری برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه در کنار بازارهای سنتی و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای بازدید از ایران بهعنوان استراتژیهای بازاریابی و جذب گردشگران خارجی وزارتخانه نام برد. تعامل دو وزارتخانه باید وارد فاز عملیاتی شود/دیپلماتها نیاز به اطلاع از جزئیات دارند " صانعی " با ابراز آمادگی دیپلماتها برای همکاری با وزارتخانه بیان کرد: «تعامل دو وزارتخانه باید با عبور از بروکراسی اداری وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود.» او اطلاع از جزئیات را از مهمترین نیازهای دیپلماتها عنوان کرد و گفت: «دست دیپلمات باید پر باشد و به صورت عملی وارد میدان شود.» اعلام آمادگی بخش خصوصی برای برگزاری فمتور شرکتهای خارجی شناسایی شده از سوی دیپلماتها همچنین " ابراهیم پورفرج " رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در این نشست ابراز آمادگی کرد که با شناسایی و معرفی شرکتهای بزرگ از سوی دیپلماتها فمتورهایی برای آنها از سوی بخش خصوصی برگزار شود. " حرمتالله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی این نشست را نویدبخش حرکت اقتصادی جدید در کشور دانست و گفت: «بدون حضور سفرا و اهتمام آنها نمیتوان کار جدیدی انجام داد.» او همچنین برای برگزاری فمتور از سوی بخش خصوصی و با همکاری دولت اعلام آمادگی کرد و گفت: «امیدوارم در نمایشگاه گردشگری امسال شاهد حضور چشمگیر شرکتهای خارجی باشیم.» شناسایی ۱۳۴ بسته سرمایهگذاری خارجی " احمد تجری " مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری از جذب سرمایهگذاری خارجی بهعنوان اولویتهای وزارتخانه نام برد و گفت: «در حوزه سرمایهگذاری خارجی ظرفیتها و نیازهای متنوعی در کشور وجود دارد.» او با اشاره به مشارکت استانها برای تهیه بستههای سرمایهگذاری افزود: «۱۳۴ فرصت و بسته سرمایهگذاری در استانها شناسایی شده است که از تنوع بسیار برخوردارند.» تجری تصریح کرد: «ضمن تنوعی که وجود دارد، گردشگری دریایی، راهاندازی شناورها، سواحل مکران، راهاندازی مجتمع خدمات رفاهی بینراهی، گردشگری سلامت، واگذاری ۳۰ کاروانسرا از جمله طرحهای دارای اولویت هستند.» دیپلماتها نواقص را از نگاه گردشگران خارجی بگویند " مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی نیز به نقش دیپلماتها در کاهش ایرانهراسی در جامعه بینالمللی اشاره کرد و گفت: «هماکنون در معاونت گردشگری در حال تدوین محورهای مختلف گردشگری در کشور هستیم. دیپلماتها میتوانند در این مسیر به ما کمک کنند و از نگاه گردشگران خارجی نواقص را به ما بگویید.»
ایجاد شده: 9/دی/1400 آخرین ویرایش: 9/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایلنا، " مصطفی فاطمی " مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درخصوص برنامههایی که برای این اداره کل در نظر دارد گفت: برنامههایی به عنوان برنامه بلندمدت به عنوان پروژههای پیشران گردشگری برای ۵ سال آینده در نظر گرفتهایم که به زودی اعلام خواهد شد. در عین حال قصد داریم تا برنامهای کاملا مشخص به صورت میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهیم. فاطمی ادامه داد: همچنین کارهایی مانند سفرهای ارزان قیمت، نمایشگاه گردشگری تهران و امور جاری در بخش برنامههای کوتاه مدت این اداره کل قرار گرفته و باید به سرعت به نتیجه برسد. از آنجا که طی تغییرات در اداره کلهای معاونت گردشگری در برخی از امور عقب افتادهایم باید به سرعت به این موارد بپردازیم و نتایج نهایی را استخراج کنیم. او معتقد است: تاکنون از ظرفیت بخش خصوصی و استارتآپها و علاقهمندان به حوزه گردشگری کمتر استفاده شده. بروکراسی اداری به گونهای بود که افراد علاقهمند به گردشگری نمیتوانستند به راحتی به این حوزه ورود کنند و همواره سدی در جلوی آنها وجود داشته که آنها را ملزم میکرد که یا راهنمای گردشگری باشند یا مجوز آژانس و سایر بخشهای گردشگری را داشته باشند و… در نظر داریم که بتوانیم از ظرفیتهای موجود در کنار بخش خصوصی استفاده کنیم. به زودی کارگروهها، میزهای تخصصی در حوزه گردشگری فعالیت خود را شروع خواهند کرد و تنوع بخشی در حوزه گردشگری را اجرا خواهیم کرد. با این روش تمام افراد علاقهمند به حوزه گردشگری میتوانند ایدههای خود را به میزها و کارگروههای تخصصی ارائه دهند و ذیل فعالان گردشگری ایده خود را به مرحله اجرا برسانند. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: شاید فردی ایدهای در حوزه گردشگری داشته باشد اما نتواند به دلیل بروکراسی اداری آن را به مرحله اجرا برساند. او میتواند این ایده را به کارگروه یا میز تخصصی گردشگری مربوطه ارائه و به مشورت بگذارد تا درباره چگونگی عملیاتی شدن آن تصمیماتی گرفته شود. در این کارگروهها افراد متخصص، بخش خصوصی و حتا بخشهای دولتی مرتبط حضور دارند و میتوانند با ارائه نظرات و ایدههای مختلف راهکارهای مختلفی را پیش روی فعالان گردشگری بگذارند. به طور مثال در بحث گردشگری کودک، سایر دستگاههای مرتبط از آموزش و پرورش و بهزیستی گرفته تا شهرداری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان در میزهای تخصصی حضور خواهند داشت. این امر در سایر میزهای تخصصی تعمیم داده میشود. او در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی برای به ثمر رسیدن فعالیت این دست کارگروهها و میزهای تخصصی در حوزه گردشگری وجود دارد درحالی که تجربه به ما ثابت کرده که این کارگروهها تشکیل و در نهایت کاری از پیش نمیبرند، گفت: ما ظرفیت مهمی در بخش گردشگری کشور به نام فعالان و بخش خصوصی گردشگری داریم. از این ظرفیت کمتر استفاده شده. آنها باید در حوزههای تخصصی گردشگری فعال شوند. لزومی ندارد کارها صرفا دولتی حل و فصل شود. دولت میتواند حامی و پشتیبان باشد و امور توسط بخش خصوصی و فعالان گردشگری پیش رود. فاطمی درخصوص اختلاف نظرهایی که در بین اصناف فعال در حوزه گردشگری بخصوص آژانسداران وجود دارد و موازی کاری انجمنها و اتحادیههای مختلف گردشگری که مانع اجماع نظر در میان آنها شده است، گفت: در این باره باید گفت، انجمنهای حرفهای که زیر نظر وزارتخانه میراث و گردشگری تشکیل شدهاند فعالیتهای صنفی خواهند داشت اما در میزهای گردشگری شناسایی ظرفیتهای تخصصی گردشگری کشور و شناسایی محورهای گردشگری موضوعی در استانها مدنظر است. آنها ارائه برنامه میدهند و هریک از تشکلها میتوانند نمایندگانی در این کمیتهها و میزهای تخصصی داشته باشند. او ادامه داد: مشکلاتی در بخشهای خصوصی وجود دارد که باید کمک کنیم رفع شود. همه ما خانواده بزرگی به نام گردشگری ایران هستیم که باید در کنار هم قرار بگیریم و مشکلات را رفع کنیم. دولت، دانشگاه، رسانه، بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند و در مجموعه واحد فعال شوند. به زودی جلسهای با فعالان بخش خصوصی اعم از آژانسداران برگزار خواهیم کرد تا با نظرات خودشان مشکلات را حل کنیم. به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، بحثهای تخصصی و تبیلغات و معرفی فعالانی که به صورت تخصصی در حوزه گردشگری فعال هستند، تولید محتوا و آموزش با هدف تخصصی کردن امور مد نظر است. موضوعات مختلفی ازجمله گردشگری خانواده محور مد نظر است و قرار است امتیازات و تسهیلات خاصی در حوزه گردشگری داخلی به خانوادهها اختصاص یابد. این طرح در قالب سفرهای ارزانقیمت و ارائه تسهیلات خاص دیگر در نظر گرفته شده است. او درخصوص وضعیت تقویم گردشگری و مسائلی که با آن روبهروست، گفت: در سه سطح محلی، ملی و بینالمللی اصلاح خواهد شد و امیدواریم برای ۱۴۰۱ بتوانیم تقویم گردشگری را ارائه دهیم. ضمن آنکه اجرای محورهای تخصصی گردشگری در بخشهای مختلف کشور را مد نظر داریم که با استفاده از تجارب کشورهای مختلف در مواجه با بحران خواهد بود چراکه ما تاکنون از این تجارب در حوزه گردشگری استفاده نکردهایم. فاطمی معتقد است: نگرانیهای که گردشگران خارجی در داخل ایران دارند باید مد نظر قرار گیرد و رفع شود. باید بتوانیم زیرساختهای مناسبی برای گردشگری فراهم کنیم. در شرایط حساسی قرار داریم و بسیاری از تورهای گردشگری که طی بهار عربی تورهای خود را از مصر و کشورهای عربی به سمت ایران آورده بودند در حال بازگشتن هستند که شرایط بحرانی برای ایران بوجود میآورد. باید هرچه سریعتر زیرساختهای داخلی را فراهم و با رویکردی جدید ورود کنیم.
ایجاد شده: 7/دی/1400 آخرین ویرایش: 7/دی/1400 اخبار داخلی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا؛ " مهرانسرمدیان " رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشان امروز ۵ دی ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: پروازهای مسافرتی از کاشان به مشهد و بالعکس از امروز آغاز شد و در طول هفته روزهای یکشنبه و چهارشنبه برقرار است.» رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشان ادامه داد: «از سرگیری پروازهای فرودگاه کاشان با انعقاد قرارداد شهرداری کاشان با هواپیمایی معراج آغاز شد و از این پس تمامی پروازها برقرار خواهد بود.» سرمدیان با اشاره به فعالیت ۳۰ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی در شهرستانهای کاشان و آرانوبیدگل، از تصمیمگیری برای برداشتن انحصار برخی دفاتر و فروش تور و بلیط توسط تمامی دفاتر و شرکتهای مجاز و معتبر در تورگردانی خبر داد و افزود: «با همکاری و تلاش دفاتر مذکور و همچنین پیگیری مدیریت فرودگاه در آینده نزدیک شاهد پروازهای متنوعی به مقاصد جدید خصوصا در تورهای ورودی و در کشورهای حوزه خلیج فارس با عنوان تورهای فرهنگی و مذهبی هستیم.» حجت ناصحیپور معاون گردشگری اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشان نیز در این نشست گفت: «برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی غیرمجاز و خرید تورهای بیکیفیت و خارج از نرخهای مصوب و بدون بیمه و سایر خدمات، شهروندان کاشان و آرانوبیدگل بستههای مسافرتی خود را، خصوصا تورهای هوایی را از دفاتر و شرکتهای معتبر و دارای مجوز بند "ب" خریداری کنند. همچنین همشهریان میتوانند بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از اسامی دفاتر مجاز در شهرستان به سایت رسمی اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان کاشان به آدرس www.kashancht.ir مراجعه کنند.»
ایجاد شده: 5/دی/1400 آخرین ویرایش: 5/دی/1400 اخبار داخلی
سفر بینتیجه هیات سه نفره انجمن دفاتر مسافرتی ایران به تونس به گزارش هتل نیوز و به نقل از صدای میراث، مقامات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هفته آخر آذرماه به مدت ۶ روز در قالب برگزاری فمتور آشناسازی به تونس سفر کردند. در این سفر رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، دبیر این انجمن و یک عضو انجمن ایران حضور داشتند. اما پیگیریهای صدای میراث از دستاوردهای این سفر مشخص کرد که سفر به تونس هیچ دستاوردی برای فعالان گردشگری ایران و آژانس های گردشگری نداشته است. ماجرای این سفر اینگونه آغاز شده است که اعضای هیات مدیره انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در تماس با سفارتخانه تونس در تهران درخواست ملاقات با سفیر آن کشور را به عنوان اعضای انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که تعداد ۱۱۳۰ عضو دارد و در روزهای پیش از درخواست ۸۵۰ عضو آن در تصمیم یکجانبه هیات مدیره انجمن به بهانه نپرداختن حق عضویت در شرایط کرونایی اخراج شده بودند. سفیر تونس در ایران اما با توجه به درخواست ملاقات با انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران ملاقات با اعضای هیات مدیره را میپذیرد. یکی از اعضای هیات مدیره ایران پیشتر سابقه فعالیت گردشگری در مسیر تونس داشت و با اطلاع از وضعیت آن کشور در این ملاقات حاضر بود. سفیر تونس سرانجام به برگزاری فمتور آشناسازی فعالان گردشگری کشور و سفر آنها به تونس پاسخ مثبت داد. اما نمیدانست که این سفر تنها قرار است با حضور دو عضو هیات مدیره این انجمن و یک عضو رسمی این انجمن برگزار شود. همزمان با این موافقت، حرمتالله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه مرتضی قربانی از فعالان پیشین مسیر گردشگری تونس در ایران و البته عضو سابق هواپیمایی آتا که به دلایلی از همکاری با این شرکت کناره گرفت و سعیدی یک عضو رسمی انجمن ایران و آژانسدار خود را برای سفر به تونس آماده کردند. این سفر درست همزمان با بالا گرفتن صدای اعتراض اعضای خلع عضویت شده از عضویت در انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد که اعضای هیات مدیره را متهم به تلاش برای برگزاری انتخابات مهندسی شده با برون راندن ۸۵۰ عضو دیگر میکردند. بدین ترتیب رییس هیات مدیره و دبیر انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه یک عضو رسمی این انجمن و آژانسدار عازم تونس شدند. تمام هزینههای این سفر برعهده وزارت گردشگری تونس بود و مسافران این فمتور ملزم به خرید بلیت سفر به تونس بودند. بلیط این پرواز بیش از ۱۶ میلیون تومان است که هنوز مشخص نیست آیا این هزینه از مبلغ ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی که علیاصغر مونسان وزیر سابق گردشگری به این انجمن بابت برگزاری فمتورهای آشناسازی اهداء کرد پرداخت شده یا از محل اعتباری که آژانسهای گردشگری دارند بلیط با هزینه کمتر یا رایگان برای این سفر اختصاص یافته است. پرواز با هواپیمایی ترکیش ایر از مقصد تهران به استانبول و از آنجا به تونس انجام شده است. اما دستاورد این سفر چه بود؟ صدای میراث اطلاع یافته است که قرار بود وزیر گردشگری تونس دیداری با این هیات سه نفره داشته باشد که روز دیدار رییس جمهور تونس وزیر گردشگری آن کشور را به مراسم دیدار با رییسجمهوری الجزایر که به تونس سفر کرده بود دعوت می کند و به جای وزیر یکی از مدیران کل وزارت گردشگری تونس با هیات سه فره ایرانی دیدار میکند تا هرچه مطرح می شود را در فرصت مناسب به وزیر گردشگری آن کشور منتقل کند. هیات سه نفره تلاش کرد تا با رییس هواپیمایی دولتی تونس (تونس ایر) نیز دیدار داشته باشد که با در بسته مواجه شد و این دیدار نیز برای برقراری پرواز ایران – تونس برگزار نشد. دیدار دیگر اما با هواپیمای نوول ایر تونس هماهنگ شده بود که طرف مقابل پس از اصرار هیات سه نفره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برای برقراری پرواز مستقیم بین ایران و تونس حاضر به ملاقات نشد. چون اصرار نوول ایر بر برنامهریزی برای برقراری پروازهای چارتری از ایران به مقصد تونس متمرکز بود و بدین ترتیب دست هیات سه نفره انجمن صفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که به نمایندگی از آژانس های گردشگری کشور و در قالب اعضای هیات مدیره این انجمن به تونس سفر کرده بود خالی ماند. براساس پیگیریها یکی دیگر از برنامههای رییس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه عضو رسمی این انجمن و آژانسدار بازدید روزانه از ۱۵ هتل در ۴ شهر این کشور بود که هیات سه نفره را در قالب فمتور آشناسازی پذیرفته بودند. بازدیدهایی که به هیچ قرارداد یا تفاهمی منتج نشده است. صدای میراث اطلاع یافته است که تنها مدیران کل استانی گردشگری در ۴ شهر تونس که میزبانی از هیات سه نفره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را برعهده داشتند حاضر به ملاقات با این هیات شدهاند که آن هم تنها به حرف و سخن گذاشته و هیچ توافقنامه و تفاهمی برای توسعه همکاریهای گردشگری ایران و تونس دراین جلسات نیز به امضاء نرسیده است. ملاقات دیگری که رییس و دبیر و عضو رسمی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشتند دیدار با چند شرکت گردشگری کشور تونس و سخنرانی و … بود که تنها دستاورد آن توزیع کارت ویزیت شخصی رییس و دبیر انجمن ایران با عنوان رسمی خود بین حاضرین بود و به هیچ توافق مکتوبی منتج نشده است. تنها دیدار موفق این هیات سه نفره که به نمایندگی از آژانسهای گردشگری ایران البته پس از اخراج ۸۵۰ عضو خود از این مجموعه داشته است، دیدار با محمدرضا شیبانی، سفیر سابق ایران در لبنان و سوریه و سفیر فعلی ایران در کشور تونس بود که هیات سه نفره را به صرف ناهار در سفارت ایران دعوت کرد. محمدرضا شیبانی در این دیدار اعلام کرده است که سفارت ایران در تونس حاضر است تلاش خود را برای برقراری مسیر گردشگری ایران و تونس آن هم در قالب تسریع در صدور ویزای تونس برای گردشگران ایرانی و چانهزنی برای کاهش قیمت این ویزا انجام دهد. سفیر تونس در ایران نیز در دیداری که با رییس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشته است به آنها گفته است که در آینده گروهی از دفاتر خدمات گردشگری تونس را به ایران دعوت می کند تا این گروه بتواند با آژانسهای گردشگری کشور برای برقراری مسیر گردشگری بین دو کشور به توافق برسد.
ایجاد شده: 4/دی/1400 آخرین ویرایش: 4/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، با توجه به شیوع «اُمیکرون»، سویه جدید کرونا، برای کنترل مسافران در مبادی ورودی کشور، وزارت کشور در دستورالعملی مطابق با مصوبات جلسه فوقالعاده ستاد ملی مدیریت کرونا در ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰، ابلاغ کرد که ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به مدت ۱۵ روز ممنوع است. همچنین ورود مسافران غیرایرانی از کشورهای انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مدت ۱۵ روز ممنوع است. این ممنوعیت شامل دیپلماتهای خارجی نمیشود. همچنین ورود اتباع خارجی (غیر از کشورهای با خطر بالا) از طریق مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه چهارم دیماه ۱۴۰۰ فقط برای دارندگان پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، روادید تحصیلی، روادید ورود (شامل بازرگانان و تجار)، روادید با حق کار، روادید درمانی (گردشگری سلامت)، روادید سرمایهگذاری و دارندگان مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه مجاز است. ورود اتباع ایرانی حاضر در کشورهای همسایه به داخل کشور از مرزهای زمینی با رعایت الزامات بهداشتی، همچون کارت واکسن دو دُز، ارائه تست PCR منفی و انجام دوباره تست کووید در مبادی مرزی، امکانپذیر شده است. خروج اتباع خارجی حاضر در کشور، از مرزهای زمینی بدون مانع است. همچنین اتباع و مسافران مجاز به ورود، باید گواهی دو دُز واکسن کووید و گواهی منفی تست PCR را در فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت مانده به ورود، ارائه دهند. همچنین برای تشدید کنترلها اعلام شده است از مسافران در مبادی ورودی مرزهای هوایی به هزینه خودشان، دوباره تست PCR گرفته میشود. افرادی که نتیجه این تست آنها مثبت شود باید قرنطینه خانگی شوند و شبکههای بهداشت شهری مسؤول نظارت بر مقررات قرنطینه خواهند بود. از استانداران نیز خواسته شده در هماهنگی با قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، هیأت نظارت تشکیل داده و ارزیابی میدانی کنترل روند مراقبت بهداشتی مرزی و اعمال مقررات قرنطینه برابر دستورالعمل مصوب ستاد ملی کرونا در مرزهای پرتردد را انجام دهند. همچنین از وزارت بهداشت هم خواسته شده تجهیزات تشخیصی سویه اُمیکرون را به تعداد کافی در اختیار استانها قرار دهند تا امکان شناسایی و رهگیری مبتلایان به سویه جدید فراهم شود. از وزارت خارجه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز خواسته شده که این مقررات اطلاعرسانی شود تا از بروز مشکل در مرزها جلوگیری شود. اجرای این محدودیتها در آستانه سفر شماری از گردشگران خارجی به ایران با این احتمال که در مبادی ورودی کشور دچار سرگردانی و بلاتکلیفی شوند، نگرانیهای فعالان گردشگری در کشور را تشدید کرده است و خواستار تدبیر وزارت کشور، خارجه و گردشگری در وضعیت موجود شدهاند. محدودیت و ممنوعیت سفر به ایران در شرایطی دوباره به اجرا گذاشته شده که صدور ویزای توریستی و سفر گردشگران خارجی حدود دو ماه است از سرگرفته شده. صدور این ویزا نزدیک به ۲۰ ماه با دستور ستاد ملی کرونا متوقف بود که به اعتقاد تورگردانها سبب از دست رفتن بخشی از بازار گردشگری ایران شد. ویزای گردشگری ایران از پنجم آبانماه ۱۴۰۰ با دستور رییسجمهور دوباره صادر شد که اینک، براساس تصمیم ستاد ملی کرونا به مدت ۱۵ روز متوقف شده است. صنعت گردشگری ایران از سال ۱۳۹۸ نخست تحت تاثیر بحرانهای سیاسی و بعد، متأثر از عالمگیری کرونا با رکود مواجه و متحمل خسارت سنگینی شده است. پیشبینیها بر این بود که با از سرگیری سفرها تا بهار و پاییز سال ۲۰۲۲ جان تازهای به صنعت گردشگری ایران دمیده شود.
ایجاد شده: 3/دی/1400 آخرین ویرایش: 3/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " محمدرضا لواسانی " سرپرست منطقه آزاد کیش در خصوص اجرای طرح «بنزین برای همه» در این جزیره گفت با اجرای این طرح به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین اختصاص پیدا خواهد کرد. سرپرست منطقه آزاد کیش با تکذیب خبر افزایش قیمت بنزین گفت تغییر قیمت حاملهای انرژی به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز دارد و در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه سوخت برنامهای در نظر گرفته نشده است. وی در خصوص تفاوت این طرح با طرح قبلی تخصیص سهمیه بنزین گفت در طرح قبلی بنزین به هر خودرو اختصاص پیدا میکرد، اما در این طرح بنزین به هر کد ملی تعلق خواهد گرفت. سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه بیان کرد به واسطه این طرح قرار است سهمیه بنزین به هر کد ملی اختصاص پیدا کند. در واقع افراد دارای خودرو یا بدون خودرو به واسطه این طرح ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان دریافت خواهند کرد. وی افزود امیدواریم این طرح پس از اجرای آزمایشی به یک الگو در سراسر کشور تبدیل شود. لواسانی در ادامه گفتههای خود عنوان کرد مردم میتوانند یارانه سهمیه بنزین خود را از هر کارت بانکی دریافت کنند و اگر افراد فاقد خودرو باشند، قادرند این یارانه را در اپلیکیشنی که به شکل ویژه برای آن طراحی شده بفروشند. همچنین بر اساس این طرح، افرادی که به هر دلیلی نتوانند سهمیه خود را به دیگران انتقال دهند یا نتوانند آن را بفروشند، مبلغ این سهمیه پس از مدت مشخصی به شکل فروش خودکار در حساب آنها قابل دریافت خواهد بود. سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه با اعلام این که تمام دارندگان کد ملی که بیش از ۱ سال در کشور اقامت داشته باشند میتوانند یارانه سهمیه سوخت خود را دریافت کنند گفت با اجرای شدن این طرح جدید، رانندگان وسایل نقلیه عمومی کماکان سهمیه خود را دریافت خواهند کرد و در سهمیه تاکسیها، خودروهای عمومی و گازوییلی هیچ تغییری اعمال نخواهد شد، اما اعضای خانواده آنها ۲۰ لیتر بنزین دریافت خواهند کرد.
ایجاد شده: 2/دی/1400 آخرین ویرایش: 2/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، رؤسای بزرگترین تولیدکنندگان هواپیماهای تجاری، بوئینگ و ایرباس از دولت بایدن خواستهاند تا عرضهی سرویس شبکهی سلولی ۵G را در آمریکا به تعویق بیندازد. درخواست دو شرکت بزرگ هواپیماسازی در پی افزایش نگرانیها دربارهی تجهیزات حیاتی ایمنی پرواز صورت میگیرد. نسل بعدی اینترنت بیسیم، اگرچه سریعتر از نسلهای قبلی است و مزایایی مانند تأخیر کمتر، اتصال بهتر و ارتباط آسانتر را به همراه دارد، اما هماکنون یک آشفتگی سراسری برای صنعت هوانوردی ایجاد کرده است. حالا غولهای سازندهی هواپیما، بوئینگ و ایرباس نگرانیهایی را دربارهی فناوری جدید مطرح کردهاند. «دیوید کالهون» (David Calhoun) مدیرعامل بوئینگ و «جفری نیتل» (Jeffery Knittel) مدیرعامل ایرباس آمریکا، نامهای مشترک به وزیر ترابری این کشور «پیت بودجج» (Pete Buttigieg) نوشتند و اعلام کردند که عرضهی نزدیک ۵G در ۵ ژانویه (۱۵ دی) میتواند باعث ایجاد تداخلی شود که ممکن است بر توانایی هواپیماها و عملکرد ایمن آنها اثر بگذارد. نگرانی آنها دربارهی ارتفاعسنجهای راداری است که خلبانان خطوط هوایی تجاری از آن برای فرود ایمن در شرایط دید کم استفاده میکنند. یک تحلیل ادعا میکند که تداخل ۵G میتواند صدها هزار پرواز در سال را تحت تأثیر قرار دهد و باعث تأخیر یا تغییر مسیر آنها شود. مدیران عامل این شرکتها اضافه کردند که تأثیرات اجازه دادن به ۵G برای استقرار «بسیار گسترده است و زمانی رخ میدهد که صنعت هوانوردی هنوز در حال مبارزه با شرایط ایجاد شده پس از بحران سلامت است.» پیشنهاد تازه مطرح شدهی آنها خواستار محدود کردن قدرت انتقال شبکهی ۵G در نزدیکی فرودگاهها است و از دولت بایدن میخواهد با کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای تصویب طرحی مشابه همکاری کند. گفتنی است چندی پیش ادارهی هوانوردی فدرال (FAA) پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکهی ۵G محدود کرد. در این بیانیهی مشترک آمده است: «ما با مقامات هوانوردی، رهبران دولتی، خطوط هوایی و گروههای صنعتی برای اطمینان از ایمنی عملیاتی پیوستهی هواپیماها در کل سیستم هوانوردی در سراسر جهان همکاری میکنیم.» اپراتورهای بزرگ مخابراتی مانند «ایتیاندتی» (AT&T) و «ورایزن» (Verizon) امیدوار بودند پس از دریافت مجوزهای میلیاردی در ماه فوریه، استفاده از شبکهی سلولی ۵G را بهطور رسمی در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) آغاز کنند. آنها چندین بار راهاندازی این شبکه را به تعویق انداختند و در ماه نوامبر از برنامهی خود برای استقرار ۵G در ۵ ژانویه خبر دادند.
ایجاد شده: 2/دی/1400 آخرین ویرایش: 2/دی/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز، " خشایار نیکزادفر " مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در گفتوگویی بیان کرد: «بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت اکسپو در راستای تعامل بخش خصوصی فعال در رستههای گردشگری وصنعتگران حوزه صنایعدستی ایران با افراد و شرکتهای متناظرشان در حوزههای مرتبط در سایر کشورهای جهان بهخصوص کشورهای هدف از وظایف اولویت داری است که شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بر خود واجب میداند و در دستور کار خود قرار داده است.» او تصریح کرد: «بر همین اساس مذاکراتی با مجری برگزارکننده صورت گرفت و در این راستا به توافقات نهایی رسیدهایم.» نیکزادفر با اشاره به ابلاغ جدولی به ادارات کل استانی، افزود: «جدولی برای نیازسنجی بخش خصوصی فعال در رستههای گردشگری و صنایعدستی طراحی شده که به ادارات کل استانی ابلاغ خواهد شد.» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: «ادارات کل استانی به نحو مقتضی موضوع امکان حضور فعالان حوزههای کردشگری وصنایعدستی در جلسات B۲B در محل نمایشگاه اکسپو را به اطلاع بخش خصوصی رسانده و جدول مورد نظر که شامل رسته فعالیت، نام شرکت، نام کشور هدف برای مذاکره با شرکت متناظر و زمان پیشنهادی برای برگزاری جلسه است، تکمیل و برای برنامهریزی به مجری منتخب ابلاغ خواهند کرد.» او افزود: «مجری منتخب نیز نسبت به هماهنگی با شرکتهای متناظر در کشورهای تعیینشده اقدام و نتیجه را به متقاضی اعلام خواهد کرد تا در موعد مقرر برای شرکت در جلسه در محل رویداد اکسپو حضور یابند.» نیکزادفر به اهمیت حضور بخش خصوصی در این رویداد بینالمللی تاکید کرد و گفت: «این موقعیت فرصت مناسبی برای تعامل و همکاری با بخش خصوصی کشورهای مورد هدف گردشگری و صنایعدستی است و باید از آن بهرهبرداری حداکثری شود.» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی از بخش خصوصی فعال در حوزههای گردشگری و صنایعدستی درخواست کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر به ادارات کل میراثفرهنگی استان خود مراجعه کنند.
ایجاد شده: 1/دی/1400 آخرین ویرایش: 1/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز؛ با تحویل آخرین هواپیمای ایرباس A380 ساخته شده به خطوط هوایی امارات، خط تولید این غول آسمانها به پایان راه رسید.آخرین هواپیمای «ایرباس ای۳۸۰» (Airbus A380) هم به هواپیمایی امارات بهعنوان اصلیترین مشتری آن تحویل داده شد و بدین ترتیب تولید این هواپیمای پهنپیکر متوقف شد. پایان دورهای برای این هواپیمای سوپرجامبو که زمانی بهعنوان آیندهی هوانوردی مطرح میشد تا سرانجام خطوط هوایی برای استفاده از هواپیماهای کوچکتر و مقرونبهصرفهتر آن را کنار گذاشتند. آخرین نسخه از این هواپیمای عظیم دو طبقه که شمار هواپیماهای A380 تولید شده را به ۲۵۱ میرساند، با رجیستر A6-EVS روز پنجشنبه وارد لندن شد و بهزودی در ناوگان هواپیمایی «امارات» (Emirates) فعالیت خواهد کرد. در حالی که A380 مورد علاقهی بسیاری از خلبانان و مسافران است، اما دوران آن از سال ۲۰۱۹ به پایان رسیده است، زمانی که ایرباس اعلام کرد قصد دارد تولید آن را با توجه به تقاضای ناامیدکننده برای هواپیمای پرچمدار خود متوقف کند. با این وجود، دوران این غول آسمان، بهطور کامل پایان نیافته است و آخرین A380 اکنون صدوبیستوسومین فروند از این نوع هواپیما در ناوگان امارات است. دیگر خطوط هوایی هم مانند «بریتیش ایرویز» (British Airways) و «سنگاپور ایرلاینز» (Singapore Airlines) همچنان این پرنده را در ناوگان فعال خود دارند. A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری تولید انبوه است که تا کنون ساخته شده است. ابعاد عظیم آن میتواند تا ۸۵۳ مسافر را در محیط جادار خود جای دهد و تجربهی آرام در هنگام پرواز، ازجمله دلایل محبوبیت آن بین مسافران است. با این وجود، این هواپیما هرگز آنطور که ایرباس امیدوار بود، مورد بهرهبرداری خطوط هوایی قرار نگرفت. A380 معمولا فقط در مسیرهای طولانی قابل استفاده است. همچنین نسبت به مدلهای مدرنتر و کوچکتر، کمتر دوستدار محیط زیست است. در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تأثیر همهگیری بر صنعت هوانوردی باعث شد که بیشتر ناوگان A380 جهان زمینگیر شوند. تصمیم «لوفتهانزا» (Lufthansa) برای توقف پرواز A380 خود، باعث شد تا این خط هواپیمایی ناوگان سوپرجامبو جتهای خود را برای همیشه بازنشسته کند، در همین حال «ایرفرانس» (AirFrance) هم آخرین A380 خود را بازنشسته کرد. هرچند بهنظر میرسد که خطوط هوایی محبوبیت پایدار A380 را درک میکنند و به همین دلیل به آرامی پس از کنترل همهگیری کرونا، به برنامههای پرواز برخی از شرکتهای هواپیمایی بازگردانده شده است. آنطور که «سیوا گووینداسامی» (Siva Govindasamy) رئیس امور جهانی خطوط هوایی سنگاپور هنگام اعلام برنامههای این شرکت در ماههای گذشته گفت: «برخی افراد فقط A380 را برای پرواز رزرو میکنند.» و در حالی که ایرباس دیگر سوپرجامبو نمیسازد و حتی امارات هم نخستین هواپیمای A380 خود را بازنشسته کرده است، مسافران در سالهای آینده همچنان میتوانند از تجربهی سفر با A380 لذت ببرند. پس از تحویل هواپیمای جدید به امارات در لندن، «تیم کلارک» (Tim Clark) رئیس این خط هوایی اعلام کرد که A380 ستون حیاتی برنامههای پروازی شبکهی هوایی این شرکت است و محصول شاخص امارات برای سالهای آینده باقی خواهد ماند.
ایجاد شده: 27/آذر/1400 آخرین ویرایش: 4/دی/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، آغاز موج پنجم کرونا در جهان و شیوع گونه «امیکرون»، آلمان را بر آن داشت تا برای سومین سال متوالی، برگزاری مهمترین نمایشگاه گردشگری جهان را لغو و آن را به یک رویداد مجازی محدود کند. مسؤولان نمایشگاه برلین در اطلاعیهای اعلام کردند که "نمایشگاه گردشگری ITB را همسو با آخرین تحولات تنظیم میکنند و از آنجا که تحولات پیرامون همهگیری ویروس کرونا مانع از برنامهریزی قابل اعتماد برای یک رویداد بزرگ حضوری میشود، نسخه حضوری این نمایشگاه در سال ۲۰۲۲ طبق برنامهریزی اولیه برگزار نخواهد شد و "مس برلین" با توجه به آخرین دستورالعمل همهگیری ویروس کرونا، نمیتواند به غرفهداران و شرکای خود اطمینان لازم را برای برگزاری حضوری در ماه مارس بدهد، بنابراین نسخه مجازی این نمایشگاه در یک پلتفرم آنلاین برای سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد. وضعیت کنونی پیرامون همهگیری و همچنین تشدید دوباره محدودیتهای مسافرتی و تجمعها، مس برلین را وادار به این اقدام کرد. البته امکان به تعویق انداختن ITB برلین تا تابستان بررسی شده، اما با توجه به این آنکه تابستان فصل سفر است، این تصمیم منتفی شد. مسؤولان نمایشگاه ITB برلین در اطلاعیهای مجزا ابراز امیدواری کردهاند هشتم مارس سال ۲۰۲۳ این نمایشگاه به صورت حضوری برگزار شود. نمایشگاه گردشگری آلمان که به عنوان بورس گردشگری جهان شناخته میشود، از سال ۲۰۲۰ به صورت حضوری برگزار نشده است و فقط نسخه مجازی آن برای چند روز محدود در سال ۲۰۲۱ برگزار شد. تا پیش از این، حدود ۱۸۰ کشور از جمله ایران در این نمایشگاه حضور پیوسته داشتهاند. این نمایشگاه از سال ۱۹۶۶ تا سال ۲۰۱۹ میلادی پیوسته برگزار شده است. یکی از اعضای مرکز نمایشگاهی برلین، تعطیلی این مرکز و نمایشگاه گردشگری ITB را در نیم قرن سابقه، اقدامی بیسابقه دانسته بود.
ایجاد شده: 26/آذر/1400 آخرین ویرایش: 26/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، نمایندگان ۱۳۱ کشور عضو سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، از جمله ۵۹ وزیر و معاون وزیر گردشگری، در پایتخت اسپانیا، مادرید در این نشست شرکت کردند. در کنار مشارکت وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا، ریس ماروتو، حمایت سیاسی دولت این کشور از سازمان جهانی گردشگری با حضور پدرو سانچز، نخستوزیر، و خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه این کشور، مورد تاکید قرار گرفت. در آستانه مجمع عمومی، پادشاه اسپانیا، فیلیپه ششم، ارتباط اقتصادی-اجتماعی گردشگری را به رسمیت شناخت و از نقش UNWTO در این زمین قدردانی کرد. دسترسی و شناخت بیسابقه سازمان جهانی گردشگری دستاوردهای خود را در دو سال گذشته پس از آخرین مجمع عمومی ارائه کرد که مهمترین آنها هدایت گردشگری در بزرگترین بحران در تاریخ این بخش بود. اعضای حاضر در جلسه برنامه کار دوسالانه آینده را مطرح کردند و ۷۷٪ اعضا به نفع دبیرکل برای دومین دوره (۲۰۲۲-۲۰۲۵) رای دادند. دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، و همچنین رهبران آژانسهای کلیدی سازمان ملل متحد, UNCTAD ICAO، و WHOدر طول دوران همهگیری با آنها همکاری کردهاند. قدرت جوانان و بخش خصوصی مجمع عمومی کشورهای عضو و اعضای وابسته را حول یک دیدگاه مشترک برای آینده گردشگری و خود UNWTO متحد کرد. اعضا یک قانون بینالمللی مهم برای حمایت از گردشگران را تأیید کردند، که مسئولیتهای هر بخش را در کمک به گردشگران در شرایط بحرانی و در نتیجه کمک به بازگرداندن اعتماد به سفرهای بینالمللی را روشن میکند. آینده پایدار و فراگیر به غیر از جلسات عمومی برای اعضا، مجمع عمومی همچنین شاهد بود که UNWTO وزرای گردشگری و نمایندگان سازمانهای بینالمللی و بخش خصوصی را برای یک نشست موضوعی ویژه با عنوان «ساختن برای آینده: نوآوری، آموزش و توسعه روستایی» گرد هم آورد. در این نشست جهانی، برندگان مسابقه جهانی گردشگری روستایی UNWTO اعلام شدند، که اولین فهرست برای اعلام بهترین دهکدههای گردشگری توسط UNWTO بود، که با شناخت قدرت ایدههای جدید برای ایجاد فرصتهایی خارج از شهرهای بزرگ و مقاصدی که در حال حاضر پیشرو در مهار این روستاها هستند. قدرت گردشگری به عنوان محرک بهبود و توسعه پایدار در همان زمان، از بهترین استعدادهای جوان نیز با برندگان لیگ دانشجویان UNWTO که ایدههای خود را در کنار رهبران مستقر بخش به اشتراک گذاشتند، تجلیل شد. همچنین بر نقش اعضای وابسته UNWTO در عملیاتی کردن برنامهها تاکید شد. اعضای جدید وابسته مورد استقبال قرار گرفتند و نمونههایی از مشارکتهای دولتی و خصوصی مؤثر برای کمک به گردشگری برای سازگاری با چالشهای ناشی از همهگیری مشخص شد. اعضا به برگزاری بیست و پنجمین اجلاس مجمع عمومی در سال ۲۰۲۳ در سمرقند ازبکستان رأی دادند. پیش از آن، همانطور که اعضا نیز تایید کردند، بالی در اندونزی میزبان روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۲ خواهد بود که با موضوع «بازاندیشی در گردشگری» برگزار میشود، عربستان سعودی نیز میزبان روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۳ با موضوع «گردشگری برای سرمایهگذاری سبز» خواهد بود.
ایجاد شده: 23/آذر/1400 آخرین ویرایش: 23/آذر/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا، " سید عزتالله ضرغامی " وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی امروز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در محل سالن همایشهای موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: «پژوهش زینتی و تشریفاتی نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در هر حوزهای اگر مدیریت مبتنی بر پژوهش نباشد آن سازمان موفق نیست.» او افزود: «پژوهش باید به عنوان سرمایه ارزشمند در خدمت تصمیمات مدیریتی قرار گیرد، فرق پژوهشگران با سایر بخشهای یک دستگاه این است که برای کارهای معطل مانده راه نشان دهد و چنانچه مدیری اطلاع ندارد، او را آگاه کند و آسیبهای سازمانی را رفع کند.» مهندس ضرغامی اضافه کرد: «پژوهشگر باید شجاع باشد و چنانچه شجاع نباشد و جرات ابراز مسائل و روشها را نداشته باشد به مشکل برخواهیم خورد.» او با یادآوری برخی از سخنرانیهای خود در مناسبتهای مختلف یادآورشد: «اعتقاد دارم باید در برابر اصحاب قدرت با شجاعت ایستاد و صراحتا اعلام نظر کرد. متاسفانه گروهی هستند که در برخی مواقع فشار میآورند و اگر پژوهشگر نتواند در برابر این فشارها ایستادگی کند، کارآمد نیست.» مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: «اگر اندیشمندان و پژوهشگران در داخل وزارتخانه مسئلهیابی را به درستی ندانند به مشکل خواهیم خورد.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: «اعتبارات ما اندک است اما نباید تسلیم شویم. پژوهشگر ما در این میان میتواند راهکار ارائه دهد و به ما بگوید چکار باید بکنیم. ارائه این راهکارها البته با پژوهش میدانی به نتیجه میرسد.» وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اضافه کرد: «نظام مسئلهیابی در پژوهشگاه باید ایجاد شود و پژوهشگران بدون توجه به جیغهای بنفش، برای مسائل این حوزه راهکارهای علمی ارائه بدهند. به عنوان مثال یکی از مسائل که نیاز به توجه جدی دارد مرزبندی صحیح بین بافت فرسوده و بافت تاریخی است که پژوهشگاه باید در این باره به ما کمک کند.» مهندس ضرغامی در ادامه به حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: «این حوزه بسیار وسیع است و تمام بخشهای این حوزه نیازمند یک پژوهش گسترده است. قرار است با کشوری مثل چین یک جهش همکاری در حوزه گردشگری داشته باشیم که این موضوع به طور حتم نیازمند همکاری با پژوهشگاه است.» او گفت: «اعتقاد من این است که راه حل نجات کشور در حوزههای مختلف و حتی موضوعاتی مثل صدور انقلاب، توجه به ماموریتهای وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی است.» در این مراسم که تعدادی از مدیران وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و جمعی از پژوهشگران نیز حضور داشتند، از مهمترین فعالیتها و دستاوردهای پژوهشی در قالب کتاب و نشریات رونمایی شد.
ایجاد شده: 20/آذر/1400 آخرین ویرایش: 20/آذر/1400 اخبار داخلی