به گزارش هتل نیوز، " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران گفت ؛ حضور جامعه به عنوان تشكل ملی صنعت هتلداری در نمايشگاه گردشگری و صنايع وابسته، تجربه بسيار خوبيی بود و از آن رضايت داريم. پاويون جامعه حرفهای هتلداران ايران از سوی روسای جوامع استانی مورد استقبال بسيار خوبی قرار گرفت. وی گفت ؛ متاسفانه افزايش بیرويه حاملهای انرژی و خصوصا گاز كه تا شش برابر افزايش پيدا كرده، هزينههای هتلداران را به شدت بالا برده است. اگر وضعيت به همين صورت ادامه پيدا كند و دولت در راستای كاهش هزينهها و به طور مشخص هزينه حاملهای انرژی و خصوصا گاز كمكی نكند، مجبور هستيم دوباره در مورد نرخ تجديد نظر كنيم. رئیس جامعه حرفه ای هتلداران در پایان تاکید کرد ؛ متاسفانه بسیاری از هتلها به دليل روند صعودی و عجيب هزينهها و از جمله هزينه حاملهای انرژی به سمت تعطيلی و تغيير كاربری رفتهاند.
ایجاد شده: 12/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 12/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هلتل نیوز، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت ؛ برای اولین بار با پیگیریهای وزارت گردشگری از چند هفته گذشته بر اساس تبصره ۱۸ قرار شد تا برای بازسازی هتلها وام ارائه شود. هتلها میتوانند از طریق اداره کل گردشگری استان خود برای دریافت این وام اقدامات لازم را انجام دهند. وی تاکید کرد که درصد بهره این تسهیلات نسبت به سایر وامها کمتر است. رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران افزود ؛ هیچگونه برنامه ای برای افزایش قیمت هتلها در سال ۱۴۰۱ و ایام نوروز نداریم. وی ضمن گلایه از افزایش بیرویه قیمت گاز و آب گفت ؛ قیمت گاز ۴ برابر شده و این امر باعث شده تعدادی از هتلها به زودی تعطیل شوند. نوع نگاه شرگت گاز تخصصی نیست و مراکز اقامتی را با منزل مسکونی در یک سطح می دانند.
ایجاد شده: 7/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 7/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " سید حامد عاملی " استاندار اردبیل گفت ؛ برای اجرای طرحهای گردشگری از جمله هتل پنج ستاره، هتل کلینیک، اجرای کمپهای پذیرایی از مسافران و ارتقای هتلهای موجود آماده همکاری و هماهنگی با شرکت توسعه گردشگری هستیم. وی افزود ؛ آغاز عملیات اجرایی در فصل کاری پروژههای گردشگری ضروری است. عاملی تاکید کرد ؛ استفاده از ظرفیتهای گردشگری استان برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی با همکاری سرمایه گذاران، گامی جهت استفاده بهینه از این منابع در راستای افزایش مسافر است.
ایجاد شده: 7/بهمن/1400 آخرین ویرایش: 7/بهمن/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفت: ما حمایت نمیخواهیم ای کاش اجازه دهند که صنعت هتلداری و گردشگری راه خودش رو برود، متأسفانه 80 درصد هتلها پروانه بهرهبرداری را که حق مسلمشان است نمیتوانند دریافت کنند جه برسد به حداقل سوبسیدها! نمی دانم چقدر باید فریاد بزنیم؟ اگر واقعا نمیخواهید این صنعت پا بگیرد خیلی راحت تغییر کاربریها را بدهید. وی افزود: چقدر باید دوندگی کنیم؟ واقعا همکاران سراسر کشور مستاصل شده اند، من یک نفر از همکاران را ندیدم که در ۲۲۰۰ هتل و ۴۰۰۰ هزار هتل آپارتمان از شغل خودش رضایت داشته باشد، ما در ابتدایی ترین موضوعات ماندهایم و اخیراً هم که تیر خلاص را با افزایش تعرفه حاملهای انرژی زدند. با استناد به چه چیزی؟ اگر مصوبه مجلس بوده چرا ما خبر نداریم؟ اقای سیادتان در هتل خودش ۱۲۰ پرسنل دارد، یعنی ۱۲۰ خانوار! در مجموعه آقای حمزه زاده نزدیک هزار نفر نان می برند آن وقت ما در ابتدایی ترین موضوعات مانده ایم. اسکندریون با اشاره به اینکه ما یک برنامه مدون برای گردشگری کشور نداریم، گفت: دلیل این امر باور نداشتن صنعت گردشگری است، چرا که اگر این صنعت را باور داشتیم مثل سازمان تامین اجتماعی برایش برنامه می نوشتیم. یکی از ستونهایی که می تواند مشکلات را پیگیری و حل کند رسانه است و ما امید داریم رسانه فریاد ما را به گوش مسئولان برساند.
ایجاد شده: 27/دی/1400 آخرین ویرایش: 27/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " حسن سیادتان " عضو هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه راهاندازی چنین سامانههایی باید با هدف تسریع در انجام کارها صورت گیرد، گفت: پیش از این پروانههای بهرهبرداری از ادارات کل و طی دو هفته صادر میشد اما حالا با راهاندازی این سامانه، دریافت این پروانهها ماهها طول میکشد، ما با معاون گردشگری هم در این زمینه صحبت کردهایم و تأکید داشتیم به روز رسانی باید به نحوی صورت گیرد که به نفع همه باشد. سیادتان با بیان اینکه دولت باید مشوق بخش خصوصی در ساخت هتل باشد، افزود: با این وضعیت خیلیها متقاضی تغییر کاربری هستند، یعنی ما اگر نتوانیم مشوق سرمایهگذار جدید باشیم همین تعداد هتلی هم که داریم از دست میدهیم، تغییر کاربری علیرغم سختیهایی که دارد قابل انجام است. وی تنها را مطالبات هتلداران را مجلس دانست و گفت: ما یک قانون داریم و یک مجلس شورای اسلامی، همه در سالهای گذشته وعدههایی شنیدیم که هیچکدام عملیاتی نشد، تنها راه ما برای پیگیری مطالبات باید مجلس باشد تا ادارات و وزارتخانهها از مصوبات آنها تبعیت کنند، در رابطه با حاملهای انرژی هم باید از طریق مجلس موضوع را پیگیری کنیم تا بخش عمدهای از مشکلاتمان برطرف شود. مالیات 99 در شرایطی به ما تحمیل شد که در اوج کرونا راه ها بسته بود و پروازها لغو شده بود و عملاً سفری صورت نگرفت که مسافری به هتلها بیاید. ما از نمایندگان مجلس تقاضا داریم به ما کمک کنند تا با مصوباتی که قابلیت اجرا دارد این مشکلات را برطرف کنند.
ایجاد شده: 27/دی/1400 آخرین ویرایش: 27/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " جعفر بذری " بازرس جامعه حرفه ای هتلداران سیاستهای اجرای هدفمندی یارانهها را به ضرر صنعت گردشگری دانست و گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانهها تنها صنعتی که مستثنی بود و نتوانست کمکی از این قانون بگیرد، صنعت گردشگری بود، حتی سایر سیاستهای اجرای هدفمندی هم به ضرر گردشگری بود، قیمت حاملهای انرژی بالا رفت و افزایش قیمت بنزین بر گردشگری اثر منفی گذاشت، بنابراین ما فقط اسم صنعت را یدک کشیدهایم. وی دولت را رقیب بخش خصوصی دانست و گفت: شما کدام شهر را سراغ دارید که دولت در آن مهمانسرا نداشته باشد؟ بذری موضوع حاملهای انرژی را مسأله ای مهم عنوان کرد و افزود: هتل ما در یک استان سردسیر واقع شده و دقیقاً از نیمههای اردیبهشت به بعد باید در شهری مثل سرعین اردبیل تأسیسات را روشن کنیم امسال هم همینطور بود اما از هفته پیش به طور مرتب گاز و برق هتلها را قطع میکنند. ما انتظار داشتیم با تبدیل سازمان گردشگری به وزارتخانه از حداقل حمایتها برخوردار شویم اما متأسفانه وزیر هیچ جلسهای برگزار نکرد. بازرس کشوری جامعه هتلداران ایران در خصوص سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری (جانا) و تأثیر آن بر فرآیندهای اداری در حوزه گردشگری گفت: این سامانه نه تنها کمکی نکرد بلکه سد راهی برای تمدید پروانه بهره برداری هتلها شد.
ایجاد شده: 27/دی/1400 آخرین ویرایش: 27/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: از اسفندماه سال ۹۸ تا پایان آذر ماه سال جاری بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان ضرر مالی گریبان صنعت هتلداری در ایران را گرفت. وی افزود: در کشورهای مختلف، دولتها کمک های مختلفی به فعالان گردشگری و هتلداری داشتند، در کشور ما هم در دولت قبل دو بسته حمایتی به عنوان تسهیلات کرونایی ابلاغ شد اما نه تنها اجرا نشد بلکه در عمل ضد حمایت بود. حمزه زاده تصریح کرد: امهال مالیاتی یکی دیگر از موضوعاتی بود که مطرح شد اما وقتی دوستان برای مفاصا حساب به سازمان امور مالیاتی مراجعه کردند با ۱۰ درصد جریمه مواجه شدند، در واقع کسی به دنبال اجرای قانون نبود و متأسفانه در این میان حق ما تضییع شد. رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه وزارت نیرو در بحث حاملهای انرژی بدترین و بی رحمانهترین برخورد را با فعالان گردشگری و هتلداری کشور داشت، افزود: متأسفانه بسیاری از هتلها به دلیل تأخیر ۵ یا ۱۰ روزه در پرداخت قبض، جریمه و حتی برخی پلمب شدند. وی در ادامه گفت: هیچ کس از تسهیلات کرونایی استقبال نکرد چون حقوقی که یک هتلدار طی یک سال پرداخت میکرد بیشتر از تسهیلات ۱۶ میلیونی بود، به همین جهت شاهد بودیم بخشی از کارکنان با تجربه و متخصص در صنعت هتلداری تعدیل شدند و تعدادی از هتلداران با هزاران زحمت و با قرض و فروش ملک هتل خود را حفظ کردند. در دوران اصلی کرونا ضریب اشغال هتلها زیر 5 درصد بود و این برای هتل بزرگترین ضرر محسوب میشود، در واقع تا ۴۰ درصد ضریب اشغال ضرر است و از بالای ۴۰ درصد تازه هتل به حاشیه سود میرسد، خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت کلیه کارکنان هتلها واکسینه شدند و اگر هر کارمندی به هر دلیلی از زدن واکسن امتناع میکرد با او قطع همکاری میشد، رفته رفته با کاهش آمار کرونا وضعیت سفر در کشور بهتر و با رعایت پروتکلهای بهداشتی پای مسافران به هتلها باز شد. حمزه زاده در خصوص طرح مشکلات با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما انتظار داشتیم که در دولت فعلی به داد افرادی که در شرایط کرونا متضرر شدند برسند و با شروع فعالیت دولت جدید، مشکلات ما حل شود اما در حال حاضر که چند ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم میگذرد هیچ اتفاقی نیفتاده، ما تمامی مشکلات را به آقای ضرغامی ابلاغ کردیم. صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی است و ۱۵ سازمان در این مسیر با ما همراه هستند اما متأسفانه تا این لحظه یک قدم مثبت در راستای حل مشکلات برداشته نشده است، ما وضعیت دولت را درک میکنیم و مثل سایر کشورها انتظار کمک بلاعوض نداریم اما انتظار داریم تا یک سری کارها که منجر به کاهش بخشی از مشکلات میشود را انجام دهند. وی ادامه داد: برای مثال نگاه دولت به مسائل حوزه گردشگری و هتلداری باید تخصصی باشد، در حوزه حاملهای انرژی سیاست دولت افزایش تعرفههاست اما باید بدانند که هتل با منزل مسکونی تفاوت ۱۰۰ درصدی دارد. در یک هتل ۵ ستاره چه مسافر بیاد چه نیاد تمام برق ها باید روشن بماند، سیستم گرمایش و سرماش باید روشن باشد، ما نمیتوانیم به مسافر بگوییم در مصرف آب صرفهجویی کند، لذا نگاه دولت در بحث حاملهای انرژی باید تخصصی و متناسب با موضوع باشد، اما متاسفانه به هیچ وجه این موضوع رعایت نمیشود و همین عدم نگاه تخصصی وزارت نیرو در بحث حامل های انرژی مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرده است. رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه به صورت میانگین در چند ماه گذشته تنها در حوزه آب تعرفه ۴ برابر شده است، گفت: چند ماه پیش تعرفه برق هم چند برابر شد و با این اوصاف و هتلداران هرچه در میآوردند باید یک مبلغی هم از جیب هزینه کنند تا پاسخگوی تعرفه حاملهای انرژی باشد. وی افزود: من معتقدم گردشگری ما در میان مدت و بلند مدت فاقد هرگونه استراتژی است و ما برنامه جامع ملی برای کشور در حوزه گردشگری نداریم، ضمن اینکه عمده قوانین، آیین نامهها و بخشنامهها به نحوی تدوین شده که نگاه دولتی دارد و منافع دولتی بر منافع فعالان بخش خصوصی ترجیح داده شده است. حمزه زاده تأکید کرد: تا زمانی که این نگاهها به سمت تقویت بخش خصوصی تغییر جهت ندهد، مشکلات ما نه تنها حل نمیشود بلکه بیشتر هم خواهد شد.
ایجاد شده: 27/دی/1400 آخرین ویرایش: 27/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲، بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار میشود. این نخستین جام جهانی است که در منطقه غرب آسیا برگزار میشود و صعود تیم ملی ایران هم به جام جهانی با توجه به وضعیت فعلی تیم ملی در مسابقات انتخابی قطعی است. آنچه در جام جهانی ۲۰۲۲ صعود تیم ملی کشورمان به این مسابقات را برای فوتبالدوستان جذابتر میکند این است که با توجه به فاصله کم ایران تا محل برگزاری جام جهانی امکان تماشای مسابقات نیز بیش از دورههای قبل وجود دارد و این موضوع بسیار شگفتانگیز میتواند موجب توسعه اقتصادی صنعت گردشگری کشور نیز شود. البته اگر برنامهریزی شده عمل کنیم. یکی از گزینههای موجود جزیره کیش است که میتواند به هاب ترانسفر و جذب گردشگران این رویداد مهم ورزشی برای کشورمان مبدل شود. مسافت بین جزیره کیش تا دوحه قطر ۲۷۵ کیلومتر است؛ یعنی با پرواز هوایی این مسیر کمتر از یک ساعت و با کشتی حدود دو ساعت زمان میبرد و ضمن اینکه فوتبالدوستان و گردشگران ایرانی میتوانند برای نخستینبار تجربه رفتن در محل بازیهای جام جهانی را پیدا کنند و تماشای مسابقات جام جهانی برای بسیاری از ایرانیان با توجه به این موقعیت زمانی و مکانی میتواند خاطره زیبایی را برای آنها تداعی کند. باید توجه داشته باشیم جام جهانی محدود به استادیومهای مسابقات نیست و بسیاری برنامههای متنوع در حاشیه مسابقات برگزار میشود که علاقهمندان زیادی به خود جذب میکند و میتوان با برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی و ورزشی در منطقه آزاد کیش با توجه به مزیتهای سفری که دارا است نسبت به جذب گردشگران اقدام کرد. در حالیکه کمتر از یک سال به برگزاری جام جهانی قطر باقی مانده، ایران با توجه به روابط خوب سیاسی و اقتصادی با قطر، میتواند زیرساختهای آن را مهیا کند و جزیره کیش با همیاری مسوولان منطقه آزاد کیش و حضور فعالان صنعت گردشگری کشور به مرکز تبادل گردشگر میان ایران و قطر تبدیل شود. راهاندازی مسیر پروازی بین کیش و دوحه با توجه به بینالمللی بودن فرودگاه شهر کیش و همچنین راهاندازی مسیر دریایی بین کیش و قطر کار دشواری نیست. ایران با توجه به داشتن بنادر که ظرفیت پهلو گرفتن کشتیهای مسافربری را دارند همچنین کشتیهای خوب برای جابهجایی مسافر، کار دشوار و هزینهبر زیادی پیش رو ندارد. اگر با برنامهریزی صحیح عمل کنیم و نگاه منطقی و به دور از رویاپردازی داشته باشیم میتوانیم حداکثر استفاده را از فرصت پیش رو داشته باشیم و علاوه بر ترانسفر فوتبالدوستان و گردشگران ایرانی برای ترانسفر گردشگران از کشورهای همسایه نیز اقدام کنیم. گردشگران ایرانی و خارجی میتوانند به کیش بیایند و پس از اقامت در این جزیره با کشتی یا هواپیما به قطر بروند و بازیهای جام جهانی را تماشا کنند و به دلیل نزدیکی کیش به قطر، لازم نیست مسافران در هتلهای قطر اقامت و هزینه ارزی پرداخت کنند؛ علاقهمندان میتوانند صبح به قطر بروند و بعد از تماشای بازی به کشور برگردند و منطقه آزاد کیش را با ایجاد حال و هوای فرهنگی-ورزشی خاص پذیرای گردشگران ایرانی خارجی کرد که در مسیر کیش-قطر و برعکس ترانسفر میشوند و ضمن تماشای این مسابقات و سفر کوتاه به قطر در جزیره کیش اقامت دارند.
ایجاد شده: 22/دی/1400 آخرین ویرایش: 22/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " پرهام جانفشان " مدیرکل میراثفرهنگی،گردشگری و صنایعدستی استان تهران روز جمعه ۱۷ درماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: «مشاوره و ترغیب سرمایهگذاران بخش خصوصی برای ساخت تاسیسات گردشگری یکی از اهداف و برنامههای استان در نمایشگاه بین المللی گردشگری است.» مدیرکل میراثفرهنگی،گردشگری و صنایعدستی استان تهران عنوان کرد: «توزیع بسته فرصتهای سرمایه گذاری با مشاوره و راهنمایی کارشناسان معاونت سرمایهگذاری استان انجام میشود.» او افزود: «توجه اصلی در این بستهها معرفی دهها فرصت سرمایهگذاری برای جذب بخش خصوصی در ساخت هتل، بوتیک هتل، اقامتگاههای سنتی در بافت تاریخی تهران و مجتمعهای گردشگری است.» جانفشان تاکید کرد: «هدف اصلی تهیه بسته فرصتهای سرمایهگذاری در نمایشگاه گردشگری را بازدهی مناسب در جذب سرمایهگذاران عنوان کرد.»
ایجاد شده: 18/دی/1400 آخرین ویرایش: 18/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و بر اساس تصویر مکاتبه معاون گردشگری تهران با معاونت نظارت بر اماکن عمومی پاوافاتب، هتل ویستریا تهران به دلیل مشکلات در نحوه بهره برداری از تاریخ ۲۳ دی ماه پلمپ خواهد شد. عدم رعایت مفاد آئین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری و نظارت بر فعالیت آنها از جمله مواردی است که علت این پلمپ از سوی معاون گردشگری استان تهران اعلام شده است. در این بین روابط عمومی هتل ویستریا تهران در پیامی، پلمپ هتل را در تاریخ مذکور را تکذیب کرد. به گفته این مقام مسئول هتل، پیج اینستاگرام این هتل هک شده و مکاتبه ارسال شده در آن جعلی می باشد. اما " محمد علی فرخ مهر " رئیس جامعه هتل ها ،هتلآپارتمان و پانسیون استان تهران در پیامی کوتاه که در اختیار تحریریه هتل نیوز قرار گرفته است در این خصوص جوابیه صادر کرد ؛ " تاکیداً بعرضمی رساند این تشکل چه تحتعنوان اتحادیه و اکنون تحت عنوان جامعه باشصت و اندی سال سابقه، همواره دراجرای دقیق قوانین و مقررات و نیز صیانت از واحدهای تحت پوشش تلاش وافر نموده و خواهد نمود. موضوع هتل ویستریا در اجرای دقیق قوانین و بنا به اختلاف مالکین که منجر به عدمصدور پروانه بهرهبرداری گردیده است، درکمیسیوندرجه بندیاداره کل میراثفرهنگی گردشگری وصنایعدستی استان تهران مطرح و اخطار پلمپ صادر شد. مقرر گردید پس از راي دادگاه و یا رفع اختلاف و توافق مالکین، رفع اخطار پلمپ از هتل مذکور در دستور کار قرارگیرد. بدیهی است هتل ویستریا درحال حاضر کماکان درحال فعالیت می باشد. ضمنا چنانچه این موضوع توسط یکی از طرفین اختلاف در فضای مجازی رسانهایگردیده، اقدامی نامعقول و غیر حرفهای محسوب می گردد. "
ایجاد شده: 16/دی/1400 آخرین ویرایش: 16/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، همزمان با کاهش ارزش پول ملی ترکیه و به تبع افت قیمت لیر در بازار ارز کشور، تعداد سفرهای توریستی گردشگران ایرانی به شهرهای تفریحی استانبول، وان و آنتالیا طی یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به اذعان بسیار از کارشناسان کاهش شیوع ویروس کرونا در دو کشور ایران و ترکیه نیز عللی دیگر در افزایش سفرهای توریستی از مبدا ایران به مقصد ترکیه محسوب میشود. بر اساس آخرین گزارشهای ارائه شده از سوی «مهمت نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری کشور ترکیه، تعداد توریستهایی بازدید کننده از شهرهای تفریحی این کشور در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۲۰۲۰ قریب به ۱۱۱.۵ درصد افزایش یافته است. در میان توریستهای خارجی، ایران با ۱۳۶ هزار و ۹۵۰ نفر گردشگر پس از کشورهای روسیه، بلغارستان و آلمان در جایگاه چهار و بالاتر از کشور عراق قرار دارد؛ درحال حاضر سفر گردشگران ایرانی به ترکیه به دو شکلهای سفرهای انفرادی و گروهی انجام(تور) انجام میشود شده است. در این میان شهر استانبول، با ۵۷ درصد و پس از آن، شهرهای تفریحی آنتالیا و ادرنه واقع در سواحل اقیانوس مدیترانه از یک سوی و شهر بازرگانی وان در شرق ترکیه، از جمله مهمترین شهرهای توریست خیز این کشور محسوب میشوند که هر سال به دلیل همسایگی ایران و ترکیه پذیرای گردشگران ایرانی بسیار زیادی هستند. همان گونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، همزمان با کاهش ارزش پولی ملی ترکیه به دلیل سیاستهای غلط اقتصادی اردوغان رئیس جمهوری این کشورطی یک ماه اخیر و کاهش مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا ; باعث افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه و در نتیجه بی توجهی به جاذبههای گردشگری کشور شده است. افزایش ورود گردشگر خارجی به ترکیه به حدی رسیده بود که حتی در آن مقطع زمانی، باعث بروز واکنشهای قابل تاملی از سوی رسانههایی همچون گاردین و ایندیپندنت شد چرا که کاهش ارزش لیر در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ تبدیل به انگیزهی اصلی برای سفر گردشگران به این کشور قلمداد میشد. اکنون و پس از گذشت ۲۰ سال یعنی همزمان با پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی این سناریو در ساختار اقتصاد و صنعت گردشگری ترکیه برای باری دیگر در حال تکرار شدن است؛ در بوحبه بحران اقتصادی ترکیه، دولتمردان آنکارا شاهد ورود غیر قابل منتظرهای از گردشگران خارجی به شهرهای توریستی خود بودند که میتوانند از آن به عنوان یک فرصت یاد کنند؛ در این میان شهر تجاری_ بازرگانی وان به دلیل پایین بودن هزینههای سفر به نسبت شهرهای استانبول و آنتالیا، تبدیل به یک شهر تفریحی ایدهآل برای توریستهای ایرانی شد. با توجه به این امر گزارشهایی نیز پیرامون هجوم گردشگران ایرانی به شهر وان ارائه شده است که همزمان با وقوع این امر هتلهای شهر وان حتی یک اتاق خالی هم برای اجاره به دیگر گردشگران خارجی نداشتند. شهر وان به مانند آنتالیا و استانبول جاذبه گردشگری ندارد بلکه هدف عمده ایرانیان برای سفر به شهر وان عمدتا برای خرید اجناس ترک با قیمتی ارزان و به صرفه است.طبیعی است که با کاهش ارزش لیر، تعداد مسافران ایرانی به این شهر نیز افزایش پیدا کند. درحال حاضر خروج ۱۷ هزار ایرانی برای حضور در «جمعه سیاه ترکیه» از طریق مرزهای زمینی مشترک میان دو کشور، آخرین خبر شوکه کنندهای بود که چند هفته پیش بسیاری از مخاطبان را شگفت زده کرد؛ اکنون و با توجه به تشدید سفرهای توریستی به ترکیه پیش بینی میشود که ورود اقلامی همچون لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دیگر کالاهای مصرفی با حجم کوچک، با استفاده از قاچاق چمدانی از سوی کشور ترکیه تشدید شود و در نهایت این اجناس قاچاق به راحتی روانه بازار ایران شوند.
ایجاد شده: 14/دی/1400 آخرین ویرایش: 14/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا با اعلام این خبر گفت: «معافیت تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی که در جذب گردشگران ورودی فعالیت دارند از قانون مالیات بر ارزش افزوده، جزو مطالبات بجای بخش گردشگری بوده است.» شالبافیان به بند ۱۵ قسمت «ب» ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: «در این بند به صراحت اشاره شده است که خدمات اقامتی هتلهای ۳ ستاره و پایینتر، همچنین مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مشمول این معافیت میشوند.» در ادامه معاون گردشگری کشور با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزشافزوده بیان کرد: «بر اساس این تبصره خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و یا شعب شرکتهای خارجی مقیم ایران) ارائه میشود و محل مصرف خدمات و یا مقصد خدمات داخل باشد یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور بشود صادرات محسوب میشود. لذا از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهادههای آنها مسترد میشود.» او افزود: «بر همین اساس درآمد حاصل از جذب گردشگران ورودی به کشور صادرات تلقی شده و این معافیت مشمول آنها میشود. این موضوع یکی از چالشهایی بود که از سالهای گذشته به علت تفاسیر گوناگون، فعالان این حوزه را با چالش روبهرو کرده بود که با تصویب و اجرایی شدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مرتفع میشود.» شالبافیان در پایان بر هماهنگی با دستگاههای ذیربط تاکید کرد و گفت: «برای تسهیل در اجرای این فرایند، نیاز به هماهنگی با سازمان امور مالیاتی است که بر اساس تصمیمات متخذه ضمن برگزاری نشستهای مشترک، مسیر بهرهمندی فعالان هموار شود.»
ایجاد شده: 13/دی/1400 آخرین ویرایش: 13/دی/1400 اخبار داخلی