به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تارنمای خبری این روزنامه انگلیسی، نگرانی ها در مورد غذا، کمبود هوای تازه و فاصله اجتماعی برای افرادی که از کشورهای حاضر در فهرست قرمز به انگلیس سفر داشته و مجبور به قرنطینه در هتل های انگلیس شده اند، افزایش یافته است. گاردین نوشت: مسافرانی که در هتل های قرنطینه ای در انگلیس اقامت داشتند، از شرایط "زندان مانند" آنجا شکایت کرده و می گویند در این هتل ها حتی پنجره ها باز نمی شد، کمبود هوای تازه وجود دارد و از ورزش و غذای مناسب خبری نیست. روزنامه گاردین در این خصوص با ۹ مسافری که به تازگی در این هتل ها اقامت داشتند و اتباع کشورهای برزیل، هند، پاکستان و آفریقای جنوبی بودند، صحبت کرده است. آنها از بدتر شدن سلامت روحی و جسمی خود به دلیل حبس شبانه روزی در اتاق خواب و اجبار برای پرداخت یک هزار و ۷۵۰ پوند هزینه برای دوره قرنطینه، شکایت داشتند. برخی از این مسافران به دلیل بیماری یا مرگ عزیزانشان به خارج از کشور سفر کرده بودند و بنابراین قبل از ورود به قرنطینه در وضعیت پریشانی بوده اند. آنها اعلام کردند که علاوه بر عدم وجود فاصله اجتماعی در فرودگاههای انگلیس و افرادی که برای انتقال مسافران به هتل های قرنطینه انتخاب شده بودند، در این سفر مشکلات روحی هم به سایر نگرانی هایشان افزوده شده است. از سخنان مسافران اینگونه برمی آید که هیچ کدام نیاز به قرنطینه را به چالش نمی کشند، بلکه شکایت اصلی آنها بر سر نحوه رسیدگی است. یک پزشک متخصص قلب و عروق اهل کنیا که برای دیدار والدین بیمار خود به کشور متبوعش سفر کرده و به تازگی به انگلیس بازگشته است، گفت: "هرکسی توانایی پرداخت هزینه یک هزار و ۷۵۰ پوند را ندارد. به نظر می رسد موضوعی بی شرمانه در این شرایط رخ داده باشد. هرچند به نظر می رسد اگر از کشوری در فهرست قرمز وارد می شوید، گزینه دیگری ندارید. یک پزشک دیگر و از مشاوران نظام سلامت انگلیس (NHS) هم که به تازگی از هند بازگشته گفت: «رسیدن به هتل پس از فرودگاه چند ساعت طول کشید. غذا خوب نیست و مقادیر آن اندک است. برای صبحانه یک جعبه کوچک غلات با املت پنیر به ما دادند که بسیار سفت بود به گونه ای که اگر به سمت کسی آن را پرتاب می کردم آسیب می دید. برای شام هم نصف نان دادند. نمی دانم چه کسی نصف دیگر را گرفت». وی ادامه داد: «افراد در قرنطینه برای ۱۵ دقیقه استشمام هوای تازه باید توسط ماموران امنیتی اسکورت شوند». وی افزود: «ما زندانی نیستیم و سعی در فرار نداریم». یک مسافر ۵۸ ساله اهل پاکستان هم در خصوص تهویه هوا، غذای نامناسب و نبود امکان لازم برای ورزش ابراز نگرانی کرد. وی گفت: «همه چیز یک کابوس بود. من بیماری قلبی دارم و باید روزانه و به توصیه پزشک معالجم ورزش کنم. اما از ۱۱ روز حضورم در هتل قرنطینه تنها دوبار اجازه خروج برای ورزش کردن را داشتم. من در طول زندگی خود هرگز در زندان نبوده ام اما تجربه این سفر مشابه زندان بود. من پیش از این هرگز افسردگی نداشته ام اما بعد از حضورم در هتل قرنطینه معنای این بیماری را درک کرد». یک زن ۶۹ ساله مبتلا به دیابت فشار خون و کلسترول بالا هم که پس از بازگشت از برزیل در یک هتل قرنطینه نگهداری شده بود، گفت که خوردن غذای چرب و شیرین برای او غیرممکن است. لذا هنگامی که از غذا شکایت کردم به من چند دانه میوه دادند و از آن به بعد بسیار گرسنه ماندم». زن دیگری که پس از دیدار مادر بیمار خود در آفریقای جنوبی به همراه همسر و نوزاد چهار ماهه اش به انگلیس بازگشته بود گفت: «با ما مانند حیوانات رفتار می کردند. در فرودگاه هیچ فاصله اجتماعی وجود نداشت و من از گرفتن کووید-۱۹ در فرودگاه وحشت داشتم. غذا غیرقابل خوردن بود، نمی توانم توضیح دهم که چقدر بد بود. ضمن آنکه برای پرداخت هزینه یک هزار و ۷۵۰ پوندی مجبور به قرض گرفتن شدیم و اکنون بدهکار و خسته مانده ایم». سخنگوی دولت در واکنش به شکایات این افراد گفت: «اولویت اصلی ما همیشه محافظت از مردم بوده و مرزبانی قوی ما در به حداقل رساندن خطر ورود انواع جدید ویروس کرونا به انگلیس بسیار یاری رسان است. دولت باید اطمینان حاصل می کند که هر فرد در قرنطینه پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت می کند و کلیه امکانات قرنطینه مدیریت شده نیازهای اکثریت قریب به اتفاق مردم را تامین می کند. هتل ها تمام تلاش خود را می کنند تا اقدامات لازم را برای رفع نگرانی های مطرح شده توسط میهمانان انجام دهند. منابع دولتی همچنین در واکنش به اعتراضات بر سر نبود فاصله اجتماعی در فرودگاه ها و خودروهای حمل مسافر به قرنطینه، ضمن رد این شکایات، افزودند: برای اطمینان از حفظ فاصله اجتماعی در وسایل نقلیه ای که برای انتقال مسافران به هتل های قرنطینه استفاده می شود، قوانین سختگیرانه ای وضع و حتی برای نحوه نشستن آنها در خودرو برنامه ریزی شده بود.
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از مهر، هفتم فروردین ۱۴۰۰ وزرای امور خارجه ایران و چین سند همکاریهای ۲۵ ساله ایران و چین را امضا کردند. این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاریهای جامع ایران و چین» ثبت شد و حوزههای سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساختهای مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و… را شامل شده است. در این سند بر افزایش شناخت متقابل از طریق ارتقا تبادلات مردمی (گردشگری)، رسانهای، سازمانهای مردمنهاد، انجمنهای دوستی و همکاری دانشگاهی تاکید شده است. همچنین سرمایهگذاری و کمک به تکمیل زیرساختهای لازم برای ارتقا همکاریهای فرهنگی از جمله گردشگری را مدنظر قرار دادهاند. در بخش عناوین اصلی همکاریهای همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و در ضمیمه دوم این سند بر مشارکت در ساخت شهرهای گردشگری تاکید شده است. بند «ه» سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در بخش همکاریهای مالی، اقتصادی و تجاری نیز درباره همکاری مشترک در زمینه گردشگری و میراثفرهنگی براساس مفاد ضمائم سند، است. در ضمیمه سوم نیز بخشی با عنوان «اقدامات اجرایی کوتاهمدت» دارد که در بند چهارم آن بر موضوعاتی همچون «همکاری در صنعت گردشگری با تمرکز بر توسعه زیرساختها»، «تسهیل جذب گردشگر از دو کشور»، «توسعه محصولات و خدمات گردشگری»، «پیشبرد همکاریها در زمینه میراثفرهنگی و صنایعدستی»، «برگزاری منظم جشنوارهها و نمایشگاههای فرهنگی دو کشور با بهرهگیری از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد» و «تقویت انجمنهای دوستی چین و ایران» تاکید شده است. اینها نشان میدهد که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به صورت مستقیم و غیر مستقیم یا روی گردشگری تأثیر گذار است و یا آن را مورد تاکید قرار میدهد. در این باره، یکی از کارشناسان حوزه گردشگری و اقتصادی به پژوهش در این باره پرداخته و آن را از جنبههای مختلف بررسی کرده است. علی اصغر شالبافیان عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: نگاهی به توافقنامه همکاری ایران و چین؛ نشان میدهد این توافقنامه حداقل در سطح فعلی به مزیتهای دو کشور از جمله اشتراکات فرهنگی توجه نموده است. در این میان، باید دید که از آن چطور میتوان به نفع گردشگری استفاده کرد. وقتی با این نگاه آن را کاوش میکنیم؛ میبینیم شاید واژههایی که در آن استفاده شده میتوانند کدهایی بدهند که حوزههای گردشگری و میراث فرهنگی از آن بهره مند میشوند. این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی درباره اشتراکات فرهنگی تاکید میشود؛ از آن میتوان محصولات گردشگری یا جاذبههای مشترک مثل جاده ابریشم نیز استخراج شود که هم محل توجه دو کشور است. پس یک رویکرد، استفاده از واژگان است و اینکه چگونه از ظرفیت واژگان توافقنامه؛ به نفع گردشگری بتوان بهره برد. به اعتقاد شالبافیان؛ گردشگری یکی از مهمترین بخشهایی است که میتواند در این توافقنامه نقش آفرینی کند. او افزود: به طور مشخص، در بند دوم مأموریتهای این توافقنامه، یکی از مأموریتها؛ تأثیر گذاری در حوزه گردشگری دو کشور قلمداد شده است. پس میتوان گفت یکی از محورهای توافقنامه که به صورت مستقیم به آن اشاره شده؛ گردشگری است. در برخی از بخشهای این توافقنامه هم گفته که زیرساختهای گردشگری کشور را تقویت کنیم. طبیعی است یکی از موضوعاتی که میتواند به وضعیت گردشگری کشور کمک کند، تکمیل، تجهیز و تقویت زیرساختهای گردشگری است. این استاد دانشگاه گفت: بارها سرمایه گذاران خارجی از طریق وزارت گردشگری و سازمان کمکهای فنی و اقتصادی ذیل وزارت اقتصاد؛ به دنبال توسعه سهم سرمایه گذاری خارجی در گردشگری بوده اند بنابراین این توافقنامه میتواند زمینه توسعه سهم سرمایه گذاری ایران و چین را تسهیل و کمک کند. این کارشناس گردشگری گفت: در برخی از حوزهها هم الزاماً اسم گردشگری بیان نشده اما گردشگری هم میتواند از آن استفاده کند. به عنوان مثال یکی از بخشهای برجسته توافقنامه؛ تقویت زیرساختهای حمل و نقل دریایی و ریلی است. این زیرساختها اگر تقویت شود به این معناست که حوزه گردشگری نیز منتفع خواهد شد. در واقع توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی اول به گردشگری داخلی کمک میکند تا حمل و نقل ایمن و آسان و شاید ارزان داشته باشیم، حوادث جادهای کمتر شود و دسترسی ما را به مقاصد دورتر داخلی آسان کند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه این توافقنامه به ورود گردشگران چینی به ایران نیز اشاره میکند ادامه داد: چین یکی از سریعترین رشدها را در حوزه گردشگری برون مرزی و گردشگر فرستی داشته است. توانمندشدن چینیها و رونق اقتصاد این کشور از جمله دلایل آن بوده است. اکنون نیز میبینیم غالب کشورهای جهان خصوصاً اتحادیه اروپا، کشورهای شرق آسیا، خاورمیانه و کانادا برنامه مدون برای جذب گردشگران چینی دارند و به واسطه اینکه چین بازار جذابی است، آن را در اولویت جذب گذاشته اند. وی افزود: اما چین، گردشگران برون مرزی خود را به راحتی در اختیار بقیه کشورها نمیگذارد. بلکه تمهیداتی ازجمله تفاهمنامه همکاری بین این کشور و کشورهای مقصد، به نام ADS (مقاصد مورد تأیید کشور چین) امضا میشود. یعنی دولت چین برای هدایت اتباع خودش به سفرهای برون مرزی، دارای یک برنامه، استراتژی و نظام نامه است و کشورهای مختلف تلاش میکنند الزامات آن را محقق کنند. به رغم اینکه بخش خصوصی در چین نقش پررنگی دارد اما دولت در جهت دهی کسب و کارها نیز نقش حساسی ایفا میکند به همین دلیل امضای این توافقنامه میتواند موجب تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران شود. یعنی دولت چین براساس این توافقنامه، ایران را جزو مقاصدی قرار دهد که اتباع خود را برای سفر به ایران ترغیب میکند. شالبافیان گفت: یکی از برنامههای کمیسیون گردشگری اتحادیه اروپا نیز برای جذب گردشگران چینی؛ قرارگیری در این فهرست است تا دولت چین مانع سفر اتباعش به اتحادیه اروپا نشود. البته هم اکنون نیز این کشور یکی از بازارهای مورد هدف ایران است و وجود این توافقنامه میتواند به تحقق اهداف این بازار کمک بیشتری کند. این توافقنامه موجب تقویت گردشگری کسب و کار از چین به ایران نیز خواهد شد. چون لازمه محقق نمودن اهداف توافقنامه در حوزههای مختلف، انجام سفرهای تجاری است. بنابراین اجرای این توافقنامه در کوتاه مدت، افزایش سهم گردشگران کسب و کار به ایران را به دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد: اگر برای این توافقنامه، سندهای اجرایی پشتیبان و درستی تدوین شود؛ قطعاً به گردشگری کمک میکند. در این زمینه ملاحظات متعددی را باید در نظر گرفت. آنچه از این توافقنامه منتشر شده این است که توافقنامه، زمینههای کلی همکاری را برجسته کرده است. از نظر من گردشگری یکی از محورهایی است که میتواند بخش بزرگی از همکاری ایران و چین باشد. پس باید برای آن برنامه ریزی کرد و نهادهای مسئول و مراکز فکری و پژوهشی نیز آن را مورد بررسی قرار دهند.
ایجاد شده: 20/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 20/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
در پی پیشرفت مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان هوانوردی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایرلاینها، شرکتهای هواپیمایی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریمها هستند تا بتوانند هواپیماهای نو خریداری کرده و ناوگان خود را نوسازی کنند. به گزارش هتل نیوز، در پی از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین برای احیای برجام و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاین ها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آماده ایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی اقدام کنیم. وی خاطر نشان کرد: تحریم ها باعث شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند. در این راستا، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی - در گفت و گویی اظهار کرد: نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها است و همه شرکت های هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند. وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آن ها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکت های هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با تجربه ای که از برجام گذشته و قرارداد خرید هواپیما داریم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بتوانیم با برنامه ریزی و تدبیر مناسب هواپیماهای خوبی بخریم و از این طریق ناوگان هوانوردی خودمان را نوسازی و بهسازی کنیم. اسعدی سامانی گفت: گرچه ساخت و تولید هواپیما در دنیا براساس سفارش انجام می شود و ممکن است ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوبت کارخانه های بزرگ ساخت هواپیماهای مسافری قرار گرفته و چندین سال خرید و واردات آن ها طول بکشد اما می توانیم در مقطع فعلی و برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه از هواپیماهای دست دوم و با سن پایین خریداری کنیم چرا که هم اکنون سن ناوگان ما بالاست و برخی از هواپیماهای مسافری کشور باید از رده خارج شوند. منبع | ایسنا
ایجاد شده: 18/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 18/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایسنا، " حرمتالله رفیعی " رییس هیأتمدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، از بیتوجهی و سیاستگذاریهای غلط برای صنعت گردشگری سخن گفت و افزود: متاسفانه بیشتر مسؤولان صنعت گردشگری را هنوز فسق و فجور میدانند. اگر اینگونه بود در قرآن در چند آیه به آن اشاره و توصیه نمیشد. ولی مسؤولان با همان نگاهی که دارند همچنان به صنعت گردشگری بیتوجه هستند. او با انتقاد از مدیریت گردشگری در دوران کرونا، اظهار کرد: در اوج احترام به کادر درمان و پزشکی، اما بعد از یک سال هنوز آشفتهبازاری در مدیریت کرونا حاکم است و همچنان از مردم توقع داریم همه کسب و کار خود را تعطیل کنند و از خانه بیرون نیایند تا ویروس را مهار کنیم، درحالی که مستند به گزارشها و آمار، با چنین سیاستی، در قیاس با کشورهای دیگر موفقیت چشمگیری بهدست نیاوردهایم. رفیعی گفت: متاسفانه هیچوقت بخش خصوصی را که محور اصلی گردشگری است، مورد مشاوره قرار ندادهاند و آنچه تا کنون درباره کرونا تصمیم گرفته شده عینا نظر بخش دولتی بوده است، هیچوقت گوش شنوایی برای بخش خصوصی وجود نداشته است، برای همین بحران کرونا را نمیتوان مدیریت کرد. کشورهای اطراف را ببینید که همه پذیرش گردشگر را آغاز کردهاند، درحالی که صنعت گردشگری ایران همچنان با بحران دست به گریبان است. رییس هیأتمدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: از زمان همهگیری ویروس کرونا بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت متخصص و باتجربه صنعت گردشگری حذف شدهاند، آنها سرمایههای ملی بودند که به راحتی از دست دادیم و هیچ مسؤولی این بحران را مدیریت نکرد. ما بارها در جلسات مختلف به مسؤولان دولتی برای حفظ آن سرمایه و صنعت گردشگری راهکار ارائه کردهایم، ولی چون دردی نداشتند، گفتند با هر شعار صنعت گردشگری کرونا شدت گرفته است. او در ادامه بیان کرد: گردشگری نه تنها عامل شیوع ویروس کرونا نیست، بلکه سوپاپ اطمینان برای مهار است، چون تمام مراکز گردشگری کنترلشده هستند و با رعایت فاصله اجتماعی و مطابق آنچه ستاد کرونا تصویب کرده فعالیت میکنند، حتی یک مورد ابتلا در مراکز گردشگری نداشتهایم. اما آیا مراکز دیگر چنین بوده است؟ آیا دورهمیها، ترددهای شبانه، حضور در مراکز خرید و ... با وجود محدودیتهای ستاد ملی کرونا متوقف شد؟ چه نظارتی وجود داشت؟ مجموعه ستاد ملی کرونا بیشتر از یک سال است که برای مردم تصمیم میگیرد و فقط از مردم توقع دارد. او اضافه کرد: به عنوان شخصی که دغدغه گردشگری دارم به متولی این بخش (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز نقد دارم که در سال گذشته وقتی ویروس کرونا پدیدار شد بخشنامه کرد با کنسل شدن سفرها پول مردم بیکم و کاست برگردانده شود، درحالی که بخشی از آن هزینهها مثل ویزا یا تورهای خارجی قابل بازگشت نبود و آن دستور فقط ما را در برابر مردم قرار داد. متولیان صنعت گردشگری که در امر درمان و گردشگری هیچوقت متبحر و کارشناس نبودهاند و در این یک سال هم فقط حرفهایی زدهاند که صنعت گردشگری را متضرر کرده است. رفیعی گفت: کشورهای حاشیه ایران را بررسی کنید و ببینید چقدر به صنعت گردشگری خود کمک بلاعوض کردهاند. مسؤولان ما هم میگویند وام دادهاند، اما چه وامی دادید که از آن استقبال نشد؟ دولت این وام را با پیشفرض اینکه کرونا سه چهارماهه تمام میشود، پرداخت کرد. بعد هم که ویروس طولانی شد اقساط آن را امهال کرد، ولی سودش را همچنان میگیرد. این وام به مثابه همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که به تاراج رفت. همان موقع هم که قرار شد وام بدهند با صراحت این موضوع را گفتم ولی گوش شنوایی نبود. تسهیلاتی که به صنعت گردشگری دادند کاذب بود، فقط منبعی برای برخی سودجوییها شد. بیمه و دارایی چه تسهیلاتی دادند، هیچیک به مصوبات ستاد ملی کرونا قائل نبودند. الان سازمان امور مالیاتی از بخش گردشگری مالیات بر ارزش افزوده میخواهد؛ مگر ما خدماتی فروختیم و درآمدی داشتیم که مالیات آن را میخواهند بگیرند؟ این مدیر آژانس هواپیمایی با اشاره به افزایش نرخ بلیت سفرهای هوایی پس از تعیین ظرفیت ۶۰ درصد در پروازها در دوران کرونا، اظهار کرد: بررسی کنید کدام کشورها ۶۰ درصد ظرفیت برای پرواز تعیین کردهاند؟ ما با هواپیمایی که فقط ۶۰ درصد ظرفیتش تکمیل شده به شیراز میرویم، بعد با همان هواپیما که تمام صندلیهایش کامل پُر شده به ترکیه میرویم، چون متقاعد شدهایم استاندارد جهانی همین است و مشکلی هم وجود ندارد، اما در داخل همان پرواز پُر مشکل دارد. با آن تصمیمی که گرفته شد ۳۰۰ درصد هزینه بلیت پروازهای داخلی گران شد، درحالی که از خدمات سفرهای هوایی مثل کترینگ کسر شد. حق نداشتیم این هزینه را روی دوش مردم بگذاریم. او بیان کرد: در یک سال و چند ماه گذشته، هیچ تصمیم منطقیای در مجموعه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گردشگری گرفته نشده که به عنوان بخش خصوصی به آن ببالم. من بخشی از مردم هستم و این ستاد هم برای مردم تشکیل شده است. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه این وبینار با اشاره به ضعف اطلاعرسانی در گردشگری، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در گردشگری همواره با آن مواجهیم این است که بیشتر گردشگران با نگرانی وارد ایران میشوند. این حرف فعالان گردشگری کشورهای دیگر هم هست. مثلا خیلی وقتها میشنویم که نگران وقوع جنگ در ایران هستند و ... . شناخت درباره ایران ضعیف است که مساله آن به متولیان وزارت خارجه برمیگردد و باید پاسخ داشته باشند که چرا بعد از ۴۰ سال هنوز ایران درست معرفی نشده و روابط کشور، فقط سیاسی و به چند کشور محدود بوده است. او در ادامه بحث بحران مدیریت در گردشگری از ورود سازمانها و نهادهای دولتی به حوزه گردشگری انتقاد کرد و درحالی که نماینده وزارت بهداشت نیز در این وبینار حضور داشت، گفت: این دوائر که دغدغه گردشگری ندارند به کسب درآمد فکر میکنند، البته انتقاد ما فقط متوجه این وزارتخانه نیست، خود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کار بخش خصوصی را میکند و هتل و آژانس دارد. رفیعی بیان کرد: متاسفانه در دولتهای قبل وقتی وزیری رأی مجلس را نمیآورد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میشد و این سازمان (وزارت کنونی) حیاط خلوت دولتها بود. امیدواریم به گونهای پیش رویم که مسؤول و متولی مناسبی در این صنعت داشته باشیم.
ایجاد شده: 17/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه ۱۸ روزه، خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیونها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از تسنیم، کمتر از یک هفته از قرنطینه ۱۸ روزه ترکیه سپری شده و شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه، با کاهش چشمگیری مواجه شده است. با این حال، شمار تلفات بالاست و تناقض واقعی اینجاست که وضعیت کنونی نمی تواند همچون یک قرنطینه و تعطیلی جدی تلقی شود. چرا که چند میلیون نفر از شهروندان فعال در بخش های صنعت، تولید و خدمات، برای ادامه کار همیشگی خود، مجوز تردد دریافت کرده اند و به گواه گزارشگران شبکه های تلویزیونی ترکیه، در اغلب کلانشهرها و به ویژه در استانبول، آنکارا، ازمیر و چندین شهر دیگر، هنوز هم ازدحام نگران کننده ای در خیابان ها و وسایل حمل و نقل عمومی مشاهده می شود و در مترو، اتوبوس و مینی بوس ها، می توان ده ها هزار شهروند ترکیه ای را مشاهده کرد که به صورت ایستاده و به هم چسبیده، هدف اصلی قرنطینه و اصل فاصله گذاری را به چالش می کشند. آمارها چه می گویند؟ در ایام اوج و رکوردزنی شیوع کرونا در ترکیه، مقامات بهداشتی این کشور، ابتلای 67 هزار نفر به کرونا در بازه زمانی 24 ساعته را ثبت کردند که رقمی بسیار نگران کننده بود. اما حالا این رقم به مرز 25 هزار نفر در شبانه روز رسیده که یک کاهش ابتلای جدی و چشمگیر است، اما مساله نگران کننده اصلی این است که با وجود کاهش آمار مبتلایان، شمار تلفات بالاست و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 347 بیمار کرونایی، جان خود را از دست داده اند. وزارت بهداشت ترکیه در روزها اخیر، همواره شمار بالایی از انجام تست را ثبت کرده و این عدد بین 245 هزار مورد تا 300 هزار مورد در شبانه روز، در نوسان بوده و در 24 ساعت اخیر در ترکیه، 244 هزار تست کرونا انجام شده و از آغاز شیوع کرونا در ترکیه تا امروز، جمعاً 48 میلیون تست انجام شده که با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ترکیه، رقم قابل توجهی است. از آغاز دوران شیوع کرونا تاکنون در ترکیه 4 میلیون و 900 هزار نفر مبتلا شده و شمار فوت به عدد 41 هزار و 191 نفر رسیده است. ترکیه و حواشی سیاسی و عقیدتی کرونا در اثنای اعمال تعطیلی 18 روزه کرونایی در ترکیه، دولت دستور داد که فروش مشروبات الکلی در کلیه فروشگاه ها حتی به صورت بطری و بسته بندی و به منظور انتقال به منازل، ممنوع شود. این تصمیم دولت، واکنش های منفی فراوانی به دنبال آورد و برخی از احزاب مخالف دولت، اعلام کردند این هم ترفند جدیدی از سوی حزب عدالت و توسعه برای از بین بردن لائیسم و حکمفرما کردن یک ساختار سیاسی و اجرایی مبتنی بر حکومت دینی در ترکیه است. اما مقامات دولت اردوغان اعلام کرده اند که ممنوع کردن فروش مشروبات الکلی، دلیل دیگری دارد و کشورهایی همچون هندوستان، فرانسه، تایلند و آفریقای جنوبی نیز دست به چنین اقدامی زده اند. توجیه و استدلال این کشورها، این است که به طور معمول، درصدی از مصرف کنندگان مشروبات الکلی، یا دچار مسمومیت و بیهوشی شده و به بیمارستان می روند و یا بر اثر نزاع و درگیری به بیمارستان می روند و در نتیجه، بیمارستان ها و مراکز درمانی که به شدت با کرونا درگیر هستند، با بار اضافی و مشکلات مضاعف روبرو می شوند. یکی دیگر از حواشی اخیر قرنطینه 18 روزه در ترکیه، سرپیچی برخی از گروه های دینی از ممنوعیت اجتماع در مساجد است. دولت ترکیه تصمیم گرفت، اقامت نمازهای شبانه تراویح در مساجد ممنوع شود و برای ایام اعتکاف نیز، امکان تجمع وجود نداشته باشد. اما گروه دینی فرقان به رهبری آلپ ارسلان کویوتلو از پیروان خود خواست در مساجد کلانشهر آدانا اجتماع کنند و اعتکاف را همچون سالیان گذشته انجام دهند. خود کویوتلو و پسرش نیز در این مراسم شرکت کردند و اجتماع صدها تن از هواداران او در چند مسجد آدانا و همچنین در گازی عنتاب، کار را به جایی رساند که پلیس برای متفرق کردن مردم، از نیروی ویژه ضربت استفاده کرده و حتی در شبستان مسجد، گاز خردل به کار بگیرد. کویوتلو نیز همراه با فرزند و چند تن از همراهانش، بازداشت و به پاسگاه پلیس منتقل شد. توریست ها بیایند، یا بمانند پشت در؟ ترکیه در دو سال اخیر با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شده که البته بنا به نظر کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی ترکیه، تنها بخشی از این مشکلات به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا است و از دست رفتن منابع ارزی بانک مرکزی، به خاطر سوءتدبیر دولتمردان و مسئولان اقتصادی است. اما در هر حال، مساله این است که ترکیه به شدت نیازمند ارز است و درآمدهای بخش گردشگری، یکی از مهم ترین سرچشمه های تامین ارز برای دولت ترکیه است. در نتیجه یکی از اهداف و انگیزه های مهم اعلام تعطیلی و قرنطینه 18 روزه، این بود که ترکیه هر چه زودتر با بهبود نسبی و بهتر شدن وضعیت عمومی، برای پذیرایی از میلیون ها توریست خارجی مهیا شود. کارشناسان معتقدند که برنامه ریزی دولت برای بازگشایی کامل بازار توریسم پس از پایان قرنطینه 18 روزه، مبتنی بر یک نگرش خوشبینانه است و ترکیه هنوز برای پذیرایی از میلیون ها گردشگر خارجی آمادگی ندارد. روزنامه قرار امروز در تیتر و عکس صفحه نخست به این موضوع پرداخته و نوشته است: «هدف، معجزه در 12 روز». در توضیح گزارش این روزنامه، به این مساله اشاره شده که رساندن میزان ابتلا به کرونا از 67 هزار نفر در شبانه روز به عدد 25 هزار نفر، یک پیروزی ارزشمند است. اما اردوغان و وزیر فرهنگ و گردشگری، هر دو اعلام کرده اند که در روز آخر قرنطینه 18 روزه، شمار مبتلایان به 5 هزار نفر در 24 ساعت خواهد رسید و در این صورت، ترکیه می تواند پذیرای میلیون ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان شود. اما کارشناسان معتقدند که فقط 12 روز به پایان مدت قرنطینه مانده و بسیار بعید است که میزان ابتلا به یک باره از عدد 25 هزار نفر، با کاهش 80 درصدی به عدد 5 هزار نفر برسید و چنین چیزی به این معنی است که مقامات بهداشتی و سیاسی ترکیه در انتظار یک معجزه بزرگ نشسته اند که به شکل ناگهانی و باورنکردنی، صنعت توریسم ترکیه را نجات دهد.
ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
در طول فراخوان گزارش درآمد شرکت خدمات مالی ویزا(Visa) برای دورهی منتهی به ۳۱ام مارس که هفتهی گذشته برگزار شد، این غول خدمات پرداخت تعهدات خود به فضای داراییهای رمزارزی را تشریح کرد، که در این بین پنج حوزهی اصلی که شرکت ویزا بر روی آنها تمرکز دارد برجسته شد. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از کوینیت، ال کلی(Al Kelly)، رئیس و مدیر اجرایی شرکت ویزا صحبتهای خود را با اشاره به این موضوع آغاز کرد که از نظر این شرکت بزرگ بازار داراییهای رمزارزی به دو بخش کلی تقسیم میشود. اولی بیت کوین است که وی آن را دارایی «درجهی اول» که توسط مردم نگهداری میشود، توصیف نمود. وی در ادامه توضیح داد که رمزارز بیت کوین از نظر ویزا نوعی طلای دیجیتال با ارزش است. به گفتهی آقای کلی در مرحلهی دوم سایر ارزهای دیجیتال قرار دارند، از جمله رمزارزهای بانکی(CBDC) و رمزارزهای پایدار که توسط ارزهای فیات به صورت مستقیم پشتیبانی میشوند. ال کلی برای توضیح بیشتر در رابطه با تمرکز شرکت ویزا اعلام داشت که: مدیرعامل شرکت خدمات پرداخت ویزا Visaتمرکز ما بر روی پنج فرصت مختلف و مبحث اصلی در این فضای رو به رشد است و من فکر میکنم که ما به طرز بسیار بزرگی به استفاده از آن متمایل شدهایم. این موقعیت بسیار خوبی است. اولین فرصتی که مدیرعامل ویزا عنوان کرد: ارائهی خدمات مربوط به مصرفکنندگان برای خرید این ارزهای دیجیتال و بیت کوین است. وی در رابطه با این سرویس توضیح داد که: ما سخت در تلاشیم تا با همکاری کیفپولها و صرافیهای مبادلهی رمزارزی اطمینان حاصل کنیم که مشتریان ما میتوانند با استفاده از کارتهای اعتباری ویزا به این خدمات دسترسی پیدا کنند. آقای کلی همچنین توضیح داد که فرصت دوم «فراهم کردن امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به پول نقد» است. به گفتهی وی این سرویس بدان معناست که مشتریان بتوانند با استفاده از خدمات ویزا دارایی دیجیتال خود را به پول نقد یا اعتبار ویزا در حسابهای خود تبدیل کنند، پولی که در مرحلهی بعد میتوانند با استفاده از آن در ۷۰ میلیون فروشگاه طرف قرارداد ویزا به خرید کالا پرداخته و فوراً به مزایای بالقوهی داراییهای دیجیتال پی ببرند. همکاری با سایر فعالان حوزهی ارزهای دیجیتال ال کلی در بخشی از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر با بیش از ۳۵ پلتفرم فعال حوزهی ارزهای دیجیتال همکاری نزدیک برقرار کردهایم. کوینبیس، کریپتو داتکام، بلاکفای، فولد، بیتپاندا تنها چند نمونه از همکاران ما در این زمینه هستند. و این مطمئناً فرصت بزرگ دوم برای ماست. سومین فرصت بزرگ در فضای داراییهای دیجیتال که ویزا بر روی آن تمرکز کرده است، ایجاد امکان ارائهی خدمات رمزارزی به مشتریان توسط موسسات مالی و شرکتهای حوزهی فناوری مالی(فینتک) همکاری با ویزا میباشد. کلی توضیح داد که شرکت ویزا یک API ایجاد کرده است که به موسسات مالی اجازه میدهد سرویس خرید، نگهداری و حتی مبادلهی ارزهای دیجیتال را ارائه کنند. این اولین نمونه در سیستم بانکداری ایالات متحده بوده و ما به نوعی پیشرو در این زمینه توصیف میشویم. وی در ادامه اظهار داشت که چهارمین فرصت «تسویه حساب» است. کلی توضیح داد که: ما زیرساختهای خودمان را بروزرسانی کردهایم تا به موسسات مالی اجازه دهیم از داراییهای دیجیتال، رمزارزهای بانکی و رمزارزهای پایدار استفاده کنند، این کار را هم با رمزارز پایدار USDC آغاز کردهایم. آقای کلی در پایان صحبتهای خود اعلام کرد که پنجمین و آخرین فرصت ایجاد شده در صنعت رمزارزها همکاری با بانکهای مرکزی است.
ایجاد شده: 14/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، مریخ یک سیاره عظیم و عجیب و دارای آتشفشانهای بزرگ، درههای عمیق و دهانههایی است که ممکن است میزبان حیات باشند و تمامی اینها مریخ را به یک مکان شگفتانگیز برای گردشگران آینده تبدیل کرده است. در این خبر بنا بر این میگذاریم امکان گردشگری فضایی و سفر به مریخ برای انسانها مهیا شده است و قصد داریم ۶ مکان جذاب سیاره سرخ را که ممکن است مقصد گردشگران در آینده باشند معرفی کنیم. ۱. “کوه المپوس” کوه المپوس (Olympus Mons) بزرگترین آتشفشان سامانه خورشیدی است که در سیاره سرخ و منطقه آتشفشانی “تارسیس” قرار دارد. ارتفاع آن ۲۵ کیلومتر (۱۶ مایل، تقریباً سه برابر کوه اورست) و قطرش ۶۰۰ کیلومتر (حدود ۳۷۰ مایل) است. کوه المپوس یک آتشفشان فعال است. علت بزرگ بودن کوه المپوس و دیگر آتشفشانهای مریخ، عدم حرکت پوستهٔ آن سیاره در مقایسه با پوستهٔ زمین دانسته میشود. حرکت کم صفحههای مریخ موجب میشود که مواد مذاب از جای ثابتی فوران کنند و به آرامی کوههای عظیمی را ایجاد نمایند. ۲. “آتشفشانهای تارسیس” در حالی که در حال کوهنوردی در اطراف کوه المپوس هستید، میتوانید از آتشفشانهای دیگر منطقه “تارسیس”(Tharsis) نیز دیدن به عمل آورید. بنا به گفته ناسا، تارسیس میزبان ۱۲ آتشفشان غولپیکر است. تارسیس (Tharsis) یک فلات بسیار بزرگ آتشفشانی است که در منطقه نیمگان (استوا) سیاره مریخ و در پایانه غربی “درهوار مارینر”(Valles Marineris) واقع شده است. در تصویر فوق، منطقه تارسیس شرقی که توسط فضاپیما “وایکینگ ۱”(Viking ۱) در سال ۱۹۸۰ ثبت شده قابل مشاهده است. در سمت چپ، از بالا به پایین، میتوانید سه آتشفشان سپری را که تقریباً ۱۶ مایل (۲۵ کیلومتر) ارتفاع دارند ببینید. نام این آتشفشانها، “Ascraeus Mons”، “Pavoni Mons” و “Arsia Mons” نام دارند. در سمت راست بالا یک آتشفشان سپری دیگری به نام “Tharsis Tholus” وجود دارد. آتشفشان سپری(Shield volcano) یکی از انواع آتشفشان است. از روی هم قرار گرفتن روانههای متوالی آتشفشان، ساختار مدور کمارتفاعی شبیه سپر تشکیل میشود که قطر آن غالباً به چند ۱۰ کیلومتر میرسد که به آن آتشفشان سپری میگویند. در این نوع آتشفشان، ماگما از یک نقطه خارج میشود و به صورت مخروطهای پهنی که دارای شیب دامنهای بسیار کم هستند، در سطح زمین ظاهر میشود. ۳. “درهوار مارینر” “درهوار مارینر”(Valles Marineris) نام دره ژرف بسیار بزرگی بر سطح سیاره مریخ است. نام درهوار مارینر به مدارگرد “مارینر ۹ “(Mariner ۹) اشاره دارد. مریخ نه تنها میزبان بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی است بلکه دارای بزرگترین دره نیز است. به گفته ناسا، “درهوار مارینر” حدود ۱۸۵۰ مایل (۳۰۰۰ کیلومتر) طول دارد که میتوان گفت تقریباً چهار برابر بزرگتر از ژرف دره “گرند کَنیِن” (Grand Canyon) است. پژوهشگران مطمئن نیستند که “درهوار مارینر” چگونه به وجود آمده است، اما نظریههای متعددی در مورد تشکیل آن وجود دارد. بسیاری از دانشمندان معتقدند هنگامی که شکل گرفتن منطقه تارسیس به ایجاد “درهوار مارینر” کمک کرده است. گدازهای که از میان منطقه آتشفشانی حرکت میکند، پوسته را به سمت بالا حرکت میدهد که این فشار موجب شکستگی پوسته در مناطق دیگر میشود. با گذشت زمان، این شکستگیها به “درهوار مارینر” را تشکیل داده است. ۴. قطبهای شمال و جنوب مریخ دارای دو منطقه یخی در قطبهایش است. با توجه به گفته ناسا، در طول زمستان، دما در نزدیکی هر دو قطب شمال و جنوب بسیار سرد است به طوری که حتی دی اکسید کربن به یخ تبدیل میشود. این روند در تابستان تغییر میکند و دی اکسید کربن دوباره به جو تبدیل میشود. دی اکسید کربن به طور کامل در نیمکره شمالی ناپدید میشود اما برخی از یخ دی اکسید کربن در جو جنوبی باقی میماند. تمام این حرکات یخ اثرات زیادی بر آب و هوای مریخ دارد و سبب ایجاد باد و سایر پدیدههای جوی میشود. ۵. گودال گیل گیل(gale) یک دهانهای در نزدیکی بخش شمال غربی کوه “ائولیس” در مریخ است. کوه ائولیس، که با نام “کوه شارپ” نیز شناخته میشود، یک کوه در مریخ است که در مرکز گودال گیل سربرافراشته است. ارتفاع این کوه از کف گودال گیل بیش از ۵.۵ کیلومتر است. در ۶ اوت ۲۰۱۲ کاوشگر کنجکاوی با موفقیت در این گودال فرود آمد. دلیل انتخاب این گودال برای فرود کاوشگر را وجود رسوباتی در آن اعلام کردهاند که بر اثر وجود آب زیاد شکل گرفته است و این موضوع همان چیزی است که به کنجکاوی اجازه میدهد تا شواهدی از وجود نخستین ذرات اساسی در حیات میکروبی را بیابد. در گیل نشانههای زیادی از وجود آب در گذشته دیده میشود. در آنجا نمونههای متعددی از خاک رس و دیگر مواد معدنی مربوط به آب وجود دارد که کاوشگر کنجکاوی میتواند به مطالعه و بررسی آن بپردازد. ۶. “گودال مدوزا” “گودال مدوزا”(Medusae Fossae) یکی از عجیبترین مکانها در مریخ است و برخی از افراد حتی حدس میزنند که شواهدی از برخورد یوفوها در آنجا وجود دارد. با گذشت زمان، بادها، سنگها را تبدیل به سازههای زیبا کرده است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که این گودال ممکن است از فورانهای شدید آتشفشانی که طی ۵۰۰ میلیون سال گذشته، صدها بار رخ داده است، تشکیل شده باشد.
ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز ، مرگ همواره با حسی از ترس همراه است. این حس حتّی به مکانها و اتفاقات مرتبط با عامل ترس هم منتقل میشود. بنابراین وقتی حادثهای تراژیک و مرگبار در نقطهای اتفاق افتد، شما همان حسی را از محل رویداد میگیرید که از خود اتفاق. طبیعتاً انسان باید از عواملی که باعث ترس او است دوری کند، اما کسانی هم هستند که ترس مانعی برای آنها نیست و در نتیجه نوعی از گردشگری به وجود آمده که به آن گردشگری روح یا ارواح میگویند. در این نوع از سفر، مسافران سراغ مقاصدی میروند که مثلا هدف بمبگذاری یا حملات تروریستی بودهاند، یا افراد زیادی جان خود را در مقصد مورد بازدید از دست دادهاند. هدف افراد از سفر به این مناطق متفاوت است، گاهی هدف ادای احترام به روح انسانهایی است که مرگ تراژیکی را تجربه کردهاند و گاهی برای آشنایی با تاریخ منطقه. مواجهه با مرگ، اشتیاقی خشونتبار تمایل برای قراردادن خودمان در موقعیتهای مواجهه با مرگ، قدمتی بیش از دوران معاصر دارد. شاید نمیشد روی آن نام گردشگری سیاه یا زیرشاخه آن گردشگری روح را گذاشت، اما در آن زمان هم هدف از این ارتباط تفریحات بوده است. بهعلاوه، در دوران باستان، این توجه شکل بیضررِ امروزی را نداشته و بسیار خشنتر و با استاندارهای امروزی غیراخلاقیتر بوده. مثلا نمونههای آن را در جنگهای گلادیاتورها میبینیم. زمانی که افراد باید برای زنده ماندن میجنگیدند، میکشتند یا کشته میشدند. یا مثلا زمانی که مردم با اشتیاق هر چه تمامتر برای مشاهده اعدامهای عمومی جمع میشدند و حتی گاهی حاضر بودند بابت دیدن لحظه کشته شدن یک انسان وجهی پرداخت کنند. از قرن ۱۹ اما، شکل این توجه تغییر کرد. در این زمان شرکتهایی بودند که سفرهایی را به مقصد مناطق جنگزده برگزار میکردند یا حتی سردخانهها را به علاقهمندان نشان میدادند. به مرور سفرهایی به وجود آمد که دیگر مرگ مرکزیت آنها نبود. بله مرگ و تراژدی بخش مهمی از سفر بود اما تمرکز روی آن قرار نمیگرفت. با شکل گرفتن این تفکر است که گردشگری سیاه و بعدها به تبع آن گردشگری روح به وجود میآید. گردشگری سیاه و تجربههای تراژیک گردشگری سیاه با اینکه با مرگ ارتباط مستقیم دارد، اما بیشتر بر تجربیات انسانها یا تراژدیهایی که اتفاق افتاده تمرکز میکند. به همین دلیل است که انواع مختلفی از مقاصد را شامل میشود، از زندان و اردوگاههای کار اجباری گرفته تا مناطق جنگزده و گورستان. تعاریف مختلفی درباره این نوع از گردشگری هست. اما همه شاخههای گردشگری سیاه تراژیک و غمگین نیستند. انواعی از این نوع سفر هم وجود دارند که مفرحتر هستند، مثلا انواعی که بر مسائل ماورالطبیعه مانند روحها تمرکز میکنند. گردشگری روح با اینکه گردشگری روح بخشی از گردشگری سیاه است، اما به هیچ وجه غم و سنگینی گردشگری سیاه را ندارد. این نوع از گردشگری حسی از ترس را در فرد بر میانگیزد. در همه فرهنگها، افسانهها و اسطورههایی هستند که میتوانند تبدیل به گردشگری روح یا ماورالطبیعه شوند. مثلا افرادی را فرض کنید که به قصر کنت دراکولا، اشرافزاده خونخوار رومانیایی، سر میزنند. در این سفر هدف صرفا خوشگذرانی، هیجان و شاید اندکی ترس باشد. همه این تجربیات را در مقاصد دیگر مانند خانههای تسخیر شده، مقاصدی که به جادو و جادوگری شهرت دارند، یا مقاصدی که قبلا قتل در آنها رخ داده است هم تجربه میکنید. روز به روز، افراد بیشتری به این سبک از گردشگری تمایل پیدا میکنند و فرصتهای بیشتری هم برای آن به وجود میآید، اما داستان از کجا شروع شد. زمانی که روحها بخشی از صنعت گردشگری شدند با اینکه نمیتوانیم تاریخ دقیقی را به عنوان شروع گردشگری روح یا ماورالطبیعه اعلام کنیم، اما با اطمینان میگوییم که انگلیسیها در این زمینه پیشقدم هستند. اسکاتلند، تاریخی طولانی در خانههای تسخیر شده دارد و سفرهای این چنینی، چنان پرطرفدار شده که کمتر شهری را پیدا میکنید که مقصدی برای گردشگری ماورالطبیعه نداشته باشد. البته این طور نیست که مسافران واقعا توقع داشته باشند که در این خانهها روح ببینند، اما در هر حال، احتمال آن کاملا رد نشده است. چه روح ببینید و چه نبینید، بازدید از این سایتها میتواند جذاب باشد. گاهی انگیزه افراد بازدید از مکانی است که افراد زیادی راجع به آن حرف میزنند، گاهی علاقه به تاریخ است، چرا که بیشتر این مقاصد اهمیت تاریخی هم دارند و گاهی هم صرفا حس هیجانی است که در این مقاصد تجربه میکنند. حس ترسیدن به تنهایی جذاب است و خیلیها از تجربه آن لذت میبرند. درست مثل زمانی که در شهربازی هستیم یا وقتی فیلم ترسناک میبینیم. هیچکس واقعا نمیداند ریشه این تمایل از کجاست. اما، بالارفتن تعداد فیلمهای ترسناک به تنهایی، میتواند نشانی از این تمایل باشد. گردشگری روح یا تورهای روحگیری شاید فکر کنید گردشگری روح همان تور روحگیری در خانههای تسخیر شده است. اما اشتباه میکنید. در برنامههای روحگیری، شرکتکنندگان نقش فعالتری دارد و بیشتر با کل برنامه درگیر هستند. در حالیکه در گردشگری ماورالطبیعه، شرکتکنندگان بیشتر مشاهدهگر هستند و کمتر در برنامه دخیل میشوند. در تورهای روحگیری به شرکتکنندگان ابزار مرتبط هم داده میشود که قرار است به آنها کمک کند راحتتر روحها را پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند. البته تمام این فعالیّتها صرفا جنبه تفریح دارد و خطری متوجه کسی نیست. هر چند که متخصصینی هستند که دورههایی درباره روحگیری برگزار کردهاند و درباره تاریخ و روشهای مواجهه با روحها صحبت میکنند. ساختمان تسخیرشده دوبلین در ایرلند، جزیره آلکاتراز و برج لندن، جزو محبوبترین مقاصد گردشگری روح هستند. بهعلاوه، شهرهایی هم هستند که به دلیل تاریخچه تراژیک و گاه ترسناکشان، بازدیدکنندگان بسیاری را جذب میکنند. شهرهایی مانند کاراکوی در ترکیه که ساکنانش بعد از جنگ جهانی اول آن را رها کردهاند. شهر بلچیته در اسپانیا که یادگاری از جنگهای داخلی است. شهر اورادور سور گلان در فرانسه که آلمانها تمام ۶۰۰ نفری که در آن زندگی میکردند را بیرحمانه قتل عام کردند. شهر کولمانسکوب در نامبیا که روزی یکی از مراکز استخراج جواهر در آفریقا بود و با تمام شدن ذخایر، ساکنانش آن را رها کردند و شهرهای سنت المو در کلورادو، پیرامیدن در شوروی و سنت لورا و هامبراستون در شیلی که درست مانند کولمانسکوب، معدن داشتند و با تمام شدن ذخایر، رها شدند.
ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 11/اردیبهشت/1400 اخبار خارجی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از فارس، " علیرضا خزائلی " مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قزوین گفت: هیچ نوع اتفاق غیرقانونی در این منطقه رخ نداده و سرمایهگذار با رعایت تشریفات انتخاب شده است، واگذاری زمین به وی نیز در قالب قراردادهای اجارهٔ واگذاری از طریق مراجع ذیصلاح انجام شده است، ضمن اینکه کلیهٔ مجوزها و مصوبات لازم اخذ شده و فرآیند قانونی خود را طی میکند. وی افزود: ما روز گذشته با حضور نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، بخشدار، رئیس شورای روستا و جمعی از معتمدین روستا جلسهای داشتیم و سوءتفاهمات پیش آمده در این موضوع را برطرف کردیم. خزائلی اظهار کرد: نکتهٔ حائز اهمیت این است که بنا نیست در حاشیهٔ این دریاچه هیچگونه ساخت و سازی انجام شود و مکانی که به این منظور به سرمایهگذار واگذار شده در طی فرآیند قانونی انجام شده، خارج از حریم دریاچه بوده و از نظر ارتفاع و بعد مسافت نیز چند صد متر با دریاچه فاصله دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قزوین در ادامه عنوان کرد: زمین واگذار شده دولتی بوده و جزو اراضی ملی محسوب میشود که در قالب قراردادهای اجاره واگذار شده، سرمایهگذار نیز طی فرآیند قانونی از طریق فراخوان انتخاب شده است، ضمن اینکه انتخاب سرمایهگذار صرفاً به عهدهٔ یک دستگاه نیست و چندین دستگاه در این جریان نقش دارند و مجموعهای از دستگاههای دولتی در انتخاب سرمایهگذار دخیل بودهاند. دریاچهٔ اوان هشتادمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد. این دریاچه در محدودهٔ منطقهٔ حفاظت شدهٔ الموت شرقی استان قزوین قرار واقع شده و در 75 کیلومتری شهر قزوین قرار دارد.
ایجاد شده: 8/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 8/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از ایرنا، " عیسی قبادی " معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین افزود: با پشتیبانی و حمایت مسؤولان استان قزوین، پروژه گردشگری دریاچه اوان در بخش رودبار الموت شرقی، کار خودش آغاز کرده است. وی با بیان اینکه این پروژه با ساماندهی دریاچه الموت باعث ایجاد بسترهای گردشگری و توریستی منطقه میشود، اظهار داشت: با تکمیل فاز نخست این پروژه، شاهد رونق مسافر و افزایش کسب و کارهای گردشگری در این منطقه خواهیم بود. به گفته قبادی، سرمایه گذار این پروژه بخش خصوصی بوده و با برنامههایی که برای این دریاچه تدارک دیده، دورنمای روشنی را در جذب گردشگران داخلی و خارجی شاهد خواهیم بود. این مسؤول اقتصادی به فازبندی طرح گردشگری دریاچه اوان اشاره و یادآور شد: نظارتهای لازم با هدف پیشبرد روند طرح در دستور کار قرار دارد تا در فازهای بعدی بتوانیم براساس ظرفیتها و بازخوردهای منطقه به تکمیل تمام پروژه اقدام کنیم. قبادی خاطرنشان کرد: استان قزوین علاوه بر حوزه صنعت و کشاورزی در بخش گردشگری از ظرفیتهای کم نظیری برخوردار بوده که اگر مورد توجه مدیران این حوزه قرار بگیرد بدون شک شاهد رونق گردشگری منطقه نیز خواهیم بود. معاون امور اقتصادی استاندار قزوین، اقتصاد گردشگری را یکی از مولفههای مهم در توسعه مناطق بومی و محلی دانست و افزود: تقویت این موضوع میتواند آهنگ توسعه در مناطق محروم و کم برخوردار و یا حتی مناطق روستایی را شتاب ببخشد.
ایجاد شده: 4/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 4/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز ، " احمد حمزه زاده " مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی اظهار کرد: این پروژهها شامل ۱۷ هتل و چهار هتل آپارتمان و مهمانپذیر، ۲۴ واحد سفرهخانه سنتی، ۲۸ مجتمع گردشگری، هشت اردوگاه گردشگری، هفت اقامتگاه بومگردی، ۲ اقامتگاه سنتی، یک طرح مربوط به ایجاد محیطها و پارکهای طبیعتگردی و گردشگری، سه واحد پذیرایی و انواع غذاخوریهای منفرد بینراهی، سه طرح مجتمع تفریحی و سرگرمی، یک مجموعه تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمعهای خدماتی و رفاهی بینراهی و ۲ مرکز آبدرمانی است. وی خاطرنشان کرد: مراحل اجرایی این پروژهها با سرمایه مورد نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومان در شهرستانهای تبریز، مرند، مراغه، شبستر، هشترود، بستانآباد، اهر، کلیبر، سراب، بناب، اسکو و هریس پس از طی مراحل لازم، آغاز خواهد شد. ۱۹۳ قلم، شی تاریخی در آذربایجان شرقی مرمت و ساماندهی شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد: ۱۹۳ قلم، شی تاریخی و فرهنگی استان در سال گذشته حفاظت، مرمت و ساماندهی شده است. حمزه زاده گفت: با توجه به اهمیت و ارزش محتوایی آثار موجود در موزههای تحت پوشش اداره کل و ایجاد بستر مناسب برای بازدیدهای کیفی، اقداماتی نوین در تمامی موزههای آذربایجان شرقی طی سال گذشته انجام شده است. وی با اشاره به اجرای سیستمهای الکترونیکی و حفاظتی در موزههای استان، گفت: تمامی موزههای تحت پوشش میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سطح استان به سیستمهای الکترونیکی و حفاظتی مجهز شدند. حمزه زاده اظهار کرد: از جمله موزههای مجهز شده به بلیت الکترونیکی میتوان به موزههای آذربایجان، مشروطه، قاجار، سنجش، عصر آهن، کبود، قرآن و کتابت در کلانشهر تبریز و موزه ایلخانی مراغه، باغ مزار شیخ شهابالدین اهری، موزه عشایر سراب، کلیسای سنت استپانوس، موزه صفوی بناب اشاره کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته حفاظت و مرمت ۷۰ قلم اشیا و ساماندهی و مستندسازی ۱۲۳ قلم اشیای فرهنگی تاریخی توسط کارشناسان این اداره کل انجام شده است. حمزه زاده همچنین از مرمت و بازسازی سفال باستانی سایت موزه عصر آهن خبر داد. وی گفت: محوطه باستانی عصر آهن در زیر چندین متر رسوب و لایههای زمینشناسی قرار گرفته و گورستانی متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است که در کاوشهای انجام شده گورهایی متعلق به عصر آهن حاوی اسکلتهای انسانی و ظروف سفالی، اشیاء تزئینی و فلزی و استخوانی از آن به دست آمده است. مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی ادامه داد: حفاظت و نگهداری تخصصی از این سایت موزه و اشیای متعلق به آن همواره توسط متخصصان حوزه باستان شناسی این اداره کل در حال انجام است که از اقدامات اخیر می توان به مرمت و بازسازی سفال باستانی این سایت موزه که بصورت جزئی دچار آسیب شده بود، اشاره کرد. حمزه زاده اظهار کرد: این سفال خاکستری از ناحیه دسته و نوک آبریز دچار شکستگی و ترک شده بود که توسط متخصصان حوزه باستان شناسی پس از پاکسازی مورد استحکام بخشی، بازسازی و باز پیدایی قرار گرفت و به محل موزه بازگردانده شد.
ایجاد شده: 1/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 1/اردیبهشت/1400 اخبار داخلی
به گزارش هتل نیوز و به نقل از تسنیم، " محمدحسن ذیبخش " سخنگوی سازمان هواپیمایی در اینباره اظهار کرد: براساس تصمیمات وزارت بهداشت در خصوص پروتکلهای مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرتهای هوایی، کشور انگلستان از فهرست کشورهای ویژه خارج و کشور فرانسه به فهرست این کشورها افزوده شد. وی افزود: از امروز پروازها به کشور انگلستان مجددا برقرار پروازها به مقصد و مبدا کشور فرانسه ممنوع میشود. وی با بیان اینکه در زمان حاضر محدودیت پروازی به ۳۹ کشور وجود دارد، تصریح کرد: پرواز از مبدا و مقصد کشورهایی که در لیست شرایط ویژه قرار دارند ممنوع بوده و کشورهایی که در لیست کشورهای پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد در ایران هستند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: کشورهای، فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موازمبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در لیست کشورهای با شرایط ویژه دارای واریانت انگلیسی قرار دارند. ذیبخش یادآور شد: همچنین کشورهای آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونتگرو، مقدونیه شمالی، فلسطین، سنت لوسیا، صربستان، سیشل، اسلوانی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی در لیست کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند. وی اضافه کرد: عدم منع تردد مستلزم ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای ۸ سال در کشورهای پر خطر است و تردد در سایر کشورها با الزام ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام مراقبتهای سندرومیک پس از ورود به کشور و انجام تست مجدد در صورت نیاز بلامانع است. وی تاکید کرد: ارائه تست PCR فقط در آزمایشگاههای مورد تایید وزارت امورخارجه ایران در کشورهای مبدا دارای اعتبار است.
ایجاد شده: 26/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 26/فروردین/1400 اخبار داخلی