به گزارش هتل نیوز، همزمان با کاهش ارزش پول ملی ترکیه و به تبع افت قیمت لیر در بازار ارز کشور، تعداد سفرهای توریستی گردشگران ایرانی به شهرهای تفریحی استانبول، وان و آنتالیا طی یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به اذعان بسیار از کارشناسان کاهش شیوع ویروس کرونا در دو کشور ایران و ترکیه نیز عللی دیگر در افزایش سفرهای توریستی از مبدا ایران به مقصد ترکیه محسوب میشود. بر اساس آخرین گزارشهای ارائه شده از سوی «مهمت نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری کشور ترکیه، تعداد توریستهایی بازدید کننده از شهرهای تفریحی این کشور در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۲۰۲۰ قریب به ۱۱۱.۵ درصد افزایش یافته است. در میان توریستهای خارجی، ایران با ۱۳۶ هزار و ۹۵۰ نفر گردشگر پس از کشورهای روسیه، بلغارستان و آلمان در جایگاه چهار و بالاتر از کشور عراق قرار دارد؛ درحال حاضر سفر گردشگران ایرانی به ترکیه به دو شکلهای سفرهای انفرادی و گروهی انجام(تور) انجام میشود شده است. در این میان شهر استانبول، با ۵۷ درصد و پس از آن، شهرهای تفریحی آنتالیا و ادرنه واقع در سواحل اقیانوس مدیترانه از یک سوی و شهر بازرگانی وان در شرق ترکیه، از جمله مهمترین شهرهای توریست خیز این کشور محسوب میشوند که هر سال به دلیل همسایگی ایران و ترکیه پذیرای گردشگران ایرانی بسیار زیادی هستند. همان گونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، همزمان با کاهش ارزش پولی ملی ترکیه به دلیل سیاستهای غلط اقتصادی اردوغان رئیس جمهوری این کشورطی یک ماه اخیر و کاهش مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا ; باعث افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه و در نتیجه بی توجهی به جاذبههای گردشگری کشور شده است. افزایش ورود گردشگر خارجی به ترکیه به حدی رسیده بود که حتی در آن مقطع زمانی، باعث بروز واکنشهای قابل تاملی از سوی رسانههایی همچون گاردین و ایندیپندنت شد چرا که کاهش ارزش لیر در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ تبدیل به انگیزهی اصلی برای سفر گردشگران به این کشور قلمداد میشد. اکنون و پس از گذشت ۲۰ سال یعنی همزمان با پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی این سناریو در ساختار اقتصاد و صنعت گردشگری ترکیه برای باری دیگر در حال تکرار شدن است؛ در بوحبه بحران اقتصادی ترکیه، دولتمردان آنکارا شاهد ورود غیر قابل منتظرهای از گردشگران خارجی به شهرهای توریستی خود بودند که میتوانند از آن به عنوان یک فرصت یاد کنند؛ در این میان شهر تجاری_ بازرگانی وان به دلیل پایین بودن هزینههای سفر به نسبت شهرهای استانبول و آنتالیا، تبدیل به یک شهر تفریحی ایدهآل برای توریستهای ایرانی شد. با توجه به این امر گزارشهایی نیز پیرامون هجوم گردشگران ایرانی به شهر وان ارائه شده است که همزمان با وقوع این امر هتلهای شهر وان حتی یک اتاق خالی هم برای اجاره به دیگر گردشگران خارجی نداشتند. شهر وان به مانند آنتالیا و استانبول جاذبه گردشگری ندارد بلکه هدف عمده ایرانیان برای سفر به شهر وان عمدتا برای خرید اجناس ترک با قیمتی ارزان و به صرفه است.طبیعی است که با کاهش ارزش لیر، تعداد مسافران ایرانی به این شهر نیز افزایش پیدا کند. درحال حاضر خروج ۱۷ هزار ایرانی برای حضور در «جمعه سیاه ترکیه» از طریق مرزهای زمینی مشترک میان دو کشور، آخرین خبر شوکه کنندهای بود که چند هفته پیش بسیاری از مخاطبان را شگفت زده کرد؛ اکنون و با توجه به تشدید سفرهای توریستی به ترکیه پیش بینی میشود که ورود اقلامی همچون لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دیگر کالاهای مصرفی با حجم کوچک، با استفاده از قاچاق چمدانی از سوی کشور ترکیه تشدید شود و در نهایت این اجناس قاچاق به راحتی روانه بازار ایران شوند.
ایجاد شده: 14/دی/1400 آخرین ویرایش: 14/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا با اعلام این خبر گفت: «معافیت تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی که در جذب گردشگران ورودی فعالیت دارند از قانون مالیات بر ارزش افزوده، جزو مطالبات بجای بخش گردشگری بوده است.» شالبافیان به بند ۱۵ قسمت «ب» ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: «در این بند به صراحت اشاره شده است که خدمات اقامتی هتلهای ۳ ستاره و پایینتر، همچنین مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مشمول این معافیت میشوند.» در ادامه معاون گردشگری کشور با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزشافزوده بیان کرد: «بر اساس این تبصره خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و یا شعب شرکتهای خارجی مقیم ایران) ارائه میشود و محل مصرف خدمات و یا مقصد خدمات داخل باشد یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور بشود صادرات محسوب میشود. لذا از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهادههای آنها مسترد میشود.» او افزود: «بر همین اساس درآمد حاصل از جذب گردشگران ورودی به کشور صادرات تلقی شده و این معافیت مشمول آنها میشود. این موضوع یکی از چالشهایی بود که از سالهای گذشته به علت تفاسیر گوناگون، فعالان این حوزه را با چالش روبهرو کرده بود که با تصویب و اجرایی شدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مرتفع میشود.» شالبافیان در پایان بر هماهنگی با دستگاههای ذیربط تاکید کرد و گفت: «برای تسهیل در اجرای این فرایند، نیاز به هماهنگی با سازمان امور مالیاتی است که بر اساس تصمیمات متخذه ضمن برگزاری نشستهای مشترک، مسیر بهرهمندی فعالان هموار شود.»
ایجاد شده: 13/دی/1400 آخرین ویرایش: 13/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، از ۱۳ دی ماه سال جاری ( امروز ) براساس قانون مالیات ارزش افزوده بلیت هواپیما مشمول مالیات ارزش افزوده خواهد شد و شرکتهای هواپیمایی براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلفند ۹ درصد مالیات ارزش افزوده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. " مقصود اسعدی سامانی " دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهارداشت: باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری برروی بلیت هواپیما پیش بینی نشده و بخشی از ۹ درصد مالیات برارزش افزوده بهعنوان سهم شهرداری منظور می شود لذا با حذف شدن عوارض شهرداری از ۱۳ دی ماه ۴ درصد به قیمت بلیط پروازهای داخلی و ۹ درصد به قیمت بلیط پروازهای خارجی بهعنوان مالیات برارزش افزوده اضافه خواهد شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: تاکید میکنم که مالیات برارزش افزوده دریافتی از مسافر به جیب ایرلاین نمیرود و مستقیماً باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود و شرکتها در راستای تدبیر دولت محترم برای کاهش هزینه سفرهای هوائی با مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات و تخفیفات داشتهاند از اول آذر ماه حدود ۱۵% نرخ های خود را کاهش دادند و سقف نرخ جدید مسیرهای مختلف پروازی تعیین و همه شرکتها از اول آذر سقف های نرخی جدید را رعایت میکنند. وی افزود: تصویب قوانین برای وضع عوارض های مختلف برروی بلیط و یا مالیات برارزش افزوده عملاً موجب افزایش قیمت بلیط می شود و ایرلاین های کشور بدون اینکه نفعی ببرند مأمور وصول عوارض های مختلف برای برخی از دستگاه های کشور شدهاند.
ایجاد شده: 13/دی/1400 آخرین ویرایش: 13/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " مرجان شاهولایتی " مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی در خصوص واکسیناسیون کارکنان هتلهای مشهد اظهار کرد: پیش از اینکه موضوع واکسیناسیون به صورت سراسری در هتلها آغاز شود، جامعه هتلداران خراسان رضوی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و مرکز بهداشت استان با تجهیز هتل هما ۲ اولین گروهی بودیم که خارج از روال واکیسناسیون پرسنل هتلها را آغاز کردیم. وی افزود: پس از آن تزریق دوز دوم در هتلها آغاز شد. در حال حاضر نیز فرخوان دادهایم کسانی که زمان دوز سوم آنان فرا رسیده، حتما برای تزریق آن اقدام کنند. قطعا تمام هتلها پرسنل خود را برای تزریق دوز سوم ملزم خواهند کرد. مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی یادآور شد: مهمترین آیتم کنترل بازرسان ما در بازدید و کنترل پروتکلها، واکسیناسیون کارکنان هتلهاست. بنابراین موضوع واکسیناسیون در واحدهای هتلی بسیار اهمیت دارد و حتما کنترل میشود که تمام پرسنل واکسن خود را تزریق کرده باشند. شاهولایتی با اشاره با آغاز شیوع امیکرون و احتمال اعمال مجدد محدودیتها خاطرنشان کرد: اگر بیشترین تمرکز خود را روی تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکلها قرار دهیم، میتوانیم بیماری را کنترل کنیم اما اگر محدودیتها مجددا اعمال شود، زندگی مردم به لحاظ اقتصادی فلج خواهد شد. وضعیت اقتصادی زندگی مردم در حدی نیست که توان تحمل تعطیلی مجدد را داشته باشند. آنقدر وضعیت اقتصادی برای مردم شکننده شده که در حال حاضر تمام مردم به سختی کسب و کار خود را اداره میکنند. وی اضافه کرد: در ۲ سال اخیر با شیوع کرونا در دنیا صنعت هتلداری بیشترین آسیبها را متحمل شد و بیشترین محدویتها نیز روی واحدهای گردشگری اعمال شده است. اولین چیزی که همیشه محدود شده، سفر بوده است و هتلها نیز همیشه در این زمینه همراهی کردهاند. البته با توجه به اینکه امیکرون خطرپذیری پایینتری دارد، در صورت رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی جریان زندگی مردم قطع نخواهد شد که به لحاظ اقتصادی بهترین تصمیم ممکن است. مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی در خصوص میزان بازگشایی هتلها تصریح کرد: مطابق آخرین آمار به دست آمده از مجموع ۲۴۰ هتل در مشهد هنوز ۵۸ هتل تعطیل است. یعنی ۲۴ درصد هتلهای مشهد از اسفند ۹۸ هنوز بازگشایی نشده و بعید میدانم این تعداد هتل تا نوروز بازگشایی شود. شاه ولایتی بیان کرد: تجربه ۲ سال گذشته نشان داده که هیچ چیز قابل پیشبینی نیست. تزریق دوز سوم پرسنل هتلها در دستور کار قرار گرفته و بالاترین آمار تزریق واکسن نیز در اختیار هتلها قرار دارد. همچنین به اذعان تمام مراکز نظارتی رعایت پروتکلها در هتلها در بالاترین میزان خود قرار دارد. بنابراین سفر و اقامت در هتلهای مشهد ایمن است و امنترین فضا برای اقامت محسوب میشود. اگر سفر به شکل ایمن انجام شود، مشکلی در انتقال ویروس کرونا ایجاد نخواهد شد.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " علی حسین زاده " دبیر انجمن گردشگری الکترونیک کشور درباره گردشگری الکترونیک گفت: گردشگری الکترونیک شامل تور و هتل و بلیت، معرفی خدمات گردشگری و مکان های دیدنی و همچنین آموزش خدمات گردشگری الکترونیک به مسافران و ارائهدهندگان خدمات است علاوه براین خلاقیت و نوآوری و استارت آپ ها در این صنعت نقش مهمی دارند. وی با اشاره به اینکه کدام یک از بخش ها به ارائه خدمات آنلاین میپردازند افزود: همه هتل های 4و5 ستاره در ایران آنلاین شدند و مسافران میتوانند هر لحظه که مایل باشند اتاق های آن را رزرو کنند همچنین بالغ بر 50 تا 60 سایت به صورت آنلاین اتاق های هتل را در اختیار مسافران قرار میدهند. حسین زاده درباره امکان استفاده از این سایت ها برای گردشگران خارجی اظهار کرد: این امکان برای گردشگران خارجی میسر نیست چراکه به علت تحریم ها مشکل پرداخت وجود دارد. دبیر انجمن گردشگری الکترونیک کشور به برنامه این انجمن در نمایشگاه بین المللی تهران اشاره و تشریح کرد: یک تیم برنامهای را ارائه کرده است که در هرزمان و با هر واحد پولی میتوان از آن پلتفرم خرید کرد که رونمایی آن در نمایشگاه بین المللی تهران که در بهمن ماه برگزار می شود، انجام خواهد شد. وی ادامه داد: یکی از سالن های نمایشگاه بین المللی را برای حضور استارت اپ ها در نظر گرفتیم و جامعه گردشگری الکترونیکی از این افراد حمایت میکند و آنان را به سرمایه گذاران وصل خواهد کرد. حسین زاده درباره میزان خرید آنلاین بلیت ها و رزرو هتل ها در کشور تصریح کرد: امکان خرید بلیت ها اعم از داخلی، خارجی و چارتری صد در صد آنلاین شده است همچنین بالغ بر 80 درصد رزرو هتل ها در ایران آنلاین انجام می شود این بدین معناست که کمتر مراجعه حضوری به آژانس ها و بکارگیری شیوه سنتی را داریم. دبیر انجمن گردشگری الکترونیک کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این امر آژانسها را دچار ضرر مالی نمی کند گفت: آژانس ها باید خود را آپدیت کنند و آگاه باشند که بحث آژانس سنتی از دور خارج شده است و آنان باید سرویس دهی خود را آنلاین کنند چراکه اکثر خدمات به غیر از ویزا به دلیل اینکه به اصل مدارک نیازمند است آنلاین شده است. وی با تاکید بر اینکه چالش اصلی ما در کشور آموزش است عنوان کرد: ما باید به مدیران کلیه مراکز خدماتی گردشگری کشور آموزش دهیم و بگوییم دنیا دنیای گردگشری الکترونیکی است و باید کار با شبکه های اجتماعی، تولید محتوا و بازاریابی ، راه اندازی باشگاه مشتریان را یاد بگیرند اما متاسفانه در کشور نتوانستیم به پرسنل و مراکز آموزش لازم را ارائه دهیم و بگوییم دوران سنتی گذشته است. دبیر انجمن گردشگری الکترونیک کشور با تاکید بر اینکه هزینه شرکت در نمایشگاه های بین المللی بالاست افزود: شرکت در این نمایشگاه ها مطلوب است اما باتوجه به بالا بودن هزینه آن میتوان در شبکه های اجتماعی تمرکز کرد و از این طریق ایران را با تولید محتوا و اینفلوئنسر ها به زبان های مختلف به جهان معرفی کنیم. وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت آوردن گردشگر به ایران نیست گفت: وظیفه دولت معرفی ایران است علاوه بر این کار دولت ایجاد تسهیلات برای جذب گردشگر است و بخش خصوصی اجراکننده آن است. یکی دیگر از وظایف دولت از بین بردن ایران هراسی و اعلام امنیت ایران به گردشگران خارجی است. حسین زاده درباره میزان عملیاتی شدن گردشگری الکترونیک در کشور اعلام کرد: خوشبختانه برخلاف سال های اولیه در 2، 3سال اخیر رشد خوبی را در گردشگری الکترونیک شاهد بودیم. تقریبا بالای 70تا 80 درصد خدمات گردشگری در کشور آنلاین شده است و مابقی به علت این است که آژانس ها خود را آپدیت نکردند همچنین برخی از هتل ها در مناطقی هستند که زیرساخت لازم را ندارند و به این علت امکان الکترونیکی شدن آن ها وجود ندارد. وی یکی دیگر از چالش های اصلی در این زمینه را فقدان بازاریابی برشمرد و گفت: باید در زمینه بازاریابی فعالیت بیشتری داشته باشیم. قرار است مرکز رشد و نوآوری برای استارت اپ هایی که در این زمینه فعالیت می کنند در نظر گرفته شود. حسین زاده درباره توجه به برگزاری تورهای مجازی عنوان کرد:در دنیا تور های مجازی برگزار می شود از این میان میتوان به تور بازدید از برج ایفل اشاره کرد. مثلا برای تخت جمشید نیز چنین امکانی مهیاست و باید این دست از تور های مجازی برای افرادی که به علل مختلف نمیتوانند از نزدیک بازدید کنند با استفاده از تور مجازی این امکان فراهم شود. وی درباره زیرساخت های لازم برای ایجاد نوع تور ها بیان کرد: دولت باید انگیزه تولید این تور ها را برای جوانان ایجاد کند و اجازه عکاسی و تولید محتوا را به بخش خصوصی دهد. اینگونه افراد باخرید تور های مجازی میتوانند به نقطه مورد نظرشان سفر کنند اما این موضوع نیازمند فرهنگسازی بیشتری است. حسین زاده با اشاره به مشکلات برگزاری تورهای غیرمجاز بیان کرد: این تورها مشکلاتی را ایجاد کرده است. حدود 300 سایت وجود دارد که مجوزی در این خصوص ندارند و اگر مشکلی برای آن پیش بیاید کسی پاسخگو نیست. وی درپایان تصریح کرد: ما از متولین این امر خواستاریم که قانونی این تور ها را برگزار کنند همچنین از مسافران خواستاریم که از مراکزی خدمات دریافت کنند که مجاز باشند.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " حرمتالله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در یک گفتوگوی رادیویی ضمن بیان برخی از عوامل ایجادکننده ضرر و زیان برای مراکز گردشگری در طول دوسال گذشته و شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی از اقدامات ناسنجیده دولت گذشته انتقاد و پیشنهادهایی نیز به دولت جدید ارائه کرد. وی با بیان این مطلب که کرونا سبب ایجاد خسارات جبرانناپذیری به صنعت گردشگری در تمام دنیا شد، گفت: در ایران با عدم حمایتهای مالی دولت و همچنین تصمیمگیریهای غیرکارشناسی این موضوع نمود بیشتری داشت و موجب ایجاد ضرر و زیانهای مضاعفی به این صنعت نسبت به سایر کشورهای دنیا شد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأکید بر لزوم احیای دوباره گردشگری و انجام سفر در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد کنونی کشور لازم است مقوله گردشگری را با نگاهی فراتر از بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار داد تا بتوانیم در سایه انجام اقدامات مقتضی و اتخاذ تدابیر لازم از منافع اقتصادی این صنعت نیز افزون بر بعد فرهنگی بهرهمند شویم. به اعتقاد این فعال بخش خصوصی گردشگری، بسیاری از کشورها ضمن اولویت دادن به توسعه و رونق گردشگری خود به گونهای عمل کردهاند که سفرای آنها به صورت مستمر و مداوم در ایران در حال رایزنی به جهت ورود گردشگران ایرانی به کشورشان هستند، و این در حالی است که توجه به این موضوع اساساً در بین سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها مورد غفلت واقع شده است. رفیعی با اشاره به حوادث سال 98 همانند سیل، زلزله، مسائل گرانی بنزین و ... تصریح کرد: علیرغم وجود حوادث طبیعی و انسانی متعدد در سال 1398 بیشترین آمار گردشگری خارجی و حتی داخلی در این سال انجام شد و این موضوع بیانگر این است که هرچند عوامل بیرونی میتواند در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آزاردهنده باشد اما هیچگاه موجب ایجاد مانع و بازدارندگی در طی این مسیر نمیشود. وی با بیان اهمیت و جایگاه والای صنعت گردشگری در اقتصاد کلان کشور اظهار کرد: در سال 98 و به دنبال افزایش ورود گردشگران خارجی و همچنین رونق سفرهای داخلی، سودی معادل با 11 میلیارد دلار از این صنعت عاید کشور شد، این در حالی است که بالاترین میزان درآمد کشور از فروش و صادرات نفت 8 میلیارد دلار بوده است. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: بخش خصوصی میتواند به شرط تعامل سازنده و حمایتهای لازم از سوی دولت، تا پایان دوره نخست دولت سیزدهم تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران را به 20 میلیون نفر برساند که این امر کمک شایان توجهی به اقتصاد بحرانزده ایران خواهد کرد. این فعال بخش خصوصی ضمن گلایه از تصمیمات غیرکارشناسی و بعضاً هیجانی ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر طبق آن قرار بود با لغو ویزا گردشگری خارجی ورود هرگونه مسافر خارجی به مدت 15 روز از کلیه مبادی زمینی و دریایی به جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا موسوم به "اومیکرون" به کشور ممنوع شود توضیح داد: این دست از اقدامات توسط دولت میتواند موجب خدشهدار شدن وجههی ایران در اذهان عمومی بینالمللی شود، چراکه گردشگر با صرف هزینه اقدام به خرید تور و ویزا کرده و بعداً شاهد عدم امکان عزیمت به ایران است. رفیعی همچنین آمار ورود گردشگران خارجی از ابتدای بازگشایی مرزها و لغو ممنوعیت صدور ویزا گردشگری در آبان ماه امسال، به اندازه ورود گردشگران در 8 ماه اخیرعنوان کرد. وی با اشاره به این موضوع که70 درصد از گردشگران ورودی ترکیه از مبدا ایران است، اذعان کرد: این امر حاکی از این حقیقت تلخ است که متولیان امر گردشگری نتوانستهاند بستری مناسب به جهت انجام سفرهای داخلی برای هموطنان کشورمان فراهم کنند و از این ظرفیت بزرگ استفاده لازم را ببرند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با گلایه از استانداران کشور در خصوص عدم اهتمام لازم آنها به جهت رونق و توسعه گردشگری در استانهای تحت نظارت خود افزود: در حالی شاهد این بیتوجهی و عدم اهتمام کافی هستیم که استانداران میتوانند ضمن انجام اقدامات مقتضی از طریق رونق سفر و گردشگری در استان خود با سود حاصل از این محل، استان خود را از احتیاج صرف به بودجه و منابع دولتی بی نیاز کرده و موجبات رفاه هرچه بیشتر مردم آن استان را فراهم آورند. این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد شدید از دولت قبل مبنی بر اختصاص تسهیلات نامطلوب و امهال نامناسب قبوض خدماتی و وامهای اعطایی به مراکز گردشگری گفت: در حقیقت اعطای تسهیلات توسط دولت قبل موجب مقروض شدن هرچه بیشتر بنگاههای گردشگری شد؛ چراکه وامی با سود 14 درصد و متعاقباً امهال سه ماه آن، در صورت عدم امکان پرداخت توسط وام گیرنده در حقیقت سود تسهیلات دریافتی توسط وی بالغ بر 20 درصد میشود که مجموعه همین عوامل در طول دو سال گذشته علاوه بر شیوع بیماری کرونا موجب خسارات مضاعف به این صنعت شد. بنا به گفته رفیعی، متأسفانه دولت گذشته نهتنها هیچ اقدام سازندهای در جهت توسعه و رشد گردشگری انجام نداد، بلکه بعضاً با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی خود در ستاد ملی کرونا موجب عقبماندگی هرچه بیشتر این صنعت شد. وی علت اصلی این موضوع را ناشی از این امر دانست که در دولت قبل وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و رکن اصلی صنعت گردشگری حتی اجازه ورد و دخالت درجریان تصمیمگیریهای ستاد ملی مبارزه با کرونا را نداشت. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد شدید از این موضوع که در ستاد خدمات سفر کشور، 20 نهاد مختلف عضو هستند اما بخش خصوصی که متولی اصلی سفر و گردشگری است در این ستاد عضو نبوده و جایگاهی ندارد، بیان کرد: این موضوع باعث ابتر ماندن تصمیمات و برنامههای این ستاد خواهد شد. این فعال بخش خصوصی همچنین در پایان از افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما در طول چند ماه اخیر گلایه کرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه افزایش بلیت هواپیما در حالی اتفاق میافتد که سازمان هواپیمایی علیرغم دریافت سوخت یارانهای و بدون الزام به ارائه کترینگ و همچنین هزینههای فرودگاهی که در واقع باعث کاهش هزینههای جاری شرکتهای ایرلاین شده است همچنان به صورت مستمر اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما میکند و این موضوع پذیرفتنی نیست.
ایجاد شده: 12/دی/1400 آخرین ویرایش: 12/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " برات کریمی " مدیرعامل بانک دی گفت: بر اساس تفاهمنامهای که بین بانک دی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسید، تسهیلات ارزانقیمت برای ایجاد کسبوکارها و بنگاههای گردشگری و صنایعدستی تخصیص پیدا میکند. وی گفت: بانک دی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به عنوان یکی از بانکهای عامل در اعطای تسهیلات حوزه گردشگری و صنایعدستی از محل اعتبارات بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است و بر اساس توافقات انجامشده، اولویت پرداخت تسهیلات در این بانک به طرحهای معرفیشده مربوط به جامعه ایثارگری خواهد بود. کریمی تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی طرحهای منجر به ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی را بر مبنای پروژههای مصادیق گردشگری برای اخذ تسهیلات به بانک دی معرفی کرده و بانک در کوتاهترین زمان ممکن، تسهیلات مورد نیاز را پرداخت خواهد کرد.مدیرعامل بانک دی ادامه داد: بانک دی در دو سال گذشته تلاش کرده است از طرحهای تولیدی و ایجاد اشتغال مرتبط با خانوادههای شاهد و ایثارگر در صنایع مختلف حمایت کند و با افزوده شدن موضوع گردشگری و صنایعدستی، سبد کاملی از خدمات و پرداخت تسهیلات بانکی در اختیار این جامعه قرار گرفته است. بررسی بندهای مالی این قرارداد نشان میدهد که این تسهیلات از محل ردیف ۲۸ بودجه و منابع بانک دی تا سقف ۲۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت میشود. بر این اساس حداکثر مبلغ پرداختی تسهیلات از سوی بانک دی مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال پیشبینی شده است. همچنین بنا بر بندهای این قرارداد بانک دی متعهد شده است که یک و نیم برابر سهم واگذارنده اعتبار پرداخت کند اما در صورتی که در مناطق کمتر برخوردار باشد سهمیه مشارکت بانک عامل به نسبت ۱.۲۵ درصد خواهد بود. بررسی بندهای این قرارداد نشان میدهد نرخ سود تسهیلات در مناطق کمتر توسعه یافته صفر درصد در قالب قرضالحسنه و در مناطق برخوردار ۸ درصد خواهد بود. تسهیلاتی هم که از منابع بانک تأمین و برداشت شود بر اساس نرخ سود مصوب شورای عالی پول و اعتبار در زمان پرداخت تعیین میشود.
ایجاد شده: 11/دی/1400 آخرین ویرایش: 11/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، " هادی سجادیراد " مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا بیان کرد: «با توجه به محدود شدن سالنهای نمایشگاه فیتور غرفه ۱۲۰ متر مربعی ایران، امسال برخلاف سالهای گذشته از سالن دو که محل استقرار شرکتکنندههای خاورمیانه بود به سالن چهار منتقل شده است و در سالن کشورهای اروپایی قرار دارد.» سجادیراد به برگزاری جلسات متعدد با انجمنهای صنفی گردشگری در راستای حضور هرچه بهتر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «مدیرعامل کانون با طرح دغدغهها از سوی رؤسای صنوف و برای همراهی با آنها همچنین با رویکردی حمایتی ۱۰درصد هزینههای مربوط به غرفه و زمین را از محل درآمدهای عمومی متقبل شد.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، افزود: «این تخفیف ۱۰درصدی که با استقبال از سوی جوامع مواجه شد، موجب دلگرمی بیشتر آنها برای حضور در نمایشگاه شد.» او به واگذاری غرفهها در کمترین زمان ممکن اشاره کرد و گفت: «با همراهی خوبی که شکل گرفت، ظرف کمتر از یک هفته ظرفیت ۱۴ غرفه تکمیل و اقدامات بعدی از جمله اخذ دعوتنامه و تعیین وقت سفارت با سرعت آغاز شد.» سجادیراد درباره طرح غرفه ایران در این دوره فیتور توضیح داد: «با توجه به مدت باقیمانده به برگزاری نمایشگاه همچنین تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی در نهایت یکی از طرحهای پیشنهادی که معرف معماری ایرانیاسلامی باشد و قابلیت اجرا در این بازه زمانی محدود را داشته باشد، انتخاب و وارد فاز اجرایی شد.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تشریح طراحی غرفه ایران، گفت: «بخش عمومی سازه از ستونها و سرستونهایی تشکیل شده که معرف معماری اصیل ایرانی است. تعدادی از سرستونها با الگوبرداری از دوره هخامنشی و تعدادی برگرفته از المانهایی مربوط به دوره صفویه طراحی شده است.» او به اهمیت نورپردازی در طراحی انجام شده بهمنظور جلوه هر چه بیشتر غرفه ایران اشاره کرد و افزود: «غرفه متشکل از ۱۴ غرفه، چایخانه و بخش ویآیپی است که در مرکز آن بخشی بهعنوان پرشین روم قرار دارد. در بالای این بخش که مزین به یکی از فرشهای فاخر ایرانی میشود، سازه گنبدی شکلی مزین به لوسری شکیل طراحی شده است.» او با اشاره به عرضه صنایعدستی فاخر ایرانی در این رویداد بیان کرد: «تعاملات خوبی با چندین کارگاه و مجموعه صنایعدستی همچنین بنیاد تعاون زندانیان در راستای توانمندسازی افراد تحت آموزش و حمایت از هنر زندانیان داشتهایم.» سجادیراد با اشاره به همکاری با سفارت ایران در اسپانیا برای برگزاری دو برنامه شب ایرانی و ایرانشناسی، گفت: «با توجه به ابلاغیه فیتور تمامی شرکتکنندهها از اجرای برنامههایی که باعث تجمع شود، منع شدهاند. بر همین اساس اجرای گروه موسیقی، نمایشهای آیینی و فعالیتهای این چنینی در این رویداد امکانپذیر نیست.» مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی افزود: «با وجود برنامهریزی و آمادگی برای اجرای چنین مراسمی آنها را از برنامه خارج کردیم.» نمایشگاه فیتور اسپانیا ۱۹ تا ۲۳ ژانویه برابر با ۲۹ دی تا ۳ بهمنماه در محل نمایشگاههای بینالمللی IFEMA در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار میشود.
ایجاد شده: 11/دی/1400 آخرین ویرایش: 11/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، چین در این ماه شکایتی را به سازمان ملل ارائه کرد و استدلال کرد که باید مانورهای فرار ایستگاه فضایی خود را برای جلوگیری از برخورد احتمالی با دو ماهوارهی «استارلینک» (Starlink) اسپیسایکس انجام دهد. این کشور از دبیر کل سازمان ملل درخواست کرد که تعهدات آنها بر اساس قوانین بینالمللی فضایی را به کشورها یادآوری کند. اگرچه چین دقیقا مشخص نکرده است که انتظار دارد چه اقداماتی انجام شود. در شکایت به تاریخ ۶ دسامبر (۱۵ آذر) چین به جزئیات دو مورد در تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۰ (۱۰ تیر) و ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ اشاره کرده است که این کشور مجبور شد ماژول اصلی ایستگاه فضایی خود با نام «تیانهه» (Tianhe) را از مسیر دو ماهوارهی جداگانهی استارلینک مانور دهد. سه فضانورد چینی که هماکنون در تیانهه زندگی میکنند، چند روز پیش از مانور ماه اکتبر به ایستگاه رسیده بودند. چین مسؤولیت خود را در گزارش این حوادث به سازمان ملل به دلیل تعهداتش بر اساس «پیمان فضایی ماورای جو» (Outer Space Treaty)، یک توافقنامهی بینالمللی که در سال ۱۹۶۰ تصویر شد و بر نحوهی اکتشاف فضا توسط کشورها حاکم است، ذکر کرد. این معاهده مجموعهای از دستورالعملها و قوانین را برای کشورها ارائه میدهد که باید هنگام پرتاب فضاپیماها و افراد به فضا از آنها پیروی کنند. مانند ممنوعیت قرار دادن سلاحهای هستهای در مدار و تبدیل کاوشهای فضایی به یک کار صلحآمیز. این معاهده همچنین خاطرنشان میکند که کشورهای عضو بر اساس قوانین بینالمللی مسؤول تمام اقداماتی هستند که در فضا انجام میدهند، از جمله اقدامات شرکتهای تجاری خود و حالا چین ظاهرا میخواهد این موضوع به همه یادآوری شود. در این شکایت از اسپیسایکس آمده است: «چین مایل است از دبیر کل سازمان ملل متحد بخواهد که اطلاعات بالا را برای همهی کشورهای طرف معاهدهی فضای ماورای جو منتشر کند و توجه آنها را جلب کند که مطابق با مادهی ششم این معاهده، کشورهای طرف معاهده مسؤولیت بینالمللی فعالیتهای ملی در فضا، از جمله ماه و دیگر اجرام آسمانی را برعهده خواهند داشت، خواه این مسؤولیتها توسط سازمانهای دولتی و یا نهادهای غیردولتی انجام شوند.» استارلینک نوآوری بلندپروازانهی اینترنت از فضا متعلق به شرکت اسپیسایکس است که به پرتاب نزدیک به ۱۲ هزار ماهواره در مدار پایین زمین نیاز دارد تا پوشش اینترنت پهنباند را به کاربران در سراسر زمین ارائه دهد. این شرکت تا کنون بیش از ۱۹۰۰ ماهوارهی استارلینک را به فضا پرتاب کرده است که با توجه به ردیابی ماهوارهها، نزدیک به ۱۸۰۰ ماهواره هنوز در مدار هستند. از آنجا که اسپیسایکس به پرتاب شمار زیادی از ماهوارههای استارلینک در مدار ادامه میدهد، ردیابی اجرام فضایی، نگرانیها را دربارهی اینکه چگونه این فضاپیما میتواند مدار زمین را شلوغتر کند و احتمال برخورد با ماهوارههایی که در حال حاضر در فضا هستند را افزایش دهد، ایجاد کردهاند. تا کنون چندین گزارش وجود داشته است که نشان میدهند ماهوارهها باید از مسیر وسایل نقلیهی استارلینک برای جلوگیری از برخورد خارج شوند. این در حالی است که اسپیسایکس ادعا میکند که ماهوارههای استارلینک این شرکت، نرمافزار جلوگیری از برخورد مستقل خود را دارند که به آنها امکان میدهد اگر احتمال نزدیک شدن به ماهوارهی دیگر یا زبالهی فضایی وجود دداشت، به تنهایی از مسیر خارج شوند. به گفتهی چین مانورهای جلوگیری از برخورد این کشور برای تیانهه، پس از آن انجام شد که دو ماهوارهی استارلینک ارتفاع خود را در فضا تغییر دادند. نخستین مورد در سال ۲۰۲۰ پس از حرکت یک ماهوارهی استارلینک از مدار طولانیمدت خود در ۵۵۵ کیلومتری به ۳۸۲ کیلومتری روی داد. چین مدعی است که دومین ماهوارهی مشکلساز استارلینک بهطور مستمر در حال مانور دادند بود و این موضوع ردیابی محل استقرار آن را دشوار میکرد. بهعنوان یک اقدام احتیاطی و با توجه به حضور فضانوردان در ایستگاه، چین تصمیم به انجام یک مانور برای جلوگیری از برخورد کرد. اسپیسایکس در این خصوص اظهار نظری نکرده است.
ایجاد شده: 9/دی/1400 آخرین ویرایش: 9/دی/1400 اخبار خارجی
بهگزارش هتل نیوز، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست هماندیشی معاونان وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه که عصر امروز چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ در موزه ملی فرش برگزار شد، بیان کرد: «گردشگری حوزهای است که توسعه آن بدون هماهنگی با ذینفعان امکانپذیر نیست. از روزهای ابتدایی با تاکید وزیر محترم میراثفرهنگی بنای ما بر ارتباط نزدیک با وزارت امور خارجه در حوزههای مرتبط بود که طی این مدت همکاری خوبی در سه معاونت کنسولی، دیپلماسیاقتصادی و مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه انجام شد.» معاون گردشگری کشور در تشریح این همکاریها، افزود: «با همکاری معاونت دیپلماسیاقتصادی طرحی را درباره چین آماده و به مقامات ذیربط ارائه کردهایم. همچنین در همکاری با معاونت کنسولی به واسطه بازگشایی مرزها و از سرگیری صدور روادید نگاه جدیدی درباره نحوه حضور گردشگران در ایران تدوین و ابلاغ شد.» او تصریح کرد: «با مرکز دیپلماسیعمومی نیز درباره نحوه مدیریت و تاثیر بر مدیریت وجهه ایران، همکاری خوبی طی این مدت انجام شده که منجر به تفاهم نامههای متعددی شده است.» شالبافیان با تاکید بر هماهنگی بین دو بخش دولتی و خصوصی افزود: «تورهای آشناسازی که با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است موجب امیدواری در بخش خصوصی شده و آنها حمایت دولتی را احساس میکنند.» معاون گردشگری بر مشارکت بخشخصوصی در ساماندهی بازارهای گردشگری تاکید و رویکرد اصلی وزارتخانه در جذب گردشگران از کشورهای همسایه را گره زدن بخش خصوصی دو کشور عنوان کرد و افزود: «راه غلبه بر دلالها این است که از دفاتر خدمات مسافرتی فعال کشور حمایت کنیم. ارتباط رایزنها با دفاتر مورد تایید وزارتخانه از اصلیترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.» او با تاکید بر این موضوع افزود: «رایزنها باید بخشخصوصی کشور مورد هدف را ترغیب به همکاری با بخشخصوصی کشور کنند. این رویکرد کمک به شانیت کشور و ارائه خدمات بهتر به گردشگران خارجی است.» معرفی و رایزنی برای شرکت بخش خصوصی در نمایشگاههای تخصصی گردشگری، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انتقال نظرات فعالان و مقامات دولتی کشورها، شناسایی مشکلات سرمایهگذاری خارجی، ترغیب خطوط هوایی، همکاری دیپلماتها در تکمیل و اصلاح تحقیقات بازار از دیگر نکات مورد اشاره شالبافیان بود. معاون گردشگری کشور همچنین با اشاره به اعزام رایزنان بازرگانی از سوی سازمان توسعهتجارت ارتباط دو طرفه را مفید دانست. او تصریح کرد: «راه برون رفت از بسیاری مشکلات کشور، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری و صنایعدستی است امیدوارم امروز نقطه شروعی برای رسیدن به این هدف باشد.»
ایجاد شده: 8/دی/1400 آخرین ویرایش: 8/دی/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " علیرضا ایزدی " مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در آئین معارفه خودشان به این سمت اظهار کرد: همدانیها میگویند: "اونجا که میگن عین جِهانه هِمِدانه / خوشگلتر اَ شش دانگ جِهانه هِمِدانه" اما خداییش اصفهانه. وی ادامه داد: ۲۹ سال از شاگردیِ من در نظام مقدس جمهوری گذشته است، نظامی که مدیونش هستم. پدرم که به او افتخار میکنم همیشه به من میگوید که اگر این انقلاب به پیروزی نمیرسید شما حالا یک یتیمی در کوچه پس کوچهها بودی. من مدیون این نظام و نتیجه تربیتی آن هستم. ایزدی تأکید کرد: برای من هیچ جای ایران فرقی نمیکند، از بهترین نقطه عالم یعنی مشهد علیبن موسی الرضا (ع) تا خوزستان را جغرافیای مقدسی را به نام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده و وای به روزی که قدرش را ندانیم. خدا رحمت کند اخوان ثالث شعر زیبایی دارد که میگوید "ما راویان قصههای رفته از یادیم / با صدایی ناتوانتر زانکه بیرون آید از سینه / ما راویان قصههای رفته از یادیم" و ما میراثیها، راویان قصههای رفته از یادیم. مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: آقای دکتر زینعلیان، اگر حال اصفهان بد باشد حال ایران بد است. اصفهان قلب تپندهای است که چه زایندهرود در آن جاری باشد و چه نباشد، عشق ایرانیها گره خورده با میدان نقش جهانش است. من ۲۹ سال پیش راهنمای تور بودم و بسیار علاقه داشتم که کنار پل خواجو و سیوسه پل بیایم و مقابل شیرهای آن بایستم، ۲۹ سال گذشت و هیچ موقع فکر نمیکردم به جای فرد عزیزی به نام دکتر فریدون الهیاری بیایم. وی گفت: همیشه آرزویم این بود که در رأس هرم میراث فرهنگی کشور یک فرد بزرگ بنشیند، ما انواع آدمها را در حوزه میراث فرهنگی کشور دیدیم، اما آدم بزرگ کم داشتیم، امروز آقای مهندس ضرغامی، بزرگی است که امیدواریم در کنار سایر عزیزان همچون آقای دکتر دارابی، این کشتی پرتلاطم میراث را به سرمنزل مقصودی برساند و ما هم برای ارتقای فرهنگ و برای پایدار شدن تمدن نابی که به آن افتخار میکنیم شاهد آرامش باشیم. ایران و اصفهان شایسته بهترینها است و آقای مهندس ضرغامی بهترینی است که دل به دل او گره زده و به او امید بستیم تا آنچه را که شایسته و بایسته است برای وزارت میراث فرهنگی انجام دهد. ایزدی ادامه داد: من بهعنوان کوچکترین عضو از خانواده میراث فرهنگی، بهعنوان یک خادم و بهعنوان یک نوکر، امروز امانتدار مسئولیتی هستم که به من رسیده است. نباید بگذاریم که خدای ناکرده، نگاه بیمبنای ناسیونالیستی مبنای واقعی و مقدس ایران را زیر سوال ببرد. نباید بگذاریم رنگ غربت و فراموشی در فرهنگ ایران مستولی شود. ایران همیشه سرافراز است و به فرمایش رهبر معظم انقلاب، از صبرش که تبریز باشد، سینه ستبرش که کرمانشاه باشد، از پایتخت ایران زمین که همدان باشد و از قلب همیشه تپندهاش که اصفهان باشد، همه باید یک بار دیگر سرود ایران بلند و سربلند را سردهیم. هیچکس، هیچ قومی و هیچ ملتی هیچ موقع نتوانسته ایران را در عرصه تاریخی به فراموشی بسپارد. ایران همیشه سرزنده است و در سبدش نام بزرگ خرازیها و همتها است. مدیرکل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: اصفهان شایسته بهترینها است و منِ نوکر و خادم که امروز لباس خدمت در میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری این دیار را بر تن کردم، عاجزانه دست یاری به سویتان دراز میکنم، در رأس به سمتوسوی جناب آقای مهندس ضرغامی، جناب آقای دکتر دارابی و سایر بزرگواران و از یک طرف به سمت جناب آقای دکتر مرتضوی، جناب آقای دکتر زینعلیان و سایر بزرگواران از جمله نمایندگان محترم مجلس، ائمه جمعه و جماعت و در رأس آنها حضرت آیتالله مظاهری و حضرت آیتالله طباطبایی که برای ساختن یک اصفهان پرامید کمک کنید. ایزدی خاطرنشان کرد: هرچقدر اصفهان پرامیدتر، استوارتر و محکمتر گام بردارد قطعاً این قلب باعث میشود در شریان حیاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشور عزیزمان ایران اسلامی اتفاقات بهتر رخ دهد.
ایجاد شده: 8/دی/1400 آخرین ویرایش: 8/دی/1400 اخبار داخلی
سفر بینتیجه هیات سه نفره انجمن دفاتر مسافرتی ایران به تونس به گزارش هتل نیوز و به نقل از صدای میراث، مقامات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هفته آخر آذرماه به مدت ۶ روز در قالب برگزاری فمتور آشناسازی به تونس سفر کردند. در این سفر رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، دبیر این انجمن و یک عضو انجمن ایران حضور داشتند. اما پیگیریهای صدای میراث از دستاوردهای این سفر مشخص کرد که سفر به تونس هیچ دستاوردی برای فعالان گردشگری ایران و آژانس های گردشگری نداشته است. ماجرای این سفر اینگونه آغاز شده است که اعضای هیات مدیره انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در تماس با سفارتخانه تونس در تهران درخواست ملاقات با سفیر آن کشور را به عنوان اعضای انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که تعداد ۱۱۳۰ عضو دارد و در روزهای پیش از درخواست ۸۵۰ عضو آن در تصمیم یکجانبه هیات مدیره انجمن به بهانه نپرداختن حق عضویت در شرایط کرونایی اخراج شده بودند. سفیر تونس در ایران اما با توجه به درخواست ملاقات با انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران ملاقات با اعضای هیات مدیره را میپذیرد. یکی از اعضای هیات مدیره ایران پیشتر سابقه فعالیت گردشگری در مسیر تونس داشت و با اطلاع از وضعیت آن کشور در این ملاقات حاضر بود. سفیر تونس سرانجام به برگزاری فمتور آشناسازی فعالان گردشگری کشور و سفر آنها به تونس پاسخ مثبت داد. اما نمیدانست که این سفر تنها قرار است با حضور دو عضو هیات مدیره این انجمن و یک عضو رسمی این انجمن برگزار شود. همزمان با این موافقت، حرمتالله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه مرتضی قربانی از فعالان پیشین مسیر گردشگری تونس در ایران و البته عضو سابق هواپیمایی آتا که به دلایلی از همکاری با این شرکت کناره گرفت و سعیدی یک عضو رسمی انجمن ایران و آژانسدار خود را برای سفر به تونس آماده کردند. این سفر درست همزمان با بالا گرفتن صدای اعتراض اعضای خلع عضویت شده از عضویت در انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد که اعضای هیات مدیره را متهم به تلاش برای برگزاری انتخابات مهندسی شده با برون راندن ۸۵۰ عضو دیگر میکردند. بدین ترتیب رییس هیات مدیره و دبیر انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه یک عضو رسمی این انجمن و آژانسدار عازم تونس شدند. تمام هزینههای این سفر برعهده وزارت گردشگری تونس بود و مسافران این فمتور ملزم به خرید بلیت سفر به تونس بودند. بلیط این پرواز بیش از ۱۶ میلیون تومان است که هنوز مشخص نیست آیا این هزینه از مبلغ ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی که علیاصغر مونسان وزیر سابق گردشگری به این انجمن بابت برگزاری فمتورهای آشناسازی اهداء کرد پرداخت شده یا از محل اعتباری که آژانسهای گردشگری دارند بلیط با هزینه کمتر یا رایگان برای این سفر اختصاص یافته است. پرواز با هواپیمایی ترکیش ایر از مقصد تهران به استانبول و از آنجا به تونس انجام شده است. اما دستاورد این سفر چه بود؟ صدای میراث اطلاع یافته است که قرار بود وزیر گردشگری تونس دیداری با این هیات سه نفره داشته باشد که روز دیدار رییس جمهور تونس وزیر گردشگری آن کشور را به مراسم دیدار با رییسجمهوری الجزایر که به تونس سفر کرده بود دعوت می کند و به جای وزیر یکی از مدیران کل وزارت گردشگری تونس با هیات سه فره ایرانی دیدار میکند تا هرچه مطرح می شود را در فرصت مناسب به وزیر گردشگری آن کشور منتقل کند. هیات سه نفره تلاش کرد تا با رییس هواپیمایی دولتی تونس (تونس ایر) نیز دیدار داشته باشد که با در بسته مواجه شد و این دیدار نیز برای برقراری پرواز ایران – تونس برگزار نشد. دیدار دیگر اما با هواپیمای نوول ایر تونس هماهنگ شده بود که طرف مقابل پس از اصرار هیات سه نفره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برای برقراری پرواز مستقیم بین ایران و تونس حاضر به ملاقات نشد. چون اصرار نوول ایر بر برنامهریزی برای برقراری پروازهای چارتری از ایران به مقصد تونس متمرکز بود و بدین ترتیب دست هیات سه نفره انجمن صفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که به نمایندگی از آژانس های گردشگری کشور و در قالب اعضای هیات مدیره این انجمن به تونس سفر کرده بود خالی ماند. براساس پیگیریها یکی دیگر از برنامههای رییس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه عضو رسمی این انجمن و آژانسدار بازدید روزانه از ۱۵ هتل در ۴ شهر این کشور بود که هیات سه نفره را در قالب فمتور آشناسازی پذیرفته بودند. بازدیدهایی که به هیچ قرارداد یا تفاهمی منتج نشده است. صدای میراث اطلاع یافته است که تنها مدیران کل استانی گردشگری در ۴ شهر تونس که میزبانی از هیات سه نفره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را برعهده داشتند حاضر به ملاقات با این هیات شدهاند که آن هم تنها به حرف و سخن گذاشته و هیچ توافقنامه و تفاهمی برای توسعه همکاریهای گردشگری ایران و تونس دراین جلسات نیز به امضاء نرسیده است. ملاقات دیگری که رییس و دبیر و عضو رسمی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشتند دیدار با چند شرکت گردشگری کشور تونس و سخنرانی و … بود که تنها دستاورد آن توزیع کارت ویزیت شخصی رییس و دبیر انجمن ایران با عنوان رسمی خود بین حاضرین بود و به هیچ توافق مکتوبی منتج نشده است. تنها دیدار موفق این هیات سه نفره که به نمایندگی از آژانسهای گردشگری ایران البته پس از اخراج ۸۵۰ عضو خود از این مجموعه داشته است، دیدار با محمدرضا شیبانی، سفیر سابق ایران در لبنان و سوریه و سفیر فعلی ایران در کشور تونس بود که هیات سه نفره را به صرف ناهار در سفارت ایران دعوت کرد. محمدرضا شیبانی در این دیدار اعلام کرده است که سفارت ایران در تونس حاضر است تلاش خود را برای برقراری مسیر گردشگری ایران و تونس آن هم در قالب تسریع در صدور ویزای تونس برای گردشگران ایرانی و چانهزنی برای کاهش قیمت این ویزا انجام دهد. سفیر تونس در ایران نیز در دیداری که با رییس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشته است به آنها گفته است که در آینده گروهی از دفاتر خدمات گردشگری تونس را به ایران دعوت می کند تا این گروه بتواند با آژانسهای گردشگری کشور برای برقراری مسیر گردشگری بین دو کشور به توافق برسد.
ایجاد شده: 4/دی/1400 آخرین ویرایش: 4/دی/1400 اخبار داخلی