صفحه اصلی / کافی شاپ / انواع دستگاه هاى قهوه ساز (بخش سوم) - فرنچ پرس
انواع دستگاه هاى قهوه ساز (بخش سوم) - فرنچ پرس - تصویر 1

انواع دستگاه هاى قهوه ساز (بخش سوم) - فرنچ پرس

ایجاد شده: 2/دی/1398       آخرین ویرایش: 20/بهمن/1398

فرنچ پرس


فرنچ پرس (French press) که با نام هایی مانند cafetiere, cafetiere a piston  یا coffee plunger شناخته می شود یک دستگاه قهوه دم کن می باشد که در سال ۱۹۲۹ توسط طراح ایتالیایی به نام Attilio Calimani طراحی شد.

این دستگاه در کشورهای مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود برای مثال در کشور ایتالیا به عنوان caffettiera a stantuffo، در کشور استرالیا و نیوزیلند و افریقای جنوبی با نام coffee plunger، در بریتانیا و هلند با نام cafetiere و در امریکا و کانادا با نام french press یا  coffee press شناخته می شود.

این ابزار که برای دم کردن قهوه استفاده میشود، در شکل مدرن خود، شامل یک بدنه استوانه ای باریک است که معمولا از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف می باشد.

همچنین مجهز به یک سرپوش فلزی یا پلاستیکی و یک پیستون میباشد که درون بدنه باریک ظرف قرار گرفته و دارای یک فیلتر نایلونی یا استیل ضد زنگ مشبک و روزنه دار است.


توضيحات 

دم کردن قهوه با این وسیله، با قرار دادن ذرات اسیاب شده قهوه در داخل ظرف خالی و اضافه کردن اب جوش با دمایی در حدود ۹۳-۹۶ درجه سانتی گراد اغاز می شود. 

مقدار آب مورد نیاز اولیه برای ۳۰ گرم  قهوه، چیزی در حدود ۵۰۰ میلی لیتر می باشد که از این میزان کمتر یا بیشتر بستگی به ذائقه دارد.

در مورد اندازه گیری قهوه توجه داشته باشید که معمولا نسبتی بین ۱۰ به ۱ تا نسبت ۱۸ به ۱ در نظر گرفته میشود که میزان حداکثر و حداقل استفاده از قهوه را نشان میدهد. میزان میانگین در این روش تهیه، چیزی در حدود ۱۵.۵ به ۱ می باشد بدین معنا که در ازای هر ۱۵.۵ گرم آب، ۱ گرم قهوه نیاز است. 


به طور کلی:

برای تهیه 3 فنجان قهوه  باید ۳ تا ۴ قاشق پودر قهوه در داخل دستگاه بریزید.

برای 4 فنجان قهوه، 4 تا 5 قاشق پودر قهوه 

برای 8 فنجان قهوه، 9 تا 11 قاشق پودر قهوه 

برای 12 فنجان قهوه باید 13 تا 15 قاشق پودر قهوه استفاده کرد.


اندازه دانه آسیاب شده برای French press تقریبا درشت می‌باشد.

برای تهیه قهوه با این دستگاه ابتدا ذرات قهوه را داخل دستگاه می‌ریزیم و به محض اینکه آب به نقطه جوش رسید، حدود ۳۰ ثانیه قبل از ریختن آن در دستگاه کمی صبر می‌کنیم.

هنگامی که آب را داخل ظرف می‌ریزید، ممکن است حباب‌هایی در سطح ظاهر شود که میزان این حباب را می‌توانید با آرام اضافه کردن آب به قهوه به حداقل برسانید.

گاهی به دلیل آرام اضافه کردن آب به قهوه، ممکن است ذرات قهوه به خوبی با هم ترکیب نشوند که در این هنگام بهتر است از یک همزن مانند قاشق استفاده کنید.

سعی کنید از قاشق‌های چوبی استفاده کنید زیرا جنس فلز آنها می‌تواند باعث ترک خوردن ظرف شما شود که در صورت نشکن بودن ظرف دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

پیستون دستگاه را در بالای دستگاه به سمت بالا قرار دهید و پیستون را به سمت پایین فشار ندهید زیرا باعث از دست رفتن گرما می شود.

پس از ۳ تا ۴ دقیقه به آرامی پیستون را به سمت پایین فشار دهید. 

زمان مناسب و پیشنهادی برای دم کشیدن قهوه با این دستگاه چیزی در حدود ۲.۵ تا ۶ دقیقه می باشد که بهترین زمان ۴ دقیقه می باشد.

اگر به هنگام فشار دادن پیستون به سمت پایین نیاز به فشار زیادی بود و پیستون به سختی پایین رفت، لازم است که از دانه های درشت تری استفاده کنید اما اگر پیستون راحت و بدون هیچ فشاری به پایین رفت، باید دانه ها را کمی بیشتر اسیاب کنید.

همیشه رسوباتی در این دستگاه ته نشین میشود. لذا توصیه میشود حدود یک سانتی متر از ته فنجان خود را ننوشید و آنرا در ته فنجان باقی بگذارید. گاهی ممکن است طعم قهوه در ته فنجان، به علت وجود رسوبات اندکی تغییر کرده باشد.


انواع دستگاه های قهوه ساز (بخش اول)


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...