نتایج جستجو...
مصوبه هیات دولت در خصوص ساماندهی گردشگری جنگل‌ها و سواحل

مصوبه هیات دولت در خصوص ساماندهی گردشگری جنگل‌ها و سواحل

به‌گزارش هتل نیوز و به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در جلسه هیئت وزیران که عصر یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، با طرح سامان‌دهی گردشگری جنگل‌های شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران موافقت شد. در طرح مذکور، اهداف، سیاست‌ها و اقدامات طرح سامان‌دهی گردشگری جنگل‌های شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران، تعیین شده است. به موجب این طرح، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای فرهنگ‌سازی و تعهد به اصول توسعه پایدار گردشگری در مناطق ساحلی و جنگلی، برنامه آموزش همگانی را با رویکرد سفر مسئولانه، حداکثر طی ۶ ماه تهیه و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌کند. همچنین به‌منظور سامان‌دهی بازدید گردشگران در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق جنگلی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تعریف میزان و نوع فعالیت‌های گردشگری، طراحی مسیر و خدمات گشت منطبق با ضوابط فنی و حفاظتی اقدام می‌کند. این وزارتخانه همچنین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه داده‌ها و اطلاعات گردشگری سواحل و جنگل‌ها را در پایگاه اطلاع‌رسانی آن وزارتخانه ایجاد و بروزرسانی کرده و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط موظف به همکاری برای اشتراک‌گذاری اطلاعات هستند. با توجه به عدم انطباق شرح خدمات مطالعات پارک‌های جنگلی، مصوب شورای عالی جنگل‌ها و مراتع کشور با شرح خدمات ابلاغی مناطق نمونه گردشگری، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، نسبت به اصلاح و تدوین شرح خدمات یکپارچه، اقدام می‌کنند.

ایجاد شده: 10/آبان/1400       آخرین ویرایش: 10/آبان/1400     اخبار داخلی
نظارت بر دستورالعمل و مطالبه از دستگا‌ه‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد

نظارت بر دستورالعمل و مطالبه از دستگا‌ه‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد

به گزارش هتل نیوز و به نقل از صدا و سیما، " علی اصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در وبینار دستورالعمل اجرایی نحوه ورود گردشگران خارجی به کشور در ایام شیوع ویروس کرونا که به منظور تعامل و تبادل نظر با ذینفعان و با حضور غلامرضا حاجی‌آبادی نماینده وزارت امور خارجه، مدیران کل ۱۵ استان کشور و روسای تشکل‌های بخش خصوصی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، با تاکید بر دغدغه اجرا و نظارت دستورالعمل ابلاغی کمیته امنیت اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا، افزود: «عمده‌ترین رویکرد مستتر در این دستورالعمل باز شدن مرز‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و رونق مجدد گردشگری کشور است.» وی ادامه داد: «برای اجرای درست این فرایند الزاماتی وجود دارد و از سوی ادارات کل استانی باید تمام آن‌ها شناسایی و پیگیری شود.» معاون گردشگری با اشاره به اهمیت نظارت بر رعایت این دستورالعمل افزود: «با توجه به رویکرد حمایتی این دستورالعمل اصرار ما بر این بود که بخش نظارت هم به وزارتخانه ما واگذار شود و این موضوع باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.» وی خطاب به مدیران کل استانی افزود: «برای ارائه گزارش از سایر دستگاه‌ها باید پیگیری جدی صورت پذیرد. همچنین مجددا دستورالعمل پروتکل‌های بهداشتی تاسیسات گردشگری از سوی مدیران کل ابلاغ شود و هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی صورت گیرد.» شالبافیان با اشاره به اهمیت در کنار هم قرار گرفتن بخش دولتی و خصوصی، افزود: «تمام ما در یک کشتی نشسته‌ایم، موفقیت این فرایند و رعایت این دستورالعمل به‌منظور موفقیت کل خانواده گردشگری است.» و‌ی با تاکید بر مدیریت چهار مرز زمینی اضافه کرد: «برای حضور مدیران کل و بخش خصوصی در عراق برنامه‌ریزی شود.» آقای شالبافیان همچنین به صدور ابلاغیه‌ای در وزارت امور خارجه به کنسولگری‌ها اشاره کرد و گفت: «بر اساس این ابلاغیه کنسولگری‌ها نگاه انعطاف‌پذیری خواهند داشت و با رویکرد حمایتی و منعطف اقدام به صدور روادید خواهند کرد.» معاون گردشگری کشور ابراز امیدواری کرد که این فرایند منجر به تقویت اشتغال گردشگری شود.

ایجاد شده: 8/آبان/1400       آخرین ویرایش: 8/آبان/1400     اخبار داخلی
صدور نخستین گذرنامه با گزینه ایکس در آمریکا

صدور نخستین گذرنامه با گزینه ایکس در آمریکا

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز،  آمریکا امروز چهارشنبه ۲۷ اکتبر نخستین گذرنامه با گزینه «ایکس» برای جنسیت را صادر کرد تا یک گام مهم برای افراد خارج از طبقه بندی مرد و زن برداشته شود. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گزینه «ایکس» برای جنسیت را تا اوایل سال ۲۰۲۲ در گذرنامه ها و گواهی‌های تولد آمریکایی‌هایی که خارج از کشور به دنیا بیایند، درج خواهد کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به صدور گذرنامه با گزینه «ایکس» برای جنسیت، بر تعهد این وزارتخانه برای ارتقای آزادی، کرامت و برابری همه افراد جامعه از جمله افراد «ال.جی.بی.تی.کیو.آی» (LGBTQI) تأکید کرد. پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که برای تحقق این کار موانع فنی وجود دارد که باید برطرف شوند. وزارت خارجه آمریکا در زمان مسئولیت آقای بلینکن، به دارندگان گذرنامه آمریکا اجازه داد تا جنسیت خود را در گذرنامه‌هایشان انتخاب کنند. آمریکایی‌ها پیش از این اگر می‌خواستند جنسیتی متفاوت از شناسنامه یا سایر مدارک خود را در گذرنامه‌هایشان مشخص کنند، به گواهی پزشکی نیاز داشتند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر حداقل ۱۱ کشور دیگر از گزینه «ایکس» یا «دیگر» در گذرنامه‌هایشان استفاده می‌کنند. این کشورها شامل کانادا، آلمان و آرژانتین و همچنین هند، نپال و پاکستان هستند که میراث‌دار مفهوم تاریخی جنوب آسیا، «هجرا» هستند. وزارت خارجه آمریکا این خبر را هم‌زمان با «روز افزایش آگاهی بیناجنسی» اعلام کرد و قول داد از افرادی که بر سر هویت جنسی خود با تبعیض روبرو هستند، حمایت کند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قول داده است که حمایت از حقوق دگرباشان جنسی را در اولویت اصلی دولت خود قرار دهد. اتخاذ این سیاست، یک تغییر بزرگ نسبت به دولت دونالد ترامپ است که در آن وزارت خارجه سفارتخانه‌های آمریکا را از برافراشتن پرچم‌های رنگین کمانی در حمایت از همجنس‌گرایان منع کرده بود.

ایجاد شده: 6/آبان/1400       آخرین ویرایش: 6/آبان/1400     اخبار خارجی
دستورالعمل حضور گردشگران خارجی اعلام شد

دستورالعمل حضور گردشگران خارجی اعلام شد

به گزارش هتل نیوز، در این دستورالعمل آمده که اجرایی شدن آن با محوریت وزارت میراث فرهنگی که در این دستورالعمل به اختصار وزارت گردشگری نام برده شده خواهد بود. همچنین وزارت میراث فرهنگی گزارش عملکرد دستگاه‌ها را درباره مفاد این دستورالعمل به صورت دوره‌ای به وزارت کشور ارائه می‌کند. در ضوابط کلی این دستورالعمل آمده، ورود و خروج مستقیم یا غیر مستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از /به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت از اول آبان ماه بلامانع است. این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از / به کشورهای پر ریسک اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت توسط وزارت بهداشت ایران نخواهد شد. چنانچه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی، مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد. به منظور مدیریت روند بیماری در داخل تردد مسافری با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم است از تاریخ یاد شده آغاز می‌شود که در این دستورالعمل ۱۵ مرز زمینی از جمله مرز پرویزخان در استان کرمانشاه، آستارا در گیلان، سرو در آذربایجان غربی و غیره نام برده شده است. همچنین در این دستورالعمل آمده صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت خارجه بلامانع است. تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌ها بلامانع است. همچنین تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای هوایی و مرزهای مجاز زمینی، افزایش نیروی انسانی متخصص برای انجام تست‌های تشخیص از الزامات اجرای طرح است. این دستورالعمل با رویکرد احترام به گردشگران بین المللی تهیه شده است. بنابراین در صورت مشاهده رفتار تبعیض آمیز نسبت به گردشگران ایرانی براساس اصل عمل متقابل، تصمیم گیری خواهد شد. آزمایش PCR منفی برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال باید ۹۶ ساعت اعتبار داشته باشد.

ایجاد شده: 3/آبان/1400       آخرین ویرایش: 5/آبان/1400     اخبار داخلی
تونس کارت واکسن را برای تونسی‌ها و همه مسافران خارجی اجباری می‌کند

تونس کارت واکسن را برای تونسی‌ها و همه مسافران خارجی اجباری می‌کند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز به نقل از رویترز بر اساس حکم رئیس‌جمهوری تونس مقامات، کارکنان و کاربران برای دسترسی به سازمان‌های دولتی و خصوص باید کارتی را که واکسینه شدن آنها را در برابر کرونا نشان می‌دهد، همراه داشته باشند. این گذرنامه همچنین برای ورود به کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و تاسیسات گردشگری هم ضروری خواهد بود. بر اساس این حکم کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی که واکسیناسیون کرونا را انجام ندهند، تا هنگام ارائه کارت واکسن‌شان از کار معلق خواهند شد. این گذرنامه واکسن همچنین برای مسافرت به خارج هم ضروری خواهد بود. بر اساس این حکم مقامات باید برای هر فردی که واکسن دریافت کرده است، گذرنامه واکسن صادر کنند. این گذرنامه واکسن همچنین به همه بازدیدکنندگان خارجی که هنگام ورود به کشور تاییدیه واکسیناسیون را ارائه می‌کنند، داده خواهد شد. وزارت بهداشت تونس می‌گوید بیش از ۴.۲ میلیون نفر از ۱۱.۶ میلیون نفر از ساکنان این کشور واکسیناسیون کرونایشان را کامل کرده‌اند. تونس ماه پیش پس از فروکش کردن شیوع کرونا،‌ پس از حدود یک سال منع رفت و آمد شبانه در این کشور را لغو کرد.

ایجاد شده: 2/آبان/1400       آخرین ویرایش: 2/آبان/1400     اخبار خارجی
تنوع‌بخشی، راهکار توسعه گردشگری شهری

تنوع‌بخشی، راهکار توسعه گردشگری شهری

به گزارش هتل نیوز، " علی‌اصغر شالبافیان " معاون گردشگری، شامگاه روز گذشته در نشست رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی داستان‌های ناگفته اصفهان که در اتاق بازرگانی شهر اصفهان برگزار شد؛ گفت: «تغییر نگاه اتاق بازرگانی اصفهان در  سال‌های گذشته از رویکردی منفعت محور، به حضور فعالانه در انجام مسئولیت‌های اجتماعی قابل‌تقدیر است و می‌تواند الگویی برای اتاق بازرگانی‌های سطح کشور باشد.» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وجه بارز ویدئوهایی که به همت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، برای گفتن از داستان‌های ناگفتۀ شهر تهیه و در فضای مجازی منتشر شده را توجه به گردشگری موضوعی دانست و افزود: «مهم‌ترین توصیه برنامه‌ریزان و بازاریابان گردشگری توجه به گردشگری موضوعی است؛ به‌طوری‌که علاوه بر بناها، شیوۀ زندگی، غذا، سوغات و سایر جذابیت‌های شهر را نیز شامل شود.» وی تأکید کرد: «گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوا ضروری است. بسیاری از جلوه‌های ظهور صنایع دیگر نیز از قبل گردشگری تحقق می‌یابد و رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته در بلندمدت منفعت اقتصادی شهر را به دنبال خواهد داشت.» شالبافیان با اشاره به اهمیت تقویت زیرساخت‌ها و شبکۀ حمل‌ونقل بین‌شهری برای تقویت گردشگری گفت: «تدوین ویدئوهای داستان‌های ناگفتۀ اصفهان در واقع یک اعلان عمومی برای دعوت مردم به بازدید از اصفهان است و مهم است که شهر اصفهان این دعوت را یک آغاز بداند نه یک پایان.» شالبافیان خاطر نشان کرد که در محور شرقی اصفهان یک کاشان باستانی دیگر نهفته است و از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خواست فعالیت‌های خود را به‌گونه‌ای ساماندهی کند که مردم محور شرق و غرب اصفهان نیز مزۀ توسعۀ گردشگری را بچشند و ظرفیت‌های منحصربه‌فردشان موردتوجه قرار بگیرد. وی ادامه داد: «از هر شهری که برای تولید محتوای مناسب در حوزۀ گردشگری قدمی بردارد قدردانی خواهیم کرد و البته باید تلقی‌ای از توسعه‌یافتگی نیز به ذهن مخاطب محتواهای تولیدشده منتقل شود و سایر حوزه‌های گردشگری را نیز در بربگیرد.» معاون گردشگری یادآور شد: «گردشگری پیش از کرونا نیز آسیب‌دیده بود و راهی که باید برای پایدار کردن گردشگری در پیش گرفت، متنوع کردن بازار هدف است، چراکه هر شهری به تنوع گردشگری اهمیت داده و تنها بر جاذبه‌های تاریخی و میراثی خود تکیه نکرده، کمتر دچار آسیب شده است.» شالبافیان، ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون، گردشگری مجدداً احیا شود و گفت: «در حال حاضر راه توسعه از تقویت گردشگری داخلی و درون‌مرزی می‌گذرد و دولت نیز درصدد انجام اقداماتی در این حوزه است.» او توضیح داد: «نکته‌ای که در ستاد کرونا مصوب شد حمایت از تأسیسات رسمی گردشگری است، به‌گونه‌ای که با همکاری وزارت خارجه ابتدائا و ترجیحاً درخواست صدور ویزا از طریق دفاتر مسافرتی داده و اقامت نیز در تأسیسات رسمی باشد.» معاون گردشگری گفت: «امیدوارم که کارگروه ستاد خلاق سفر با حمایت استانداری اصفهان و پیگیری مدیران تشکیل شود و طرح‌ها نیز نیمه‌کاره رها نشوند.» شالبافیان خبر داد: «وزارتخانه میراث‌فرهنگی پیشنهاد ایجاد مرکز جهانی گردشگری و صنایع‌دستی را به سازمان جهانی گردشگری داده و طرح، مورد پذیرش اولیه قرار گرفته است.» گفتنی است در این نشست استاندار، شهردار، برخی از اعضای شورای شهر و فعالان حوزۀ گردشگری اصفهان نیز حضور داشتند.

ایجاد شده: 2/آبان/1400       آخرین ویرایش: 2/آبان/1400     اخبار داخلی
بخش گردشگری در مجمع تقریب مذاهب راه‌اندازی شود

بخش گردشگری در مجمع تقریب مذاهب راه‌اندازی شود

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " سید عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست مهمانان خارجی شرکت‌کننده در سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که شامگاه جمعه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، بیان کرد: «در حال حاضر در دنیا استکبار جهانی تلاش می‌کند عظمت و قدرت را از ما بگیرد.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: «گردشگری یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای پیاده کردن افکار و بستر وحدت است. گردشگری حق همه مردم دنیاست و نیاز همه آحاد مردم است.»  مهندس ضرغامی ادامه داد: «حق گردشگری یک مطالبه فطری است. جهان اسلام باید از این موقعیت استفاده کند. بنابراین به دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد می‌دهم که در این مجمع، بخش گردشگری اسلامی را راه‌اندازی کنند تا بتوانیم از این طریق، در جهان اسلام وفاق ایجاد کنیم.»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در ادامه گفت: «متاسفانه کشورهای اسلامی از موقعیت گردشگری یکدیگر اطلاع ندارند و باید تعاملات ایجاد شود.»  او اضافه کرد: «ایران‌هراسی که به طور مکرر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور پیاده شده است یکی از نقشه‌های دشمن است. هر توریستی که به ایران می‌آید، کلا نظرش درباره ایران عوض می‌شود و این به یک ایران دوستی مبدل شده است.»  مهندس ضرغامی یادآور شد: «گردشگران وقتی می‌آیند، می‌بینند که کشور به خوبی اداره می‌شود، به ما می‌گویند مگر شما تحریم نبودید؟»  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «زمینه‌های اعتقادی و علقه‌های مشترک ما زیاد است. همان طور که غذای حلال در دنیا تبدیل به برند جهانی شده است، در حوزه گردشگری خانواده‌محور نیز می‌توانیم فعالیت کنیم.»  مهندس ضرغامی اضافه کرد: «اکنون خانواده‌ها در کشورهای اسلامی می‌خواهند انواع تفریحات نشاط‌آور سالم را داشته باشند. در جمهوری اسلامی همه این موارد فراهم شده است و امکانات ویژه رفاهی برای خانواده‌ها و بانوان فراهم است.»

ایجاد شده: 30/مهر/1400       آخرین ویرایش: 30/مهر/1400     اخبار داخلی
بخش خصوصی نباید از دولت عقب بماند

بخش خصوصی نباید از دولت عقب بماند

به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث آریا " حرمت‌الله رفیعی " رئیس هیات مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی با بیان اینکه مهندس ضرغامی از زمان روی کارآمدن زیر میز همه کسانی زده که در برابر گردشگری قد علم کرده بودند، بیان کرد: «طی این مدت چندین خواسته مهم بخش خصوصی تحقق پیدا کرد، برگشت مجدد گردشگر به کشور و از سرگیری صدور روادید مهم‌ترین خواسته‌ای بود که عملیاتی شد.»  او افزود: «آمدن گردشگر به کشور از این‌رو که می‌تواند چرخه گردشگری را به حرکت درآورد دارای اهمیت است.»  رفیعی به تفاهمنامه میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: «بخش خصوصی مجری و دولت تسهیل‌گر حوزه گردشگری است، پیش‌بینی من این است که در تفاهمنامه مذکور نقش بخش خصوصی پررنگ دیده شده باشد.»  رییس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی ادامه داد: «طی این مدت در تمام سفرهای استانی ریاست‌جمهوری، مهندس ضرغامی نیز حاضر بود که این موضوع اهمیت گردشگری را بین استاندارن افزایش می‌دهد.»  او دولت را در کلام و اقدام برای راه‌اندازی صنعت گردشگری دارای عزم راسخ دانست و افزود: «همان‌طور که دولت در حال پیگیری، تسهیل امور و ایجاد فضای مناسب است، بخش خصوصی نیز نباید عقب بماند و هم‌راستا با دولت باید گام بردارد و جلو برود.»  رفیعی تصریح کرد: «با توجه به از سرگیری صدور روادید، بخش خصوصی باید به سرعت برنامه‌ریزی کند، بازارهای هدف را رصد و بسته‌های مناسب ارائه دهد.»  رییس هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی همچنین حضور پررنگ بخش خصوصی در اکسپو را برای تبلیغات و جذب گردشگر به کشور الزامی دانست.

ایجاد شده: 29/مهر/1400       آخرین ویرایش: 29/مهر/1400     اخبار داخلی
کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

کارنامه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای اخیر حضور محمود احمدی‌نژاد در اکسپوی دبی و انتشار عکس‌هایش در شبکه‌های مجازی باعث شد تا نام این رویداد بارها تکرار شود. اکسپو یک رویداد مهم جهانی است که بعد از جام‌جهانی فوتبال و المپیک از آن به‌عنوان سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا نام می‌برند. اکسپو هر پنج‌سال یک‌بار برپا می‌شود و به مدت ۶ماه میزبان گردشگران علاقه‌مند بسیاری است. آخرین اکسپو در سال ۲۰۱۷ در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و حالا بعد از پنج سال این رویداد در دبی رقم خورده و جدیدترین دستاوردها، خلاقیت‌ها و اختراعات بشری کشورهای شرکت‌کننده به نمایش درآمده‌اند. اکسپوی دبی به مدت ۶ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱میزبان کشورهای جهان است؛ رویدادی که قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شد. موضوع و تِم اصلی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده است و رشد و مطرح شدن ایده‌های خلاقانه را دنبال می‌کند. یکی از نکات جالب توجه که بیانگر اهمیت اکسپوهای جهانی است، معرفی خلاقیت‌ها، ایده‌ها، اختراعات و سازه‌های مشهور و مهم بشری است. هزینه بازدید از اکسپوی دبی بازدید از فضای ۴کیلومتر مربعی و همه غرفه‌های حاضر در اکسپوی دبی یک هفته زمان می‌برد. همچنین بازدیدکنندگان ۱۸ تا ۵۹ سال باید بلیت ۹۵ درهمی (معادل ۴۳/ ۲۷دلار) تهیه کنند. اما بازدید از اکسپو برای افراد ۶ تا ۱۷ سال و همچنین شهروندان بالای ۶۰ سال و دانشجویان رایگان است. البته باید توجه داشت محل برپایی اکسپوی دبی از شهر فاصله زیادی دارد و اگر بازدیدکننده‌ای قصد داشته باشد خود را با تاکسی به اکسپو برساند، باید حدود ۲۷۰ درهم (معادل ۲میلیون تومان) هزینه کند.بنابراین بهتر است از مترو استفاده کند و با هزینه ۱۵درهمی و پس از حدود ۹۰دقیقه، خود را مقابل اکسپو ببیند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازدید از نمایشگاه منوط به داشتن تست PCR منفی است که بازدیدکنندگان در صورتی که کمتر از ۴۸ ساعت از ورودشان به دبی گذشته باشد، می‌توانند جواب تست رایگان گرفته‌شده در فرودگاه را ارائه کنند. بازدیدکنندگان پس از ورود به نمایشگاه بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا از غرفه‌های بیشتری بتوانند بازدید کنند. ضمن اینکه در این میان برخی غرفه‌های کشورها مانند روسیه و کره جنوبی، پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای دارند و تعداد افراد محدودی را به‌طور همزمان به داخل غرفه (پاویون) هدایت می‌کنند. بنابراین برای بازدید باید داخل صف ایستاد. وضعیت غرفه ایران؛ خوب یا بد؟ برسی کارنامه حضور ایران در نمایشگاه‌های مهم گذشته بیانگر این مهم است که هیچ‌گاه به درستی و به شکل حرفه‌ای شاهد معرفی داشته‌های غنی و متنوع کشورمان نبوده‌ایم. اساسا بخش خصوصی به تنهایی عهده‌دار این مسوولیت بوده و به‌دلیل نبود حمایت‌های دولت، در حد و اندازه ایران ظاهر نشده است. معرفی ایران و جلب‌توجه جهانی کار بخش خصوصی نیست و در تمام کشورهای موفق دنیا این رسالت را دولت‌ها برعهده می‌گیرند. کار بخش خصوصی بهره‌گیری از فرصت‌های خلق‌شده برای حضور گردشگران خارجی است. در اکسپوی دبی مساحت پاویون ایران ۲۰۱۴متر است که در همسایگی فرانسه و شیلی واقع شده است. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران که عضو اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها BIE است، در بهمن ماه ۱۳۹۷ به‌عنوان مسوول سازماندهی، اجرا و بهره‌برداری پاویون جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. سال ۱۳۹۸ گام‌های احداث پاویون ایران در اکسپوی دبی با برگزاری مسابقه‌ بین طراحان، معماران و شرکت‌های طراحی در کشور برداشته شد و در مردادماه همان سال از میان ۳۰ شرکت راه‌یافته به مرحله اول این مسابقه و ۱۰ شرکت راه‌یافته به دور دوم این مسابقه، طرح یک شرکت به عنوان برنده مسابقه اعلام شد.  در گام دوم، ۳ پیمان‌کار طراح، مشاور طرح و پیمان‌کار ساخت پاویون ایران انتخاب شدند و اجرا را هم یک شرکت انجام داد. آن‌طور که مجله «آرشیتکچرال دایجست» نوشته، غرفه ایران با الهام از قصه‌های هزار و یک شب ساخته شده و شامل فضاهای جداگانه در یک محوطه به‌جای ساختمانی یکپارچه است. هر فضا با پرده‌ای از مهره‌های برنزی‌رنگ تعیین شده که به گفته سازنده‌اش، استعاره‌ای از تضاد بین آسمان و زمین است. در توضیحات سازنده آمده: «پاویون ایران به‌جای یک ساختار محکم، یک شبکه ریزوماتیک از ارتباطات است که روایت‌های متفاوتی از تاریخ معاصر ایران ارائه می‌دهد. با این‌حال، روایت مبهم است، از جهاتی مانند تاریخ پرتلاطم خود این کشور. این بستگی به مسیر خاصی دارد که بازدیدکنندگان تصمیم می‌گیرند در پیش بگیرند که نشان‌دهنده نسخه خاص خودشان از تاریخ معاصر ایران است.» سردر غرفه ایران عبارت «ایران، تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» نقش بسته است؛ اما برخلاف دیگر کشورها که روی موضوعاتی نظیر آینده، دانش و هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند، غرفه ایران برای جذب مخاطب روی سنت‌ها نظیر قالی، ظروف تاریخی و عروسک‌های محلی تمرکز دارد. ضمن اینکه همزمان با افتتاحیه، بافت فرش «همدلی برای صلح» هم در غرفه ایران آغاز شده است و بازدیدکنندگان زیر نظر یک استادکار، در بافت این فرش مشارکت می‌کنند تا پس از تکمیل طی ۶ ماه آتی به موزه اکسپو اهدا شود. به گفته برخی بازدیدکنندگان اکسپوی دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیف‌تر است و بازدیدکننده چندانی ندارند. در شبکه‌های مجازی نیز انتقادهای فراوانی درباره چگونگی حضور ایران در این رویداد مطرح شده است. اهداف اکسپوی دبی مسوولان اکسپوی دبی پیش‌بینی کرده‌اند طی ۶ ماه برپایی این رویداد، حدود ۲۵میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کنند. چراکه نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی با جشن‌های کریسمس، دیوالی هند، سال نو چینی، شب سال نو و روز ملی امارات متحده عربی همزمان است و برای هر یک از این رویدادها، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت‌گرفته توسط امارات، قرار است ۸۰درصد زیرساخت نمایشگاه اکسپوی دبی بعد از این رویداد هم قابل استفاده باشد. به‌عنوان نمونه، شرکت زیمنس اعلام کرده است که مقر تجهیزات خود را در این منطقه مستقر خواهد کرد. گفته می‌شود امارات طی پنج سال اخیر ۱۵میلیادر درهم برای بیش از ۱۵ پروژه زیربنایی که به نمایشگاه دبی خدمات می‌دهند، هزینه کرده است. تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک، به اشتراک‌گذاشتن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع جهانی، نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص، تقویت و حمایت از اکسپوها به عنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی، افزایش و ارتقای رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی، ایجاد رونق اقتصادی و بازسازی شهر میزبان و ایجاد درآمد و ثروت برای کشورها مشارکت‌کننده» از جمله اهداف برگزاری اکسپوها عنوان شده‌اند و جشن‌های مختلف هم بخشی از این هدف است. همچنین انتهای هر غرفه هم رستوران غذای مخصوص آن کشور برپاست تا بازدیدکنندگان در صورت تمایل بتوانند با بیش از ۵۰ غذای متنوع از سراسر جهان آشنا شوند.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با حضور وزير گردشگری

برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با حضور وزير گردشگری

به گزارش هتل نیوز، «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» با حضور " عزت‌الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، " محمدحسین ایمانی خوشخو " دبیر کل این سمپوزیوم و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و " سیدسعید هاشمی " رییس دانشگاه علم و فرهنگ سه‌شنبه بیست و هفتم مهر ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این مراسم " سیداحمد محیط طباطبایی " رییس کمیته ملی ایکوم ایران، " محمد بهرام‌زاده " معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی و " ابراهیم پورفرج " رییس جامعه تورگردانان ایران به سخنرانی پرداختند. همچنین " عباس بیدگلی " مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران و مدیر کارگروه هتل، مراکز اقامتی و تجهیزات و "فرید جواهرزاده " رییس انجمن علمی طبیعتگردی ایران و مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی، طبیعتگردی و ورزشی به ارائه مقاله پژوهشی خود پرداختند، درحالی‌که پس از پایان سخنرانی ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بسیاری از شرکت‌کنندگان سالن همایش را ترک کردند که باعث گله سخنران‌ها شد. در جریان این سمپوزیوم، از کتاب «سیر تاریخ و نقش کلان‌شهرها در یکصد سال گردشگری ایران» رونمایی شد.

ایجاد شده: 28/مهر/1400       آخرین ویرایش: 28/مهر/1400     اخبار داخلی
موضوع ازسرگیری صدور روادید گردشگران خارجی، امروز نهایی می‌شود

موضوع ازسرگیری صدور روادید گردشگران خارجی، امروز نهایی می‌شود

به‌گزارش هتل نیوز و به نقل از میراث‌آریا، " سید عزت‌الله ضرغامی " در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع‌فرهنگی و خلاق در جمع خبرنگاران گفت: کارهای متنوع و خیلی خوبی را معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری انجام داده است و نکته قابل توجه این است که عمده این‌ها مسیر کاربردی و عملیاتی دارند که در واقع نیاز کشور به حساب می‌آیند. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: خوشبختانه در حوزه‌های مختلفی که نیاز امروز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است در این نمایشگاه کارهای مرتبط انجام شده، من امروز در این بازدید دیدم که برخی از حلقه‌های مفقوده‌ای که داریم در این نمایشگاه وجود دارد. خوشبختانه نیروهای جوان، خلاق و با انگیزه، دانشمند و خستگی‌ناپذیر بسیار خوب در این نمایشگاه حضور دارند و در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. آشنایی من امروز با این بخش و نیز آشنایی همکاران و معاونان من بسیار می‌تواند در ادامه فعالیت‌هایی که ما در وزارت خانه داریم موثر باشد. او ادامه داد: ما داشته‌های فراوانی داریم اما این داشته‌ها را نمی‌توانیم درست عرضه کنیم. تسهیل در عرضه و در کنار آن تقویت تقاضا خصوصا در حوزه صنایع‌دستی بسیار مهم است. این‌ها از جمله مشکلات ما است. به‌طور مشخص استفاده از فناوری‌های جدید و زیرساخت‌هایی در این حوزه وجود دارد و هرکسی در هر کجای کشور فعالیت می‌کند دغدغه ارتباط با مشتری و مخاطب خود را نباید نداشته باشد. ضرغامی اضافه کرد: ما اگر بتوانیم این مسائل را حل کنیم خیلی از مشکلات ما برطرف می‌شود، بخش داخلی مهم است و بخش صادرات نیز اهمیت فراوانی دارد. اکنون فضای مجازی این ارتباط جهانی را فراهم کرده و همه جای دنیا افراد می‌توانند به محصولات و داشته‌های ما از دورترین نقاط کشور حتی در روستاها و بوم‌گردی‌ها دسترسی پیدا کنند. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار کرد: خوشبختانه من امروز با شرکت‌هایی آشنا شدم که همه جوان و با انگیزه هستند. برخی از مواردی که دنبال راه اندازی آنها بودیم در کشور موجود است و باید همان‌ها را تجمیع کرد و با توجه به ظرفیت‌هایی که در خانه‌های خلاق در سراسر کشور ایجاد شده باید بتوانیم ماموریت‌های وزارتخانه را به شکل بهتری جلو ببریم. استمهال وام های گردشگری تا پایان سال او درباره برنامه‌های خود در حوزه گردشگری نیز گفت: در مورد گردشگری در آینده نزدیک به صورت وسیع اعلام خواهم کرد، در حوزه‌های مختلف کارهای خوبی دارد انجام می‌شود. اول باید این مریضی را که دارد نفسش قطع می‌شود را احیا کرد. به‌عنوان مثال مصوبه‌ای را دیروز از ستاد ملی کرونا گرفتیم که بسیار مهم است. بر اساس این مصوبه وام‌هایی که مراکز گردشگری دریافت کردند و به خاطر کرونا در پرداخت آن دچار مشکل هستند استمهال آنها تا آخر سال مصوب شد و در خصوص مالیات نیز با موافقت ستاد ملی کرونا قرار شد تا یک تاریخی مفاصاحساب مالیاتی آن‌ها به تاخیر بیفتد. ضرغامی ادامه داد: فردا در یک جلسه با حضور وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت به‌طور رسمی موضوع صدور روادید گردشگری خارجی را اعلام خواهیم کرد. آیین‌نامه را در این باره تنظیم کردیم. این آیین‌نامه به صورت دقیق در معاونت گردشگری تهیه شده است. امیدواریم بتوانیم با حفظ همه پروتکل‌ها تعطیلی ۲۰ ماهه ورود گردشگر خارجی را که برای مجموعه عوامل گردشگری، مراکز اقامتی، تورگردان‌ها و آژانس‌ها مهم است، تمام کنیم. (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان با روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه خبر داده بود صدور ویزای توریستی ایران و تردد گردشگران خارجی از مرزهای زمینی و هوایی که از فروردین سال ۹۹ متوقف شده ، با دستور رئیس‌جمهور از آبان‌ماه امسال از سر گرفته می‌شود.) استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در وزارت میراث‌فرهنگی ضرغامی ضمن بازدید از تمام غرفه‌های این نمایشگاه با تک تک غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان از نزدیک گفت‌وگو و با قدردانی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر حمایت‌های همه جانبه دولت سیزدهم از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و از برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این وزارتخانه خبر داد. وی در بازدید از غرفه بسته‌بندی صنایع‌دستی ضمن ابراز خرسندی از وجود چنین شرکت‌هایی گفت: یکی از دلایلی که صنایع‌دستی ما آن‌طور که باید به رشد واقعی خود نرسیده است، مشکلاتی است که در حوزه بسته‌بندی دارد اما خوشبختانه اکنون چنین شرکت‌هایی به وجود آمده و به طور حتم از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد. او همچنین در بازدید از غرفه اجاره آنلاین اقامتگاه‌ها بر تقویت ارتباطات شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه با معاونت گردشگری تاکید کرد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از بازدید خود از این‌ نمایشگاه و در گفت‌وگو با هنرمندانی که در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری با عنوان شرکت‌های دانش بنیان فعالیت دارند از ایده‌های آنان استقبال کرد و از برنامه‌ریزی‌ها برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیت‌ها و تقویت ارتباطات بین وزارتخانه متبوع خود با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد. نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و خلاق با هدف نمایش محصولات دانش‌بنیان که دارای ظرفیت صادراتی هستند در محل سالن ۳۷A  نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده است.

ایجاد شده: 27/مهر/1400       آخرین ویرایش: 27/مهر/1400     اخبار داخلی
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...