میزبانی
نقش یک میزبان در کار ‌گروهی در حرفه میزبانی (بخش دوم)

نقش یک میزبان در کار ‌گروهی در حرفه میزبانی (بخش دوم)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به مطالبی در مورد نقش یک میزبان در شغل میزبانی می‌پردازیم. نقش یک میزبان در یک رستوران  به یاد داشته باشید که شما یک میزبان حرفه‌ای بوده و نماینده یک رستوران محسوب می‌شوید و باید بتوانید مشکلات خود با همکارانتان را به شیوه‌ای حرفه‌ای برطرف نمایید. هنگامی که همکاران شما به کمک نیاز دارند و سرتان خلوت است، حتما به آنها کمک کنید. به عنوان مثال، وقتی یک میهمانی بزرگ در حال برگزاری است و همکارانتان در حال سرو غذا هستند، می‌توانید به آنها در حمل چرخ غذا کمک کنید. اگر یک میهمان در محل کار همکار شما، خدمتی را از شما درخواست کرد یا باید با خوشحالی سرویس درخواستی وی انجام شود و یا به همکار اطاع داده شود. همکار شما نیز باید به عنوان عضوی از همین تیم، وقتی سرتان شلوغ است، این لطف را به شما بازگرداند. این همان مفهوم کار تیمی است که در چارچوب وظایف و در راستای اهداف مشخص شده انجام می‌شود. از صحبت کردن با همکاران یا پخش شایعات در سالن رستوران خودداری کنید. در هنگام کار، شما مستقیما مسئول میهمانی هستید که با وی سروکار دارید. اگر وقت اضافی دارید از آن به نحو احسن استفاده کنید. می‌توانید قسمت مربوط به خودتان در سالن را چک کنید، ظروف حاوی نمک و فلفل را پاک کرده و آنها را پر کنید، دستمال سفره را تا کنید و موارد مربوط به میزهای تحت مسئولیت خود را انجام دهید. اگر بیمار هستید، سرپرست خود را در اولین زمان در جریان قرار دهید. غیبت بدون اطلاع و بدون تعیین جایگزین مناسب، ممکن است باعث شود که یکی از همکاران دوبار در شیفت کاری خود بماند تا جالی خالی را پر کند. نکته: اگر حتی یکی از اعضای تیم رستوران شما در انجام وظایف خود کوتاهی کند، یک اثر مواج ایجاد می‌کند و همگی تحت فشار قرار خواهید گرفت و نتیجه این کوتاهی بر کل رستوران یا هتل تاثیرگذار خواهد بود.

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1398
نقش یک میزبان در کار ‌گروهی در حرفه میزبانی (بخش اول)

نقش یک میزبان در کار ‌گروهی در حرفه میزبانی (بخش اول)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به مطالبی در مورد نقش یک میزبان در شغل میزبانی می‌پردازیم. نقش یک میزبان در یک رستوران  کار تیمی یک میزبان با همکاران و سرپرستان کار گروهی در حرفه میزبانی به معنای همکاری با همکاران و سرپرست رستوران و سرمیزبان در جهت ارائه سرویس مطلوب به میهمانان است. یک تیم حرفه‌ای از میزبانان مانند یک تیم فوتبال عمل می‌کنند که به دنبال یک هدف مشترک هستند. فرقی ندارد که هدف نهایی چه باشد. گرفتن امتیاز از حریف و یا یک میهمان راضی هر دو اهدافی هستند که رسیدن به آنها تابع اصول و قوانین مشترکی است. می‌توانید از نکات زیر برای تقویت فرایند کار گروهی استفاده کنید: با یک نگرش مثبت وارد محل کار خود شوید. مسائل شخصی خود را در خانه بگذارید و با همکاران یا میهمانان راجع به این مسائل حرفی نزنید. در کار خود شاد و خوشحال باشید. این نگرش به دیگر همکاران و میهمانان، گسترش یافته و بر روی آنها تاثیر می‌گذارد. به یاد داشته باشید، میهمانان به رستوران می‌آیند تا آرامش را تجربه کنند و از یک فرصت ویژه در فضای دلپذیر لذت ببرند. اگر مشکلی در کار دارید به جای مشورت کردن با همکارانتان، با سرپرست خود مشورت کنید و سعی کنید مشکلات را برطرف نمایید. حرفه و شغل می‌تواند خوشایند یا ناخوشایند باشد. بستگی به نگرش شما نسبت به آن دارد. در صورت بروز مشکل، از بلند کردن صدای خود برای همکاران یا سرآشپز اجتناب کنید. در عوض، سعی کنید وضعیت را به آرامی کنترل کنید. بعضی از مديران، میزبانان را در مشاغل دیگر در هتل یا رستوران قرار می‌دهند و به آنها آموزش می‌دهند تا آنها بتوانند شرایط همکاران خود را درک و با آنها همدلی کنند.

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1398
نقش یک میزبان در شغل میزبانی (بخش دوم)

نقش یک میزبان در شغل میزبانی (بخش دوم)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به مطالبی در مورد نقش یک میزبان در شغل میزبانی می‌پردازیم. نقش یک میزبان در یک رستوران (ادامه) سازماندهی یا ترتیب مشاغل در یک رستوران که روی کاغذ نشان داده شده است به عنوان نمودار سازمانی شناخته می‌شود. دانستن جایگاه شغلی یک میزبان در چارت سازمانی کمک می‌کند تا وی وظایف سازمانی خود را بهتر انجام دهد. در ساختار سازمانی یک رستوران، Busser ها و میزبانان باید به سرپرست مستقیم خود گزارش دهند که معمولا یک سر میزبان است. سرمیزبان به سرپرست میزبانان یا maˆıtre d’hˆotel گزارش می‌دهد. سرپرست میزبانان نیز به مدیر رستوران و مدیر رستوران به مدیریت هتل گزارش می‌دهند. در رستوران‌های کوچک، یک نفر ممکن است چند تا از این مشاغل را بر عهده داشته باشد. به عنوان مثال، سرپرست مستقیم یک میزبان ممکن است سرپرست میزبانان یا سرمیزبان باشد. در رستوران‌های بزرگ، ممکن است برای سهولت کار، کارکنان اضافی مشغول به کار شوند. مثلا برای کمک به سرو غذا از آشپزخانه به میز، ممکن است یک فرد بکار‌ گرفته شود. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات درون سازمانی، باید از ساختار سازمانی مشخصی پیروی شود. هنگامی که یک میزبان با سوالات یا مشکلاتی راجع به قوانین، مقررات و یا سیاست‌های کلی مواجه می‌شود، بهتر است با سرپرست مستقیم خود صحبت کند. سرپرست مستقیم یک میزبان دارای تجربه بیشتری بوده و می‌تواند مشکلات را حل کند. 

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1398
نقش یک میزبان در شغل میزبانی (بخش اول)

نقش یک میزبان در شغل میزبانی (بخش اول)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به مطالبی در مورد نقش یک میزبان در شغل میزبانی می‌پردازیم. نقش یک میزبان در یک رستوران از مهمترین اهداف یک رستوران، ایجاد رضایت برای میهمانان و سودآوری است. برای رسیدن به این اهداف، کارکنان باید در یک تلاش مشترک با یکدیگر متحد شوند. از کارمندان انتظار می‌رود تا با یک رویکرد تیمی و با انجام وظایف شغلی از همکاران خود حمایت کنند. چنین تلاش همه جانبه از سوی کارمندان، موجب ارائه بهترین خدمات به میهمانان خواهد شد. به هر یک از کارمندان، شرح شغل و شرح وظایف داده شده و فعالیت‌های آنها مشخص می‌شود تا هیچ وظیفه‌ای در سازمان دوبار انجام نشود و هیچ کاری نیز از قلم نیفتد. در حقیقت وظیفه اصلی یک میزبان این است که با ارائه خدمات خوب، کارآمد بودن، اجتناب از تلف کردن زمان و هزینه، مشارکت در ایمنی و بهداشت و پیروی از قوانین و مقررات تعیین شده به مدیریت کمک کند. به خاطر داشته باشید که اگر همه کارمندان به عنوان یک تیم کار کنند و میهمانان را راضی نگه دارند، میهمانان بارها و بارها به رستوران شما باز خواهند گشت و شما همواره شغل خود را حفظ خواهید کرد. 

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1398
ظاهر شخصی در شغل میزبانی

ظاهر شخصی در شغل میزبانی

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به مطالبی در مورد ظاهر حرفه‌ای یک‌ میزبان می‌پردازیم. ظاهر شخصی در شغل میزبانی به میهمان، یک احساس خوب در اولین دیدار می‌دهد. میهمان در نتیجه این احساس اولیه، یک تصور ماندگار از رستوران شما خواهد داشت. از آنجا که شما یکی از کارکنان رستوران هستید که در معرض دید میهمان هستید لذا ممکن است میهمان تا حد زیادی بر اساس ظاهر و کیفیت سرویسی که ارائه می‌کنید، رستوران شما را قضاوت کند. یونیفرم یونیفورم یک لباس است که نوع اشتغال فرد دارای یونیفرم را مشخص می‌کند. پرستاران، افسران پلیس، خلبانان، اعضای نیروهای مسلح و میزبان‌ها، یونیفرم می‌پوشند. ظاهر یونیفرم شما بر روی میهمانان شما تاثیر می‌گذارد. یک یونیفرم تمیز و شیک می‌تواند یک تصویر از یک رستوران بهداشتی را در ذهن میهمان ثبت کند. اگر لباس شما خیس یا چروک شده باشد، میهمانان به راحتی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و میهمانانی که مطمئن شوند لباس شما نشانی از استانداردهای عملیاتی رستوران شماست، ممکن است هرگز به رستوران شما بازنگردند. یک میزبان باید در هر روز کاری، یک لباس تمیز بر تن‌ کند و برای موارد اورژانسی، یک دست یونیفرم اضافی در محل کار نگه دارد. دامن، شلوار، کت و بقیه لباس‌های فرم باید شسته، تمیز، مرتب‌ و اتو کشیده باشند. امروزه بسیاری از لباس‌های‌فرم، از ترکیب‌های فیبر مصنوعی ساخته شده‌اند که نگهداری آنها آسان است. اگر بر روی یونیفرم غذا بریزد، باید در سریع‌ترین‌ زمان ممکن، لکه‌ها را پاک کرده و یونیفرم را با توجه به دستورالعمل‌های تولید کننده، شستشو دهید. اگر یونیفرم شما پاره شده است، قبل از اینکه آنرا دوباره بپوشید، باید آنرا تعمیر‌ کرده، دکمه‌ها را چک‌ کنید و درزهای آن را بررسی نمایید. به‌ یاد داشته باشید که لباس شما منعکس‌کننده استانداردهای رستوران شماست. یک یونیفرم باید کاملا مناسب و فیت بدن‌ باشد.  اگر خیلی کوچک باشد، حرکت فیزیکی میزبان را محدود می‌کند. شلوار باید کمی آزاد بوده و خیلی تنگ‌ نباشد. اگر یک خانم میزبان به عنوان بخشی از یونیفرم خود، یک دامن بپوشد، باید دامنی مناسب و مد روز و مرتب باشد اما نباید خیلی کوتاه باشد که هنگام خم شدن یا فعالیت‌های روزانه خود، بدنش آشکار شود. کفش‌ها بخشی از یونیفرم هستند و باید روزانه مورد توجه قرار گیرند. کفش مناسب، کفشی است که انگشتان پا را نزدیک هم‌ نگه دارد، پاشنه کوتاه داشته باشد و به قوس کف پا آسیب نرساند. کفش‌ها باید کف‌های لاستیکی داشته باشند تا سُر خوردن و افتادن به حداقل برسد. همواره کفش‌های کهنه و خراب را تعویض کنید و اطمینان حاصل کنید که کفش‌هایتان برای کار تمیز و براق است. یک جفت کفش اضافه در محل کار داشته باشید، مخصوصا اگر یک میزبان تمام وقت هستید. گاهی اوقات کفش خود را تغییر دهید تا از بروز مشکلات پا و کمر جلوگیری کنید. حلقه‌های عروسی و زنجیر و ساعت‌های مچی کلاسیک را می‌توان استفاده کرد اما جواهرات تزئینی مانند دستبند، حلقه‌های تزئینی و مواردی از این دست، مناسب یک میزبان نمی‌باشند. زمانی که با غذا و خوراکی سر و کار دارید، استفاده از جواهرات تزئینی هم حرفه‌ای نبوده و هم بهداشتی نیست.

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 23/اردیبهشت/1398
شرح مختصری از شرایط احراز شغل میزبانی (بخش هشتم)

شرح مختصری از شرایط احراز شغل میزبانی (بخش هشتم)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به شرح شرایط احراز این شغل می‌پردازیم. همانطور که پیش از این گفته شد یک مدیر برای شغل میزبانی در واحد خود به دنبال میزبانانی می‌گردد که شرایط خاصی را دارا باشند. در این بخش به شرح مختصری از این شرایط خواهیم پرداخت. یک میزبان باید به موضوعات متفاوت توجه داشته باشد میهمانان ممکن است در زمان غذا خوردن هر لحظه به میزبان احتیاج داشته باشند؛ بنابراین یک میزبان موفق همواره بر روی شغل خود متمرکز شده و هرگز محل کار و یا میزهایی که به او محول شده است را برای مدت طولانی ترک نمی‌کند. میزبان باید از روند و فرایند شروع و اتمام غذا بر روی هر میز آگاهی کامل داشته باشد و زمانی که میهمانان از جای خود برمی‌خیزند، نیازشان را پیش‌بینی کند. زمانی که یک میهمان با یک شیشه خالی بازی می‌کند، به اطراف و یا زیرچشمی به ساعت خود نگاه می‌کند در حقیقت علائمی را برای میزبان ارسال می‌کند به دین معنی که به چیزی نیاز دارد. اگر یک میهمان غذا را بخورد، چنگال خود را بر روی میز بگذارد و بشقاب را کمی از خود دور کند، قطعا مشکلی پیش آمده است و میزبان باید بتواند این علایم را به سرعت شناخته و وضعیت را اصلاح کرده و به حالت مطلوب بازگرداند. میزبان باید لیوان‌ها و گیلاس‌های خالی از آب یا نوشیدنی و یا فنجان‌های خالی را پر کند اما باید توجه داشته باشد که بیش از حد لازم لیوان یا فنجان را پر نکند. میزبان باید با حفظ نظم سالن غذاخوری به ظاهر منظم سالن کمک کند.

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 23/اردیبهشت/1398
شرح مختصری از شرایط احراز شغل میزبانی (بخش ششم)

شرح مختصری از شرایط احراز شغل میزبانی (بخش ششم)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به شرح شرایط احراز این شغل می‌پردازیم. همانطور که پیش از این گفته شد یک مدیر برای شغل میزبانی در واحد خود به دنبال میزبانانی می‌گردد که شرایط خاصی را دارا باشند. در این بخش به شرح مختصری از این شرایط خواهیم پرداخت. میزبان باید از دانش خوبی برخوردار باشند یک میزبان خوب باید تمامی روش‌های مناسب برای ارائه یک سرویس مناسب به میهمان را بداند و از چگونگی استفاده از آنها به صورت یکپارچه و کارآمد آگاه باشد. یک میزبان موفق باید دانش گسترده‌ای از منو داشته باشد تا بتواند به راحتی سوالات میهمانان را پاسخ دهد، غذاها را پیشنهاد کند و به افزایش فروش کمک کند. یک میزبان باید برای تکمیل سفارش و جمع زدن صورتحساب میهمان، ریاضیات اولیه و مهارت‌های کامپیوتری ساده را داشته باشد. نکته آخر در مورد میزان دانش و آگاهی میهمان، توانایی وی در توجه به تاریخچه محلی، رویدادها و روندهای غذا داشته باشد تا بتواند با میهمانان مکالمه داشته باشد.

ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 23/اردیبهشت/1398
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...