به گزارش هتل نیوز ، " مهران فاطمی " استاندار یزد در حاشیه آیین افتتاح مجموعه پلیس توریسم، از حوزه گردشگری به عنوان یکی اولویت های اساسی استان یادکرد و گفت: مهمترین اقدام در حال انجام در این حوزه، راه اندازی شورای ویژه توسعه گردشگری استان است که در راس اولویت های استان، این مهم پیگیری می شود. وی با اشاره به نشست اخیر با فعالین گردشگری و موضوع امنیت بافت تاریخی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های آنها، اظهارداشت: پیرو این مسئله با فرمانده انتظامی استان مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد مجموعه پلیس توریسم گردشگری احیا و موقتا به صورت کانکسی راه اندازی شود. استاندار یزد خاطرنشان کرد: در ماه های آینده محل استقرار دائمی پلیس بافت تاریخی راه اندازی می شود تا شاهد محیط امن، آرام و در شان شهر میراث جهانی باشیم.
ایجاد شده: 24/مهر/1400 آخرین ویرایش: 24/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز؛ " کامیار اسکندریون " دبیر جامعه حرفهای هتلداران ایران، گفت: یکی از اقدامات غیرقانونی و نابجا در مجموعه معاونت گردشگری در دولت قبل، شرایط دشواری بود که در سامانه جانا برای صدور پروانه بهرهبرداری هتل در نظر گرفته شده بود. شما میدانید که من با آقای دکتر تیموری، ارتباط خوب، حسنه و دوستانهای داشتم اما این، مانع طرح انتقاد از ایشان نیست. در نقد عملکرد یک مدیریت باید صراحت داشت. در آن دوره برای صدور پروانه بهرهبرداری شرایط را خیلی پیچیده کردند. از مسائلی نظیر عدم سوءپیشینه گرفته تا موارد دیگری که مشکلات بروکراتیک برای متقاضیان پروانه بهرهبرداری به وجود میآورد. اعمال چنین شرایطی شاید برای تایید یک مدیر لازم باشد که هست؛ اما برای سرمایهگذار و بهرهبردار شرایط فرق میکند. در همهجای دنیا شرایط را برای سرمایهگذاری آسان میکنند اما در کشور ما انگار برعکس است و هر چه بازدارنده داریم میخواهیم پیش پای سرمایهگذار بگذاریم و منصرفش کنیم. او در ادامه افزود: از همه مهمتر مفاصا حساب داراییست که گفته شده متقاضیان پروانه بهرهبرداری ابتدا باید تکلیفشان را در این بخش روشن کنند. شما میدانید که مودی یعنی بدهکار مالیاتی که باید بدهی خود را ادا کند. متقاضی پروانه بهرهبرداری ممکن است شغل های مختلفی داشته باشد؛ سوال این است که زمینه های شغلی دیگر او چه ارتباطی به مسئله بهرهبرداری از هتل دارد که برای صدور پروانه بهرهبرداری، مجموعه فعالیتهای اقتصادی او را دخیل میکنند؟ دبیر جامعه حرفهای هتلداران ایران همچنین توضیح داد: مفاصا حساب دارایی ممکن است برای یک موسسه مالیاتی دو سه سال طول بکشد؛ در هیچ جای دنیا پروانه بهرهبرداری ارتباطی به موسسه مالیاتی پیدا نمیکند و در نظر گرفتن چنین شرایطی جز دشوار کردن کار و در نهایت منصرف کردن متقاضیان نتیجه دیگری در بر ندارد. تصمیم معاونت گردشگری سابق و در نظر گرفتن چنین شرایطی، انگار به دنبال این هدف صورت گرفته بود که میخواستند برای کسی پروانه بهرهبرداری از هتل صادر نشود؛ در حالی که برای سایر تاسیسات و از جمله اقامتگاههای غیرقانونی مانند خانههای مسافر و... چنان شرایط آسانی در نظر گرفته شد که تنها با تسلیم تقاضا، هزینهای ناچیز و مدارکی جزئی برایشان پروانه صادر میشد! و هتلها علیرغم سابقه فعالیتی که دارند و با وجود حجم غیرقابلمقایسه سرمایهگذاری آنها نسبت به اقامتگاههای غیرقانونی، برای دریافت صدور پروانه بهرهبرداری دچار مشکلاتی هستند که حتی گاهی غیرقابلحل میشود. او در بیان خواسته خود از معاونت جدید گردشگری کشور گفت: تقاضای ما از آقای شالبافیان که خودشان سالها در گردشگری بودهاند و در این صنعت صاحبنظر هستند، این است که شرایط مندرج در سامانه جانا را تغییر دهند؛ چراکه نتیجهای جز منصرف کردن سرمایهگذار در صنعت هتلداری ندارد.
ایجاد شده: 23/مهر/1400 آخرین ویرایش: 23/مهر/1400 اخبار داخلی
صدمات اقتصادی، مالی و انسانی شیوع بیماری ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشور، گرچه بسیار مخرب بوده و است ولی مقطعی و گذرا است. آنچه برای توسعه درازمدت و پایدار این صنعت مهم و اثرگذار است توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با جهان، رفع تنش های منطقه ای، حضور و مشارکت در پیمان های جهانی و بهره گیری از ظرفیت های اقتصای، سیاسی و فرهنگی آنها به نفع منافع ملی است. در دوره شیوع بیماری کرونا اقتصاد گردشگری کشور در رکود مطلق قرار گرفته است. درک رکود و اضمحلال گردشگری ایران موضوع پیچیده ای نیست. عدم تقاضا برای سفر مدیریت بنگاه های گردشگری را با بحران بی سابقه ای مواجه کرده است. از این منظر نجات این صنعت در شرایط جدید نیاز به برنامه ای مدون و مصوب و اجرایی دارد. این برنامه می تواند در دو سطح ملی و بین المللی همزمان بایستی پیش رود: الف: در سطح بین المللی(سیاست ها و برنامه های کلان دولت) : 1- اعتماد سازی و توجه ویژه به دیپلماسی گردشگری در منطقه برای میزبانی از گردشگران کشورهای منطقه( مذاکره با عربستان و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها) – بالغ بر 60 میلیارد دلار هزینه سفر اتباع کشوهای عرب حوزه خلیج فارس. 2- خارج کردن ایران از تنگنای ژئوپلیتیکی: هم اکنون موازنه ژئوپلیتیکی در منطقه به نفع دشمنان ایران است و تحریم های اقتصادی اثرات این تغییر موازنه بر ایران را دوچندان نموده است. گرفتاری در تنگنای ژئوپلیتیکی محدودیت های متعددی از جمله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی را به خاطر نوع تفکر و شیوه حکمرانی در کشور و فشار ایالات متحده امریکا و همراهی کشورهای منطقه با ایجاد محدودیت های ژئوپلیتیکی بر مردم تحمیل کرده است. سالهاست که مردم ایران متحمل هزینه های زیادی برای خنثی سازی برنامه ها و اقدامات سیاسی و امنیتی اسرائیل و امریکا برعلیه کشورمان شده اند که بخش عمده ای از تاکتیک های آنان توسط کشورهای همسایه جنبه اجرایی به خود گرفته است. بدون شک تحریم های ظالمانه آرامش روانی شهروندان و ثبات اقتصادی جامعه را به هم ریخته و راه گریز سرمایه از ایران را فراهم کرده است. مجموع این اقدامات اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور و به نوبه خود بر توسعه کسب و کار گردشگری در کنار شیوع بیماری کرونا از خود بجای گذاشته است. 3- مذاکره بدون واسطه با امریکا: مذاکره بین ایران و آمریکا و لغو تحریم ارتباط تنگانگی با توسعه صنعت گردشگری ایران دارد. بایستی نفت بفروشیم و پول وارد کشور کنیم. طرح های عمرانی راه بیفتد، سرمایه گذار داخلی رغبت به سرمایه گذاری داشته باشد و سرمایه گذار خارجی به ایران بیاید. تحریم ها مردم ایران را فقر کرده است و بیش از 1000 میلیارد دلار به کشور آسیب رسانده است. بیش از 60 میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیرخط فقر زندگی می کنند. این جمعیت کثیر مشکل معیشت دارند و لذا مردم فقیر که نمی توانند سفر کنند. ایران بایستی بنشیند و مشکلاتش را یکبار برای همیشه با ایالات متحده حل کند. 4- افزایش درآمدهای عمومی و توجه ویژه به سلامت و درمان مردم بویژه کارگران، کارمندان و جوانان ازدواج کرده فاقد شغل. دولت بایستی در یک برنامه پنج ساله تلاش کند درآمد عمومی مردم افزایش یافته و درمان و سلامت مردم در اولویت قرارگیرد. توسعه سفرهای داخلی نشات گرفته از افزایش درآمدهای عمومی مردم منجر به راه اندازی مجدد سفرهای داخلی فراگیر شده که سلامت روحی و جسمی شهروندان را به همراه خواهد داشت. 5- امید بایستی مجددا به کشور برگردد، دسترسی به حداقل نیازمندی ها برای جوانان از جمله کار، مسکن، ازدواج و داشتن وسیله نقلیه حداکثر در یک دوره زمانی 5 ساله فراهم شود. 6- بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت کلیدی برای گشودن قفل تبادلات بانکی و اجرایی شدن استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی و به دنبال آن رونق انتقال پول به کشور توسط گردشگران و فروش صنایع دستی در ایران 7- ضرورت تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی. در سال 2019 حدود 59 درصد سفرها از طریق هوایی و 35 درصد از طریق زمینی انجام شده است. با توجه به ناوگان فرسوده هوایی و همچنین ریلی کشور نمی توان انتظار زیادی برای توسعه گردشگری کشور داشت. ب: در سطح ملی(برنامه های اقدام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری): 1- تعریف و اجرای تاکتیک های بازاریابی: - برگزاری تورهای آگاه سازی و آشناسازی با همکاری جامعه تورگردانان ایران - برگزاری نمایشگاه های تخصصی گردشگری در کشورهای هدف - رسانه ای کردن همه اقدمات سازندگی و پیشرفت داخلی در سطح بین المللی 2- حضوری قوی در اکسپو دبی. پیش بینی شده است در طول شش ماه برگزاری اکسپو دبی بیش از 25 میلیون نفر از این رخداد دیدن کنند. این فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و تمدن و دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور است. حضور بخش کنسولی سفارت ایران در دبی به همراه تورگردانان ایران در این رخداد و صدور روادید آنلاین برای گردشگران خارجی که به آنان تور چند روزه دیدار از دبی و اکسپو فروخته شده است برای دیداری حداقل 3 روزه از بخشی از جاذبه های گردشگری کشور با توجه به فاصله زمانی و ارزانی سفر در ایران تجربه بسیار خوبی خواهد بود تا بتوانیم خود را برای میزبانی از گردشگران رخداد جام جهانی فوتبال قطر آماده کند. 3- توجه ویژه به بازار چین: در سال 2019 بیش از 120 میلیون گردشگری چینی به دنیا سفر کرده اند، چینی¬ ها بیشترین خرید را از مقاصد گردشگری می کنند و جزء کم آزارترین گردشگران دنیا هستند. بازار گردشگری ایران با توجه به ارزانی سفر و سایت های متعدد فرهنگی در مسیر جاده ابریشم می تواند مقصد مهمی برای گردشگران این کشور هم در بخش ترانزیت و هم به عنوان مقصد اصلی سفر مورد توجه قرارگیرد. عضویت ایران در پیمان منطقه ای شانگهای نیز فرصت جدیدی را برای توسعه گردشگری این کشور فراهم کرده است. 4- تامین غرفه رایگان و تقبل بخشی از هزینه های ارزی تورگردانان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی: در پی شیوع بیماری کرونا درآمد ناشی از فعالیت تورگردانی شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری کشور به شدت آسیب دیده است و در موارد بسیاری منجر به تعطیلی این شرکتها شده است. ضروریست تا به منظور حمایت از بازگشت مجدد کسب و کار این شرکت ها برای حضور در بازارهای بین المللی گردشگری، دستگاه متولی این صنعت حمایت های مالی لازم را از فعالین این بخش بعمل آورد. 5- تدوین طرح اجرایی تسهیل ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور: تعریف تشکیلاتی جدید در جامعه تورگردانان ایران با حمایت دستگاه قضایی و وزارت امورخارجه برای تسهیل ورود آنان و توجه ویژه به ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و نسل های دوم، سوم آنان 6- اختصاص اعتبار لازم سفر و گردشگری به امور رفاهی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای عمومی به عنوان تکلیف برای کمک به رونق گردشگری داخلی با توجه به تدوین فصل بودجه 7- راه اندازی صندوق زیارت: برای هموطنان کم بضاعت برای زیارت اماکن مقدسه با استفاده از ظرفیت های وقف و نذورات و کمک های مردمی( داخلی و خارجی) 8- تعریف رخدادهای منطقه ای: - برگزاری رالی بزرگ بین المللی خودرو بندر امام تا مشهد مقدس با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی - برگزاری جایزه بزرگ اسکی در ایران با محوریت استان تهران و البرز - برگزاری حراجی بزرگ صنایع دستی و هنرهای ملی - برگزاری نمایشگاه منطقه ای گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای به میزبانی ایران ✍️ علی رحیم پور - مدیر عامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا)
ایجاد شده: 21/مهر/1400 آخرین ویرایش: 21/مهر/1400 مقالات و یادداشت ها
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، پس از گذشت حدود ۲ سال از آغاز همه گیری کرونا که تاکنون پنج موج را پشت سر گذاشت ، صنعت گردشگری در مسافر خیزترین استان کشور تا مرز ورشکستگی رفت و در این بین فقط آزادسازی های میان موجی همچون تنفسی کوتاه باعث تداوم حیات این صنعت در مازندران بود. صنعت گردشگری مازندرانی که سالانه میزبان رسمی حدود ۳۰ میلیون مسافر داخلی و خارجی بود از اسفند ماه سال ۹۸ ورود کرونا به کما رفت ، ویروسی که نه تنها بسیاری از سرمایه گذاری های تازه شکوفا شده را متوقف کرد، بلکه بسیاری از فعالان این بخش را نیز از گردونه اقتصاد توریسم استان خارج نمود ، اما اکنون پس از پایان موج پنجم ، گسترش و تسریع در واکسیناسیون عمومی باعث برداشته شدن محدودیت ها و آغاز فصل تازه گردشگری در مازندران شد که آغازش را شهروندان مازندرانی با تعطیلات هفته گذشته شاهد بودند. بسیاری از شهروندان مازندران بویژه در مناطق مرکزی و غربی طی تعطیلات پایان ماه صفر شاهد حضور انبوهی از مسافران بودند که در نقاط مختلف چادرشان را برپا کردند ؛ گویی به پیک نیک آمده بودند. بسیاری از کارشناسان چادرخوابی را مهم ترین ویروس صنعت گردشگری این استان می دانند ، ویروسی که حالا با کم رنگ شدن کرونا بار دیگر خود را نشان داده است. نخستین گام عمومی مسافران به مازندران پس از حدود ۲۰ ماه آن هم با چادر خوابی علاوه بر اینکه نشان از بیمار بودن صنعت گردشگری دارد، بلکه اساساً هیچ کمکی نیز به بخش های سرمایه گذاری استان نمی کند. مشاهدات خبرنگار ایرنا در شهر ساحلی محمودآباد که یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای استان مازندران است حاکی از حضور انبوه مسافرانی بود که چادرهایشان را در پیاده روهای خیابان های این شهر برپا کرده بودند. چادرخوابی مسافران چنان فراگیر بود که آه از نهاد شهروندان محمودآبادی برآورد چون در شهر خودشان برای عبور و مرور دچار مشکل بودند.البته چادر خوابی در این شهرستان تنها به پیاده روها ختم نشد و مسافران حتی در ساختمان های نیمه تمام چادر زدند. شهروندان محمود آبادی بر این اعتقاد بودند که بر پا کردن چادر در پیاده روهای شهرشان گذشته از آسیب های ناشی از مخاطرات طبیعی و قرار گیری در سرقت ، باعث نادیده گرفتن حق و حقوق شهروندیشان شد چرا که عبور و مرورشان را دچار اختلال کرد. بر اساس قوانین حقوق شهروندی پیاده روها بخشی از حریم عمومی شهری و برای سهولت عبور مرور هستند که نباید به هر دلیل در آنها موانع قرار گیرد.علاوه بر این برخی افراد آسیب پذیر جامعه همچون معلولان و سالمندان به دلیل عدم توانایی عبور از خیابان ها از مهم ترین کاربران پیاده روها هستند که در ایام تعطیلات به لطف اسکان مسافران در پیاده روها حتی از حق رفت و آمد نیز محروم می شوند. گذشته از این بسیاری از واحدهای صنفی در مجاورت پیاده روها قرار دارند و چادرهای مسافران حتی کسب و کار این افراد را نیز با مشکل مواجه می کند که همگی مصداق بارز نقض حقوق شهروندی است.
ایجاد شده: 20/مهر/1400 آخرین ویرایش: 20/مهر/1400 اخبار داخلی
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در جمع فعالین اقامتگاههای بومگردی کشور گفت: «توسعه بیملاحظه و صرفاً کمی اقامتگاههای بومگردی، آفتی جدی در حوزه گردشگری کشور به شمار میآید و نیاز است با تقویت ابعاد کیفی و فرهنگی، جایگاه بومی این نوع از تاسیسات گردشگری کشور حفظ و ارتقا یابد.» به گزارش هتل نیوز و به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ظهر امروز در نشست با اعضای هیات مدیره جامعه حرفهای اقامتگاههای بومگردی کشور و جوامع بومگردی استانی پس از دریافت گزارش و بررسی مشکلات اعضای حاضر گفت: «اقامتگاههای بومگردی به عنوان یکی از مهمترین تاسیسات گردشگری کشور با دارا بودن استعداد ذاتی در راستای معرفی و انعکاس فرهنگ، هنر، تاریخ و اصالت فرهنگی به گردشگران از جایگاه مهمی میان مراکز اقامتی کشور برخوردار است؛ لذا توسعه صرفاً کمی و بیملاحظه، آفتی جدی در این حوزه به شمار میآید و نیاز است رویکرد کنونی به سوی حفظ و ارتقای جایگاه کیفی تغییر یابد.» وی با بیان اینکه تلاش در راستای رفع و یا کاهش آسیبهای بحران کووید - 19 به اقتصاد اقامتگاههای بومگردی کشور از دغدغههای روزانه ایشان به شمار میآید؛ افزود: «یکی از اصلیترین اولویتها که همزمان با تقویت ابعاد کیفی این نوع از تاسیسات گردشگری بدان پرداخته خواهد شد؛ موضوع امهال پرداخت تسهیلات کرونا و جلب حمایتهای مالی و پشتیبانی مورد نیاز در این حوزه است.» او در ادامه پرداختن به موضوع آموزش و به روزرسانی دانش تخصصی اعضا و جامعه محلی، پایداری و ظرفیت قابل تحمل روستاها، جلب مشارکتهای فرابخشی همانند شهرداریها، ارزیابی و نظارت خدمات، توسعه و تنوع محصولات و رونق همزمان گردشگری روستایی به عنوان دیگر اولویتهای کاری مورد توجه در این حوزه نام برد. همچنین در این نشست اکبر رضوانیان، نایبرییس جامعه بومگردی کشور به نمایندگی از اعضای حاضر پس از جمعبندی دغدغهها و چالشهای پیش روی فعالین این حوزه گفت: «بومگردی دارای ماهیتی از نوع آسایش و اصالت خانه است و اقامتگاه صرف به شمار نمیآید.» وی افزود: «واحدهای بومگردی هر سه ماموریت و ماهیت عناوین تخصصی وزارت یعنی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را با خود به همراه دارند؛ به گونهای که بومگردی با احیای بناهای تاریخی قدیمی و نیز تکیه بر فرهنگ و اصالت منطقه و نیز تولید یا فروش صنایعدستی و هنرهای سنتی مناطق بومی کشور فرصت جذب گردشگران و تجربیات جدید را ایجاد میکند.» وی یادآور شد: «خواسته ما قرار گرفتن اقامتگاههای بومگردی در اولویت و رءوس نگاه تصمیمسازان این حوزه است و نیاز داریم این نگاه کیفی باشد و در آن تفاوتهای ساختاری و ابعاد فرهنگی و اصالت بومگردیها نسبت به سایر تاسیسات گردشگری لحاظ شود.»
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران در خصوص نامه این جامعه به رئیس امور فرهنگی و گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، گفت: از نظر این جامعه، جزء ۲ بند الف ماده ۹۸ قانون برنامه ششم کشور (تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثنای معافیتهای مالیاتی و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی است) از جمله احکام تنظیمی بوده و به نظر می رسد مشمول دوره زمانی خاصی قرار نگیرد و دائم باشد. وی افزود: جوامع حرفهای هتلداری استانی در بیشتر استانها و نیز جامعه حرفهای هتلداران ایران منطبق بر قانون مذکور طی سالهای گذشته با هزینه و انرژی فراوان تشکیل شده و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فعالیت میکند بر این اساس ضمن تاکید بر نیاز صنعت گردشگری کشور به دائم بودن این بند خواهش میکنیم در خصوص بند ث ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه نیز دائمی بودن موضوع مد نظر قرار بگیرد. وی با توجه به شرایط حاکم بر صنعت کشور و گردشگری کشور گفت: پیشنهاد داریم در تدوین قانون برنامه هفتم توسعه این نکات در نظر گرفته شود: یکی از این موارد با توجه به پراکندگی قوانین و مقررات مربوط به حوزه گردشگری پیشنهاد می شود تضمین قانون جامع صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته و وزارت گردشگری مکلف شود ظرف سال اول برنامه پیش نویس قانون جامع صنعت گردشگری را با تاکید بر تنظیم مناسبات دولت و بخش خصوصی و تشکل ها ارائه کند. حمزهزاده در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص پیشنهاد برای تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: از آنجا که ذات صنعت گردشگری شکننده بوده و به شدت تحت تاثیر موضوعات مختلف است، بنابراین پیشنهاد میشود ساختار مناسب برای حمایت دولت از این صنعت به شکل صندوق حمایت از صنعت گردشگری با مدیریت ترکیبی دولت و تشکلهای بخش خصوصی تشکیل شود و دولت مکلف شود تا طی سال های برنامه هفتم توسعه، سالانه مبالغی را به این صندوق تخصیص دهد. حمزه زاده با توجه به نیاز صنعت گردشگری کشور به ایجاد بستری برای هماهنگی کامل و دقیق تشکل های مرتبط، گفت: پیشنهاد میشود تشکیل اتاق گردشگری ایران نیز در برنامه قانون برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار گیرد. همچنین تخصیص بودجه رفاهی دستگاه اجرایی به سفرهای داخلی نیز در شرایط بحران کنونی میتواند گوشهای از مشکلات بسیار جدی دست اندرکاران صنعت را طی سالهای برنامه هفتم مرتفع کند.
ایجاد شده: 18/مهر/1400 آخرین ویرایش: 18/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران گفت ؛ گردشگری یک صنعت جهانی است و همه کشورها تلاش میکنند در این صنعت تا جایی که با آداب ، سنن و فرهنگشان مغایرت نداشته باشد از استانداردهای جهانی تبعیت میکنند. کلمه هتل که مخالف شرع، قوانین و زبان ما نیست در همه جای دنیا جای افتاده است و اگر بخواهیم آن را با عنوان و اسم دیگری جایگزین کنیم متوجه خواهیم شد که اسم جایگزین شده یکجورهایی بیمفهوم میشود. هتلآپارتمان هم برگرفته از کلمه هتل است. اگر ما بخواهیم نام آن را با اسم منزلگاه جایگزین کنیم متوجه خواهیم شد که در هیچ جای دنیا چنین اصطلاحی وجود ندارد. به نظر من وارد کردن اصطلاحهای جدیدی چون منزلگاه در ادبیات گردشگری لطفی به حال فعالان صنعت گردشگری و مردم کشورمان ندارد و مشکلی را حل نمیکند. اقشار مختلف مردم از داخل و خارج از کشور از هتلها استفاده میکنند. خوشبختانه با پیگیریهای وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و سایر تشکلها بالغ بر 70درصد از کارکنان هتلها هر دو دز واکسن کرونا را زدهاند و روند واکسیناسیون افراد باقیمانده نیز با سرعت پیش میرود.از اول آبان ماه صدور ویزا برای خارجیها آزاد میشود و مسافران خارجی همچون مردم کشورمان ترجیح میدهند از هتلی استفاده کنند که کارکنانش واکسن زده باشند. در دوره همهگیری ویروس کرونا تلاش کردیم همه دستورالعملهای بهداشتی را در هتلها رعایت کنیم. برنامههایی را هم برای اجرا در دوران پساکرونا مطرح کرده و در نظر داریم. ما هماکنون با همکاری وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برای فراهم کردن شرایط لازم برای انجام سفرهای همگانی و ارزانقیمت در دوره پساکرونا برنامهریزی میکنیم.هتلداران نیز اعلام آمادگی کردهاند که در جهت ارزانسازی سفر با حفظ تمامی کیفیتها گام بردارند تا سفر کردن برای آحاد مردم میسر شود.وقتی از سفر صحبت میکنیم متوجه میشویم که مفهوم این کلمه نسبی است یعنی کلمه سفر نسبت به هر قشری با هر طبقه تعریف میشود. اصل این است که همه هتلها خدمات با کیفیتی را به مسافرانشان ارائه بدهند. ما تلاش میکنیم با ارائه آموزشهای ضمن خدمت به کارکنان هتلها به ارتقای کیفیت خدمات هتلها برسیم.از طرف دیگر سعی میکنیم خدمات متنوعی را در هتلها به مسافران ارائه بدهیم. ما با جامعه تورگردانان تفاهم جدی داریم که مجددا برای ورود گردشگران خارجی به کشورمان برنامهریزی شود و هتلها نیز از هر جهت آمادگی پذیرش و پذیرایی از این گردشگران را با توجه به سلایق و علایقشان و تا جایی که با موازین شرعی ما منافات نداشته باشند، داشته باشند.
ایجاد شده: 17/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " فریبا عباسی " عضو هیات مدیره و مدیر روابط عمومی گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی در نشست با کانونهای بازنشستگی آذربایجانشرقی گفت: باتوجه به تدوین طرح اقامتی جدیدی از سوی گروه ایرانگردی و جهانگردی، میتوان نوید برگزاری تورهای گردشکری مقرون بهصرفهای برای بازنشستگان کشوری بهویژه برای شهر تبریز را داد. وی در جریان سفر به آذربایجان شرقی و در دیدار با روسای کانونهای بازنشستگی این استان با اشاره به اینکه در دوسال گذشته به سبب شیوع ویروس کرونا اکثر فعالیتهای گردشگری کشور به حال تعلیق درآمد، گفت: با افزایش شمار افراد واکسینه شده و کاهش چشمگیر افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور، گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی، فعالیت خود را در زمینه برگزاری تورهای گردشگری بازنشستگان کشوری افزایش داده و امید میرود بزودی تورهای اقتصادی برای بازنشستگان برگزار شود. عباسی همچنین از تبادل اطلاعات و معرفی خدمات هتلهای ایرانگردی در کانالهای مجازی بازنشستگان کشوری با همکاری روسای کانونهای بازنشستگی آذربایجان شرقی خبر داد. عباس پالیزبان مدیرحقوقی شرکت سرمایهگذاری ایرانگردی و جهانگردی نیز با بیان اینکه «بازنشستگان سرمایههای انسانی ارزشمندی برای کشور هستند» افزود: ما در گروه هتلهای ایرانگردی به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست از دارائیهای بازنشستگان کشوری انجام میدهیم. در این نشست که با همت مدیر گروه غرب هتلهای ایرانگردی، مدیر هتل جهانگردی مرند و مدیر اقامتگاه جهانگردی تبریز برگزار شد، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، رئیس کانون بازنشستگی مخابرات استان، رئیس کانون بازنشستگی آموزش و پرورش، رئیس کانون بازنشستگی استانداری، رئیس کانون بازنشستگی راهآهن، رئیس کانون بازنشستگی پست بانک تبریز، رئیس کانون بازنشستگی دانشگاه تبریز، اعضای کانون بازنشستگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بههمراه فعالان گردشگردى و آژانسهای مسافرتى استان نیز حضور داشتند.
ایجاد شده: 17/مهر/1400 آخرین ویرایش: 17/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ناسا بهمنظور فراهم کردن شرایط بهتر برای تکمیل فضاپیمای استارلاینر، برنامهی دو خدمهی پروازهای آزمایشی بوئینگ را تغییر داد و بدین ترتیب این فضانوردان با فضاپیمای اسپیسایکس به ایستگاه فضایی خواهند رفت. فضانوردان ناسا «نیکول من» (Nicole Mann) و «جاش کاسادا» (Josh Cassada) قرار است تحت برنامهی پرتابهای خصوصی سرنشیندار، توسط مأموریت «کرو-۵» (Crew-5) و با کپسول دراگون اسپیسایکس که توانایی خود را اثبات کرده، به ایستگاه فضایی بینالمللی بپیوندند. من و کاسادا بهعنوان فرمانده و خلبان فضاپیمای مأموریت کرو-۵ خدمت خواهند کرد و دیگر فضانوردان این مأموریت هم بهزودی اعلام میشوند. انتظار میرود کپسول سرنشیندار دراگون در مأموریت کرو-۵ پاییز ۲۰۲۲ با موشک فالکون ۹ و از سکوی پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شود. «کاترین لودرز» (Kathryn Lueders) مدیر اجرایی ادارهی عملیات فضایی ناسا گفت: «نیکول و جاش تا کنون در برنامهی آموزش و پیشبرد فضاپیمای سرنشیندار استارلاینر (Starliner) بوئینگ فعالیت زیادی انجام دادهاند. آنها تجربهای کسب کردهاند که به آنها در مسیر آموزش پرواز با فضاپیمای دراگون اسپیسایکس و فعالیت در ایستگاه فضایی به آنها کمک میکند.» او با تأکید بر ادامهی همکاری با بوئینگ افزود: «ناسا خوشحال است که دو شریک تجاری دارد و به همکاری با بوئینگ و اسپیسایکس ادامه میدهد تا فضانوردان ناسا و شرکای بینالمللی آن را برای پرتاب از و به ایستگاه فضایی بینالمللی توسط یک فضاپیمای آمریکایی آماده کند.» مان و کاسادا پیش از این قرار بود بهترتیب در مأموریتهای پرواز هواپیمای بوئینگ ناسا و مأموریت استارلاینر-۱ حضور داشته باشند اما ناسا تصمیم گرفت برای کمک به بوئینگ در مسیر تکمیل فضاپیمای استارلاینر که با تأخیر طولانی مواجه شده است، تغییراتی در برنامه ایجاد کند و در عین حال تجربهی فضانوردان را برای مأموریتهای آینده افزایش دهد. با توجه به آماده شدن ناسا برای نخستین پرواز سرنشیندار بوئینگ، دیگر فضانوردان آژانس شامل «بوچ ویلمور» (Butch Wilmore)، «مایک فینکه» (Mike Fincke) و «سونیتا ویلیامز» (Suni Williams) همچنان به مشارکت در برنامهی بوئینگ ادامه میدهند. مان اهل کالیفرنیا است و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک سیالات دارد. او خلبان آزمایشی F/A-18 با بیش از ۲۵۰۰ ساعت پرواز در بیش ۲۵ هواپیما است و در سال ۲۰۱۳ بهعنوان فضانورد ناسا انتخاب شد. این نخستین سفر او به فضا خواهد بود. کاسادا هم فیزیکدان و خلبان آزمایشی نیروی دریایی آمریکا است. او دکترای خود را در مرکز شتابدهندهی ملی فرمی گرفته است و بیش از ۴۰۰۰ ساعت تجربهی پرواز در بیش ۴۵ هواپیما دارد. او هم در سال ۲۰۱۳ به ناسا پیوسته و با کرو-۵ نخستین پرواز فضایی خود را تجربه خواهد کرد. ناسا بیش از ۲۰ سال است که بهطور پیوسته فضانوردان را برای زندگی و کار به ایستگاه فضایی بینالمللی میفرستد که علم بشر را پیش میبرند، فناوریهای جدید را به نمایش میگذارند و پیشرفتهای تحقیقات روی زمین را ممکن میسازند. بهعنوان یک تلاش جهانی تا کنون ۲۴۲ نفر از ۱۹ کشور جهان از این آزمایشگاه مداری منحصربهفرد که میزبان بیش از ۳۰۰۰ پژوهش از ۱۰۸ کشور جهان بوده است، بازدید کردهاند. این ایستگاه فضایی یک بستر مهم ناسا برای درک و غلبه بر چالشهای پروازهای فضایی طولانیمدت و گسترش فرصتهای تجاری در مدار پایین زمین است. اکنون با توجه به اینکه شرکتهای خصوصی در حال گسترش ارائهی خدمات حملونقل فضایی انسان و توسعهی اقتصادی در مدار پایین زمین هستند، ناسا قصد دارد بر ساخت فضاپیما و موشک برای مأموریتهای فضایی دوردست مانند ماه و مریخ متمرکز شود.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، عباس مقتدایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد نقش دیپلماسی در رونق گردشگری کشور گفت: برنامهریزی گردشگری در بخش ملی و بین المللی میتواند زمینه توسعه صنعت گردشگری را داشته باشد، به نظر میرسد وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در ساختاری منسجم، دقیق و هدایت شده بتوانند بیشترین بهرهگیری از این ظرفیت کشور را ببرند در این میان سفارتخانهها میتوانند نقش پررنگی در این راستا ایفا کنند. وزیر گردشگری سفارتخانهها را برای رونق گردشگری به خط کند رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای رونق گردشگری بایستی در جهت ورود گردشگران خارجی به صورت هدفمند برنامه ریزی کنیم و وزیر گردشگری سفارتخانهها را برای رونق و توسعه گردشگری ایران به خط کند و از توان وزارت امور خارجه در این زمینه بیشترین حد بهره برداری را ببرد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به اعتقادها بنده گردشگری کشور ظرفیت جایگزینی صنعت نفت را دارد و حتی می تواند فراتر از طلای سیاه درآمدزایی برای کشور داشته باشد، تحقق این هدف نیازمند هدایت، برنامه ریزی و هوشیاری است. مقتدایی تاکید کرد: انتظار ما از دو وزیر امور خارجه و میراث فرهنگی این است که موضوع گردشگری را فراتر از موضوعات بخشی دیگر دانسته و در این بین مجلس شورای اسلامی در حال رصد تمام اقدامات و فعالیت وزارتخانه میراث فرهنگی است. حضور در پیمان شانگهای یک فرصت است وی یادآور شد: در سالهای گذشته موضوع اسلام هراسی و ایران هراسی در اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهایی که مخالف عملکرد ایران هستند شدت گرفته بود؛ اما اکنون دولت سیزدهم میتواند با حضور در پیمانهایی نظیر پیمان شانگهای از شدت این انتقادهای دروغین کاهش دهد و گردشگری را در سطح بین المللی رونق بخشد.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز آیت الله " علیرضا اعرافی " عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در نشست با فعالان گردشگری با اشاره به این که گردشگری مقولهای است که اسلام در برابر آن نظر و موضع دارد، اظهار کرد: از جنبههای فلسفی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و ارزشی اسلام در برابر گردشگری نظریه دارد و منظومه فکری در اسلام در ارتباط با گردشگری است. وی با بیان این که در جامعه المصطفی فقه گردشگری به عنوان رشته پایهریزی شده است، گفت: الان در درختواره حوزه شاخههای مختلفی در ارتباط با گردشگری وجود دارد و به شکل روشن و تخصصی معارف دینی در ارتباط با این مقوله مهم باید تبیین شده و به صورت رشته در متن حرکتهای حوزوی به ان توجه شود. وی افزود: گردشگری را به شکل روشن و تخصصی دنبال میکنیم پس باید مباحث به صورت مهم ترسیم شود البته در دانشگاهها نیز این رشته وجود دارد اما امروز علوم گردشگری در حد یک فن و مهارت نیست و از حالت تک رشتهای هم بیرون آمده و به سمت علوم حرکت میکند در این حین، زیارت و سیاحت هم نیز در ادبیات دین ویژه است و با آنها هم ارتباط دارد. رئیس حوزههای علمیه کشور با تاکید بر این که گنجینه فقهی و معرفتی گردشگری به سمت توسعه دانشی و بینشی حرکت میکند، گفت: این گنجینه غنی در حوزه دانش، علوم و مباحث متعدد طیفی گسترده دارد به طوری که در همه علوم اجتماعی ردپایی از آن وجود دارد. وی با بیان این که جایگاه این پدیده انسانی در علوم و دانشگاه اسلامی به طور خاص رفیع و بلند است و باید بیشتر به آن پرداخته شود، تصریح کرد: یزد هم میتواند در حوزه دانشی وجنات بیشتری داشته باشد و به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود. آیت الله اعرافی با بیان این که گردشگری در اقتصاد کشور نقش بالایی دارد که هنوز ایفا نکرده است، گفت: پیش بینیهای برنامه ششم و پنجم در خصوص این صنعت، هنوز کامل محقق نشده و تنها بخشی از آن محقق شده است. وی افزود: از یک دهه گذشته بیان کردم که برای تحقق عدد برنامه ششم در این خصوص با توجه به فعالیت در جامعهالمصطفی در ۱۰۰ کشور پایگاه ایجاد میکنم و در هر کشور چند کانون درست کنیم و گردشگری را توسعه دهیم با این وجود، مدیریتهای قبلی پای کار نیامدند. اعرافی با بیان این که در دیدار امروز با استاندار یزد (مهران فاطمی) محور کلان استان و توجه ویژه به بخش خصوصی و گردشگری را به عنوان محورهای کلان مطرح کردم، تصریح کرد: به نظر میآید که امکان افزایش ارتقای گردشگری سازگار با فرهنگ ما وجود دارد و باید این مسئله را تحت عنوان برنامه هفتم به مجلس ببریم در عین حال، در برش استانی آماده کمک هستم. وی با تاکید بر این که صنایع دستی و گردشگری نیز جزو موارد مطرح شده و در دستور کار استاندار است، تصریح کرد: در مسائل فرهنگی باید جرات و جسارت و توانمندی داشته باشیم که با تقویت فرهنگ خود، اثرگذار باشیم. نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان این که توانمندی و اثرگذاری ما با وجود آثار متنوع تاریخی و اجتماعی در سطح دنیا امکانپذیر است، گفت: واقعا ایران حرف زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد و با توجه به ظرفیتهای متنوع مانند گردشگری، فرهنگی، مذهبی، دینی و توریسم درمانی باید با برنامه ریزی و رعایت ضوابط با آن روبرو شویم. وی با بیان این که باید بخش خصوصی برای خودش برنامه کوتاه و بلند مدت نوشته و دولت را همراه کند، به ظرفیت یزد در این خصوص اشاره کرد و گفت: این اقدام در یزد قابلیت محقق شدن دارد در عین حال دانشگاه و حوزه یزد باید به قطب مرتبط با گردشگری تبدیل شوند از طرفی باید پیوست فرهنگی را محکم کنیم و به اجماع نسبی اصحاب فرهنگ و علما برسیم تا بتوانیم راه را برای توسعه و آینده اشتغال و فعالیت در این بستر باز کنیم. اعرافی با تاکید بر این که باید در سطح کشور دامنه این افق روشن امتداد پیدا کند، گفت: دبیرخانه صادرات صنایع دستی و گردشگری را با تکیه بر ظرفیت موجود از طریق حوزه و جامعه المصطفی ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه محور برنامهها باید مشاغل آسیب دیده و ساقط شده باشد، تصریح کرد:در این حین، ضمن پیگیری و مکتوب کردن مطالبات باید بر پیوست فرهنگی هم کار کنیم.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار داخلی
به گزارش خبرگزاری شبستان ، امرالله طرخان، دبیرکل اتحادیه بین المللی گردشگری حلال در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: در موسم کنونی توجه بسیاری به گردشگری شده است و توجه به گردشگری حلال هرسال افزایش می یابد. این مسئله سرمایه گذاران بیشتری را در این بخش جذب خود کرده است. توجه به گردشگری حلال در موسم امسال از پیش بینی این اتحادیه فراتر رفته است. طرخان تاکید کرد: گردشگران ترجیح می دهند در مراکزی به سرببرند که خدمات گردشگری حلال ارایه می دهند. به همین دلیل این افراد تمایل دارند که تعطیلات خود را درترکیه بگذرانند، زیرا این مراکز مطابق با ویژگی های حلال هستند.علاوه براین، ترکیه طیف گسترده ای از مکان های تاریخی و طبیعی را دربرمی گیرد. وی ادامه داد: ترکیه به خصوص در دوران بحران کرونا، خدمات بیشتری برای گردشگرانی که ترجیح می دهند در مراکز ارایه دهنده خدمات گردشگری حلال اقامت کنند، فراهم می کنند. این مسئله علاوه بر خدمات گردشگری ایمن است. طرخان افزود: ترکیه کشوری پیشتاز در گردشگری حلال در سطح جهان است. موسم گردشگری کنونی بسیار درخشان بوده است. ترکیه نخستین کشوری است که به ذهن مسافرانی که تمایل به گردشگری حلال دارند، می رسد. دبیرکل اتحادیه بین المللی گردشگری حلال گفت: ترکیه مزایای مختلفی از جمله تنوع مقاصد گردشگری، کیفیت امکانات و خدمات و قیمت مناسب برخوردار است. این عوامل در فرآیند ترجیح و انتخاب کشور برای گذراندن اوقات فراغت تاثیر می گذارد. وی ادامه داد: ترکیه به موسم گردشگری امسال با انتظارات زیادی وارد شد، اما توجه به بخش گردشگری حلال رکوردی را ثبت کرد که فراتر از انتظارات بود. موفقیت به دست آمده در گردشگری حلال بر سودهای به دست آمده در این موسم تاثیر گذاشت. این وضعیت برای سرمایه گذاران بخش گردشگری حلال تاثیر مثبت داشته است. وی گزارش داد: میزان اشغال هتل در مراکز ارایه دهنده گردشگری حلال تا آغاز سپتامبر به 100 درصد رسید. ترکیه بیش از 100 مرکز گردشگری دارد که براساس مفهوم گردشگری حلال فعالیت می کنند.
ایجاد شده: 16/مهر/1400 آخرین ویرایش: 16/مهر/1400 اخبار خارجی