به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، " جمشید حمزهزاده " رئیس جامعه هتلداران ایران میگوید: در موضوع صدور روادید سه وزیر گردشگری، بهداشت و امور خارجه با هم به توافق رسیدند هر چند به نظر میرسد نیازمند همکاری بیشتر وزارت امور خارجه هستیم. او با اشاره به اینکه هنوز رزرواسیون هتلها توسط توریستهای خارجی شروع نشده است، اضافه میکند: گردشگران اروپایی برای سفر خود برنامهریزی میکنند و از زمان صدور روادید تا آغاز راهاندازی تورها به چند ماه زمان نیاز داریم. در عین حال صدور ویزا برای توریستهای خارجی زمان زیادی طول میکشد و حتی اگر همین الان هم یک گردشگر اروپایی درخواست دهد دو هفته زمان میبرد تا ویزایش صادر شود، از این روست که از وزارت امور خارجه میخواهیم طی کردن این مراحل اندکی تسریع شده و گردشگران با صرف زمان کمتری ویزایشان برای ورود به ایران را دریافت کنند. رئیس جامعه هتلداران ایران درباره شرایط توریستهای کشورهای همسایه و اولین گروهی که پیشبینی میکند وارد ایران شوند نیز بیان میکند: به نظر میرسد عراقیها اولین گروه گردشگرانی باشند که شاهد ورود آنها به کشورمان خواهیم بود. او در این باره که آیا هتلها در ایران آمادگی پذیرایی از توریستهای خارجی را دارند، میگوید: پرسنل و کارکنان هتلها در سراسر ایران دو دز واکسنشان را زدهاند و پروتکلهای بهداشتی هم به دقت در این اماکن رعایت میشود. از این رو ما برای پذیرایی گردشگر خارجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم و آنها میتوانند با اطمینان به ایران سفر کنند. یکی از چالشهایی که هتلها در دوره کرونا با آن مواجه شدند به کاهش تعداد میهمانان بر میگشت به طوری که برخی از آنها مجبور شدند حتی با ضریب اشغال صفر فعالیت کنند. آیا با واکسیناسیون عمومی در حوزه گردشگری داخلی نیز رونقی صورت گرفته است؟ حمزه زاده در پاسخ به این پرسش عنوان میکند: در دو سه هفته اخیر شرایط هتلها به لحاظ پذیرش توریستهای داخلی بهتر شده و بیشترین ضریب اشغال هتلها را هم در استانهای شمالی داشتهایم. علاوه بر این وضعیت در استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران و کیش هم وضعیت بهبود پیدا کرده و به نظر میرسد در مجموع، روند مثبتی برای توسعه سفرهای داخلی است و امیدواریم از وضع نامساعدی که هتلداری ما دچار آن شده خارج شویم. در حوزه گردشگری خارجی هم انتظار داریم طبق روال سنتی توریستهای خارجی زیارتی در مشهد و قم و سایر توریستها هم در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، کرمان، یزد و .. صنعت هتلداری را رونق دهند. او درباره حمایتهای متولیان جدید گردشگری از صنعت هتلداری میگوید: ما به هیچ وجه کمک مالی دریافت نکردیم اما متولیان گردشگری عنوان کردهاند امهال وامهایی که در راستای گردشگری گرفته شده تا پایان سال ۱۴۰۰ لحاظ میشود هر چند هنوز این موضوع ابلاغ نشده است. علاوه بر آن ما با بحث مفاصا حساب مالیات مواجه هستیم که معلوم نیست در این حوزه امهال یا معافیت انجام شود. به نظر میرسد بیشتر بحث امهال مالیاتی باشد اما در گذشته شاهد بودهایم این امهال مشمول جریمه شده که اگر این طور باشد فایدهای برای صنعت هتلداری ندارد ،زیرا نه تنها حمایت نیست بلکه به نوعی ضد حمایت به حساب میآید. یکی از موضوعاتی که به نظر میرسد متولیان جدید گردشگری بر آن تاکید دارد به گردشگری دریایی و گردشگری در مناطق آزاد برمیگردد این در حالی است که به جز جزیره کیش که در آن زیرساختها مهیاست، بقیه مناطق به لحاظ هتل و زیرساخت شرایط مساعدی ندارند. این فعال حوزه هتلداری عنوان میکند: در کیش خوشبختانه شرایط مساعد است و هر سال چند هتل خوب هم افتتاح میشود، در سایر مناطق مانند قشم اگرچه ما هتل خوب داریم اما در سطح استانداردهای جهانی مانند کیش نیستند. با این حال برای شروع کار همین هتلها با چنین امکاناتی پاسخگو هستند و به مرور و با توسعه گردشگری نیز بخش خصوصی ترغیب میشود تا در این حوزه سرمایهگذاری کنند. او از دیدار با متولیان مناطق آزاد در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد گردشگری در این مناطق رونق بیشتری پیدا کند.
ایجاد شده: 16/آبان/1400 آخرین ویرایش: 16/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از رویترز، " شیخ حمدان بن راشد آل مکتوم " ولیعهد دبی، روز شنبه در توییتر اعلام کرد دبی در نظر دارد وزارت اقتصاد و وزارت گردشگری را ادغام کند و امیدوار است در سال ۲۰۲۵، بتواند ۲۵ میلیون گردشگر جذب کند. شیخ حمدان در ادامه افزود هلال المری به ریاست وزارت جدید منصوب خواهد شد. بنا بر اعلام دفتر شیخ محمد بن راشد آلمکتوم، حاکم دبی، اهداف اصلی وزارت جدید افزایش ۱۵۰ درصدی ارزش افزوده بخش صنعت در پنج سال آینده، گسترش ۵۰ درصدی بازار صادرات محصولات داخلی، و رشد ۴۰ درصدی شمار گردشگران است. امارات متحده عربی نیز درصدد است تا سه سال آینده، ۱۰۰ هزار شرکت را جذب و سالانه ۴۰۰ رویداد اقتصادی جهانی برگزار کند، و شرکتهای بخش خصوصی و کسبوکارهای خانوادگی را ترغیب کند وارد بازارهای مالی و بازار بورس دبی شوند.
ایجاد شده: 16/آبان/1400 آخرین ویرایش: 16/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز "حمیدرضا آذرپور" معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گردشگری یکی از بخش هایی است که با شیوع ویروس کووید ۱۹ و به دنبال اعلام پاندمی جهانی آسیب جدی را متحمل شد و به عنوان یکی از بخش های بسیار آسیب دیده همچنان به دلیل حفظ سلامت جامعه با محدودیت های اعمال شده همراهی کرده است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مجموعه های گردشگری به دلیل محدودیت های پروتکل های بهداشتی، بیش از ۲ هزار و ۹۳ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری گیلان وارد شد. آذرپوراظهار داشت: از مجموع میزان خسارت به صنعت گردشگری گیلان، ۶۲۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان مربوط به ۶ ماهه نخست امسال است. وی افزود: هتلها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های تفریحی-توریستی، میهمان پذیرها، بومگردی، خانه مسافرها، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری بخش های متضرر در بحث کرونا هستند. آذرپور گفت: با شتاب واکسیناسیون قابل قبول در بسیاری از کشورهای مبدا گردشگرفرست به ایران، نگرانی در این موضوع کاهش یافته و بسیاری از کشورها با مورد ملاحظه قرار دادن پروتکل های بهداشتی به بازگشایی مرزها اقدام نموده اند. وی ادامه داد: با توجه به اثرات مثبت گردشگری بر اقتصاد کشور ،کارآفرینی و ایجاد اشتغال و در راستای حفظ بازارهای هدف گردشگری و احیای کسب و کارهای آسیب دیده این بخش و بر اساس چارچوب رعایت بهداشت عمومی و سلامت جامعه و با بهره گیری از نظرات کارشناسان و هم اندیشی با دستگاه های متولی دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط بیماری کرونا تهیه شده است. وی گفت: گردشگران خارجی حتی با وجود ارائه کارت واکسیناسیون اگر در هنگام ورود به استان دارای علائم ظاهری بیماری مشخص باشند با هماهنگی دستگاههای انتظامی به کشور مبداء بازگردانده می شوند.
ایجاد شده: 14/آبان/1400 آخرین ویرایش: 14/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از میراثآریا " سید موید محسننژاد " معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فارس امروز ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «با ابلاغ شیوهنامه وزارت ستاد ملی مبارزه با کرونا، ورود گردشگران به کشور از آبان ماه امکانپذیر شده است.» معاون گردشگری فارس بابیان اینکه اقتصاد گردشگری با سفر داخلی و خارجی گرهخورده است، ادامه داد: «در مدت ۲۰ ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا، از سفر کردن با استدلال یک عامل انتقال ویروس کرونا جلوگیری و به همین دلیل صنعت گردشگری تعطیل شد و افراد زیادی کمکار یا بیکار شدند.» محسن نژاد گفت: «با همت مسئولان، فارس نخستین استانی بود که فعالان گردشگری آن واکسینه شدند و با واکسینه شدن چرخه نیروی انسانی این صنعت، در کنار اجرای شیوهنامههای بهداشتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در مراکز اقامتی و گردشگری، در زمانی که هنوز قرنطینه هوشمند اجرا نشده بود، زمینه پذیرش گردشگر در استان فراهم شد.» او افزود: «در زمان کرونا، مسئولان هواپیماها با فروش ۶۰ درصدی ظرفیت بلیتها و هتلها با ضدعفونی کردن کامل اتاقها، تلاش کردند از پیوست چرخه انتقال ویروس جلوگیری کنند.» محسننژاد گفت: «با تصمیمگیری ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر صدور مجوز ورود مسافران به کشور در صورت تزریق دو دُز واکسن و یا داشتن تست Pcr منفی، گردشگران توانستند با داشتن این دو شرط از طریق فرودگاه بینالمللی در سه شهر شیراز، لار و لامرد مستقیم به استان فارس سفر کنند.» او افزود: «مکانهایی برای قرنطینه افرادی که تست Pcr مثبت داشتند یا کارت تزریق دو دُز واکسن نداشتند در هر سه فرودگاه فراهمشده بود که هزینه اسکان در این اماکن نیز از آنها گرفته میشد.» معاون گردشگری فارس گفت: «با تشدید نظارت، همکاری انجمنهای مهمان پذیران، هتل داران، اقامتگاههای بومگردی، اقامتگاه گاههای سنتی و دیگر انجمنهای مرتبط با گردشگری و فراهم کردن محیطی بدون کرونا، تلاش شده است که شرایط سفری ایمن برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم و صنعت گردشگری فعال و اقتصاد استان پویا شود.» محسننژاد افزود: «هماکنون همه زیرساختها فراهم و شیوهنامه سفر هوشمند ارائهشده است و با نظارتهایی که انجام خواهد شد، علاوه بر اجرای دقیق شیوهنامهها، با متخلفان برخورد خواهد شد.» او گفت: «استان فارس با داشتن جاذبههای مختلف گردشگری از جمله طبیعی، سلامت، مذهبی، اقوام، بومگردی و تاریخی عنوان ایران کوچک را یدک میکشد و همواره بهعنوان یکی از اصلیترین مقاصد گردشگریان داخلی و خارجی بوده است.» معاون گردشگری استان فارس بابیان اینکه فارس استانی چهارفصل است که همواره در همه فصول پذیرای گردشگران از نقاط مختلف است، افزود: «هماکنون که بیش از نیمی از جمعیت هدف ایران واکسینه شدهاند و سفرها از سر گرفتهشده، شیراز در رأس سفرهای گردشگری ایرانیان است بهگونهای که در میلاد رسول اکرم گردشگران داخلی با سفر به شیراز و اقامت در اقامتگاههای فارس، ضریب اشغال تختها را افزایش دادند.» محسننژاد گفت: «استان فارس ۲۲ هزار تخت اقامتی دارد که پرداخت یارانه سفر و تسهیلات و وامهای ارزان، سبب بازگشت مردم به سفر و رونق صنعت گردشگری میشود.»
ایجاد شده: 12/آبان/1400 آخرین ویرایش: 12/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بخش سفر و گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری معتقد است که بخش گردشگری از بهبود جهان عقب مانده است و در سال ۲۰۲۱ اشتغال در بخش گردشگری راکد باقی ماند. اما با اقدامات صحیح، تعداد افراد شاغل در این بخش در سال آینده میتواند حتی از سطح قبل از همهگیری نیز فراتر رود. با واکسینه شدن میلیونها شهروند اروپایی دیگر، انتظار میرود که درآمدهای بینالمللی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۰ درصد سطح ۲۰۱۹ برسد. شورای گردشگری سفر اروپا نشان میدهد که بخش گردشگری در بهبود سالانه در سال ۲۰۲۱ تنها به رشد ۹/ ۲۳ درصدی دست یابد. این بهبود آهسته بهدلیل محدودیتهای سفر در طول سال بهویژه در نیمه اول که همچنان مانع از بهبود این صنعت شده است. پیش از همهگیری کرونا، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی ۹/ ۱ تریلیون یورو یعنی ۵/ ۹ درصد از کل اقتصاد اروپا بوده است. با این حال، طبق تحقیقات و با توجه به میزان بهبود فعلی، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کمتر از یکچهارم در سال ۲۰۲۱ افزایش مییابد که از رشد بخش جهانی ۷/ ۳۰ درصد عقبتر است. همچنین دادهها نشان میدهد که در سال ۲۰۲۲، سهم گردشگری در اقتصاد اروپا ممکن است شاهد رشد ۳۸ درصدی در سال آینده باشد که نشاندهنده افزایش ۴۳۹ میلیارد یورویی است. این رقم اگرچه از سطح پیش از همهگیری فاصله دارد، اما این بخش بهدلیل عرضه موفقیتآمیز واکسیناسیون و تحرک درون اروپایی، همچنین پشتیبانی از پاسپورت دیجیتالی کووید در اتحادیه اروپا از اول ژوئیه امسال افزایش جزئی داشته است. با بسته شدن مرزهای بینالمللی، اروپا برای بهبودی با راهاندازی حداقل «سفرهای درون اروپایی» گام برداشته است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، اگرچه «سفرهای داخلی »تا حدی به ثبات رسیدهاند اما برای دستیابی به بهبودی کامل منطقهای برای نجات اقتصادی اروپا و میلیونها شغل کافی نیست. در ادامه این تحقیق از سوی بخش اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری برآوردها حاکی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای داخلی سالانه در سال ۲۰۲۱ است اما «درآمدهای بینالمللی» در سال جاری افزایش کمتری یعنی حدود ۱۹ درصد خواهد داشت که به رقم ۲۴۲ میلیارد دلار میرسد. رقمی که بسیار پایینتر از سطح ۲۰۱۹ یعنی معادل ۵۶۰ میلیارد دلار است. بر اساس سناریوها، در سال ۲۰۲۲، «درآمدهای داخلی» نزدیک به ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، باتوجه به کاهش محدودیتهای سفر در بسیاری از کشورهای اروپایی و میلیونها شهروند اروپایی که به طور کامل واکسیناسیون شدهاند، انتظار میرود درآمدهای بینالمللی سالانه بیش از ۷۷ درصد افزایش یابد. در سال ۲۰۱۹، بخش گردشگری اروپا بیش از ۳۸ میلیون شغل را پشتیبانی میکرد. اما پس از از دست دادن ۶/ ۳ میلیون شغل در سال گذشته که بیماری همهگیر باعث توقف تقریبا کامل سفرهای بینالمللی شد، امسال، اشتغال راکد خواهد ماند. با این حال بررسیهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان میدهد که وضعیت اشتغال در سال ۲۰۲۲ با افزایش نزدیک به ۱۶ درصدی همراه خواهد بود و با اضافه شدن حدود ۵/ ۵ میلیون شغل، به سطح پیش از کرونا خواهد رسید. اما با وجود این، بنا بر گفته جولیا سیمپسون رئیس بخش گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری، بخش سفرها به آرامی بهبود خواهد یافت و هنوز راه زیادی در پیش دارد. باز شدن بسیاری از مرزهای کشورهای اروپایی برای سفرهای بینالمللی مسافران کاملا واکسینه شده، بهبود اقتصادی منطقه در سال آینده را تسریع خواهد کرد. این امر میتواند میلیونها شغل و معیشت متکی به سفر را بازگرداند. تحقق این امر نیازمند حضور دولتها است تا مجموعهای از قوانین هماهنگ سفر را جایگزین محدودیتها کنند. همچنین شرکت اقتصادی آکسفور (Oxford Economics) به نمایندگی از شورای جهانی سفر و گردشگری به بررسی وضعیت صنعت گردشگری در بحران کرونا و سناریوهای احتمالی این صنعت پرداخته است که بر اساس این تحقیقات، سهم بخش توریسم در تولید ناخالص داخلی منطقه و افزایش مشاغل میتواند هم در سال جاری و هم در سال آینده مثبتتر باشد، اگر ۵ اقدام حیاتی توسط دولتها در سراسر جهان انجام شود. این اقدامات در گام نخست، اجازه دادن به مسافران واکسینه شده برای سفرهای آزادانه، بدون درنظر گرفتن مبدا یا مقصد نهایی است. گام دوم، اجرای راهحلهای دیجیتالی است که همه مسافران را قادر میسازد تا به راحتی وضعیت کووید خود را همچون گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا ثابت کنند، تا از این طریق روند باز شدن مرزها را تسریع بخشند. در گام سوم و چهارم دولتها باید برای ازسرگیری سفرهای بینالمللی ایمن علاوه بر به رسمیت شناختن تمام واکسنهای مجاز و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، از ابتکار طرح کوواکس یونیسف برای اطمینان از توزیع عادلانه واکسنها در سراسر جهان حمایت کنند. در نهایت دولتها باید بهطور مداوم پروتکلهای بهداشتی و ایمنی پیشرفته را اجرا کنند تا از این طریق اعتماد مشتریان تقویت شود. اگر این ۵ اقدام حیاتی پیش از پایان سال ۲۰۲۱ انجام شوند، تاثیر آن بر اقتصاد و مشاغل در سراسر اروپا میتواند قابل توجه باشد. بخش سفر اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری باتوجه به اقدامات ارائه شده از سوی شرکت اقتصادی آکسفور، برآورد کرده که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ممکن است تا پایان سال جاری به میزان ۲۹ درصد نزدیک به ۲۷۰ میلیارد یورو افزایش یابد و پس از آن در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳/ ۴۰ درصدی یعنی بیش از ۴۸۰ میلیارد یورو در سال افزایش خواهد یافت. درآمدهای بینالمللی نیز باتوجه به اقدامات دولتها منتفع خواهد شد و رشدی معادل ۳/ ۲۶ درصد در سال جاری و افزایش قابل توجه ۸۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ را تجربه خواهد کرد. رشد این بخش میتواند با افزایش ۴ درصدی مشاغل در سال ۲۰۲۱، تاثیر مثبتی بر اشتغال این بخش داشته باشد. تعداد افراد شاغل این بخش در سال آینده میتواند با افزایش ۶/ ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از همهگیری به ۴۳ میلیون شغل برسد. شورای جهانی سفر و گردشگری با پیوستن به انجمنهای گردشگری همچون شورای بینالمللی فرودگاهها، کمیسیون سفر اروپا و انجمن بینالمللی خطوط کروز، از دولتهای اتحادیه اروپا میخواهند تا همه سیستمهای «چراغ راهنمایی» برای انتخاب مقاصد را حذف کنند و بهجای تمرکز بر کل کشورها به سمت انتخاب مسافران حرکت کنند. این انجمنهای گردشگری بر این باورند که این رویکرد میتواند باعث تسریع بیشتر بهبود سفر و بخش گردشگری شود.
ایجاد شده: 12/آبان/1400 آخرین ویرایش: 12/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از سبلان ما ، سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر از ۹ عضو شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و ایران تشکیل شده است و افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت. کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با دارا بودن جمعیت بالغ بر2.5 میلیارد نفر 40 درصد از جمعیت کل جهان را در خود جای داده است و از جنبه اندازه جمعیت اولین بازیگر منطقهای در جهان است. ایران تقریباً از سال 2005 میلادی به دنبال عضویت دائم در پیمان شانگهای است. در طول سالهای گذشته دلایل متعددی سبب شده تا این مسیر برای ایران کامل شود. تحفظ برخی از کشورهای عضو در خصوص عضویت ایران در این پیمان به همراه تحریمهای اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مهمترین مانع بر سر عضویت کامل ایران بودهاند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم ایران نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد. این پیمان علاوه بر مزیت های مستقیم اقتصادی و مراودات می تواند در شکوفایی صنعت گردشگری ایران نیز نقش موثری ایفا کند. ایران کشوری است که دارای توانمندی های قابل توجهی در حوزه ی گردشگری است؛ توانمندی هایی که نه تنها به واسطهی جذابیت های تاریخی آن بلکه به تنوع فرهنگی و اقلیمی آن نیز مربوط می شود. ایران کشوری است چهارفصل با تنوع اقلیمی و جانوری، با کوه های بلند، کویرهای پهناور و جنگل هایی انبوه. ایران کشوری است با 2500 سال سابقه ی کشورداری و یکی از بزرگ ترین و کهن ترین مجموعههای آثار تاریخی در جهان را داراست. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در سال 2018، 323 میلیون نفر در سطح جهان بهطور مستقیم و غیرمستقیم در بخش گردشگری شاغل هستند و بهطور میانگین، بخش گردشگری سهمی 10 درصدی در اشتغال کشورها دارد. در این گزارش تعداد شاغلان بخش گردشگری در ایران یکمیلیون و 654 هزار نفر برآورد شده که این میزان معادل نیمدرصد (0.51 درصد) کل اشتغال بخش گردشگری در جهان است. بررسیها نشان میدهد بین کشورهای منطقه گردشگری بهطور مستقیم سهمی هشت درصدی در اقتصاد لبنان، سهمی 5.6 درصدی در اقتصاد اردن، سهمی پنج درصدی در اقتصاد ترکیه و مصر و سهمی سه درصدی در اقتصاد کشورهای خارومیانه دارد که این میزان برای ایران حدود 1.8 درصد است. چشم انداز ورود 20 میلیون گردشگر به ایران چشم انداز۲۰ میلیونی برای صنعت گردشگری که مورد توصیف قرار گرفته است در روزهای پایانی کرونا و به عبارتی در پسا کرونا می تواند با بهره گیری از موقعیت ها عضویت در سازمان همکاری شانگهای مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بدانیم ورود گردشگران به کشورمان به چه میزان در اقتصاد ایران موثر خواهد بود به میزان درآمد زایی ترکیه از گردشگری نگاهی بیندازیم و با درامد کشورمان که ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 97 به ترتیب حدود 38.2 میلیارد دلار و 2.9 میلیارد دلار و 1.02 میلیارد دلار بوده است. در مجموع، درآمدهای نفتی دولت در این سال، 44.6 میلیارد دلار بوده است. تولید ناخالص ملی ترکیه در سال 2018 حدود 51/ 766 میلیارد دلار بود که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی ترکیه 6/ 95 میلیارد دلار حدود 1/ 12 درصد است. حدود 40 میلیون گردشگر خارجی در سال 2018 یعنی 22 درصد بیش از سال 2017 وارد ترکیه شدند این کشور هدف خود را برای سال 2023 مصادف با صدمین سال تاسیس جمهوری جذب 70 میلیون گردشگر خارجی قرار داده است. حال با جمع و تفریق تمامی اعداد و ارقام ذکر شده باید به این نکته توجه داشت که کشورمان ارزان ترین نقطه در دنیا برای گردشگری است ولی باز هم سهم ایران از این بازار پر سود تنها 1 درصد است.
ایجاد شده: 11/آبان/1400 آخرین ویرایش: 11/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اسی-فرهنگی و در عین حال تبلیغاتی، همسران مقامهای ارشد شرکتکننده در اجلاس را، در یکی از برنامههای جانبی، به تماشای جاذبههای گردشگری رم برد. در تصاویری که از این تور سیاحتی در رسانههای غربی منتشر شده، همسران رئیسان جمهوری و نخست وزیران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان از مناطق دیدنی و تاریخی رم همچون تماشاخانه «کولوسئوم» بازدید کرده و نهار را در ویلای تاریخی «دوریا پامفیلی» صرف کردند. به نظر میرسد که دولت ایتالیا از فرصت میزبانی از این اجلاس جهانی بهرهبرداری کرده تا صنعت گردشگری خود را بیش از پیش تقویت نموده و به دوران پر رونق پیش از شیوع ویروس کرونا بازگرداند. بر اساس مطالعهای که چندی پیش توسط سازمان گردشگری و تجارت ایتالیا منتشر شد، در تابستان امسال و پس از فروکش کردن بیماری کووید و افزایش نرخ واکسیناسیون، تعداد بیسابقهای از مسافران ایتالیایی به مناطق سیاحتی کشورشان سفر کرده و به گردشگری داخلی رونق بخشیدند. بر اساس این پژوهش، ۲۳ میلیون ایتالیایی در تابستان ۲۰۲۱ در وطن خود تعطیلات را سپری کردند. این رقم در سال ۲۰۲۰، ۱۷ میلیون و در سال ۲۰۱۹ و قبل از همهگیری کرونا ۱۸ میلیون نفر بود. این پژوهش نشان میدهد که حدود شش میلیون گردشگر خارجی نیز در مدت مشابه به این کشور مدیترانهای سفر کردند که گرچه بسیار کمتر از سالهای قبل از همهگیری است، اما بیشتر از حد انتظار است.
ایجاد شده: 9/آبان/1400 آخرین ویرایش: 9/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " سید مصطفی فاطمی "مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یزد گفت: مرکز این استان در کنار شهرهای شوشتر و ماسوله به ترتیب از استان های خوزستان و گیلان از سوی نشریه بینالمللی تخصصی"A2" بهعنوان شهر کامل انتخاب شد. فاطمی افزود: همچنین شهر یزد بهعنوان «شهر موزه تاریخی» در کنار رم، بارسلونا، سنپترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس و برخی شهرهای دیگر قرار گرفت. وی ادامه داد: مسئولان مجله، هدف از معرفی شهر کامل را رسیدن به چرخهای برای بهبود وضعیت شهرها میدانند که شهرهای واجد شرایط بهعنوان مناطق ایدهآل در جهان مطرح و معرفی میشود و این امر در برندینگ و توسعه آنها تأثیر بسزایی دارد. فاطمی در ادامه گفت: چنین موضوعی میتواند در بلندمدت به ایجاد رقابت میان شهرها برای دستیابی بهعنوان پاراگون سیتی( شهر نمونه)، از طریق بهبود شرایط شان در ابعاد مختلف شهری شده و آنها را در مسیر توسعه قرار دهد، از سوی دیگر با بررسی ویژگیهای شهرهای مطرحشده، میتوان به الگوهایی برای رفع مشکل شهرهای مشابه آنها دست پیدا کرد. این مسئول درباره چگونگی انتخاب یزد توضیح داد: یکی از مهمترین و پایدارترین مقاصد گردشگری شهر، موزههای تاریخی است که در کنار توسعهیافتگی در بخشها و محله ها ماهیت تاریخی را حفظ میکند و این موضوع بیشتر در معماری میگنجد. در یزد هم بهواسطه پیشینه تاریخی دورههای مختلف، المانهایی در مرکز شهر و بافت تاریخی از جمله مدارس، تکایا، مقبره بزرگان، دیوانخانه حکما و از این قبیل فضاها باقی است. به گفته وی در یزد میتوان در دورههای تاریخی قدم زد و ساختار سکونت و فعالیتهای اقتصادی در ادوار مختلف را بهویژه در بازار و صنایعدستی شهر دید و همین جریان تاریخی باعث شده تا یزد بهعنوان شهر کامل انتخاب شود و در فهرست شهر موزههای تاریخی در کنار رم، بارسلونا، سنپترزبورگ، ورشو، برلین، پاریس قرار گیرد.
ایجاد شده: 9/آبان/1400 آخرین ویرایش: 9/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از روزنامه استریتس تایمز ، تایلند اولین کشوری بود که وارد گود شد و در ماه ژوییه برنامه ای طراحی کرد که به بازدیدکنندگان خارجی واکسینه شده کامل اجازه داد بدون قرنطینه از جزیره "فوکت" Phuket محبوب گردشگران بازدید نمایند. موفقیت نسبی این برنامه که به گفته مقامات تایلند موجب ورود بیش از ۷۰ هزار مسافر خارجی و صرف هزینه ای معادل ۲.۱۴ میلیارد بات (۸۶ میلیون دلار) در این جزیره شد ، مقامات را بر آن داشت که گام بزرگ بعدی را بردارند. از روز دوشنبه اول نوامبر مسافران واکسینه شده که از ۴۶ کشور جهان با هواپیما وارد پادشاهی تایلند می شوند نیازی به قرنطینه شدن نخواهند داشت. "پرایوت چانوکا" نخست وزیر تایلند حق مطلب را ادا کرد زمانی که گفت اگر تایلند به آهستگی و کندی عمل کند ، گردشگران خارجی راهای جاهای دیگر خواهند شد. او اوایل ماه جاری در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ما باید در چند ماه آینده با سرعت اما با احتیاط عمل کنیم و فرصت را از دست ندهیم و از میلیونها نفری که از بخش گردشگری امرار معاش می کنند حمایت نماییم. منطقه آسیای جنوب شرقی در چند هفته گذشته شاهد اعلامیه ها و فعالیتهای مختلفی بوده و چندین کشور تدابیر قرنطینه را کاهش داده یا برداشته اند. اوایل ماه جاری کشور اندونزی نیز پس از تاخیرهایی ، جزیره "بالی" محبوب گردشگران را به روی بازدیدکنندگان بین المللی بازگشایی کرد . کشورهای ویتنام ، کامبوج و مالزی نیز در حال برنامه ریزی برای اقدامات مشابه هستند. گردشگری یکی از فعالیتهای اقتصادی کلیدی در منطقه است . پیش از پاندمی کرونا بیش از ۱۳۰ میلیون مسافر بین المللی از منطقه بازدید می کرد و ۴۲ میلیون شغل به این بخش وابسته بود. به گفته مسئولان بخش گردشگری ، بخش مسافرت و گردشگری در مجموع ۱۲.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جنوب شرقی آسیا را به خود اختصاص داده و این معادل بیش از ۳۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بود.
ایجاد شده: 8/آبان/1400 آخرین ویرایش: 8/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز جمعه یک آژانس تحقیقاتی و آماری بینالمللی اعلام کرد به دنبال بازگشایی مرزهای مالدیو به روی گردشگران، این کشور با بهبود قابلتوجه وضعیت اقتصادی مواجه شده است. مرزهای مالدیو از جولای سال گذشته بازگشایی شد و توانست گردشگرانی را که برای بازدید از جزیرهها و شنهای سفید این کشور سفر میکردند از ساکنان و شهروندان جدا نگه دارد. مقامات این کشور به این منظور تفرجگاههای مشخصی را برای گردشگران درنظر گرفتند. گردشگرانی که به فرودگاههای بینالمللی مالدیو میرسند با قایق به جزایر تفریحی مشخصی منتقل میشوند. بر اساس اطلاعات آژانس «فیچ ریتینگز»، گردشگری مالدیو تاکنون به ۷۰ درصد از وضعیت پیش از شیوع کرونا در این کشور بازگشته است. مالدیو در سال ۲۰۱۹، ۱.۷ میلیون گردشگر خارجی جذب کرد و در آن زمان ۱۵ درصد افزایش در شمار گردشگران خارجی را به نسبت سال ۲۰۱۸ به ثبت رساند. تمام افراد شاغل در جزایر تفریحی مالدیو به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شدهاند.
ایجاد شده: 8/آبان/1400 آخرین ویرایش: 8/آبان/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز ، " فریدون فعالی " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان با اشاره به اینکه مراحل پایانی بازسازی و مرمت این بنا در دست انجام است گفت: کاروانسرای وکیل در آینده نزدیک به یکی از زیباترین هتلهای سنتی کشور تبدیل خواهد شد که قرارداد احیا و بازسازی آن در سال ۹۶ با سرمایهگذار بخش خصوصی منعقد شده است. وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا طی سالهای گذشته در معرض تخریب قرار داشت بیان کرد: در این هتل بوتیک تعداد ۶۰ اتاق و ۱۴۴ تخت وجود دارد که ضمن افزایش فضاهای اقامتی گردشگری کرمان، زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را نیز به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان ادامه داد: اعتبار اولیه مرمت این کاروانسرا توسط سرمایهگذار ۱۰ میلیارد تومان بوده که در اجرا افزایش یافته است. آقای فعالی تأکید کرد: قرار گرفتن کاروانسرای وکیل در بافت تاریخی و مجاورت با بناهای تاریخی شهر کرمان مانند بازار و مجموعه گنجعلیخان، موقعیت مناسبی برای اقامت و بازدید گردشگران را در این هتل فراهم میکند. فعالی ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی با نظارت کارشناسان میراثفرهنگی بوده است و تلاش شده هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی آن حفظ شود و سرمایهگذار نیز بهخوبی طرح را اجرا کرده است. وی اظهار کرد: پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان، مراحل تجهیز و آمادهسازی آن توسط سرمایهگذار انجام میشود که امیدواریم امسال به بهرهبرداری برسد. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان در ادامه با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد تاریخی در استان کرمان تاکید کرد: کاروانسراها ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر و کمک به رونق صنعت گردشگری استان کرمان دارند که باید برنامهریزی برای استفاده اقتصادی از آنها به مرحله تعریف و اجرا برسد. آقای فعالی گفت: ادارهکل میراثفرهنگی آمادگی دارد مرمت و استفاده از این کاروانسراهای تاریخی را پس از طی فرآیندهای قانونی به سرمایهگذاران و بخش خصوصی واگذار کند که ضمن بهرهبرداری مناسب از آنها از نابودی این بناهای ارزشمند تاریخی نیز جلوگیری میشود.
ایجاد شده: 5/آبان/1400 آخرین ویرایش: 5/آبان/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز، استاندار یزد در نشستی با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گفتوگو در مورد مطالبات این استان پیرامون پیگیری اعتبارات مربوط به بافت تاریخی، تقویت نیروی انسانی، پیگیری تکمیل موزههای یزد، ارتقا و توسعه زیرساختهای بهره برداری از ظرفیت کویر یزد و همچنین پیگیری تبدیل شدن یزد به منطقه آزاد گردشگری پرداختند. «مهران فاطمی» استاندار یزد جزو اولین استانداران کشور بود که به دیدار «عزتالله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفت. در متن این دیدار، نشستی به ریاست وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل این وزارت برگزار شد که «محمدرضا دشتی» رییس فراکسیون گردشگری مجلس و «سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد و جمعی از فعالان این حوزه نیز حضور داشتند. این نشست با هدف توسعه گردشگری و اقدامات مربوط به آن در استان یزد و همچنین برنامهریزی برای سفر هر چه زودتر وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به یزد برگزار شد. پیگیری اعتبارات مربوط به بافت تاریخی، تقویت نیروی انسانی، پیگیری تکمیل موزههای یزد، ارتقا و توسعه زیرساختهای بهره برداری از ظرفیت کویر یزد و همچنین پیگیری تبدیل شدن یزد به منطقه آزاد گردشگری جزو مهمترین مسائل مطرح شده مابین وزیر و روسای استان یزد بود. گفتنی است، استانداران یزد یکی از استانداران کشور با بیشترین برنامه ارائه شده در هیات دولت پیرامون گردشگری و اقتصاد این حوزه بوده و گردشگری را یکی از محورهای اصلی توسعه استان یزد و جزو اولویتها قرار داده است.
ایجاد شده: 4/آبان/1400 آخرین ویرایش: 4/آبان/1400 اخبار داخلی