صفحه اصلی / کافی شاپ / آشنایی با انواع دستگاه‌هاى قهوه‌ساز
آشنایی با انواع دستگاه‌هاى قهوه‌ساز - تصویر 1

آشنایی با انواع دستگاه‌هاى قهوه‌ساز

ایجاد شده: 30/دی/1402       آخرین ویرایش: 30/دی/1402

قهوه‌ساز سایفون

▫️ قهوه‌ساز وَکیوم ( vacuum coffee maker ) یا قهوه‌ساز سایفون وسیله‌ای است برای ساخت قهوه كه به کمک خلا توسط  دو مخزن متصل به هم قهوه را می‌سازد.

▫️ آب در مخزن پائینی ریخته می‌شود و آن را حرارت می‌دهند تا به نقطه جوش برسد.

▫️ بر اثر افزایش فشار بخار، بخار آب به مخزن بالایی انتقال می‌یابد و با پودر قهوه که در بالای فیلتر قرار دارد تماس حاصل می‌کند.

▫️ بعد از مدتی که بیشتر آب به مخزن بالایی رفت و آب جوش در مخزن بالایی با قهوه پودر شده به خوبی ترکیب شد با خاموش کردن شعله  زیر مخزن پائینی بر اثر اُفتِ دما، فشار بخار مخزن پائینی کاهش می‌یابد و قهوه از فیلتر در مخزن بالایی می‌گذرد و به مخزن پائینی می‌ریزد.

قهوه‌ساز كمكس ( Chemex Coffeemaker )

▫️ قهوه‌ساز کمکس یک قهوه‌ساز دستى است که به روش ریختن آب بر روى پودر قهوه عمل می‌کند که از یک قیف شیشه‌ای و فیلتر ساخته شده است.

▫️ جنس فیلتر آن، از الیاف کاغذ با ضخامتی بیشتر از کاغذ معمولی است که بیشتر روغن قهوه را می‌گیرد و در نتیجه طعم قهوه با قهوه‌های دیگر تفاوت دارد.

▫️ همچنین فیلترهای ضخیم‌تر کمکس می‌توانند كفستول موجود در روغن قهوه را بگیرند.

▫️ اولین قدم در ساخت قهوه کمکس قرار دادن کاغذ فیلتر در قیف شیشه‌ای است و بعد از آن ریختن آب جوش در جهت‌های مختلف برای شکوفایی و دم‌کردن دانه‌های قهوه خشک است.

فرنچ پرس (French press)

▫️ فرنچ پرس که با نام هایی مانند cafetiere, cafetiere a piston  یا coffee plunger شناخته می شود یک دستگاه قهوه دم کن می باشد که در سال ۱۹۲۹ توسط طراح ایتالیایی به نام طراحی شد.

▫️ این دستگاه در کشورهای مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود برای مثال در کشور ایتالیا به عنوان caffettiera a stantuffo، در کشور استرالیا و نیوزیلند و افریقای جنوبی با نام coffee plunger، در بریتانیا و هلند با نام cafetiere و در امریکا و کانادا با نام french press یا  coffee press شناخته می شود.

▫️ این ابزار که برای دم کردن قهوه استفاده میشود، در شکل مدرن خود، شامل یک بدنه استوانه ای باریک است که معمولا از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف می باشد.

▫️ همچنین مجهز به یک سرپوش فلزی یا پلاستیکی و یک پیستون می‌باشد که درون بدنه باریک ظرف قرار گرفته و دارای یک فیلتر نایلونی یا استیل ضد زنگ مشبک و روزنه دار است.


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...