آموزشهای مقدماتی تا پیشرفته داخلی و بین المللی در حوزه مدیریت صنعت هتلداری را میتوانید از این بخش پیگیری و مطالعه نمایید.
سرویس بوفه در بسیاری از پذیراییها که تعداد میهمانان زیاد باشد، پذیرایی از طریق چیدمان بوفه انجام میگیرد. روشی که بیشتر به دلیل سهولت در اجرا و صرف زمان کمتر برای راحتی میهمانان هنگام سرو غذا، متداول شده است و برای انواع پذیراییها ( جشنها، گردهمائیها و ...) قابل استفاده است. روش چیدمان بوفه مزایای زیادی دارد از جمله: 1- ارائه بهترین غذا و سرویس 2- استفاده از پرسنل کمتر نسبت به دیگر شیوههای متداول که از نظر تعداد پرسنل مورد نیاز در سرویس میز خانوادگی، یک پرسنل در برابر ۱۸ مهمان خدمات میدهد. در حالیکه در پذیرایی بوفه، یک پرسنل به بیش از ۲۴ میهمان خدمات میدهد. 3- همچنین این شیوه، دید و نظارت مفید بر ارائه انواع غذا را افزایش میدهد و به سهولت ظروف غذای آماده، جایگزین ظروف سرو شده میشود. در این نوع سرویس یا چیدمان بوفه همچون دیگر انواع پذیراییها، اصولی را باید مدنظر قرار داد که یکی از مهمترین فاکتورهای در نظر گرفته شده راحتی و سهولت دسترسی میهمانان بر انواع غذاهاست. در نظر گرفتن این فاکتورها روی هم رفته باعث صرفهجویی در هزینههای سنگین پذیرایی میشود. مواردی که برای چیدن بوفه باید رعایت کرد: 1- فضای مناسب، دلچسب، دارای تهویه مناسب، وسعت متناسب با تعداد میهمانان، نورپردازی مناسب برای چیدمان بوفه در نظر گرفته شود. 2- ترتیب چیدمان وسایل و مواد غذایی به صورت خطی در نظر گرفته شود. 3- یک خط مسیر کامل بوفه یک طرفه را برای ۱۰۰ میهمان و چیدن دوطرفه جهت ۲۰۰ میهمان میتوان در نظر گرفت. 4- در صورت سرو غذاهای خاص گوشتی نظیر برّه بریان شده، جایگاه آن را میتوان در آخر بوفه قرار داد که بتوان میهمانان هر دو مسیر میز را پذیرایی کرد. 5- همیشه باید در نظر گرفت که میهمانان تمایل به سرو انواع غذاها ولو اندک دارند. لذا غذاهای اصلی را بهتر است در قسمتهای مناسب برش داد. 6- موارد غذاهای پر هزینه را در آخرین قسمت مربوط به آن دسته غذاها قرار داد. به عنوان مثال کبابها را بعد از خورشتها قرار داد. 7- گروههای غذایی مربوط به هم در کنار هم چیده شوند ( به عنوان مثال سسها و چاشنی.های سالاد در کنار سالادها ) 8- خوراکهای گرم در کنار هم و خوراکهای سرد در کنار هم چیده شوند. زیرا این امر باعث متوازن شدن بوفه و باعث رضایت میهمان میشود. 9- از ظروف سرامیک یا دیسهای سیلور متناسب در زیر دیسهای سرو تخت غذا برای ایجاد جلوه بهتر استفاده شود. 10- همیشه باید در نظر داشت، میهمانان هنگام استفاده از بوفه از یک دست استفاده میکنند. لذا وسایل سرو متناسب با این مسأله در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، ظروف سس به سهولت قابل استفاده باشد تا میهمان مجبور به گذاشتن بشقاب خود بر روی ميز نباشد، چون این امر باعث کند شدن سرو غذا توسط میهمان و سبب ایجاد ازدحام خواهد شد. 11- فاصله مناسب بین وسایل سرویس برای جلوگیری از ازدحام میهمانان در نظر گرفته شود. ( ۶۵ تا ۷۰ سانتیمتر بین هر چیدمان ) 12- فضای لازم برای ظروفی که دربدار هستند پس از برداشتن درب ظروف در نظر گرفته شود. مواردی که باید برای چیدن سرویس بوفه رعایت کرد؛ 1- استفاده از ظروف چینی با زمینه سفید برای سرو غذا و چیدن آنها در ابتدای میز و بر روی هم. 2- سرویس قاشق، چنگال و دستمال سفرهها بهتر است در انتهای میز بوفه چیده شوند ( آخرین مواردی باشد که میهمان برمی دارد ). 3- استفاده از ظروف پایهدار باعث جلوه و بزرگنمایی و سنگینی نوع سرویس میشود و همچنین این ظرف برای ارائه انواع دسر و شیرینیها مناسب است. 4- سادهترین شیوه برای ارائه دستمال سفره در نظر گرفته شود ( پیچیدن آن در دور قاشق یا چنگال ). زیرا هم سرعت چیدمان را بالا برده و هم به علت سادگی از نظر بهداشتی کمتر در تماس با دست پرسنل قرار میگیرد. 5- همچنین میتوان دستمالها را بین بشقابها قرار داد. این امر باعث استفاده از فضای کمتر در چیدمان خواهد شد. 6- چیدن بشقابها به صورت دستههای ۱۲ تایی انجام گیرد. 7- استفاده از دستمالهای سفره کتانی در انواع رنگهای شاد و به ابعاد ۷۵ در ۷۵ یا ۶۰ در ۶۰ سانتیمتر در زیر ظروف گرمکن غذا و کاسههای سرو غذاهای گرم با در نظر گرفتن هارمونی رنگی با رنگ زمینه اصلی رومیزی بوفه. 8- استفاده از سبدهای سیلور یا حصیری پوشیده شده با دستمالهای کتانی رنگی متناسب با سایر رومیزیها جهت سرو انواع نان در صورت لزوم. 9- در صورت زیاد بودن تعداد میهمانان، بهتر است فنجان قهوه، چای و بشقاب دسر بر روی میز اصلی قرار نگیرد. بلکه بعد از سرو غذای اصلی بر روی میز قرار داده شود یا میز جداگانه برای آنها در نظر گرفته شود. 10- نوشیدنیها بر روی میز جداگانه چیده شود و نوشیدنیهای مختلف، متنوع و متناسب با فصل انتخاب شوند. 11- خوراک گوشتی قبلاً به برشهای مناسب بریده شده و در صورت سرو آنها توسط پرسنل سرویس، رعایت اصول بهداشتی ( پوشیدن دستکش مناسب و استفاده از وسایل سرو مناسب ) انجام گیرد. 12- استفاده از گلدانهای سفالی یا سرامیک کوچک یا ظروف مناسب برای نگه داشتن گلهای تازه و ایجاد جذابیت و گرمی و انتخاب گلهای زیبا و کم رایحه و با رعایت شرایط گل آرایی گلدانها بر روی میز انجام گیرد. 13- چیدمان میز سالاد با چیدمان بشقاب ها آغاز میشود.
ایجاد شده: 13/بهمن/1398 آخرین ویرایش: 20/بهمن/1398فصل دوم ؛ آموزش کارکنان خط مقدم اگر کارکنان را آموزش دهیم و بروند چه می شود؟ و اگر آنها را آموزش ندهیم و بمانند چه می شود؟ آموزش و ارتقای نیروی انسانی برای بالا بردن سطح کیفیت وظایفشان از مسئولیت های شماست . اگر نیروهای جدید ، به علت نبود آموزش صحیح مهارت خدماتی ضعیفی ارائه دهند ، سایر اعضای قدیمی تیم که قبلاً آموزش داده شده اند نیز برای نشان دادن مهارت هایشان تمایل کم تری خواهند داشت . محققان اثبات کرده اند که غافلگیر کردن مهمانان محرک اصلی جلب رضایت آنهاست . اگر تجربیات اقامت در هتلش را با کلمۀ " راضی " بیان کند حدودا 30 درصد تمایل دارد تا این هتل را به دوستان خود پیشنهاد دهد ، و اگر از کلماتی مانند بسیار «هیجان انگیز » ، « غافلگیری خوشایند » ، « غافلگیری عالی» یا « غافلگیری مثبت » در بیان تجربیاتش از هتل محل اقامتش استفاده کند حدوداً 97 درصد تمایل دارد تا این هتل را به دوستان خود پیشنهاد کند . روش 16 قانون ده گام را برجسته کنید ؛ هنگام آموزش کارمند جدید حتماً باید تأکید شود که لازم است به هر مهمانی که از ده قدمی او عبور کند سلام کند . سلام نکردن و هر شکل بی احترامی به مهمان قابل قبول نیست ؛ حتی در صورتی که مهمان در حال مکالمه با تلفنش است می توان با یک لبخند یا تکان دادن سر یا دست به او احترام گذاشت . روش 17 به کارکنان کمک کنید اسامی مهمانان را به خاطر بسپارند ؛ طی دورۀ آموزشی کارمندان جدید، همه باید راهکارهایی برای به خاطر سپردن و تکرار نام مهمانان بیاموزند. روش 18 زبان بدن را آموزش دهید ؛ طی دورۀ آموزشی کارمندان جدید همۀ کارکنان خط مقدم باید بیاموزند که چگونه با استفاده از زبان بدن با مهمانان ارتباط برقرار کنند . لبخند زدن ، تماس چشمی ، قراردادن دست در جیب و سایر موارد نمونه هایی از روش های زبان بدن هستند . روش 19 قصۀ غافلگیر کردن مهمان را در گردهمایی کارکنان بیان کنید؛ در هر شیفت گردهمایی روزانه باید یکی از کارکنان را به صورت تصادفی انتخاب کرد تا داستانی را از نحوۀ غافلگیر کردن یک مهمان در ۴۸ ساعت گذشته تعریف کند. روش 20 قصۀ ملاقات مهمان را در گردهمایی روزانه بیان کنید ؛ امروز چه مهمانی را ملاقات کردید؟ در یک شیفت گردهمایی روزانه به صورت تصادفی یکی از افراد گروه را انتخاب کنید تا در مورد یکی از مهمانانی که ملاقات کرده و این که از کجا آمده است و سایر موضوعات مربوط به مهمان صحبت کند. این تمرین باعث ایجاد انگیزه در بین کارمندان برای صحبت با مهمانان می شود. روش 21 در گردهمایی روزانه کارکنان یک ارزش کلیدی را بررسی کنید؛ هر هتل باید هشت تا ده ارزش هستهای که گویای فرهنگ سازمانی است، داشته باشد. در پایان هر گردهمایی روزانه کارکنان دربارۀ یکی از ارزشها بحث کنید که در این حالت هر موضوع در هشت تا ده روز به صورت گردشی تکرار خواهد شد. روش 22 در گردهمایی روزانه کارکنان یک ارزش کلیدی را بررسی کنید؛ هر هتل باید هشت تا ده ارزش هستهای که گویای فرهنگ سازمانی است، داشته باشد. در پایان هر گردهمایی روزانه کارکنان دربارۀ یکی از ارزشها بحث کنید که در این حالت هر موضوع در هشت تا ده روز به صورت گردشی تکرار خواهد شد. روش 23 هر وقت مناسب است با زبان خارجی خوشامدگویی کنید ؛ متصدیان میز پذیرش هتل هایی که مهمانان بین المللی دارند باید خوشامدگویی را به زبان های مختلف بدانند و در زمان مناسب از آن استفاده کنند . روش 24 خود را در حال اجرای نمایش فرض کنید؛ باید به همه کارکنان آموزش داده شود که وقتی یک مهمان می.تواند آنها را ببیند و یا حرفهایشان را بشنود لازم است فرض کنند که در صحنۀ نمایش قرار دارند. رفتار کارکنان صرف نظر از این که آیا در ساعت کاری خود هستند یا خیر، به همه اعضای گروه نسبت داده میشود. به بیان دیگر، مهمانی که فردی را با یونیفرم هتل میبیند او را مسئول هتل میداند، بدون توجه به این موضوع که شیفت کاری او شروع شده است یا خیر. روش 25 اگر واژۀ "دوباره" را آموزش دهید؛ اگر یکی از کارکنان متوجه شود که مهمانی را دوبار دیده ولی نام او را به یاد نمیآورد، باید حتماً به او آموزش داده شود که بگوید "از دیدار دوبارۀ شما خوشوقتم". استفاده از کلمۀ "دوباره" باعث تقویت رابطۀ بین کارمند و دریافتکننده خدمات میشود. روش 26 از مهمانان سپاسگزاری کنید؛ یک مهمان باید قدردانی را احساس کند ولی در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که نباید بیش از حد از وی تشکر شود. باید به کارکنان آموزش داده شود تا از مهمانان به دلیل اقامتی که داشته.اند و باعث رونق کسب و کار شدهاند با جملاتی مانند "از حضور شما در هتلمان متشکریم" یا "از این که ناهار را در هتل ما صرف کردهاید متشکریم" یا سایر جملات مشابه تشکر کنید. روش 27 پاسخ مناسب به « متشکرم » را آموزش دهید ؛ رقابت شدید در صنعت هتل داری بر این اصل تأکید می کند که مهمانان باید احساس قدردانی کنند . همۀ کارکنان باید برای واکنش به پاسخ « متشکرم » از زبان مهمانان آموزش کافی دیده باشند . پاسخ « مسئله ای نیست » در جواب « متشکرم » این احساس قدردانی را یجاد نمی کند و تأثیر ماندگاری ندارد . روش 28 لحن صدا را در هنگام فرایند رزرواسیون تنظیم کنید؛ زمانی که یک مهمان کار ذخیره جا را از طریق مرکز رزرواسیون هتل انجام میدهد، بهترین فرصت را برای ایجاد انگیزه در مهمان برای اقامت در هتل به وجود میآورد. لحن صدای پاسخگوی واحد رزرواسیون بسیار مهم است و در واقع این فرصت را ایجاد میکند تا قبل از ورود مهمانان به هتل ارائۀ خدمات خاص به مشتری شروع شود. باید آموزشهای لازم برای ایجاد مکالمۀ پرانگیزه به واحد رزرواسیون داده شود تا مهمانان آن را کاملاً احساس کنند. این اشتیاق بر میزان مدت اقامتشان هم اثر خواهد گذاشت. روش 29 هنگام مکالمه با تلفن لبخند بزنید؛ بهتر است در مقابل همۀ پرسنل واحد رزرواسیون یک آینه نصب و به آنها آموزش داده شود تا هنگام صحبت با تلفن لبخند بزنند. لبخند زدن تُن صدا و اثرگذاری کلام را تغییر میدهد. روش 30 هرگز نگویید بیش از ظرفیت هتل رزرو کرده اید ؛ باید به پرسنل رزرواسیون آموزش داده شود تا هرگز در مورد رزرو بیش از ظرفیت هتل به مهمان مطلبی نگویند. بیان این واقعیت که طرفیت هتل پر است برای مکالمه با مهمان کافی است و بیان این که بیش از اندازۀ ظرفیت هتل رزرو انجام داده اید برای بسیاری از مشتریان یک عمل غیر اخلاقی و طمعکارانه محسوب میشود. روش 31 به "چطور هستید؟" با مهربانی پاسخ دهید؛ اگر یکی از مهمانان به کارمندی گفت "چطور هستید؟" کارمند نباید بگوید خوشحال است زیرا فردا روز تعطیلی اوست. خوشحالی کارمند به دلیل فراغت از خدمت باعث کاهش القای حس فرهنگ مهماننوازی هتل در ذهن مهمان میشود. روش 32 در زمان مناسب برای کودکان جوک و معما بگویید ؛ باید به همۀ کارکنان خط مقدم حداقل یک معمای کودکانه آموزش داده شود تا از کودکانی که همراه والدینشان در محوطه بازی می کنند بپرسند . با یک جست و جوی ساده اینترنتی میتوان تعداد زیادی جوک و معماهای مختص کودکان پیدا کرد . روش 33 در خوشامدگویی تلفنی بیان قوی داشته باشید ؛ باید به همۀ کارمندان آموزش داده شود تا نامشان را هنگام مکالمۀ تلفنی بیان کنند. دانستن نام کارمندی که پاسخگوی تلفن است، برای مهمان بسیار حائز اهمیت است. روش 34 مهمانان را در اولویت قرار دهید ؛ چه شخصی مهم تر است ، مدیر یا مهمان ؟ تیم مدیریت باید متوجه باشند وقتی یک کارمند مشغول انجام کاری برای مهمان است ، انجام کار مهمان مهم تر است . هم چنین بعضی از کارمندان فکر می کنند « چه عالی ، مدیر این جاست ، می توانم با او صحبت کنم » . مدیر و کارمند هر دو باید آموزش داده شوند که مهمان همیشه خط مقدم است . روش 35 موضوعات نوشته شده در وب سایت را کنترل کنید؛ کارکنان پذیرش وقتی حجم کارشان کم است باید مرتب صحت مطالب وبسایت هتل را کنترل کنند. برای مثال آیا ساعت کار قسمتهای مختلف به درستی بیان شده است؟ آیا همۀ امکانات و تسهیلات هتل به درستی فهرست شده است؟ روش 36 زبان مهمان را بیاموزید؛ آیا میدانید مهمانانتان چه کسانی هستند؟ هر چقدر دانش کارمندان شما بیشتر باشد، خدمات ویژه و ماهرانهتری به مهمانان ارائه خواهید داد. اگر در نزدیکی شما دانشگاه، مرکز پزشکی یا مراکز گردشگری وجود دارد از متخصصان بخواهید تا در مورد نحوۀ بیان و پاسخ دادن به سؤالات و نحوۀ توضیح دادن به کارمندان هتل آموزش دهند. این متخصصان معمولاً این کار را به صورت رایگان انجام میدهند. روش 37 موها را از اتاق مهمان پاک کنید ؛ به همۀ کارکنان واحد خانه داری باید آموزشی داده شود که مهم ترین شاخص تمیزی اتاق مهمان نبودن مو در حمام ( روی زمین ، وان یا سرویس بهداشتی ) است . روش 38 حمل بار را به مهمان پیشنهاد دهید؛ باید به همۀ کارمندان هتل آموزش داده شود که با دیدن مهمانی با چندین کیسۀ خرید به او پیشنهاد کمک دهند. حتی در صورت نپذیرفتن پیشنهاد شما از طرف مهمان، بیان این پیشنهاد نشان دهندۀ دقت و توجه شما به جزئیات خواهد بود. راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل يک ؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل سوم ؛ بازخورد و ارزیابی کارکنان خط مقدم
ایجاد شده: 12/بهمن/1398 آخرین ویرایش: 12/فروردین/1399موفقیت در صنعت هتلداری که در حال توسعه است به معنای این است که بتوانید ایدههای خود را با مهمترین و جدیدترین روندهای تأثیرگذار بر میهمانان و تصمیمگیری آنها تطبیق دهید. در اینجا سه روند برتر در سال ۲۰۲۰ را نام میبریم: 1- میهمانان به جای اینکه فقط برای اقامت هزینه کنند به دنبال خرید احساس یک تجربه هستند. ارائه محتوای تجربهای با کیفیت در وبسایت هتل شما مانند نکات مسافرت یا راهنمای رستورانهای محلی در تصمیمگیری میهمان در رزرو هتل شما موثرخواهد بود. 2. سفر آگاهانه یک روند و فرایند معروف خواهد بود که بیشتر میهمانان به دنبال خواهند بود. میهمانان به طور فزایندهای از مسائل زیستمحیطی آگاه میشوند و بیشتر علاقهمند به رزرو مکانی خواهند بود که به طور جدی برنامههای گردشگری پایدار را در برنامههای خود بگنجاند. 3. یکی دیگر از روندهای هتلداری در سال ۲۰۲۰ بهبود دیدگاه میهمانان در رابطه با ماهیتگرایی و درک موضوع مینیمالیسم است. عملکردگرایی و توجه به کاربرد فضاها در طراحی اتاق، لابی و فضاهای مشترک در هتل، یکی از مسائل محوری خواهد بود.
ایجاد شده: 2/بهمن/1398 آخرین ویرایش: 2/بهمن/1398هتلداری ذاتاً کسب وکاری با مؤلفههای انسانی متعدد است. رضایت میهمان منوط به نحوه نگرش، برخورد و رفتار کارکنان هتل است. فصل يک ؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم؛ 1- کسب امتیاز بالای خشنودی میهمان منوط به استخدام تیمی با کیفیت بالاست. 2- آگهی مشاغل مورد نیاز باید به نحوی تهیه شود که نه تنها جزئیات مربوط به شغل بلکه هویت و فرهنگ شرکت را نیز به متقاضی القا کند. 3- انتظارات و چشماندازی با کیفیت بالا در آگهیها این احساس را در متقاضی به وجود میآورد که برای پیوستن به یک تیم حرفهای تقاضای کار میدهد. 4- استراتژیهای بکارگیری و استخدام کارکنان متبحر در فرصتهای شغلی به شرایط بازار هر هتل بستگی دارد. با این اوصاف، چنین استراتژیهایی باید با دقت طراحی شوند. 5- از آنجا که کارکنان خلاق در برخورد با میهمانان بهتر از افراد کند ذهن عمل میکنند، استفاده از پرسشهای رفتاری در مصاحبه مانند آزمون واگرایی، میتواند ابزار مناسبی برای ارزیابی خلاقیت متقاضیان باشد. 6- کارکنانی که توانایی حل مسائل را دارند باعث ارتقای اثربخشی عملیات خدماترسانی میشوند، در نتیجه نحوۀ تفکر در شرایط بحرانی نیز باید در فرایند انتخاب مدنظر قرار گیرد. 7- فرایند انتخاب و پالایش دقیق و حساب شده مدیران موجب ایجاد انگیزه و رغبت بیشتر در متقاضیان استخدام در هتل می شود، زیرا چنین فرایند حساب شدهای به مثابه نشانهای برای متقاضی است که به توانایی بالای مدیران در اداره سایر امور کسب و کار شرکت اشاره دارد. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش ١ آگهی کاریابی را خلاقانه طراحی کنید؛ برای ایجاد مجموعه ای از متقاضیان قوی در مشاغل مورد نظر، باید آگهی کاریابی به خوبی طراحی شود. همکاری واحد بازاریابی هتل در ایجاد و یا ویرایش چنین متنی، الزامی است . بدون شک ذهن خلاق بازاریابان نسبت به ذهن افراد اجرایی، میتواند در تهیه یک متن هیجانی و جذاب مثمرثمرتر باشد. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 2 رابطه خود را با موسسههای آموزشی ارتقاء دهید؛ کارکنان خط مقدم و مدیران تازه وارد، اغلب از بین دانشجویان آموزشگاهها و دانشگاههایی انتخاب میشوند که در دروس مدیریت مهمانداری و هتلداری آموزش دیدهاند. همۀ هتلها ( حتی هتلهای ساده و هتلهای شخصی ) باید رابطه فعالانهای با یک یا چند موسسه آموزشی مهمانداری و هتلداری داشته باشند. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 3 در رویدادهای روز مشاغل شرکت کنید؛ ترتیبی اتخاذ کنید تا نماینده ای از تیم مدیریت هتل در روز های مشاغل در دبیرستان های محلی سخرانی کند . جدا از این که این جلسه باعث ایجاد رابطۀ مثبت با جامعه می شود ، باید این موضوع را نیز در نظر داشت که دانش آموزان منبع با ارزشی از نیروهای بالقوه برای همکاری در بعضی از شغل های خاص خواهند بود . ترتیبی اتخاذ کنید تا نماینده ای از تیم مدیریت هتل در روز های مشاغل در دبیرستان های محلی سخرانی کند . جدا از این که این جلسه باعث ایجاد رابطۀ مثبت با جامعه می شود ، باید این موضوع را نیز در نظر داشت که دانش آموزان منبع با ارزشی از نیروهای بالقوه برای همکاری در بعضی از شغل های خاص خواهند بود. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 4 کارکنان را برای معرفی افراد ترغیب کنید؛ کارکنان خط مقدم باید در معرفی دوستانشان برای استخدام فرصتهای شغلی پیش قدم شوند ، زیرا کارمندان خط مقدم از فرهنگ کار در هتل اطلاعات کافی دارند و در ضمن دوستان خود را نیز خوب می شناسند. این ترکیب اطلاعات موجب می شود تا بهترین گزینه ، با شرایط فرصت شغلی نیز هماهنگ است، پیشنهاد شود. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 5 از مصاحبۀ 360 درجه استفاده کنید؛ از مصاحبۀ 360 درجه که در آن متقاضی ، به غیر از مدیری که قرار است در آینده به او گزارش کار دهد ، با سایر همکاران و گروه های زیر دست احتمالی نیز مصاحبه خواهد داشت ، استفاده کنید . این رویکرد چندین مزیت خواهد داشت . از جمله ، وقتی یک منقاضی با زیردستان آینده اش مصاحبه می کند ، هوش هیجانی و توانایی های او نیز ارزیابی می شود . مصاحبه های 360 درجه حس مالکیت و ایجاد فرهنگ توانمند سازی را فراهم می آورند. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 6 مصاحبه با شیوۀ هیئتی را به کار ببرید؛ بهتر است متقاضیان موقعیت های شغلی غیر تخصصی از طریق مصاحبۀ هیئتی انتخاب شوند تا بیش از یک نفر با آنها مصاحبه انجام دهد . مصاحبۀ هیئتی توانایی محاوره ای و اعتماد به نفس منقاضی را ، مخصوصا برای سنجش رفتار افراد در موقعیت های تهدید آمیز ، ارزیابی می کند. برای عملی تر کردن موضوع ، رویکرد مصاحبه هیئتی را می توان با مصاحبۀ 360 درجه ، که در روش قبل توضیح داده شده، ترکیب کرد. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 7 اجرای مصاحبۀ چند روزه را ترغیب کنید؛ بهتر است هر زمان که این امکان وجود داشته باشد از متقاضیان مشاغل غیرتخصصی خواسته شود تا بیش از یک روز برای مصاحبه مراجعه کنند تا میزان قابلیت اعتماد و نحوۀ رفتارشان در زمان های مختلف بررسی و اندازه گیری شود . نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 8 توانایی محاوره ای متقاضی را ارزیابی کنید؛ باید از متقاضی واحد پذیرش سوالاتی طی مصاحبه پرسیده شود تا بتوان توانایی محاوره ای آنها را ارزیابی کرد . برای مثال یکی از این سوالات می تواند این چنین باشد : اگر یک موجود فضایی پا بر زمین بگذارد ، چگونه درست کردن ساندویچ کرۀ بادام زمینی با مربا را به او آموزش می دهید؟ نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 9 خلاقیت متقاضی را ارزیابی کنید؛ بهتر است از متقاضیان پذیرش طی مصاحبه درخواست شود تا موارد استفادۀ وسیلهای را تکمیل کنند تا میزان توانایی خلاقیت آنها اندازهگیری شود. برای مثال میتوان چهار دقیقه به آنها فرصت داد تا تمامی موارد کاربردی یک شیء ( مانند ملحفه ) را بنویسند. سپس چهار دقیقه دیگر فرصت داد تا موارد کاربرد شیء دیگری ( مانند آجر ) را یادداشت کنند. این کار یک آزمون واگرایی است و پاسخها را میتوان بر اساس شرایط زیر امتیاز بندی کرد؛ سیالی و روانی : چند ایدۀ معنادار در پاسخ به این سوال داده شده است؟ اصیل و ابتکاری : پاسخهای داده شده تا چه میزان کمیاباند؟ استادانه و پرکار : در پاسخها تا چه میزان به جزئیات توجه شده است؟ نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 10 طرز تفکر تیمی متقاضی را ارزیابی کنید؛ در هنگام مصاحبه از متقاضی خواسته شود تا داستانی را دربارۀ تجربۀ نحوۀ ارائۀ خدماتی خاص در هتل یا هر کسب و کار خدماتی دیگری بیان کند . به نظر می رسد متقاضیانی که داستان هایشان را براساس همکاری مشترک با سایر همکاران بیان میکنند ، نسبت به افرادی که فقط در مورد فعالیت های خودشان صحبت می کنند ، تفکر تیمی بیشتری دارند . نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 11 مهارت حل مسئله را ارزیابی کنید؛ باید در هنگام مصاحبه از یک روش برای اندازه گیری میزان مهارت متقاضی در حل مسئله استفاده شود . برای مثال می توان جعبۀ کوچکی محتوی وسیله ای خاص ، مانند گیرۀ کاغذ ، را به متقاضی نشان داد و از او خواست تا تعداد وسیلۀ درون جعبه را تخمین بزند ( بدون باز کردن در جعبه ) . نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 12 نوآوری متقاضی را ارزیابی کنید؛ برای سنجش میزان قابلیت نوآوری باید در فرم مخصوص دانشجویان کارورزی هتل، سوالی گنجانده شود. برای مثال: راه حل نوآورانهای برای کاهش زمان انتظار مبهمان در هنگام پذیرش ارائه دهید. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 13 با متقاضی در هتل در حین مصاحبه قدم بزنید؛ به عنوان بخشی از مصاحبه، متقاضی را به اطراف محل کارش ببرید و نحوۀ برخورد او را با سایر پرسنل و مهمانان مشاهده کنید. این روش از نحوۀ برخورد و رفتار فرد اطلاعاتی به شما می دهد. به علاوه، وقتی اجازه میدهید تا او محیط کار را ببیند ممکن است در مورد نامناسب بودن محل کار یا ایجاد انگیزۀ بیش تر برای شروع کار در تصمیم او تاثیر بگذارید . نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 14 در طول مصاحبه یک نمایش اسلاید را جای دهید؛ اگر مصاحبهکننده در مصاحبه با متقاضی شغل از عملکرد او رضایت داشته باشد، بهتر است ادامۀ جلسه را با نمایش اسلاید روی کامپیوتر ادامه دهد. اسلایدها باید شامل تصاویری از اعضای تیم و نحوۀ برخورد و رفتار آنها باشد. هنگام نمایش تصاویر، میتوان مثالهایی از نحوۀ ارتقا و تبدیل شدن به افرادی کلیدی در هتل بیان کرد. نامنویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 15 شهرت و اعتبار هتل را در مصاحبه ارتقا دهید؛ در مصاحبه با متقاضی و در صورت رضایت از عملکرد او ، مصاحبه کننده باید نکاتی دا رد مورد جوایز کسب شدۀ هتل ، نام تجاری و یا مدیریت شرکت توضیح دهد . راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل دوم؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل سوم ؛ بازخورد و ارزیابی کارکنان خط مقدم
ایجاد شده: 28/دی/1398 آخرین ویرایش: 17/اسفند/1398خانه تجاری (اقامتی) ارائه خدمات هتلداری در محیط یک خانه مسکونی محیط سنتی یک خانه خصوصی به عنوان یک ساختاری موقت و فرهنگی بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده رابطه بین میزبان و محیط خانه است. خانه و آثار موجود در آن که معمولا دست ساز هستند، بازتابی از شخصیت خانه دار میباشند. نوع چینش و چیدمان این نوع از منازل را می توان به سه دسته تقسیم کرد: 1- سنتی 2- واقعیت مجازی 3- پشت صحنه منازل سنتی: جایی است که چیدمان و محیط خانه خصوصی بسیار قوی باشد. به عنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1- خانواده های میزبان 2- خانه هایی با سرویس B&B 3- اقامتگاههایی با خدمات ارائه غذا 4- هتل های کوچک که توسط یک خانواده اراده میشوند. 5- خانه های مذهبی که در انزوا هستند. منازل واقعیت مجازی: جایی است که محیط خانه به عنوان یک ساختمان، به صورت مصنوعی ایجاد می شود. به عنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1- اقامتگاه هایی که مالکان به صورت ساعتی در آن شریک میشوند (timeshare ) 2- خانه های شهری 3- هتل های حومه شهری منازل پشت صحنه: به استفاده از محیط خانه و اجزای آن برای مقاصد تجاری گفته میشود. به عنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1- خانه ای که به عنوان جاذبه توریستی استفاده میشود. 2- خانه ای که از آن به عنوان پشت صحنه فیلم استفاده می شود.
ایجاد شده: 26/دی/1398 آخرین ویرایش: 26/دی/1398نقطه آرامش و آسایش انسان نقاط آرامش ترکیبی خاص از دما و رطوبت نسبی ( RH ) را نشان میدهند که بررسیهای آماری نشان میدهد که ۸۰ درصد از افراد در این نقاط احساس آرامش دارند. این نقاط در زمستان و تابستان متفاوت هستند. دما و رطوبت نسبی ( RH ) بالاتر، موجب میشود تا انسان به مکانی خشک و خنک نیاز داشته باشد تا به نقطه آرامش برسد. در تاسیسات اقامتی، دمای پائینتر همراه با محیطی مرطوبتر در طول زمستان و دمای پایینتر در طول تابستان از لحاظ انرژی مقرون به صرفهتر است. دامنه دما و رطوبت تعریف شده استاندارد در نقطه آرامش، نسبتاً گسترده است. نقطه آرامش در زمستان بین ۶۸ درجه فارنهایت ( ۲۰ درجه سانتیگراد ) و ۷۶ درجه فارنهایت ( ۲۴.۴ درجه سانتیگراد ) و در تابستان بین ۷۴ درجه فارنهایت ( ۲۳.۳ درجه سانتیگراد ) و ۸۱ درجه فارنهایت ( ۲۷.۲ درجه سانتیگراد ) است. عوامل دیگری نیز بر این نقاط آرامش تاثیرگذار هستند که عبارتند از؛ میزان حرکت هوا در اتاق سطح فعالیت میهمان در اتاق لباسی که میهمان در اتاق بر تن دارد دمای سطوح متفاوت در اتاق
ایجاد شده: 23/دی/1398 آخرین ویرایش: 23/دی/13981- همواره قرارداد را با تمام جزئیاتش مطالعه کرده و سپس آن را امضا کنید. هرچقدر اطلاعات بیشتری راجع به قرارداد اولیه داشته باشید، احتمال درک اشتباه از قرارداد و یا دستکاری آن، کمتر میشود. این قانون را هم برای قراردادهایی که مستقلا میبندید و هم برای قراردادهایی که به عنوان همکار یا ناظر در بستن آنها شرکت دارید، در نظر داشته باشید. 2- تمام پلت فرمهای بازاریابی خود را به دنیای بیرون مرتبط سازید. برای بررسی نحوه فعالیت کمپینهایی که تشکیل دادهاید، قابلیتهای تجزیه و تحلیل ابزار خود را مورد بررسی قرار دهید. بدین شیوه میتوانید کارایی و تاثیر این ابزارها را بهبود بخشیده و آنها را ارتقا دهید. نکته مهم در مدیریت رسانههای اجتماعی، ایجاد تعادل میان این رسانهها و فعالیت موثر در آنها است. 3- از فهرست کارهای خود، فروش بلیط را خارج کنید. شریک و همکاری را انتخاب کنید که به شما در توزیع و معرفی رویدادها در سایتهای مهم در سراسر اینترنت و فروش بلیط به صورت مستقیم از همان سایتها، کمک کند. سپس پلتفرم خود را با سایر فناوریها برای تبلیغ، مدیریت و تنظیم رویداد خود، همگام سازید. این فرایندها باید به شکلی باشد که بتوانید با کمترین تلاش، بیشترین سود را از آن خود کنید. 4- بر اساس بودجهای که پیشبینی کردهاید، عمل کنید. از تکنولوژی روز دنیا برای برنامهریزی رویداد استفاده کنید تا فعالیتهای خود را هموار کنید. هموار شدن مسیر فعالیتهای برنامهریزی رویداد باعث میشود که بیشترین بازگشت سرمایه را در سیستم خود داشته باشید و از برنامه بودجه خود تخطی نکنید.
ایجاد شده: 23/دی/1398 آخرین ویرایش: 3/اسفند/1398اولین چیزی که هنگام صحبت از رستوران، ضیافت و یا پذیرایی در هتل به ذهن میرسد، هزینه غذا (Food Cost) است. با این حال این معیار، تنها معیار و تعیین کننده موفقیت نیست. برای درک واقعی عملکرد بخش F&B، میتوان چندین شاخص کلیدی عملکرد را بررسی کرد: امتیازات رضایتمندی مشتریان از رستوران ؛ میتوان نمرات رضایتمندی شرکت کنندگان را برای درک عملکرد اجرای رویدادها در هتل و دریافت بازخورد از مهمانانی که در هتل اقامت ندارند اما در رویداد، جلسه و یا عروسی در هتل شرکت میکنند را تحلیل نمود. امتیاز میانگین بررسی (Average Check) ؛ برابر است با تعداد کل فروش ها در وعده های غذایی مشخص تقسیم بر تعداد وعده های غذایی سرو شده در رویداد. درآمد در هر متر مربع ؛ برابر است با کل درآمد تقسیم بر متر مربع محل اجرای رویداد بهرهوری واحد F&B ؛ برابر است با ساعت کار انجام شده تقسیم بر تعداد وعده های غذایی سرو شده در رویداد موارد ذکر شده تنها چند معیار خوب از شاخصهای عملکرد هستند. نکته کلیدی در این میان "تعادل " است. منطقی نیست که بهرهوری نیروی کار، بسیار بالا باشد اما امتیازات رضایتمندی بسیار پایینی داشته باشیم یا امتیاز رضایتمندی بالایی از مهمانان دریافت کنیم اما سودآوری بسیار ضعیف باشد.
ایجاد شده: 8/دی/1398 آخرین ویرایش: 8/دی/1398تولید ترکیبی حرارت و برق (Combined Heat and Power Cogeneration) در این فرایند، گرما (آب گرم یا بخار) و نیرو (برق) به طور همزمان تولید میشوند. واحدهای تولید حرارت و برق (CHP) به دو نوع اصلی تقسیم میشوند. در یک نوع، آب در یک بویلر گرم می شود و بخار حاصل از آن برای چرخاندن پره های توربین استفاده می شود. این توربین به یک ژنراتور متصل شده است که برق تولید می کند و گرمای تولید شده را می توان برای استفاده در هتل استفاده کرد. نوع دوم از واحدهای تولید کننده حرارت و برق (CHP) از یک موتور یا توربین استفاده می کند که ژنراتور را با گرمای ایجاد شده در موتور، هدایت می کند. گرمای ایجاد شده توسط موتور در هر دو روش را می توان برای گرم کردن آب، فضاهای داخلی و یا برای تأمین نیروی چیلر جذبی استفاده کرد. برخی از این دستگاه های تولید همزمان حرارت و برق را میتوان برای تأمین برق و آب گرم در هتل ها، متل ها و حتی رستوران ها استفاده نمود.
ایجاد شده: 2/دی/1398 آخرین ویرایش: 2/دی/1398چانهزنی جمعی (Collective Bargaining) روند مذاکرات دو جانبه بین طرفین (یعنی مدیران هتلداری و کارمندان) که مستقیماً با یکدیگر وارد چانه زنی و مذاکره میشوند، معمولاً بدون دخالت یک واسطه یا دادگاه صنعتی و بدون کمک آنها اتفاق می افتد. در بعضی از کشورها این چانه زنی جمعی با حمایت و مداخله مستقیم قانونگذار رخ میدهد. در این موارد، قوانین صنعتی روش هایی را برای چانه زنی فراهم میکنند. از جمله این روشها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: - به رسمیت شناختن نقش نمایندگان در چانه زنی و مذاکرات (منظور از نمایندگان، اتحادیه های کارگری میباشد) - به هر یک از طرفین اجازه می دهد طی یک دوره چانه زنی "مشخص" اقدام لازم را اتخاذ نمایند. - تعهد طرفین مبنی بر انجام چانه زنی و مذاکرات بر اساس اعتماد دوطرفه در هنگام شرکت در جلسات، ارائه اطلاعات و دستور کار مذاکرات.
ایجاد شده: 26/آذر/1398 آخرین ویرایش: 30/آذر/1398ناهماهنگی شناختی (Cognitive Dissonance) ناهماهنگی شناختی در زمینه بازاریابی ، به شک و تردیدهایی اشاره دارد که ممکن است اندکی پس از خرید یک محصول یا خدمت ایجاد شود. این تردید با سوالات خریدار از خود آغاز میشود: - آیا تصمیم درستی در خرید این محصول یا خدمت گرفته ام یا خیر؟ - آیا محصول یا خدمت مناسبی را خریداری کرده ام؟ - آیا در مقابل پولی که پرداخت نمودم، ارزش خوبی را کسب کرده ام؟ یک خریدار ممکن است در طی مرحله ارزیابی پس از خرید در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده، ناهماهنگی شناختی را تجربه کند. شرکت های هتلداری و گردشگری معمولاً با استفاده از چندین استراتژی، این سؤالات را به حداقل می رسانند. ناهماهنگی شناختی ممکن است از طریق ارتباط موثر با مصرف کننده و پیگیری پس از خرید از مصرف کننده، کاهش یابد. شرکتهای ارائه دهنده خدمات هتلداری ممکن است بتوانند با پاسخ سریع و اصلاح هرگونه مشکل مطرح شده از سوی مشتری، عدم اطمینان مصرف کننده را کاهش دهند. این مشکلات مطرح شده از طرف مشتری ممکن است به دلیل خرید، عدم ایجاد رضایت در مشتری، مشکلات ضمانت برگشت پول و یا ضمانت خدمات ایجاد شود.
ایجاد شده: 23/آذر/1398 آخرین ویرایش: 30/آذر/1398🔴Night Audit 🔴حسابرس شیفت شب 🔹حسابرس شیفت شب وظیفه اصلاح و ثبت تمامی تراکنش های مالی 24 ساعت گذشته را دارا میباشد 🔴Overbooking 🔹فروش بیش از ظرفیت اتاق های هتل بر اساس پیش بینی آنکه برخی از افراد رزرو نموده به هتل مراجعه نخواهند نمود 🔴Property 🔴املاک 🔹 به اماکن فیزیکی متعلق به هتل و یا در اختیار هتل گفته میشود که توسط خود هتل اداره میگردد 🔴Property Management System (PMS) 🔴سیستم مدیریت دارایی ها 🔹(PMS) به برنامه جامع هتلداری گفته میشود که تمامی عملیات همانند check-in , check-out ، فولیو و ...... را مدیریت و اجرا مینماید . PMS میتوانید با سایر برنامه ها همانند CRS (سیستم جامع رزرواسیون) در ارتباط باشد 🔴Rate Parity 🔴برابری نرخ 🔹به یک استراتژی بازاریابی گفته میشود که مطابق با ان کارگزاران فروش (آژانس ها) جهت فروش خدمات هتل نرخ برابری را ارائه نمایند. بدین ترتیب نرخ یک اتاق در یک تاریخ خاص در همه جا یکسان خواهد بود و بر این اساس میزان وفاداری مشتریان افزایش خواهد یافت و بیش تر تمایل خواهند داشت تا از خود هتل به صورت مستقیم خرید نمایند 🔴Receivable 🔴مبالغ قابل وصول 🔹این مبالغ بر اساس پیش فاکتور و یا فولیو قابل دریافت است 🔴Revenue Management System (RMS) 🔴سیستم مدیریت درآمد 🔹(RMS) یک برنامه کاربردی در هتل ها میباشد که به جهت کنترل ،تامین و قیمت گذاری اتاق های موجود بر اساس (موجودی ، نوع اتاق ، میزان شب اقامت و ...) جهت افزایش حداکثری درآمد میباشد. 🔴Room Block 🔴گروه اتاق ها 🔹Room Block به گروهی از اتاق ها گفته میشود . گروه بندی اتاق ها ممکن است بر اساس مشخصه های مختلفی جهت برنامه ریزی عملیات مدیریتی ایجاد شود . مثال : ممکن است یک گروه اتاق تنها برای میهمانان سینگل در نظر گرفته شود و یا یک گروه از اتاق ها برای تعمیرات و باز سازی در نظر گرفته شود . 🔴Room Inventory 🔴موجودی اتاق ها 🔹موجودی اتاق ها به تعداد اتاق موجود برای یک تاریخ خاص نسبت به تعداد شب اقامت گفته میشود 🔴Static Pricing 🔴قیمت گذاری ثابت 🔹درصورتی که هتل قیمت اتاق های خود را برای تمامی فصول سال به صورت یکسان قرار دهید از این استراتژی استفاده نموده است 🔴Stay Record 🔴اطلاعات اقامت 🔹دسترسی به اطلاعات اقامتی میهمانان در مراجعه قبلی 🔴Vacancy 🔴اتاق آماده 🔹به اتاق های آماده جهت ورود میهمان اطلاق میشود تعريف واژگان تخصصی صنعت هتلداری ( بخش اول) تعريف واژگان تخصصی صنعت هتلداری ( بخش دوم) تعريف واژگان تخصصی صنعت هتلداری ( بخش سوم)
ایجاد شده: 19/آذر/1398 آخرین ویرایش: 19/آذر/1398